Studiebærbar

Diverse d.  06. februar. 2009, skrevet af VDK
Vist: 410 gange.

VDK

Superbruger
Tilføjet:
06-02-2009 00:00:48
Svar/Indlæg:
163/6
Hej Forum

Er på kig efter en ny bærbar til studiebrug. Derfor primært div. officeprogrammer og internet mv.

Det jeg ønsker mig er en 14" med en opløsning på 1440*900, eller der omkring. 4Gb RAM regner jeg også med.

Budget: havde forestillet mig noget i nærheden af 10.000, men hvis der er fornuft i det, ofrer jeg gerne mere!

Har haft en Zepto, og det gider jeg simpelthen ikke igen. Den har været til reparation utallige gange, denne gang skal bærbaren være holdbar!

Har altid ønsket mig/drømt om en Lenovo/IBM, så har kigget en del på Lenovos T400, men har samtidligt læst en del kritik af, at samlekvaliteten/styrken er blevet dårligere/mindre i forhold til T61. Er lidt i vildrede:

T400 koster godt 11.000 for den billigste konfig, og synes det er mange penge, hvis kvaliteten ikke er i top.

Forgængeren T61 virker også tiltalende, men med en pris der er cirka 2000 lavere, virker T400 jo som det bedste køb set ud fra specs.

Den har 2,4Ghz P8600 (25W), fås med vista (er det plus eller minus?), to grafikkort der kan skiftes mellem (performance/batteritid), 2Gb ram (ddr3 8500) og 250Gb hdd.:

http://www.laptops.dk/product_...

T 61eren har ældre CPU, XP, et dårligere GFX, langsommere RAM og mindre HDD.:

http://www.laptops.dk/product_...

Har søgt i forum, men har ikke rigtigt kunne finde noget på T400eren, er der nogen herinde der har erfaringer med maskinen eller kan råde mig til hvad jeg skal vælge? Har jeg overset noget vigtigt, f.eks. andre modeller/mærker?
CF

Elitebruger
Tilføjet:
06-02-2009 01:30:15
Svar/Indlæg:
4689/105
Jeg må godt nok indrømme at jeg synes det er fuldstændig hul i hovedet at bruge 10.000kr på en studie-bærbar 😕

Men det er jo nok fordi det er Lenovo at de er så dyre. Med andre mærker kan du sikkert finde noget lignende der er en del billigere.

Det man betaler for ved mærker som f. eks. HP, IBM, og Lenovo er jo kvaliteten og servicen. Hvis man tager en Zepto, Acer eller Packard Bell i hænderne og bagefter tager fat i et af de andre dyrere ovenstående mærke, så kan man TYDELIGT mærke forskel. Hvis den nu engang går i stykker, så er der også stor forskel på den service du får.

Om det er pengene værd, er vel op til den enkelte, Personligt ville jeg ikke bruge så mange penge på en studiebærbar, men hvis du er villig til det, så er IBM, Lenovo og HP helt klart de mærker du skal kigge på.

HP er hvis designet også skal være i top, mens IBM/Lenovo bare er rigtig godt bygget. IBM/Lenovo er ikke særligt fancy, men de holder fandme til noget! Så hvis det ikke er så vigtigt med design, så er det nok en IBM/Lenovo du skal have.

Har en Packard Bell, som jeg har brugt til studie i 1,5 år, og kan allerede mærke den ikke har det for godt mere 😕 Jeg kender flere der har gamle IBM-bærbare der har holdt 4-5 år. Det er nogle de købte da de gik på Gym, og de er stadig som nye 4-5 år efter.

Bottom-line:

Den Lenovo T400 bliver du helt sikkert glad for, hvis du køber den. Det er bare mange penge i mine øjne. Jeg ville selv købe en af de små 10" net-books, hvis det var mig.

ZnarF

Elitebruger
Tilføjet:
06-02-2009 02:20:26
Svar/Indlæg:
1058/59
Jeg sidder med en T61p som jeg er super glad for - den er dog ikke god til at spille, det er trods alt et cad-grafikkort.

