Religion 1/0..?

Hyggehjørnet d.  06. februar. 2009, skrevet af Mentos3
Vist: 1436 gange.

Mentos3

Elitebruger
Tilføjet:
06-02-2009 17:14:08
Svar/Indlæg:
4230/89
Nu har jeg sådan over det sidste stykke tid gået og tænkt lidt over noget angående religion...(allerede nu bliver folk provokerede 🤡)

Når en ny lille dansker kommer til verden her i landet, er han helt fra sit første åndedrag født kristen, medmindre selvfølgelig forældrene er af en anden religiøs overbevisning, og ikke vil have han automatisk bliver medlem af folkekirken, hvilket han ellers ville være blevet...

Man bliver døbt, og ens forældre siger på ens vejne ja, til at man vil leve et kristent liv...
Senere, bliver man så selv spurgt, og man bliver konfirmeret i den kristne tro, som man for den sags skyld også har modtaget undervisning i op gennem folkeskolen, for til sidst at have konfirmationsforberedelse hos den lokale præst...

Men når man bagefter, står og kigger tilbage på de ting der er sket i kristendommes navn, falder de så ikke langt ved siden af vores så evigt "danske traditioner" som selv at måtte vælge, sige f*ck janteloven, og gøre som der passer os..!? 😲

Som jeg ser på det, bliver man nærmest presset til at vælge kristendommen som sin religion her i landet(eller de prøver ihvertfald at presse en)...

Når du bliver døbt, har du ikke så meget selv at skulle have sagt...
Og når du bliver konfirmeret... jae, ærlig talt er konfirmationen jo til grin...

Hvor fair er det lige at stille en 14årig dreng, som endnu ikke har den fjerneste ide om hvad han vil lave efter folkeskolen, over for et valg, hvor han for resten af sit liv skal bekræfte sin religion..? 😐

På den ene siden venter evige pinsler og fordømmelse, for det siger præsten... 😉
Og på den anden side venter en stor fest, god mad, og tonsvis af gaver..!?

For mig var der slet ikke noget valg, religion har aldrig sagt mig noget, men så hellere lade som om, end at gå glip af alle gaverne... 😀

Senere hen(da jeg blev myndig, og min mor ikke længere kunne stoppe mig).
Meldte jeg mig definitivt ud af den danske folkekirke, da det virkelig aldrig har sagt mig noget...
Det er for mig fint at folk tror på at der er "noget større" end dem selv i tilværelsen, men så længe jeg ikke behøver blandes ind i det, er det jo fint nok...

Men det er så her mit spørgsmål begynder...
Kristendommen er så inkarneret i det ganske danske land, at ingen giver det en tanke...
Utallige danskere går rundt lige nu, og er kristne, uden selv nogensinde at have skænket det en tanke..
Men hvad er det da for en måde at "skaffe kunder i butikken"..?
At lokke børn med fest og farver hvis de joiner klubben... havde det været en mand i parken, havde vi jo kaldt ham pædofil... vent da idet mindste med konfirmationen til de stakkels unge bliver 18, så må de efterhånden have taget holdning til det...

Men en anden ting er jo, vi hører tit, med dyb foragt, er hvordan unge mulismke kvinder bliver kastet ud i et tvunget ægteskab med mænd de nærmest aldrig har mødt... og vi syntes det er så evigt forkert...

Men hvad så med folkekirken i danmark?
Er det da i orden at man bliver født ind i en tro man ikke selv har valgt, og derefter nærmest bliver tvunget til selv at bekræfte det i en IMO alt for lav alder..?

Hvis det stod til mig, skulle ingen være født ind i en religion, men man skulle selv melde sig ind. På den måde bliver folk også nød til at have en holdning til det, istedet for som nu, "bare at være der"..

og selv på trods af min mors indvendinger, endte det stadig med at min forældre godt kunne se min pointe, at det er da bedre at have tage et standpunkt, end bare passivt lade stå til..! 😉

Jeg ved godt dette kan være et meget farligt emne at betræde, men jeg tager mine chancer...
Jeg ved også godt vi har et par præster og teologi studerende herinde, og det skal lige understreges at det under ingen omstændigheder er for at ramme jer, eller på nogen måde starte en debat om religion vs. Religion...
Dette er mere for at høre hvordan andre har det med den måde det foregår på..!?
heinrich

