Hvad har NoNig i støbeskeen?

Litteratur d.  09. februar. 2009, skrevet af NoNig
Vist: 934 gange.

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
09-02-2009 21:08:56
Svar/Indlæg:
23132/740
Jeg sidder og pønser på en artikel, hvor jeg vil prøve at danne sammenhæng mellem CPU og frame-rate. Mine forventninger er i forvejen skruet ret godt ned, da det - i sig selv - er noget af en kraftpræstation.

Målet er, at kunne producere en slags formel for, hvordan antal kerner og clockfrekvens kan aflæses i frame-rate. Hvis det da overhovedet kan.

Selvfølgelig vil der, på forhånd, kunne udelukkes visse logiske tilfælde, men det er heller ikke så meget dér fokus ligger. Jeg er klar over, at jeg ikke vil kunne pin-pointe den præcise ydelse i samtlige titler der eksisterer på nuværende tidspunkt.

Jeg ved ikke, om jeg bør lave artiklen som en todelt sag, hvor jeg først analyserer på div. engines skalering, samt hvordan FLOPS, antal GPU'er og frame-rate hænger sammen. Eller simpelthen blot springe over det punkt i artiklen, men blot bruge det som en henvisning.

I løbet af de seneste måneder har jeg, efterhånden, indsamlet nok data, til at kunne komme med en ret præcis idé om, hvordan artiklen skal skrues sammen.

Mit spørgsmål til dig, kære læser, er så: "Hvor 'meget' vil du gerne have med?".

Forklaring:

Jeg kunne gå fuldstændig i spam-mode, og muligvis tabe majoriteten af læserne i forklaringer, formler osv. Omvendt, kunne jeg også blot præsentere jer for en række tal, som I forventes selv at kunne tage stilling til.

Personligt:

Så vil jeg gerne komme med den lange forklaring. Hvordan jeg ser på resultaterne, hvordan jeg vurderer dem og ikke mindst, hvordan de skal læses. Omvendt, så ved jeg jo også godt, at mange af jer kun læser tallene, kigger på graferne og fuldstændigt ignorer de tekniske detaljer.

Så, simpelt sagt: Hvor detaljeret skal det være?

Vil I have den fulde afhandling, eller skal det bare være spiseligt? Og så må jeg jo satse på, at I tror på de tal jeg disker op med...

Komposition:
I første omgang: Så vil jeg komme med en simpel analyse af antallet af kerners betydning for ydelsen i spil. Jeg tror, at de fleste af os er klar over, at jo flere kerner er bedre, når vi snakker tunge programmer. Hvor de fleste spil nok helst skalerer efter højere clockfrekvens, frem for rå regnekraft. Jeg vil, vha. to CPU'er, forsøge at 'bevise', at jeg kan emulere; single-, dual-, triple- og quad-core ydelse, på samme platform.

Dernæst: Vil selve grundlaget bliver en Core 2 Quad, hvor jeg har mulighed for frit at arbejde med clockfrekvensen, således at denne bliver den eneste variabel, så vidt det er muligt.

Det vil, og jeg vil gerne undskylde på forhånd, blive noget af en tal-tung omgang.

Jeg forventer ikke, at harddisk og RAM bør have den store effekt.

Til sidst: Så vil jeg forsøge at 'regne' mig frem til givne grafikkorts ydelse, til trods for teknologi.

Undskyldning: Jeg er klar over, at der også findes AMD CPU'er, og mange af jer bruger disse. Men min forhåbning er, at I er kloge nok til selv at kunne finde lign. resultater og dermed drage de nødvendige paralleller.

