Nørd
Tilføjet:
09-02-2009 11:52:53
Svar/Indlæg:
3/2
Jeg har flere gange prøvet at montere en 3de ramkreds i mit motherboard, efter montering booter min PC op, tæller ram og detekterer mine HD hvorefter den stopper, i nogle tilfælde er Windows startbilled nået inden den går i stå.
Jeg har prøvet at flytte rammen i de 3 slots samt prøvet at kombinere dem. Jeg har p.t. 2 ramkredse, hver på 512 MB og de kører upåklageligt men så snart den 3de ram bliver isat får jeg ovennævnte problemer.
Jeg har haft lejlighed til at afprøve flere ram idet jeg har lånt 5 andre, en af disse vil slet ikke starte PC'en. Jeg har prøvet dem enkeltvis og "testet" dem, d.v.s. set på deres specifikationer ved hjælp af et program der hedder CPU-Z.
Alle ram, på nær en startede fint men så snart jeg sætter den 3de ram i går det galt og derfor er det ikke muligt at teste dem samlet.
Af programmet CPU-Z kan jeg se at der er nogle mindre forskelle i CAS# latency (CL), f.eks. er CAS 3,0 clocks på nogle 2,5 på andre og en enkelt har 2,0 - RAS# to CAS# delay (tRCD) har også nogle forskelle, 4,0 clocks på nogle og 3,0 på andre, endelig er der RAS# precharge (tRP) hvor de fleste siger 3,0 clocks og en enkelt siger 4 clocks.
Jeg har iøvrigt bemærket at nogle af mine ram er dobbeltsidet og andre ikke.
Jeg er med på at disse forskelle måske ikke burde være der, spørgsmålet er så om det spiller nogen rolle og i givet fald om jeg kan/skal ændre på det i bios.
Mit system er:
Windows XP med service pack 3
Motherboard: Soltek, type SL-75FRN2-L (nVidia-nForce2)
CPU: AMD Athlon XP 3000+ ? socket A
Bios version: Nvidia 42302e31 (Phoenix- Awardbios V6.00PG 08/08/2004)
Maximum Capacity: 1536 Mbytes (angivet til 3GB i manual?)
Er der nogen der kan komme med et bud på problemet.
M.v.h.
icepirat