3de RAM giver problemer

Bundkort / CPU d.  09. februar. 2009, skrevet af icepirat
Vist: 282 gange.

icepirat

Nørd
Tilføjet:
09-02-2009 11:52:53
Svar/Indlæg:
3/2
Jeg har flere gange prøvet at montere en 3de ramkreds i mit motherboard, efter montering booter min PC op, tæller ram og detekterer mine HD hvorefter den stopper, i nogle tilfælde er Windows startbilled nået inden den går i stå.

Jeg har prøvet at flytte rammen i de 3 slots samt prøvet at kombinere dem. Jeg har p.t. 2 ramkredse, hver på 512 MB og de kører upåklageligt men så snart den 3de ram bliver isat får jeg ovennævnte problemer.

Jeg har haft lejlighed til at afprøve flere ram idet jeg har lånt 5 andre, en af disse vil slet ikke starte PC'en. Jeg har prøvet dem enkeltvis og "testet" dem, d.v.s. set på deres specifikationer ved hjælp af et program der hedder CPU-Z.

Alle ram, på nær en startede fint men så snart jeg sætter den 3de ram i går det galt og derfor er det ikke muligt at teste dem samlet.

Af programmet CPU-Z kan jeg se at der er nogle mindre forskelle i CAS# latency (CL), f.eks. er CAS 3,0 clocks på nogle 2,5 på andre og en enkelt har 2,0 - RAS# to CAS# delay (tRCD) har også nogle forskelle, 4,0 clocks på nogle og 3,0 på andre, endelig er der RAS# precharge (tRP) hvor de fleste siger 3,0 clocks og en enkelt siger 4 clocks.

Jeg har iøvrigt bemærket at nogle af mine ram er dobbeltsidet og andre ikke.

Jeg er med på at disse forskelle måske ikke burde være der, spørgsmålet er så om det spiller nogen rolle og i givet fald om jeg kan/skal ændre på det i bios.

Mit system er:
Windows XP med service pack 3
Motherboard: Soltek, type SL-75FRN2-L (nVidia-nForce2)
CPU: AMD Athlon XP 3000+ ? socket A
Bios version: Nvidia 42302e31 (Phoenix- Awardbios V6.00PG 08/08/2004)

Maximum Capacity: 1536 Mbytes (angivet til 3GB i manual?)

Er der nogen der kan komme med et bud på problemet.

M.v.h.
icepirat
MSJ1982

Elitebruger
Tilføjet:
09-02-2009 12:50:24
Svar/Indlæg:
3577/353
Den 3 stang du kommer i hvad hedder den?

prøv at skrive hvad der står på dem alle.

Har du evt prøvet med den 3 stang alene?

icepirat

Nørd
Tilføjet:
09-02-2009 18:14:25
Svar/Indlæg:
3/2
Som jeg skriver i mit indlæg så har jeg prøvet ALLE ram alene og med 2 stk., problemet opstår først når jeg isætter den 3de ram.

Når jeg monterer 2 RAM, uanset navn bliver DUAL CHANNEL ACTIVATED.

Navne og type på ram:
1. OEM (Intet andet navn) DDR 512 / 400 CAS# latency (CL) 3,0 clocks
2. Corsair (value select) VS 512Mb333 CAS# latency (CL) 2,5 clocks
3. Elexir 512 Mb DDR 400MHz (CL3) CAS# latency (CL) 3,0 clocks
4. Mosel 512 Mb PC3200 (200 MHz) CAS# latency (CL) 2,5 clocks
5. Melco (label: Buffalo) 512 Mb PC3200 (200 MHz) CAS# latency (CL) 2,0 clocks

Som det fremgår så er der nogle forskelle I clocks (CL), jeg ved ikke om det betyder noget og hvis det gør om jeg skal ændre opsætningen i BIOS.

Håber på yderligere råd og forslag.

M.v.h.
icepirat

Medium

Elitebruger
Tilføjet:
10-02-2009 11:27:39
Svar/Indlæg:
55/3
har du prøvet at sætte den langsomste i Dimm 1, f.eks.

1. OEM (Intet andet navn) DDR 512 / 400 CAS# latency (CL) 3,0 clocks
2. Elexir 512 Mb DDR 400MHz (CL3) CAS# latency (CL) 3,0 clocks
3. Mosel 512 Mb PC3200 (200 MHz) CAS# latency (CL) 2,5 clocks

prøv denne opsætning?

bemærkede at du havde en ram blok som kører 333MHz, hvilket jeg vil mene ikke vil passe ind til resten, hvis du skal køre pc-3200 =).

icepirat

Nørd
Tilføjet:
10-02-2009 14:15:48
Svar/Indlæg:
3/2
Jeg vil prøve at sætte rammem i som du foreslår.

Jeg har på et forum www.hardware.com fundet en artikel hvori mit motherboard er testet, konklusionen omkring ram (se nedenfor) er at dette motherboard er extremt følsomt over for ram, ifølge testen så er det kun SAMSON der virker uden problemer så det kan være at jeg må opgive at få den 3de ram monteret, alternativet ville være hvis jeg kunne få fat i 2 stk. 1GB ram kredse idet min PC jo kører fint sålænge jeg holder mig til de 2 slots.

For the Soltek board SL-75FRN2-L, only Samsung RAM modules worked flawlessly. All other pairs of RAM from Kingston (using Winbond BH5, CH5 chips), TwinMOS (also with Winbond BH5 chips), Kingmax and Corsair failed our stability tests. Certain system-level benchmarks worked fine but when it came to stressing the memory and AGP bus, such as in 3D Mark 2001SE, the board simply dropped out of the test loop pretty quickly. This pair of Samsung RAM modules may have been the ticket to operability on our Soltek test sample, but some other nForce2 Ultra 400 motherboards we had in possession did not take to the Samsung RAM well. These are our findings from sample boards sent to us, but it seems that the retail motherboards too face this problem but not to the extent as we were affected. Still, the problem exists and great caution should be taken with your retailer to allow you to swap with completely different memory modules should you find your board not functioning stable.

M.v.h.
icepirat