Elitebruger
Tilføjet:
06-02-2009 17:23:15
Svar/Indlæg:
1341/56

vil efterhånden mene, at kristendom i danmark, er mere kultur en det er religion.

det er traditionerne vi kan lide, såsom

at blive gift i kirken.
jul.
begravelse i kirken
dåb
konfirmation

at det så også handler om en gud... det kan man jo ikke tage sig af når man plejer.

er ihvertfald min mening... tror ikke nødvendigvis på den gud, men vil ikke melde mig ud af kirken, for kan lide traditionerne.

nogle vil helt sikkert mene det er dobbel moralsk.. men er nu engang min holdning.

hilo

Superbruger
Tilføjet:
06-02-2009 17:29:12
Svar/Indlæg:
525/25
#1 god point. 😉

Mentos3

Elitebruger
Tilføjet:
06-02-2009 17:31:21
Svar/Indlæg:
4230/89
#1 rigtig nok 🙂

men jeg holder nu stadig jul osv 😉
men det er for at holde fast i traditionerne, og ikke for kirkens skyld 😛

det er der sikkert nok også nogen der vile mene er dobbeltmoralsk...

anru2007

Elitebruger
Tilføjet:
06-02-2009 17:33:05
Svar/Indlæg:
5891/423
Altså hjemme ved os er:

far: hindu
mor: hindu
mig: ateist

Og det synes de da er helt fair.... Vi betaler stadig til den danske folkekirke hjemme ved os, selvom vi ikke tror på religionen "kristendom", og dog. Alt religion er opbygget efter hinanden 😉...

Jeg kender da ca. en 75 mennesker som er blevet konfimeret, og 3/5 dele af dem er "gave" kristne... altså gør det kun oga. pengene og gaverne, 1/5 gør det pga. familien... og de sidste 1/5 gør det af egen vilje... Men for mig, så synes jeg også man skal tage stilling senere i sit liv...

I Danmark er man jo kristen, altså som grundprincip, når man bliver født, og det er jo fordi, at Danmarks konge på et eller andet tidspunkt, for nogle århundrede år siden, valgte at DAnmark skulle have kristendommen som overbevisning, og det er vel da fair nok, når alle andre lande også har sådan nogle "traditioner" ?... 🙂
--------------

egentlig ikke 😉.

for Jul er jo ikke så meget med kristendommen som den har været? for, når jeg ser en reklame, ser jeg da julemanden, og god mad osv.... Jeg ved godt Julen stammer fra kristendommen og dog? for nogle har måske fundet ud af at Jesus han blev født senere hen? 😛

slagteren

Elitebruger
Tilføjet:
06-02-2009 17:33:48
Svar/Indlæg:
624/105
#0 Har du husket at melde ud til dine forældre og famillie, at du ikke kommer juleaften, og selvfølgelig heller ikke skal have nogen gaver 😉 Når nu du ikke tror på noget af det 😀

Edit Havde ikke lige nået at se dit indlæg med jul 😉

anru2007

Elitebruger
Tilføjet:
06-02-2009 17:37:34
Svar/Indlæg:
5891/423
#5 igen.. så er julen mere en tradition end noget med kristendom at have gøre.... 🙂

konlinedk

Nørd
Tilføjet:
06-02-2009 17:38:26
Svar/Indlæg:
46/6
Kan man overclocke sin religion hvis man sætter strøm til præsten?

anru2007

Elitebruger
Tilføjet:
06-02-2009 17:41:45
Svar/Indlæg:
5891/423
--> #7 🤡

Kondichael

Superbruger
Tilføjet:
06-02-2009 17:45:02
Svar/Indlæg:
940/111
Fuldkommen enig med #0 (Historien er præcis den samme som min)

Illuminati

Elitebruger
Tilføjet:
06-02-2009 17:52:50
Svar/Indlæg:
10398/435
#0, du fornægter jo nogle ret relevante ting.. 1. dine forældrer vælger om du skal døbes. 2. der findes også nonfirmation...

jeg kan virkeligt ikke se andet problem end kirkeskatten. Men når man arbejder er man gammel nok til at kunne melde sig ud af folkekirke hvis man ikke ønsker at bidrage.

for at blive viet i en kirke skal man dog være medlem af folkekirken, kan man lide denne tradition må man jo betale til den.. ønsker man ikke dette kan man bare blive gift på rådhuset..

ps. alt for lav alder? og nu går unge og jubler over at skulle stemme blot to år efter... lol.
pps. er selv ateist og udmeldt.

