Totalt forvirret over mobo'er priser & RAM

Bundkort / CPU d.  05. februar. 2009, skrevet af Sabeltiger
Vist: 403 gange.

Sabeltiger

Overclocker
Tilføjet:
05-02-2009 17:58:53
Svar/Indlæg:
53/16
Jeg er i gang med at lede efter den perfekte sammensætning af bundkort og RAM.

Jeg er flere gange stødt på diverse tests der alle sammen fortæller om hvor fantastisk de nye x58 bundkort og hvor gode triple RAM er i et sådant system.

Jeg er ikke helt ny inden for selvbyggeri af pc'ere, men det er et par siden jeg sidst er gået så meget i dybden som denne gang da mit gamle system bliver kasseret om forhåbentlig ca. et halvt års tid.

Her de 3 spørgsmål til bundkort: Jeg har kigget på disse 3 Asus bundkort.

Rampage II Extreme max. 12GB triple RAM.
Asus P6T deluxe v2. Max 24GB RAM
Asus P6T6 WS Revolution max. 12GB RAm

Umiddelbart er jeg faldet for det midterste bundkort jeg har nævnt. Men så står der på deres specifikationer 2000(o.c) 1866 (o.c) 1800 (o.c) osv. osv. indtil man når 1333 MHZ.

Betyder det at garantien ryger hvis jeg smider 24 GB Triple RAM i der kører 2000 MHZ???

Og hvordan kan det være at nr.1 og 2 på min liste ligger meget ens i pris på trods af store forskelle?

Og det sidste bundkort har ringere specs end nr.2, men koster mere hvorfor?

Jeg er fuldstændig rundforvirret af bundkort med paranteser indeholdene o.c. som jeg godt kan regne ud står for overclocking. MEN HVORFOR SKRIVE DE HVIS BUNDKORTET ER OPTIMERET TIL DEEEET? Aaaaaaaah!!!!

På forhånd tak for hjælpen.
stillersen

Superbruger
Tilføjet:
05-02-2009 18:15:14
Svar/Indlæg:
533/97
Specs er ikke alt :).
hvad skal du da også med 24gb ram?

fortæl os, om at du skal oc, om du vil have sli/cf mulighed osv osv.
så finder vi det perfekte bundkort til dig :)

Mads321

Elitebruger
Tilføjet:
05-02-2009 18:16:42
Svar/Indlæg:
3162/326
Grunden til der er skrevet på den måde er, at RAM og frekvensen CPU'en kører med hænger sammen i det vi kalder en divider. Det vil altså sige der er x antal dividers der kan bruges til at rende sammen med f.eks en i7 920, og eftersom der ikke er uendelige dividers, så sætter disse stopklodsen som forvirrer dig.

Når der står OC, er det altså fordi det kun kan lade sig gøre hvis bundkortet er overclocket, for da vil divideren følge med op når bus hastigheden forøges.

Asus P6T6 WS Revolution er et såkald "workstation" bundkort, der er udviklet specielt til maskiner der kører extra mange timer non-stop.

Mvh. Mads 🙂

Sabeltiger

Overclocker
Tilføjet:
05-02-2009 18:57:50
Svar/Indlæg:
53/16
Ja, muligheden for SLI skal være til stede, gerne triple SLI 🙂

Hvad jeg vil med 24GB ram, benytte mig af muligheden, OCZ kommer snart med nogle 3x4 GB triple RAM kits.

Men det er også bare tanken om at kunne udvide, men ja lige pt og sikkert også over de næste 5 år er det nok ikke nødvendigt med 24 GB. 😀

Det du (Mads) skriver om disse dividers det er nogle der sidder på bundkortet.

OK så er bundkort nummer 3 (revolution) udelukket.

Men det må så også betyde at hvis jeg smider 12 GB der kører 1866 MHZ i et Asus P6T deluxe v2 så er det fra fabrikkens side overclocket til det og dermed mister jeg så ikke min garanti? 😲

Fearless

Elitebruger
Tilføjet:
05-02-2009 19:29:33
Svar/Indlæg:
4536/104

1. lige pt ka du max få 12gb ram i et hvert bundkort annyways, da tripchannel 3*4gb sæt vist ikke kan fåes i nu, og 24gb ville kræve 6*4 gb ram stænger.

Desuden ka du sagtens køre højere divider på ved CPU:Ram uden at oc´e, du ka bare ikke køre din cpu hurtigere end dine ram med mindre du har en EE udgave af Intels Core I7 cpu´er.

det betyder at du ka køre din cpu standart 1066/1333Mhz eller hva det nu er den køre standart, og så køre dine ram en højere divider hvor rammende teoretisk køre 1866/2000Mhz. det kræver dog at du ændre divideren i bios, så det gør maskinen nok ikke out of the box så at sige.