Pvt.P.Nutz

Elitebruger
Tilføjet:
09-02-2009 21:21:21
Svar/Indlæg:
5224/222
"Mit spørgsmål til dig, kære læser, er så: "Hvor 'meget' vil du gerne have med?".
"

Som alle gode rapporter - alle de saftige detaljer, men samtidig en god opsumering for de dovne... lyder som en spændende læsning

Tenkin

Elitebruger
Tilføjet:
09-02-2009 21:35:38
Svar/Indlæg:
3332/33
Som Nutz siger, så er det vigtigt at du går i dybden og får det hele med. Du skal ud i hvert hjørne og undgå at der er ting der ikke hænger sammen. Den dovne læser kan selv vælge fra.

Det er måske lidt langt ude, men du kunne bruge nogle træk fra denne guide:
http://www.gamereplays.org/com...

Ham her forklarer i detaljer omkring diverse units osv. i spillet. Og så laver han delkonklussioner, dvs. han stiller nogle overordnede spørgsmål: "Hvilken enhed skal jeg starte med at lave og hvad så efterfølgende?" Så går han i dybden og forklarer, hvis man gør sådan, så sker der det og hvis man... bla bla. Og når han så har skrevet en god sladt, så konkluderer han kort over det han er nået frem til.

Håber du kan se pointen i det jeg skriver 🙂

ShowRespect

Overclocker
Tilføjet:
09-02-2009 22:41:20
Svar/Indlæg:
182/8
Du kan lave en "spiselig" udgave som majoriteten læser, og for de interesserede (og din egen skyld?), udrede alt det tekniske bag de resultater du præsenterer i den spiselige udgave.

Ingdam

Elitebruger
Tilføjet:
09-02-2009 22:54:50
Svar/Indlæg:
1771/62
Præcis som #1 siger mht dybde 🙂
Hvordan har du helt præcist tænkt dig at du skulle kunne udlede/ finde en formel? Bare noget empirisk, regression eller findes der overhovedet sådan noget i forvejen?

Fearless

Elitebruger
Tilføjet:
09-02-2009 23:40:56
Svar/Indlæg:
4536/104
#0 hvis du har mulighed for at putte Lv1/2/3 cache betydning ind også så ville det være lækket..

+ tilmed FSB/QPI/HTT frekvensen, da jeg selv har forsøgt at se nogen sammenhæng og haft lidt svært ved det.

Tror personligt at der er en limit/grænse for hvor meget det har betydning, og dog også at det har en vis betydning at det køre hurtigt.. er self klar over at de gamle systemer uden indbygget memcontroler bare ska ha så høj fsb som muligt, men hvor meget har dette at sige på de nye Core I7/A64/phenom systemer. se det ku være rart at vide :yes:

Annyways godt intiativ Allan. 😀

Jesper

Elitebruger
Tilføjet:
09-02-2009 23:42:32
Svar/Indlæg:
2072/117
Kan godt være jeg er meget negativ og dum på forhånd man du skriver

Målet er, at kunne producere en slags formel for, hvordan antal kerner og clockfrekvens kan aflæses i frame-rate. Hvis det da overhovedet kan.
Tror jeg ikke man kan og, hvis man kan, tror jeg ikke du er istand til det.

Hvilken metode havde du f.eks. tænkt dig at bruge til dit regnestykke?

Undskyld jeg er lidt skeptisk.

CF

Elitebruger
Tilføjet:
10-02-2009 00:58:19
Svar/Indlæg:
4689/105
Jeg vil meget gerne have detaljerede forklaringer, men det er nok en god idé at opdele artiklen så "de dovne" kan gå direkte til resultaterne og konklusionen.

Jeg synes det lyder som et meget spændende projekt, men om det kommer til at give nogle resultater der kan bruges til noget, ved jeg godt nok ikke. Det kommer i hvert fald til at blive meget omfattende.

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
10-02-2009 01:01:07
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #1

Så kunne flg. idé være en mulighed?