Pizzadude

Redaktør
Tilføjet:
06-02-2009 17:55:40
Svar/Indlæg:
5363/442
#0 Jeg synes du stiller det meget firkantet op, som om det er samfundet der presser ned over hovedet på os at vi skal være kristne. Det er imidlertid meget langt fra sandheden, og Danmark er de uden tvivl et af de lande hvor religion har mindst at sige overhoved - for de fleste og i det hele taget, drejer det sig mest om hyggelige traditioner..

I andre lande baserer man jo direkte lovigvningen på at alle skal have den eller den religion. Og her snakker jeg ikke kun om muslimske lande som f.eks. Iran hvor religion styrer det hele. Men også et land som f.eks. USA, hvor den religiøse højrefløj baserer deres argumentation på at "i biblen står" - bla bla bla....

Her er og bliver religion en 110% personlig sag, og lige meget hvad så vælger du det helt og aldeles selv. Jeg vil give dig ret så langt, som at det er lidt langt ude at stille en 14-årig op overfor en så grundlæggende vigtig beslutning som - Er der en gud, og i så fald hedder han så Jehova, Allah, Buddah, Merkur, Odin, Bente, Olav eller The Boss ( 😲 )...

Jeg blev ikke døbt som lille, og ej heller blev min bror. Han valgte selv at blive døbt og konfirmeret mens jeg selv godt kunne abstrahere fra fest og gaver og valgte ikke at blive konfirmere. Mine børn bliver nok døbt pga min kæreste gerne vil have det, mens jeg selv hellere så af de ikke lbev det...

1EaR

Elitebruger
Tilføjet:
06-02-2009 18:15:56
Svar/Indlæg:
5750/124
Den med nonfirmation er lidt noget pap, jeg fik et valg (som så mange andre), gaver og sig noget som du ikke gider finde ud af, da du intet har for det passer, eller undvær gaver og fest og slip for at sige "ja", eller et lille "humf" som jeg skulle

ScrapDog

Overclocker
Tilføjet:
06-02-2009 18:28:22
Svar/Indlæg:
565/60
Dåben er da kun en bekræftelse af kristendommen og traditionen omkring navne givning. Man melder sig ikke ind i kristendommen. Kilde: Min præst dengang jeg blev konfirmeret 🙂
Kan dog godt se din pointe og vil lige tilføje et spørgsmål.
Hvorfor skal kongerne/droningerne/prinserne/prinsesserne osv. egentlig være kristne? Hvorfor kan de ikke reagere landet, som noget andet? Ateist fx.

Mentos3

Elitebruger
Tilføjet:
06-02-2009 18:56:54
Svar/Indlæg:
4230/89
#4 ja det er jo også helt i orden at en eller anden konge i 1200tallet valgte vi skal være kristne... men hvor mange andre gældende regler fra den tid har vi lige tilbage 🙂?

#10 nonfirmation er føst en ting jeg har hørt om så sent som idag, da en kammerat gjorde mig opmærksom på det i forbindelse med denne tråd...
det har aldrig været et valg i det kirkesogn jeg kommer fra... eller, det har det da nok, men det er aldrig noget vi blev informeret om 😕

men det der med at unge på 16 skal have stemmeret 😲 er jo også IMO ret plat :no:

nej det er rigtig nok at vi har det meget frit her, i forhold til fks muslimske lande...
og rigtig nok er der ikke nogen love der siger vi skal...
men jeg føler alligevel der er en slags national gruppepres 🙂 forstået på den måde at man får den serveret således, at hvis man ikke siger ja, så er der bare ikke nogen fest eller gaver...

#13 det med de kongelige skal jeg ikke kunne udtale mig om, da jeg nok heller ikke er "ærke royalist materiale" 😛

Pizzadude

Redaktør
Tilføjet:
06-02-2009 19:22:58
Svar/Indlæg:
5363/442
#14 "Nonfirmation" - er det ikke bare noget hvis-du-ikke-vil-konfirmeres-så-er-det-fint-så-holder-vi-bare-en-anden-fest-for-dig-så-du-ikke-skal-føle-dig-snydt-agtigt-noget?

"Nationalt gruppepres" - tjaa det kan du på en måde godt kalde det, det er jo for mange at sige nej til gaver og fest. For mit vedkommende var det anderledes, for der blev så bare holdt en stor 14-års fødselsdag for mig (i Oktober godt nok), ganske vidst gik jeg gglip af en fest - men det må man jo så overleve...

