Hjælp til Win 98SE

Software d.  07. februar. 2009, skrevet af Nordjyden
Vist: 466 gange.

Nordjyden

Overclocker
Tilføjet:
07-02-2009 21:23:49
Svar/Indlæg:
69/15
Hej.

Nu mangler jeg så igen en der har lidt forstand på gamle styresystemer.
Jeg har installeret Windows 98SE, men efter sidste genstart skriver den at jeg skal indsætte "CD-ROM til Windows 98SE". Det er åbenbart ikke installationscd'en der menes for det løser ikke problemet. Findes der en anden CD der skal bruges, som hedder det den ber om??
Hvis jeg bare klikker videre, skriver den at den mangler nogle dll filer f.eks IENPSTRUb.dll, så det kommer jeg ikke længere ved at gøre. Filerne ligger jo nok på den nævnte CD. Kan nogen hjælpe med hvordan det hænger sammen?

MSJ1982

Elitebruger
Tilføjet:
07-02-2009 21:48:29
Svar/Indlæg:
3577/353
det kan være skiven er ridset, men hvis du skriver fil navnene på google så mener jeg godt man kan finde dem 🙂

Kirsby

Superbruger
Tilføjet:
08-02-2009 13:04:40
Svar/Indlæg:
1214/62
Lige lidt nysgerig, hvad laver du med sådan et styresystem der vækker gode gamle minder :'-(

Nordjyden

Overclocker
Tilføjet:
08-02-2009 13:10:21
Svar/Indlæg:
69/15
Ja helt ny er den godt nok ikke 🤣 Jeg bruger det til internettet, og kun det, på en 650 Mhz pc. Det er meget hurtigere end min anden pc der er en masse på, selvom det er en rimelig hurtig pc med 3 Gb ram. Det må jo være fordi den gamle pc kun har internettet at tænke på. Der er ikke andet på den end Explorer og et virusprogram.

Nordjyden

Overclocker
Tilføjet:
08-02-2009 13:13:54
Svar/Indlæg:
69/15
#1.
Jeg prøver lige en anden, selvom den ikke er ridset.
"CD-ROM til Windows 98SE" ved du om det er installationscd'en der menes. Der står nemlig ikke det nævnte på dén. :'-(

animal-mik

Elitebruger
Tilføjet:
08-02-2009 14:58:01
Svar/Indlæg:
908/160
ja - det er Windows CDén der menes med cd rom til 98SE.
tror du mangler nogle filer under installation , at det er det den brokker sig over ?.

Nordjyden

Overclocker
Tilføjet:
09-02-2009 00:48:55
Svar/Indlæg:
69/15
#1. Det hjalp ikke men en anden cd. Kan godt finde filerne ved at google, men der er dælme mange hvis alle skal installeres manuelt.

#5. Har nu startet op med en startdiskette. Jeg var lidt i tvivl om hvordan man kom videre, så jeg fjernede startdisketten, da jeg kun kunne vælge HJÆLP og isatte installationscdén. Installationen forløb uden problemer, indtil sidste genstart, hvor det samme problem opstår med, at den vil have "CD-ROM til Windows 98SE - 2. udgave", og at den ikke kan finde IENPSTUB.dll . Er du sikker på det er installationscdén der menes? Kunne jo være dejligt hvis der havde været en cd hvor der direkte stod "CD-ROM til Windows 98SE - 2. udgave, for installationscdén dur ikke.

Kirsby

Superbruger
Tilføjet:
09-02-2009 02:11:35
Svar/Indlæg:
1214/62
hehe #Nordjyden, ja nogen gange skulle man tro at de bare gjorde systemerne langsommere. Men man glemmer at man instalellere mere og mere lort på ens computere jo bedre ens teknologi bliver.

Pungo

Superbruger
Tilføjet:
09-02-2009 09:55:21
Svar/Indlæg:
781/56
#6 Kan du komme ind på c:\windows\system for så kan det være filen allerede ligger der.

Har selv prøvet nogen gange hvor den ber om at Windows CD'en i men hvor jeg bare har henvist den til Windows\System dir'et og så har det løst problemet.

Nordjyden

Overclocker
Tilføjet:
09-02-2009 22:57:06
Svar/Indlæg:
69/15
Jeg kan godt komme i c: drevet, men først efter at jeg trykkede "ignorer fil" da den ikke kunne finde dll filerne, og det skulle gøres mange gange, der er jo 100vis af dll filer. Derfor er der nok ingen dll filer overhovedet. Det var derfor jeg spurgte om der fandtes en cd hvor dll filerne var, da den jo bad mig om at isætte "CD-ROM til Windows 98SE - 2. udgave". Det er jo så installationscdén kan jeg forstå, men på den kan den ikke finde dll filerne. :'-(

micbanand

Elitebruger
Tilføjet:
09-02-2009 23:05:13
Svar/Indlæg:
717/74
ja ligger selv inde med en 98 dog ikke se. desværre! for sku guld værd, hvis man vil lege med gamle spil. (så man samler dem på en gammel ala 500mhz).
men hvis du har en lovlig licens. kan den vel findes som et .iso på nettet.
For lyder til den cd er blevet for ridset.

Nordjyden

Overclocker
Tilføjet:
09-02-2009 23:19:40
Svar/Indlæg:
69/15
#10.
Jojo, jeg har skam licensen og den originale cd. Den ser nu ikke ridset ud, men derfor kan der jo godt være en fejl på den. Bare mærkeligt at fejlen så er der hvor alle dll filerne ligger. Jeg har aldrig prøvet at installere Win 98 før, så troede også jeg havde lavet en fejl. Jeg må se om jeg ikke har en anden Win 98SE cd. De er jo blevet noget svære at finde. Må indrømme at XP er meget lettere at installere syntes jeg.

Nordjyden

Overclocker
Tilføjet:
14-03-2009 12:19:58
Svar/Indlæg:
69/15
Så er jeg her lige igen med en opfølgning.
Efter at have forsøgt op til flere gange med at få den installeret, havde jeg faktisk opgivet. En anden cd hjalp heller ikke. Jeg kom så i sidste uge til at kigge på mit gamle eksterne dvd-drev. Troede heller ikke på, at det kunne hjælpe at bruge det til installationen, men wupti så virkede det. Blev installeret i løbet af 20 minutter uden problemer. 😀 Til daglig fungerer mit dvd-drev i den stationære uden problemer, men hvorfor at jeg ikke kunne installere med det, ved jeg ikke. Nogen gange sker der bare noget med det hersens pc halløj, man ikke forstår og bare må sige nå til.

Mange tak for de mange forsøg på at hjælpe.

micbanand

Elitebruger
Tilføjet:
14-03-2009 17:57:50
Svar/Indlæg:
717/74
arh kommer i tanke om ram problemer på maskinen ved install.
Har netop idag geninstalleret en gammel maskine ud med en blok og alle de der dumme fejl under install forsvandt.
tlk med dit install 😀
Ja man kender det jo. test af hd ram andet dvd drev osv osv osv