- Indledning, selve artiklen
- Tekniske begreber/teori (evt. en gennemgang af engines samt hypotese(r) )
- Analyse af forhåndsresultater
- Evaluering af analyse
- Indledning til frame-rate/core-assignment
- Tekniske begreber/teori (testmetodik)
- Forsøg og resultater
- Analyse af resultater
- Evaluering af frame-rate/core-assignment
- Indledning til frame-rate/clockfrekvens
- Tekniske begreber/teori (testmetodik)
- Forsøg og resultater
- Analyse af resultater
- Evaluering af frame-rate/clockfrekvens
- Indledning til analyse og behandling af resultaterne
- Analyse og behandling af hypotese(r)
- Matematisk analyse af hypotese sammenholdt med matematisk model
- Udformning af endelig formel og test af denne, evt. sammenligning med resultater
- Afsluttende bemærkning
- Konklusion
- Samlet oversigt med måleresultater og evt. appendix med andre overvejelser
- Evaluering af testmetodik samt overvejelser vedr. andre platforme (AMD og Intel)

Ovenstående er min nuværende komposition. Som du kan se, er det ret omfangsrigt. Jeg forventer ikke at skulle koge det ned, så det bliver mere fordøjeligt for den (med al respekt til den generelle HwT.dk læser) almene bruger. Men jeg vil nok overveje at opdele det i to artikler. Men, i mine øjne, giver det blot en mere uoverskuelig struktur.

-> #2

Det minder ret meget om den måde jeg normalt "læser" og evaluerer benchmarks og andre større tests. Så det ville passe mig fint 🙂

-> #3

Dén forstod jeg ikke lige 😳

-> #4

Empirisk (som altid) og højest sandsynligt vha. regression. Jeg forventer ikke just en ligefrem proportionalitet mellem clockfrekvens og frame-rate.

Jeg har absolut ingen anelse om hvordan formlen kommer til at se ud, men jeg kunne forestille mig, at det blev noget alá:

Frame-rate = a*cores + b*clockfrekvens + ... + n

Det må blive et spørgsmål om evaluering af resultaterne, sammenholdt med systemets sammensætning. Der er, som jeg ser det, ikke umiddelbart "uendelige" muligheder, eftersom computere (teknisk set) er opbygget ret ens. Min tanke var, at jeg ville sætte en nedre grænse for "småtteri". Hermed ment, at en forskel på 0.0001 % ikke får lov til at vægte som en enlig faktor. Dvs. jeg påregner ikke at skulle tage stilling til; harddiske, optisk drev, specifikt bundkort, timings på RAM, timings på grafikkort osv.

I første omgang, vil jeg forsøge at isolere så mange faktorer som overhovedet muligt. Jeg fastsætter et specifikt system, hvor jeg kan skrue på clockfrekvenserne og dermed direkte ændre på regnekraften for henholdsvis grafikkort og CPU.

Jeg kan nok ikke rigtigt lægge skjul på, at jeg altid har ment/troet, at ydelse lå direkte aflæst i FLOPS. Det er nok min hidden agenda med denne artikel, men i så fald, så får vi jo svar, når jeg en gang er færdig.

Såfremt jeg kan opstille en generel formel, vil jeg frit kunne variere clockfrekvens, måske endda udskifte grafikkortet og "forudsige" et givent resultat.

Som sagt, så er jeg klar over, at der er mange faktorer der spiller ind. Men om de har nogen reel betydning, set i det store perspektiv? Dét tillader jeg mig at tvivle på. Vi ved begge to jo godt, at nørder altid går op i marginaler. Klokken er ikke "ca. kvart over et", nej den er "13:12" og hvis de er rigtig slemme, så får man også omtrendtlige antal sekunder og uret er oftest stillet efter TextTV samme morgen.

- You get the point.

Hvis jeg, på en eller anden måde, kan opstille en generel formel, og ovenikøbet "forklare folk", at 60 FPS ("over-all) er fint nok, så behøver vi ikke at fokusere så meget på de enkelte titler. Problemet er blot, at vi godt ved, at frame-raten kan varierer ret meget, fra titel til titel.