Til dem der kun bliver konfirmeret for festen og gaverne - tjaa, de er jo så bare ikke modne nok til at sige fra, og tage konsekvensen. Men ja, en slags pres er det da..

Mentos3

Elitebruger
Tilføjet:
06-02-2009 19:37:01
Svar/Indlæg:
4230/89
#15 nej men er det ikke også lige i overkanten af hvad man kan forvente af en 14årig..!?

jeg kan ikke huske jeg er kommet i nærheden af nogen særlig modne børn på den alder... for man er jo ikke andet end børn på det tidspunkt 🙂

hilo

Superbruger
Tilføjet:
06-02-2009 20:26:07
Svar/Indlæg:
525/25
jame så skule du da, 🤣 🤣 🤣 har gjort det da du var 14år
haha

Illuminati

Elitebruger
Tilføjet:
06-02-2009 20:35:01
Svar/Indlæg:
10398/435

Mentos3

Elitebruger
Tilføjet:
06-02-2009 20:35:17
Svar/Indlæg:
4230/89
#17 😐 ..?

fik ikke lige helt fat i meningen 🙂

hilo

Superbruger
Tilføjet:
06-02-2009 21:17:54
Svar/Indlæg:
525/25
det er fordi jeg er en ?
jeg er 41 år gamel
du er 23år 😉

anru2007

Elitebruger
Tilføjet:
06-02-2009 21:20:00
Svar/Indlæg:
5891/423
#20 99,9% af dine posts opfører du dig som 5-6år 😛

Simon

Superbruger
Tilføjet:
06-02-2009 21:30:24
Svar/Indlæg:
98/47
For mig er kristendommen mit livsfundament. Jeg tror på Gud, som jordens skaber, og at gennem troen på hans søn, Jesus, får man frelsen og livet. Tro er fast tillid, en overbevisning om noget man ikke kan se. Jeg kan godt se pointen #0 giver, og ja, jeg tror at der er rigtig mange "kultur-kristne" i Danmark. Men det er synd at se at folk egentlig ikke sætter sig ind i tingene - fx ved at døbe sit nyfødte barn, der ikke selv kan vælge til eller fra. Det er heller ikke gennem dåben man bliver "kristen", men ved at selvstændigt vælge AT TRO på Gud - det kan et spædbarn på ingen måde, og derfor skal man ikke "pådutte" noget menneske at tro.

Jeg nærer stor respekt for folk der selv udviser gensidig respekt for den enkelte religion og ikke dømmer udfra et tyndt grundlag. fx: "Alle muslimer er terrorister". For mig at se er man nødt til at se tingene fra et større perspektiv, og måske skal man sætte sig en smule mere ind de enkelte menneskers baggrund.

Så nu er det oplagt at spørge: Hvorfor er du så kristen?
Jo, ser du, jeg er opvokset i en kristen familie, med kirke hver søndag, som jeg blev slæbt med i da jeg var en lille dreng. Men der gik ikke mange år før jeg fik valget om jeg ville med i kirke eller ej. Senere hen var det frit for mig at tage stilling til om jeg ville være en kristen, for jeg er altid kun blevet "præsenteret" for det - Derfor er jeg heller ikke barnedøbt! Da jeg så blev teenager, begyndte jeg SELV at undersøge tingene lidt nærmere, og søgte selv mere. I dag er jeg 100% kristen og tror på livet med Jesus. Jeg har også senere valgt at blive døbt da jeg var 17 år. Dåb er ikke en nødvendighed, og gør dig ikke "mere" kristen, men det er noget bibelen taler om, og derfor valgte jeg at blive døbt.

my five cents.. 🙂

anru2007

Elitebruger
Tilføjet:
06-02-2009 21:38:15
Svar/Indlæg:
5891/423
#22 Nice, at du viser dit perspektiv af kristendommen, og respekt fordi du har noget at tro på :yes:

JEg tror ikke på at gud skabte jorden, men hvem der skabte universet er et spørgsmål? :O

Illuminati

Elitebruger
Tilføjet:
06-02-2009 21:48:27
Svar/Indlæg:
10398/435
en anbefalelsesværdig film
http://www.imdb.com/title/tt08...

