Hjælp til info, omkring opbygning af ny PC

Bundkort / CPU d.  05. februar. 2009, skrevet af Jet
Vist: 765 gange.

Jet

Elitebruger
Tilføjet:
05-02-2009 02:04:21
Svar/Indlæg:
129/16
Hej Folkens

Ja nu er det på tide at jeg får en ny computer, men er desværre på bar bund hvad angår teknologien idag, da det trods alt er ca. 4 år siden jeg sidst samlede min computer. Desværre har jeg ikke fulgt med i hvad der er sket med teknologien, som jo udvikler sig meget hurtigt.

Jeg vil derfor gerne bede om jers hjælp til at finde ud af hvad pokker jeg skal gå efter, ud fra nogle af de krav jeg har som computeren skal kunne klare.

Da jeg ikke bare vil købe nogle ting uden at vide teknologien bag det, ville jeg meget gerne have nogle hints til hvad det er jeg skal læse op på, evt med nogle links.

Hvis i har et forslag til en sammensætning af en computer, jamen så er i da meget velkommen til at poste det, bare husk det skal kunne klare de opstillede krav nedenfor. 🙂

Krav til computeren:

Skal køre Autodesk Inventor (et krævende 3D tegneprogram)

Skal kunne klare mindre udregninger i Ansys Workbench (et beregningsprogram der kan køre sammen med Inventor)

Skal kunne spille World of Warcraft & evt nyere spil. (ingen kommentar til WoW tak :))

Skal kunne køre Vista, og senere hen det nye windows betegnet Windows 7. Disse skal køre 64 bit for at fjerne restriktionen omkring forbruget af Ram, pga inventor og ansys programmerne.

Jeg har tænkt lidt over hvor mange penge jeg vil skyde i dette, og er kommet frem til ca 7 - 8.000 Kr max.

Det jeg gerne vil have skiftet er følgende:

Kabinet - Da det jeg har pt har dårlig luftgennemstrømning. Skal ikke bruges til LAN!
Bundkort
CPU
GFX
RAM
PSU

Jeg overvejede også om jeg skulle vælge vandkøling for at prøve det, da det endnu er nyt for mig og spændende, dog er jeg gået fra det pt, da jeg hverken har plads eller råd til det i øjeblikket, men er helt klart en af de ting der skal afprøves i fremtiden.

Uha, det var en lang tekst, men synes at jo flere informationer i får, jo bedre vil i kunne guide og hjælpe mig i processen i at vælge de rette dele, så jeg håber i har tiden og lysten til at hjælpe mig 😛

Med venlig hilsen
Jet
warboss

Overclocker
Tilføjet:
05-02-2009 07:23:33
Svar/Indlæg:
22/7
Hvis du vil have i7 cpu'en kan den se sådan ud:

Cpu: Intel core i7
Bundkort: Gigabyte GA-EX58-UD5
GFX: GTX 280 eller måske GTX 285.
Ram: 6GB 1066 mhz
PSU: corsair tx750

Det bliver nok lidt over dit budget, men så får du også en rigtig god computer :)

Jet

Elitebruger
Tilføjet:
05-02-2009 09:18:33
Svar/Indlæg:
129/16
Hej

Tak for besvarelsen, dog ved jeg ikke hvad jeg vil have, netop derfor jeg spøger efter lidt hjælp på dette forum. 🙂

Jeg opdagede dog en artikel om en test af en Intel Core I7 CPU, umiddelbart så lyder det jo til at være at kæmpe fremskridt i teknologien inden for CPU (så vidt jeg kan forstå). Dog er jeg i tvivl om det kan betale sig at skyde så mange penge i en CPU der stadigvæk er ny og kun udbyder en slags CPU, da jeg forstod sådan på artiklen at der vil komme andre former for CPU'er med samme teknologi indbygget i kernen.

Men jeg vil da helt klart undersøge dit forslag og se hvad det ender ud med 🙂

Med venlig hilsen
Jet

unnamet

Passiv Hwt crew
Tilføjet:
05-02-2009 11:25:29
Svar/Indlæg:
5258/240
Jeg tror at du vil blive glad for en i7, også selvom, som du selv nævner, at den er ret ny.

de yder super godt i multicore apps, og så er den heller ikke så dyr igen, og hvis du skal ud og have helt nyt system så er der ikke så meget forskel på prisen, eller retter sagt du får meget mere for pengene hos i7 i forhold til fx. c2d eller c2q.

du kunne også kigge på amd, men de yder bare ikke lige så godt, synes jeg at have læst.

men et setup som 1# siger er fint. tag en i7 920.