-> #5

Det ville kræve, at jeg har to-tre CPU'er, baseret på præcist samme arkitektur, med samme instruktionssæt og clockfrekvens. Det findes - så vidt jeg ved - ikke rigtigt. Så den er udelukket på forhånd. Igen, jeg vil gerne udelukke marginalerne, og forsøge at tegne et større billede.

-> #6

1: Hva' belæg har du for at tro, at jeg ikke er i stand til det?
2: Jeg har absolut ingen anelse om hvordan jeg vil finde frem til en formel.
3: Før jeg retter mig efter folk, så har jeg blot to krav.
a) De skal beviseligt have ret, og så følger jeg gerne efter.
b) De skal kunne formulere sig, om så det er mundtligt eller på skrift.
4: ... det hedder "skeptisk".

Jeg er ikke sart og nærtagende. Jeg er fint i stand til at håndtere div. flak. Men folk skal filenfuckemig vide hvad de snakker om. Så har du noget konstruktivt på hjerte, så lytter jeg gerne. Men "jeg tror ikke du kan" - kan jeg ikke bruge til noget.

Giv mig en linje der duer, og så ser vi om jeg er helt galt på den 😉

-> #7

Jeg var i gang med at skrive ovenstående, mens du postede dit svar. Så jeg har vel nærmest indirekte, svaret på den første del af din kommentar. Mht. det sidste, så er vi begge i samme båd hér.

Jeg har ingen anelse om hvor dette projekt bærer hen. Men hvis det giver bonus, så kunne vi have et rigtig godt værktøj til senere hen 🙂

CF

Elitebruger
Tilføjet:
10-02-2009 01:17:03
Svar/Indlæg:
4689/105
#8 Jeg synes i hvert fald det lyder som et rigtig spændende projekt, som kunne give en svar på nogle uløste spørgsmål.

Mange vil jo gerne vide hvor meget antallet af kerner/clock-hastighed egentlig har at sige, men der er ikke lavet en test med det formål (så vidt jeg ved). Så den eneste måde man kan tjekke det på er ved at se på CPU-reviews, men de er oftest lavet med det formål at se hvad der yder bedst. Derfor har de ikke tjekket alle de ting der er behøvet, for at bruge testen til at se på sammenhængen mellem clock-hastighed og antallet af kerner.

Så jeg tror den her test vil blive godt modtaget af de fleste. Jeg vil i hvert fald meget gerne læse den, når du har lavet den.

Nu ved jeg ikke om det er noget du kan bruge, men jeg har da en E6320 liggende du må låne til det, hvis det er? Eller får du nogen sponsoreret af HWT?

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
10-02-2009 01:35:35
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #9

Jeg har lånt en QX9770 og en E8600 af HwT, samt et Gigabyte X48-DS5 bundkort. Jeg har selv en Seagate 7200.11 der skal fungere som systemdisk, samt en ekstra-disk til scratch.

Af grafikkort, lyder listen på: GTX280, HD4870 og et HD3870.
RAM: 2x 2 GB Cell Shock PC2-9200 (5.5.5.18)

(Og nej. Jeg har ikke turdet tjekke priser på EDBpriser.dk 😳)

Selvom det er et fint tilbud du kommer med, så tør jeg ikke (og da slet ikke på HwT.dk's vegne) tage imod det. Hvis nu der skete et eller andet under testforløbet, så ville jeg have et træls forklaringsproblem og evt. udsætte HwT.dk for unødvendig dårlig omtale. Du ved. Skribenter der låner udstyr af andre, bare for at ødelægge det.

Præcis din pointe er netop en ting jeg selv har funderet længe over. Der eksisterer mange myter på området, og der er ikke rigtigt nogle der kan lægge ord bag. Eller, sagt på denne måde: Jeg føler i hvert fald ikke, at jeg har fået noget "fyldestgørende dokumentation" fra nogle valide kilder. Så, hvem andre end undertegnede, bør kunne være i stand til at komme op med det?