Coctail

Elitebruger
Tilføjet:
06-02-2009 22:31:27
Svar/Indlæg:
2353/24
#0 At du beskriver dig selv som "ikke kristen" og at har valgt at tage afstand fra kristendommen, ved at melde dig ud af folkekirken er fint nok. Men har tænkt over hvad det reelt betyder for dig og din familie?
Du burde faktisk hverken holde fri til påske (Kristendommens vigtigste højtid) eller holde jul? Er du klar på at tage de sidste skridt for at fuldende din udmelding, eller har du bare "popularitet-udmeldt" dig (dvs. i trods, af at du føler nogen har tvunget dig til noget, som du ikke selv har bestemt).

Ved at have meldt sig ud af den danske folkekirke, skal du også huske at du ikke er med til at bevare kirkerne, og dermed den danske historie.. dernæst skal dine efterladte betale et meget større beløb når du engang skal begraves (det kan være om en uge eller om 80 år - man ved aldrig).

Konfirmationen betyder at du selv, i egen høje person, skal bekræfte/acceptere det valg som dine forældre tog, da du var spæd. At blive konfirmeret som 14 årig (kun for gaverne), for dernæst at melde sig ud som 18 årig, viser bare at man ikke turde stå ved sine holdninger dengang.

Jeg er selv kristen, dog uden at være fanatiker eller komme i kirken hver eneste søndag, men kommer kun når jeg føler for det, nogle gange går der halve år i mellem, andre gange går der kun 14 dage imellem.
Jeg syntes det er et meget drastisk skridt at direkte melde sig ud - især hvis man har gennemtænk alle "følgerne" og vitterlig vil leve efter det!

Det at have troen på noget som er større end os mennesker, ser jeg som et godt fundament for livet. Uanset hvor mange ulykker der falder ned over én, er det at have et træ at rejse sig ved og at der er en mening med alting, selvom den kan være svær at se i øjeblikket, guld værd at have!
Troen på at Jesus døde for vores skyld, og han gjorde gode gerninger lige til det sidste, og endda også overfor forrædere er et stort forbillede. Han havde håbet om at det gode i Judas vil gøre at han ikke kyssede ham.. At tro på det gode i alle mennesker.

Jeg har stor respekt for alle religioner, da det dybest set kun er marginaler som skiller dem fra hinanden.

Pizzadude

Redaktør
Tilføjet:
06-02-2009 22:40:57
Svar/Indlæg:
5363/442
#25 At holde fri til Påske eller holde jul er lige så meget et spørgsmål om tradition, og hvad den så bunder i kan vel for så vidt være lige mget. Så vidt jeg husker er jul da en hedensk tradition, og alt det gøjl med gaver og juletræer har vel intet som helst med kristendommen at gøre... At holde fri gør man jo fordi det er national helligdag, hvis man boede i et andet land ville man jo også holde fri på deres nationale eller relegiøse helligdage.

At man ikke er medlem af eller melder sig ud af folkekirken, betyder at man ikke finansierer kirken igennem kirkeskatten. Men det giver da ingen mening at melde sig IND, hvis man ikke tror på kirkens budskab. Bevaring af dansk historie er lige så meget et statsanliggende som det er noget relegiøst - og jeg skulle da tage meget fejl hvis en del af kirkens budget ikke er finansieret over den normale skat.

På den anden side har jeg dog ingen respekt for dem der aktivt melder sig ud for at spare pengene. Ligesom dig finder jeg det også en kende useriøst at blive konfirmarert for at få gaver og fest - for så senere at skifte mening (eller stå ved sin sande mening), og melde sig ud af kirken..

hilo

Superbruger
Tilføjet:
06-02-2009 22:53:44
Svar/Indlæg:
525/25
#21 du er 😴
jeg holder med . med jeg selv og andher. 😉

Mentos3

Elitebruger
Tilføjet:
06-02-2009 22:57:45
Svar/Indlæg:
4230/89
ja men jeg forstod bare ikke hvad du mente med det i #17...
det er jo knapt nok en rigtig sætning 😛
og btw er jeg kun 20...