Martin.v.R

Elitebruger
Tilføjet:
05-02-2009 11:37:21
Svar/Indlæg:
8555/439

Shutdown

Elitebruger
Tilføjet:
05-02-2009 11:38:13
Svar/Indlæg:
8947/160
Det er allerede blevet billigere at købe et i7 system,. Bundkort er nede under 1500kr og ram er heller ikke så dyre. Det bliver ikke dyrere end et lige så stærkt core 2Q system. Faktisk tror jeg man får mest ydelse for pengene med I7, forudsat at man køber billige dele. Bundkort, ram osv. Og hvis det ikke skal være i7 ville jeg tage et Phenom2 setup. Det giver også god ydelse til prisen.!!

Zorba

Superbruger
Tilføjet:
05-02-2009 13:32:56
Svar/Indlæg:
1142/59
Jeg har netop i dag fået bekræftelse på at min i7 920 samt mine OCZ DDR3-1600 CL7 er blevet afsendt. Jeg synes generelt ikke et Core i7 system er dyrt når man tænker på, at i7 920 ligger på 2000-2200 og at RAM kan erhverves billigt såfremt du ikke er for krævende hvad angår hastighed og mængde.

Som #5 nævner, så kan bundkort erherves for ca. 1500 så hvis vi tager de billigste priser så ligger du under 5000 for bundkort, cpu og ram. Du har derved nogle penge til resten af stumperne, men du vil nok ryge op mod de 9.000 kr. i stedet for. Såfremt dette er for meget, så vil jeg også anbefale et Phenom 2 setup ligesom #5.

Goaguy

Elitebruger
Tilføjet:
05-02-2009 13:58:40
Svar/Indlæg:
3410/199
Jeg kan ikke se, hvorfor han skal så langt op i budget?

Hvorfor ikke bare:
- CPU: Q9400: ~1700kr
- Mobo: P35-baseret, fx Gigabyte GA-EP35-DS3: 6-700kr.
- Ram: 2x2GB PC8000: 4-500kr
- Grafikkort: ATI Radeon HD4870: ca. 1500kr. (Ellers 4870X2 til små 3000kr).
- PSU: 550-650W. Kan fåes for 5-650kr fra Mushkin, Antec, Corsair, SilverStone osv.
- Kabinet: Tag et kig på Antec P182 til omkring 900kr.

Så ender han samlet på ca. 6000kr, og så er der også råd til en bytur eller senere udskiftninger. Ellers ender han på 7500kr med et HD4870X2.

Jeg kan bare ikke se, hvorfor det skulle være nødvendigt med en i7 oget GTX295, han skal jo ikke bruge hans PC til at trække Crysis i 1600x1200 med alt eyecandy slået til. At købe det nyeste nye er altid spild af penge. Du giver 50% mere i pris for de sidste 15% ydelse: Hjernelamt, medmindre man hedder Gates til efternavn eller har et pengetræ i haven.

#0 --> Du skal være opmærksom på, at der er nogle herinde, der altid er fokuseret på at anbefale folk det bedste af det bedste, som kan overclockes mest muligt også. Core i7 er helt nyt, og derfor så svinedyrt, at det rent prismæssigt kun er entutiasten, der køber det. Først skal du betale for processoren, derefter min. 1500kr for et bundkort. Vælger du en socket 775-basered Quadcore som den Q9400 jeg har beskrevet, så kan du få et lækkert P35-baseret bundkort for 600kr. Du vil i sidste ende ikke kunne mærke forskel på, om bundkortet har kostet 500 eller 2000kr, hvis ikke du overclocker eller har andre meget nørdede preferencer.
(Derudover skal der DDR3-ram til et i7-setup, tag lige et kig på priserne DDR2 vs. DDR3, og du får et føl).

Jet

Elitebruger
Tilføjet:
05-02-2009 17:17:19
Svar/Indlæg:
129/16
Først, mange tak for de respons jeg har fået, det er altid godt med noget kvalificeret hjælp når man ikke er så meget inde i sagerne længere.

Mit absolut maksimum jeg vil bruge på dette er 8000 kr, da jeg har planer om også at opgradere min skæm, som faktisk er meget ældre end mit system, hvis jeg ikke husker helt forkert.

Jeg må indrømme at det selvfølgelig et tiltalende at købe det nyeste der er udkommet, da det jo altid er spændende at komme til at rode og "lege" med når det er så nyt.

Det skal lige siges, jeg aldrig nogensinde har overclocket mit system og det er ikke lige det jeg går mest op i.

For mig gælder det om at få et system, der ikke koster rø... ud af bukserne, men om at få et system der kan køre de ting jeg har krav til, og køre dem tilfredsstillende.