Det kan lyde som om, at jeg er forfærdeligt selvglad. Men jeg har, i det mindste, fået syn for sagen og vil altid gerne publicere og behandle mine resultater.

Min plan var, at tage QX'eren og lege lidt med core-assignment, og evt. sammenligne med E8600'eren. Jeg ville dermed, vha. "induktion" have bevist validiteten af, at manuelt core-assigne applikationerne kan bruges som reel testmetodik.

Jeg tror ikke, at jeg vil forsøge med mig de vilde overclocks, da jeg helst vil arbejde mig "nedaf". Jeg ved ikke om det umiddelbart giver mening. Men min tanke var, at hvis jeg vha. regression kan "forudsige" nogle resultater, vil jeg kunne bruge formlen generelt.

Bottom-line, jeg kommer til at sidde i timevis med papir, blyant og smøgere, for at finde hoved og hale i det.

Generelt kan siges, at jeg blot oprettede denne tråd for at lufte idéen med de der måtte være interesseret. Artiklen kommer nok op, uanset hvad, og så må vi jo tage den derfra. Jeg ved, på nuværende tidspunkt, ikke så meget mere end hvad jeg har givet udtryk for her i tråden.

Mine hypoteser er baseret på hvad jeg ville kalde for "logisk sans" og almen vurdering og kildekritik. Så må vi jo bare se, om jeg er helt galt på den, eller om jeg må indrømme at der åbenbart er grund til at gå så forbandet meget op i CPU/grafikkort-comboen 🙂

CF

Elitebruger
Tilføjet:
10-02-2009 02:00:24
Svar/Indlæg:
4689/105
#10 Det er sku da noget heftigt udstyr du har fået lov til at låne 😲

Hvis du kan bruge den E6320 kan du låne den. Hvis den går i stykker, så betyder det ikke noget. Den er ikke meget værd mere, så vil da hellere sende den til den her test hvis det kan gøre artiklen bedre. Så har i da i hvert fald også en svag CPU til at teste med.

Så hvis den kan bruges sender jeg den gerne op til dig, og du kommer ikke til at høre noget for det, hvis den går i stykker 🙂 Den kommer til at dø for en god sag, hvis det er 😉

Hvor lang tid regner du med at det tager for at få færdiggjort den her artikel? For det er i hvert fald meget arbejde der skal lægges i det 😲

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
10-02-2009 02:15:01
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #11

Tidsramme for artikel: Ukendt.

Donering af hardware til HwT.dk: Den tager du op med The Boss

🙂

Jesper

Elitebruger
Tilføjet:
10-02-2009 07:15:13
Svar/Indlæg:
2072/117
#8 Undskyld jeg ikke havde tid til at formulere det nærmere, men sad og skrev en SWOT analyse til idag, så havde ikke lige tid til at skrive den lange roman.

Ligesom jeg heller ikke har nu, for bussen kører om 5 min. men jeg fastholder min oprindelige mening, på baggrund af hvad jeg tidligere har hørt om dig, men skriv endelig om din baggrund for at lave sådan et projekt, så kan det være jeg bliver meget mere positiv...

BUSSEN!!!!

1EaR

Elitebruger
Tilføjet:
10-02-2009 08:27:14
Svar/Indlæg:
5750/124
NoNig lyder fanme nice det der! 😛

Jeg tror virkelig det vil blive spændende læsning, og at det vil lykkedes fornuftigt fordi det er dig som har sat dig det for 😀

#Jesper Hvis der er nogle herinde som ikke lige mister modet, og som har den nødvændige kunnen til et sådan projekt, så må det være NoNig 😉

Jeg tror tilmed også det er en artikel som vil kunne tiltrække rigtig meget opmærksomhed på hwt.dk , forhåbentligt også fra nogle af dem som virkelig har noget fedt HW osv at sende til test 😎

my last words: "Go get 'em tiger!" 🤡

ShowRespect

Overclocker
Tilføjet:
10-02-2009 10:14:24
Svar/Indlæg:
182/8
#8 Det var måske også meget kort sagt det jeg skrev.