det var så også gode five cents 🙂
det er meget sjældet jeg er i kontakt med folk som virkelig er religiøse, selv på trods af min chef og hans familie er religiøst anlagt, med bordbøn osv... dog ikke kirke om søndagen 😛

men godt at høre vi endnu ikke er et helt tro's forladt land

#24 har ikke set den...
men det kunne da være man skulle give den et forsøg en dag :yes:

jeg må nok vove den påstand, at i en klasse på dengang 20stykker, kan jeg ikke komme i tanke om en eneste der blev konfirmeret, fordi de virkelig fuldt og fast troede på kristendommen 😉
og nej, jeg tør da helt sikkert ikke stå ved ting jeg gjorde og sagde som 14årig... på daværende tidspunkt kunne jeg jo knapt nok overskue min egen skolegang...
så hvordan i alverden skulle man så lige kunne overskue et så stort emne som religion!? 😉

jeg ved godt, at hvis jeg virkelig skulle være stædig, skulle jeg selvfølgelig helt lade være med at holde jul, påske osv...
men jeg har aldrig holdt jul pga jesu fødsel...
men nærmere pga det sammenvær man har med familie og venner...

julen er en hyggelig tid på året, en tradition hvor vi alle er glade, hygger, bager konfekt, klipper julehjerter og generelt set bare bruger lidt mere tid sammen med familien, end mange af os har mulighed for til daglig...
en tradiotion, jeg syntes alle skulle kunne nyde... og en tradition jeg fortsat vil holde fast i, også selv hvis jeg så en dag skulle beslutte mig for at finde en anden religion :yes:

#26 det vil jeg så også godt lige understrege, at det har absolut Intet med penge at gøre... kirkeskatten løber vidst op i et par hundrede kroner om året...
og det ville sq være for småligt hvis der var ens grundlag for at melde sig ud 😐

hilo

Superbruger
Tilføjet:
06-02-2009 23:00:58
Svar/Indlæg:
525/25
??????????????????????????????????????????????????????????????? 🤣 🤣 🤣 🤣 🤣 🤣 🤣 🤣 🤣 🤣 🤣 🤣 🤣 🤣 🤣 🤣 🤣 🤣 🤣

FnaX

Elitebruger
Tilføjet:
06-02-2009 23:11:55
Svar/Indlæg:
4156/111
Jesus, Gud og alle de andre historier er i dag blot et billede for det gode i os mennesker. Kristendommen i dag, når man går i kirke, handler ikke om at der rent bogstaveligt talt er en eller anden gud som sidder og leger med os osv. Det handler om at vi skal behandle hinanden ordentligt, og være gode ved hinanden og hjælpsomme. Detter er IMO super fedt! Derfor melder jeg mig heller aldrig ud af folkekurken, for jeg tror ikke på Gud som sådan, men på det gode i folk 🙂

Og sådan er dét bare! 😎

Mentos3

Elitebruger
Tilføjet:
06-02-2009 23:14:10
Svar/Indlæg:
4230/89
#30 det kan jeg også sagtens følge dig i :yes:

jeg tror skam bare på man godt kan være godt ved hinanden. uden at være kristen 😉

hilo

Superbruger
Tilføjet:
07-02-2009 00:10:49
Svar/Indlæg:
525/25
#30 det paser med en hamer 😉

hilo

Superbruger
Tilføjet:
07-02-2009 00:17:39
Svar/Indlæg:
525/25
jamen hvem har. seet GUD . jeg har sku .ikke mm, ufo 🤣

Mentos3

Elitebruger
Tilføjet:
07-02-2009 00:25:34
Svar/Indlæg:
4230/89
#hilo...

du beøver ikke nødvendigvis skrive her, hvis du ikke syntes du vil bidrage med noget fornuftigt...

FnaX

Elitebruger
Tilføjet:
07-02-2009 00:38:48
Svar/Indlæg:
4156/111

Det kan vi skam også godt, men vi har brug for at tro på det. Og det gør vi nemmest ved at have et sted hvor alle er velkommen.

Skide være med om det hedder at være kristen. Det kunne lige så godt have heddet 1000 andre ting. Det vigtige er hvad det står for. Og i dag står kristendommen for alt det gode i os mennesker, og det er fandme værd at vedligeholde.

Om man så kan lide det eller ej er op til en selv. Betaler man til folkekirken ved man i hvert fald at man gør nogen folk glade, og det er IMO rigtig fedt! 🙂

steen

Elitebruger
Tilføjet:
07-02-2009 02:00:46
Svar/Indlæg:
2870/65
Min holdning er, at folk må tro på hvad de vil....så længe de ikke presser noget ned over hovedet på andre!

Når det så er sagt, tror jeg selv på individet og den evne det har til selv at skabe sin tilværelse med godt og skidt. Handler mest om, at man med en positiv holdning kan tiltrække mere af den positive slags.