Selvføgelig så er jeg klar over at nogle er meget fokuseret på det bedste af det bedste som du siger og derfor undersøger jeg også tingene grundig og forhøre mig rundt omkring før jeg overhovdet tager en beslutning og køber tingene, det er jo trods alt mange penge alligevel, især i denne tid. 🙂

Jeg vil begynde at læse op omkring de forskellige ting som CPU og RAM, da de selvfølgelig har en del at sige i et system der alligevel kræver lidt.

Indtil vidre siger jeg ihvertfald tak for jers hjælp, det er rart at have noget at gå ud fra.

Med venlig hilsen
Jet

Jet

Elitebruger
Tilføjet:
10-02-2009 22:51:45
Svar/Indlæg:
129/16
Nu har jeg været ved at undersøge de forskellige ting, især CPU'en, og ud fra det jeg har fundet ud af samt prismæssigt mm. så virker #7's setup meget tiltrækkende.

Jeg har snakket med nogle venner og bekendte også, som mente at det også var et ganske udmærket setup, så har bestemt mig for at det i det mindste skal være en Quad core CPU.

Jeg har dog et spørgsmål til bundkortet og GFX.

De chipset's der er på bundkortet kan jeg ikke helt finde rundt i, nu er der godt nok nævnt en P35-baseret bundkort, men hvor meget har det at sige hvilket en man vælger?

Ang. GFX, så kan jeg se der er forskel på ramstørrelserne, og der er jeg lidt usikker på om det kan betale sig at købe et kort med 1gb ram i forhold til 512 mb ram, for de 2-300 kr ekstra. Jeg har valgt ikke at købe det kort til 3000kr da jeg synes det er for dyrt for et grafikkort, selvom det faktisk er det samme som 2 grafikkort der køre sli/crossfire.

Jeg tænkte også på, er en strømforsyning på 650 watt nok til at kunne klare sådan et setup som #7 nævner? For mig virker det lidt "småt" i det.

Ellers tror jeg at den er ved at være der. Nu skal det sidste bare på plads og have fundet ud af hvor det skal købes, så kan det være det bliver bestilt til weekenden så man har lidt at rode med. 🙂

Jet

Elitebruger
Tilføjet:
12-02-2009 21:49:37
Svar/Indlæg:
129/16
Hey, er der ikke en som kan svare på de 3 spørgsmål jeg har stillet i forrige post ?

Zorba

Superbruger
Tilføjet:
12-02-2009 21:59:24
Svar/Indlæg:
1142/59
#9 det har ikke så meget at sige hvilket P35 bundkort du vælger. De fungerer alle sammen, men nogle kan fx have nogle anderledes features. Det er derfor lidt en smagssag, men hvis du vælger ASUS, Gigabyte, ... så plejer du at være sikret nogenlunde.

Angående ram på grafikkortet, så afhænger det af din skærms opløsning. Jeg vil dog alligevel anbefale dig et kort med 1 GB ram da det kan være rart hvis man senere vil op i en højere opløsning. Jeg skal selv have fat i et kort med 1 GB da mit 8800GTS 512 MB ikke kan klare 1920x1200 opløsning i alle spil

Nu kom vi så endelig til PSU'en. Når det kommer til netop det setup som #7 nævner, så er 650W rigeligt. Hvis du ser på min profil, så kan du se jeg har et Core i7 setup som rent faktisk ligger på 150W i idle, hvor jeg mener almindelig desktop brug. Jeg ryger op på 275W så snart jeg spiller GTA4. Du kan derfor sagtens klare dig med den PSU 🙂

Shutdown

Elitebruger
Tilføjet:
12-02-2009 22:07:38
Svar/Indlæg:
8947/160
Hvis det skal være billigt, så er det da Phenom2 du skal se på,.!! Og så er det stadig "nyt" og spændende. De yder også rigtig godt i spil.

Jet

Elitebruger
Tilføjet:
13-02-2009 15:37:09
Svar/Indlæg:
129/16
Tak for svarene. Ang det med chipsets, så mente jeg nu ikke specifikt P35, men mere generelt omkring chipsets. Der findes jo mange forskellige så vidt jeg kan se, hvilket også gør at jeg er lidt forvirret, for hvad er den rigtige at vælge i forhold til den CPU og RAM man evt har valgt.

Det er ikke fordi det skal være billigt, men jeg går efter et system der ikke koster rø*en ud af bukserne, for så mange penge render jeg ikke rundt med, desværre. 😛
Jeg går efter et system der forhåbenligt kan klare de opgaver jeg sætter den til, bla. med spil og tegneprogrammer i 3D.