Det jeg mente var: I stedet for at skrive EN lang artikel, med alle detaljerne og den komposition du selv nævner i 8, så skulle du lave en kort udgave med essensen af alt hvad du har fundet ud af. Det vil så være den udgave som de fleste læser.

For dem der så er interessrede laver du en dybdegående artikel hvor du tager alt med, og går til bunds i de resultater du præsenterer i den korte artikel.

Det jeg frygter er at hvis du samler det hele i en artikel, så vil de dovne ret hurtigt begynde at skimme og springe hurtigt over store afsnit og derfor risikere ikke at få nogle vigtige hovedpointer med
🙂

unnamet

Passiv Hwt crew
Tilføjet:
10-02-2009 12:42:30
Svar/Indlæg:
5258/240
du kunne lave en eller 2 sider til de formler og forklaringer, så kunne de folk der gerne vil læse det kunne det, og folk der ikke ville kunne bare lade være.

Ingdam

Elitebruger
Tilføjet:
10-02-2009 22:50:09
Svar/Indlæg:
1771/62
Lyder som et rigtigt fedt projekt helt sikkert og stort! Må man spørge hvad du laver til hverdag? Det er jo ikke enhver lille overclocker herinde som begynder på sådan et projekt og som også har godt styr på alt det teknike.
Men til din rapport burde du også lige skrive en lille sammenfatning og gerne også på engelsk, så er der jo masser som kan få gavn af dit arbejde og evt arbejde videre på det 🙂
Hvis jeg var dig ville jeg prøve at finde et regressions program, og så prøve dig med flere forskellige former (lineær, kvadratisk, ekspotentiel osv), og så som du selv siger teste dem med et nyt uprøvet grafikkort evt. Jeg brugte et engang i gymnasiet, hed vist noget med "regression for excel" eller noget i den stil.
Til har du kunnet finde om der nogle der har prøvet lignende før? Prøv evt at kontakte nogle universiteter (DTU, Syddansk, Ålborg osv), det kan jo være de kender noget spændende til det 🙂
Edit: Programmet hed "Analyse-it" og kan hentes på http://www.analyse-it.com/ og er desuden ret så let at arbejde med😉

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
12-02-2009 11:21:25
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #13

Min baggrund er vel almen interesse?

-> #14

Jeg takker på forhånd for tiltroen 😳

-> #15

Ok. Så jeg kunne lave det som to adskilte artikler, hvor den ene i regelen blot er en udvidet konklusion og refleksion, hvor den anden er alt "baggrundsmaterialet"? 🙂

-> #16

Det var også min umiddelbare plan. Altså at tilegne et afsnit direkte til alt det "kedelige".

-> #17

Jeg står ved samlebånd på en fabrik. Før det, har jeg studeret civilingeniør i Aalborg, arbejdet i Merlin og senest læst matematik her i Århus 🙂

Jeg ved, på nuværende tidspunkt, ikke rigtigt om artiklen skal skrives på engelsk. Det afhænger enormt meget af hvordan den modtages. Selvom jeg ikke er den største ekspert inden for området, så ville jeg da bestemt mene, at min måde at forholde mig analytisk til div. resultater altid har været fornuftig.

Som vi begge ved, så har vi nørder det jo med altid at mene, at vi er klogere end alle andre. Om så vi har ret eller ej. Jeg vil, så vidt det er mig muligt, forsøge at dække og udelukke så mange aspekter, at der ikke er en finger at sætte på det faktuelle. Det kan ikke afvises, at jeg muligvis kommer til at anvende udtryk der vil virke fremmed for de fleste. Og trods dét, vil jeg nok heller ikke slippe for fjolset der googler "induktion", læser på Wiki'en og straks tror, at han ved hvad jeg mener i dén kontekst.