Undgår de "uheldige" som med en småforskruet holdning til andres tro, forsøger at dunke dem i hovedet, eller på anden måde forsøger "at flytte kommaer" for at finde meningen i sin egen tilværelse ved at "stå på skuldrene af andre". Det er da træls, som de siger i Jylland.

Tro, det er noget man selv vælger, hvis man føler at det er det man har behov for.

Mentos3

Elitebruger
Tilføjet:
07-02-2009 11:42:53
Svar/Indlæg:
4230/89
#35 det er selvfølgelig rigtig nok at det bliver nemmere at forholde sig til, hvis man har en person, en række begivenheder, eller bare historien(her tænker jeg på jesus, hans død, eller bare biblen generelt),
som man kan gå ud fra 🙂

og jeg er også godt klar over hvorfor det var en krævende nødvendighed at man i middelalderen havde et sted man kunne samle folk, og derved forene nationer under forskellige religioner....
hvis ikke de havde kunne gøre det, havde det meste af verden velnok stadig bare været en stor flok individuelle bønder og kvægdrivere...

kirkerne skabte "fælles intereser" og det gik jo også sådan, at hvis man byggede en kirke, ville der straks gro en lille landsby op rundt omkring :yes:

men som den verden vi lever i nu ser ud(anno 2009) har der ikke været den salgs tro i hudredevis af år...
og som vi har set det med næste alle andre regler og normer skrevet af de daværende konger, så er næsten intet gældende mere... lige bortset fra det faktum at danmark skal være et kristent land 😛

jeg tror bare jeg er alt for logisk tænkende, til at kunne affinde mig med religion 🙂

det kan godt være der nogen gange sker nogle forunderlige ting, men som altid, kan det forklares med enten simpel matematik, eller af videnskaben :yes:

tag nu feks hvordan livet på jorden opstod... kristendommen hævder jo gud satte adam og eva på jorden i edens have...
men tilfældigvis kom Darwin forbi, og opfandt evolutionsteorien, som jo utallige gange er blevet bevist som rigtig 😉

så jeg tror også på hvad jeg selv kan udrette, og ikke mere... jeg har aldrig forventet at få hjælp "deroppefra", men klarer mig selv :yes:

mfcods

Elitebruger
Tilføjet:
07-02-2009 12:34:10
Svar/Indlæg:
4222/223
OT: hov hov.. nu skal vi lige passe på med det der jul og kalde det en tradition.

De kristne fejrer jul fordi de tror at det var der jesus blev født. Men han er først født en gang i januar eller februar.

Fra gammel tid har mange mennesker være soldyrkerere. På den måde at man tilbed solen. Det gav sig gerne ud i at man 2 gange om året. Omkring sankt hans og det som senere er blevet til jul. Har fejret at solen kommer tilbage fra mørket, eller dens midsommer.

Da de så er kommet syd fra for at omvende vikingerne til kristne folk har de så gået med til at flytte jesus føde dag. Og de har sikkert også flyttet solfesten lidt, for at det kunne stemme sammen.

Og hvis man så læser nogen andre bøger. Så ER der nogen der har startet med at gå rundt med pakker på den aften.

Selv om jeg er døbt og konfirmeret. Så tror jeg ikke på noget af det. Men jeg er med til fejre solhverv 2 gange om året. Midsommer og midtvinter

Julen har oprindelse i en hedensk solhvervsfest, hvor man holdt en ceremoni til ære for frugtbarhedsguden Frej. I 300-tallet blev den overtaget af den kristne kirke som en fest for Jesus' fødsel og den blev i 354 fastsat til den 25. december, som også var dagen, hvor man fejrede solen i Rom. Oprindeligt fejrede man den oldnordiske jul i januar.
Grunden til at vi i Danmark fejrer juleaften den 24. december er, at det ved store kirkefester var skik at man vågnede natten før, for at forberede sig åndeligt, og det er så blevet til juleaften. Julen går ifølge kirken fra advent til helligtrekongersdag.

Ordet juls betydning er man usikker på, men julefester sættes første gang i forbindelse med Harald Hårfager i ca. 875. Dog havde disse fester en lidt anden karakter, som også ses af udtrykket "at drikke jul".