Og skærmen er superb (har 15.4 widescreen, 1920x1200). Rent transportmæssigt er 14" nok at foretrække, men jeg slæber den alligevel troligt med hjem fra arbejde hver dag 🤡

cornerrage

Elitebruger
Tilføjet:
06-02-2009 08:35:05
Svar/Indlæg:
3532/303
i længden bliver man sgu nok mest glad for lenovo. De holder som bare fanen. At de så ikke er design studier er jo så bare et spørgsmål om dit temperement.
Hvis du vil ned i netbooks ville jeg gå efter HP MINI. Der får du en super nice VIA C7-m cpu, bedre bygge kvalitet end acer og asus og så får du et større tastatur som du nok skal blive glad for til dit studie brug. På den måde kan du bruge de resterende 7k på en fornuftig stationær og få noget ordentlig ydelse :)

Zorba

Superbruger
Tilføjet:
06-02-2009 09:16:25
Svar/Indlæg:
1142/59
Jeg brugte en Dell XPS M1530 som studiebærbar. Jeg synes den var super og jeg havde aldrig problemer med den. Jeg synes også kvaliteten var i orden og den føltes altid behagelig at bruge. Derudover så vil jeg også sige du skal gå efter Lenovo hvis du vil være 99,9% sikker på, at maskinen fysisk holder i LAAANG tid 😉

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
06-02-2009 11:29:32
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #0

Lenovo Thinkpad er dyre af en årsag. Havde jeg pengene til det, var jeg sprunget på en Thinpad for længe siden 🙂

VDK

Superbruger
Tilføjet:
06-02-2009 13:27:07
Svar/Indlæg:
163/6
Hej

Tak for jeres svar, det giver jo på en eller anden måde lidt bekræftigelse.
Har en ASUS Eee900, kunne slet ikke drømme om at bruge den til studie. Dels pg.a. to ting: alt for lille tastatur og måske endnu mere vigtigt opløsningen. Ved godt den HP mini har et bredere tastatur, men stadig nejtak. Synes faktisk det er lidt anstrengende at arbejde med den.

Mht. brug af computeren kan det desuden være jeg kommer til at bruge AutoCad samt Photoshop, og derfor er en højere opløsning også at foretrække. Min Zepto havde en opløsning op 1280*768, og det er faktisk lige i underkanten, hvis man vil bruge AutoCad ihvertfald.

Synes også 10.000 er ret mange penge, men som I er inde på er prisen jo så høj af en grund. For at retfærdiggøre det lidt, vil jeg lige tilføje at min tidligere arbejdsgiver giver et tilskud på 5.000kr.

Er dog stadig i tvivl om det skal være den T400. Det jeg ønsker mig er jo en rigtig holdbar (og lækker, i mine øjne) bærbar, og med de youtube vidoer jeg har set, er jeg ikke sikker på det skal være denne model:

http://www.youtube.com/watch?v...

T61eren skulle ihvertfald være bedre i samlekvalitet, f.eks. denne:

http://edbpriser.dk/Products/L...

Synes dog det er ret dyrt laptops.dk skal have 995 for at installere 2 Gb RAM mere (3 Gb total). Så vidt jeg har kunnet finde på edbpriser er to 2Gb stænger ret billigt:

http://edbpriser.dk/Products/L...

Er der nogen der har erfaring med selv at opgradere en T61?

Simon

Superbruger
Tilføjet:
06-02-2009 13:30:27
Svar/Indlæg:
98/47
Hvad med en Macbook? lang batteritid og god holdbarhed. Jeg ejer selv en af de hvide, og brugte den hver dag gennem min tid på gym, og den holder meget fint - selv batteriet giver tre timer nu. Og hvis du kun er til windows er det jo ikke noget problem mere, selvom office til mac kører godt nu.

Shutdown

Elitebruger
Tilføjet:
06-02-2009 13:42:48
Svar/Indlæg:
8947/160
Det er nemt. Har selv et par r61 samt r50/r51 og de er alle nemme at "rode" med.!! MHT Holbarhed kan jeg kun sige at vores to gamle r50/ r51 Kører tæt på 24/7 og har gjort det i flere år. De bliver brugt af hele familien.,altså 2 voksne og 2 børn, en på 12 og en på 4 (begge friske drenge 😲 :'-( ). Maskinerne er nogle jeg har samlet af defekte rester fra en skole hvor de blev mishandlet til døde 😕 . De bliver flyttet meget rundt og ind og ud af en havestue hvor vi ryger.!! Der er tit meget koldt derude, nogle gange minusgrader men de kører bare altid og har ALDRIG fejlet. Så kvalitet=IBM ❤ ❤

VDK

Superbruger
Tilføjet:
06-02-2009 15:16:49
Svar/Indlæg:
163/6
Mac er ikke lige min kop te...

Shutdown: Kan du bekræfte om den model jeg har linket til tidligere af T61 kan udnytte 4Gb RAM? Har søgt på nummeret (7664) og på de hjemmesider jeg har fundet, har der stået 3Gb max. På Lenovos hjemmeside står der 4Gb, med tre stjerne henvisende til at XP ikke kan udnytte dem, men at Vista kan:

http://www-307.ibm.com/pc/supp...

Synes faktisk det er utroligt så mange forskellige modeller der findes!