Dog kan du så også oc´e til 1:1 , og da ocs ofte ikke kan ses alligevel med mindre du brænder noget af, så er der jo ingen problem i at oc´e så kraftige ram lidt op.

Dog får du neppe meget ud af at køre over 1600Mhz på DDR3 ram på Core I7 sådan som det fungere lige pt, det er i vært fald hva statestikken siger i div tests.

til dine andre spørgsmål kan jeg kune sige, 1 køb ikke asus men gigabyte EX58 -UD4 eller UD5 eller 4R moddellen til små 1700-2000kr da de er billigere og ka det samme men understøtter 24gb pc 2000+ ram fra standart.

2. Asus priser og hva deres boards kan er en gåde for de fleste, specielt har de lavet en V1 og V2 af samme board, nok fordi de havde fucked første udgave op på flere måder, syntes os ha læst at de Asus P6T clocker af lort, men det er vist en anden sag.

stillersen

Superbruger
Tilføjet:
05-02-2009 19:32:50
Svar/Indlæg:
533/97
om 5 år har du heller ikke det samme hardware? :P

Zorba

Superbruger
Tilføjet:
05-02-2009 23:04:33
Svar/Indlæg:
1142/59
Jeg har også bare valgt at nøjes med 12 GB DDR3-1600 CL7. Jeg ville ellers også gerne have haft 24 GB indtil jeg tænkte, at 12 GB nok var rigeligt (nogle vil nok sige overkill). Derudover så forklarer #4 tingene meget godt. Jeg har også selv læst mig frem til, at man ikke bør gå højere end DDR3-1600. Det giver simpelt hen ikke nok især ikke med de høje timings de kører med.

Sabeltiger

Overclocker
Tilføjet:
06-02-2009 17:02:09
Svar/Indlæg:
53/16
Jo om 5 år har jeg stadig det system jeg bygger til sommer. Du velkommen til et vædemål. 😎 Mit nuværrende system er 8 år gammelt så det tror jeg nu nok det skal komme til.
Jeg har kigget på specs omkring Gigabyte extreme og Gigabyte UD5, Umiddelbart ser de supergode ud, men hvis man vil kører 3-way SLI så går PCI-E_2 ned og kører 8x fordi denne slot deler båndbredde med pci-e 8x slotten. Det kan jeg så ikke forstå.
mht. core i7, kommer der så flere i7 processore som kan hamle op med de hastigheder som de nye triple ram kører med f.eks. 1800, 1866 og 2000 mhz.
sådan at processoren i forhold til ram ikke bliver en flaskehals. For jeg vil da gerne op og kører 1800-2000 Mhz istedet for at være bundet til 1600mhz på Ram.
Men såvidt jeg kan forstå lige pt. kan det så ikke betale sig at investere i ram der yder højere fordi processoren ikke kan yde højere?
Gælder det også for den største af deres i7cpu som nærmest er røveri hvis man køber denne?
Iøvrigt synes jeg at der er meget få qv'ere på deres qvl. 😕 iforhold til Asus.
Hvad er problemet med Asus' bundkort? Jeg har et Asus bundkort i mit 8 år gamle system.

hansen2605

Elitebruger
Tilføjet:
06-02-2009 18:35:52
Svar/Indlæg:
2845/99

altså vil sige at det projekt du har gang i, hvis du overhovedet overvejer 3 way sli så er det altså for over 8000kr i graffikkort før det kan godt gøres og der er en Intel I7 920 bare for lille, lige meget hvor meget fut du sætter i den....

Angående bundkort så skal du squ bare tage det bundkort du selv kan lide og har de egenskaber som du syntes ser spændende ud :yes:

Har selv købt det omtalte workstation bundkort her når jeg engang skal have smækket det nye setup ind i maskinen sammen med en I7 940....

Det bundkort er noget helt for sig selv, og kan skam ikk sammenlignes med alt andet du har set før :yes:

Sabeltiger

Overclocker
Tilføjet:
06-02-2009 21:55:18
Svar/Indlæg:
53/16
Ja og det er 4000-7000 for en CPU hvis man vælger en core i7 940 eller 965'er.

Men ja, jeg skal nok op i en større processor hvis det skal yde maksimalt. Jeg synes bare ikke der er det store spring fra i7 920 til i7 940 altså fra 2.66 til 2.93 mhz.

Men vil det så have indflydelse på o, hastighede på rammene kan udnyttes fuldt ud?

TaKemE

Overclocker
Tilføjet:
07-02-2009 02:39:16
Svar/Indlæg:
121/1
Hvis den skal bruges til spil, er der slet ingen grund til at tage hurtigere ram end 1333 mhz.

Se evt. her:
http://www.bit-tech.net/hardwa...

De ram du vælger må heller ikke bruge mere end 1.7v.