Den jul vi kender i dag, er et sammensurium af kristne, hedenske og kommercielle påhit. Gennem århundrede har de kæmpet om overtaget, men specielt i det 20 århundrede blev der indført et hav af nye traditioner. Mange af de traditioner som vi i Danmark ser som de grundlæggende, såsom julegaver, juletræ og julemanden, er faktisk ret nye, men har dog aner i de oldnordiske traditioner.

Illuminati

Elitebruger
Tilføjet:
07-02-2009 12:55:48
Svar/Indlæg:
10398/435
#38, det ændrer jo ikke at jul er blevet en tradition.

anyways.. ærligt talt, hvorfor så tro på noget som er et lev fra fordoms tid hvor man ikke have bedre forklaringer. Der er jo bare en bog, hvad gør bogen til sandhed? hvorfor er askepot ikke en sand historie? Jeg har ikke set askepot, og jeg har heller ikke set gud, faktisk har jeg heller ikke set et atom eller big bang, men disse bliver udlagt som teorier og ikke fakta som biblen og præster prøver at pådutte.

#37, btw så hedder det darwin teorien, netop fordi det er en teori. man har set incitamenter på evolutions"teorien", men den er aldrig blevet bevist. Dog har du ret i det virker som en langt mere logisk forklaring og derfor er mere troværdig. desuden afbeviser den ikke eksistensen af en gud. den peger mod at det nogen har skrevet i en bog var bullcrap.

slaske6

Elitebruger
Tilføjet:
07-02-2009 13:09:49
Svar/Indlæg:
1571/39
her er også lidt OT :
da jeg gik i skole ,havde vi en lærer som altid sagde,at der kun er to faktore som avler krig.
RELIGION og MISundelse.
jo jeg er kofi men er sådan lidt skabs ateist ,men mest pga af hvis der var en gud hvorfor er der så ingen der har set ham 🤡
der i mod tror jeg der er mere end vi kan se ,tror bare ikk det har noget med religion at gøre 😳

Mentos3

Elitebruger
Tilføjet:
07-02-2009 14:00:06
Svar/Indlæg:
4230/89
#38 så kom der lidt hårdslående fakta på bordet 🙂
det var jeg ikke klar over, men viste nu godt at alt det med gaver, julemanden osv er nogle forholdsvis nye "traditioner"... flere af dem vidst nok fra tyskland 🙂

men som #39 siger, så ændrer det ikke på, at mange den dag idag, holder jul for traditionernes skyld...
det er næppe mange der sidder juleaften og funderer over hvorfor vi nu sidder her idag 😉

selvfølgelig strejfer tanken de fleste, og de fleste ved ligeledes også godt hvorfor det er vi holder jul... men godt vove den påstand at de fleste holder jul for samværets skyld 😉

okay, den er måske ikke Helt bevist fra ende til anden...
men gennem arkæologiske udgravninger, utallige kulstof14 prøver og hundredevis af års arbejde, er man efterhånden nået dertil, at man fks kan følge menneskets oprindelse fra afrika, opgennem europa, videre østpå, og vestpå, over det dengang tilfrosne atlanterhav....

man kan følge de første primarter, som senere udviklede sig til fks Neandertalere, som var nogle af de første "mennesker" der gennem tusindevis år, udviklede sig fra aber, til mennesker...
jeg ved godt der ikke nogen steder står direkte, at det er sådan det er...

men for mig, så er den overvældende viden på området, nu så stor, at jeg ser det som et fakta 🙂

det kan din lære have så evigt ret i 😉
religion har helt sikkert været den største synder i krige igennem tiden :yes:

hvad tror du så på...? spøgelser 🤡 hehe, ej spøg tilside...

slaske6

Elitebruger
Tilføjet:
07-02-2009 14:47:17
Svar/Indlæg:
1571/39
"spøgelser jo da" der sidder en i com 😀
Hva jeg tror på ? jeg tror på der er ondt + godt i alle mennesker ,at hvis der en djævel er der også en gud 😐 visa verse
Jeg tror på at man selv skaber sit være rum (og ikk som de siger i usa . tak gud til næsten alt de gør)
Jeg tror på der en eller anden form for lad os kalde det en skytsengel 😳 ,som på en eller anden måde (en ubevist stadie) guider os på vej .Når jeg så siger på vej er ikke alle veje de samme,men mere udspringer fra ens opvækst og erfaringer ! 😎

BTW min lærer som sagde disse vise ord om religion og misundelse var min religions,hisorielærer 😉