Jeg har altid været sådan, at jeg tror at jeg har ret. Indtil jeg bliver overbevist om det modsatte. Jeg er ikke døv over for positiv og konstruktiv kritik. Men kommentarer som "det duer ikke", eller "er du fucking dum?" - kan jeg, af gode grunde, ikke rigtigt arbejde videre med. Jeg afhænger meget af, at folk er i stand til at sætte en finger på hvad jeg gør forkert.

Med mindre det skulle være tilfældet, tror jeg ofte blot, at folk bare spiller smarte. Du ved. Tomme tønder buldrer mest (og alt det der). Men hvis folk vil komme med forslag og idéer, så vil jeg (ofte) gerne lytte til hvad de måtte have at sige.

Det program du linker til, ser ud til at være interessant. Jeg vil lige give det et ekstra kig 🙂

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
17-02-2009 18:22:45
Svar/Indlæg:
23132/740
-> Alle

Er der ellers andre indspark og idéer? 🙂

Pvt.P.Nutz

Elitebruger
Tilføjet:
17-02-2009 18:44:06
Svar/Indlæg:
5224/222
Fejl

Shutdown

Elitebruger
Tilføjet:
17-02-2009 18:52:54
Svar/Indlæg:
8947/160
Jeg kan snart fortælle dig om man kan få noget fornutigt ud af et gammelt socket 939 system,. Har lige fået et xfx 8800gt alfa dog oc, jeg skal komme efter dig gfx. Så kan vi se om en flere år gammel cpu (opteron x2) kan føde et "nyere" GFX. Mange mener nok at min platform er lige til lossepladsen, men mon ikke jeg kan det meste nu, med "nyt" GFX.??

slp^

Superbruger
Tilføjet:
17-02-2009 18:53:35
Svar/Indlæg:
321/99
Glæder mig til at se resultatet.

Jeg vil faktisk tro du kan komme ret tæt på en virkende formel, vha regression og nok data. Men det vil helt sikkert også kræve en hel del data! 😀

CF

Elitebruger
Tilføjet:
17-02-2009 18:59:47
Svar/Indlæg:
4689/105
#21 Sådan en gammel Operaton kan sku stadig følge med når den er OC'et lidt, så der skulle ikke være nogle problemer med at køre de nyeste spil på markedet når du får det GFX.

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
17-02-2009 20:51:16
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #20

"Fejl"? Dit svar, eller tråden generelt? 😳

-> #21

Opteron er, den dag i dag, stadigvæk en konge-CPU :yes:

-> #22

Faktisk, så sidder jeg og roder lidt med idéen om, hvorvidt det er relevant at køre over 200 benchmarks. Men det hele er stadig på et eksperimenterende niveau. Jeg venter på at få en Thermalright Ultra Extreme 120 (eller sådan noget) og en Corsair HX620 hjem, så jeg kan sørge for stabil forsyning og lavt støjniveau.

Mht. den virkende formel? Tjah. Jeg har allerede et par modeller på bordet, og lad mig sige, jeg er slet overrasket over hvor genial jeg er, allerede i det indledende forløb 😀

Selvglad? Måske. Men når tingene virker efter hensigten, må man gerne være lidt stolt.

😳

-> #23

Præcis 🙂

Pvt.P.Nutz

Elitebruger
Tilføjet:
17-02-2009 20:54:14
Svar/Indlæg:
5224/222
#24 Kom til at poste #26 i denne tråd...
http://hwt.dk/forumthread.aspx...

ikke særlig passende 🤣

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
17-02-2009 20:57:34
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #25

Ha ha! 🤣 🤣 🤣

Og dog 😎 😲

😛

hansen2605

Elitebruger
Tilføjet:
17-02-2009 21:25:42
Svar/Indlæg:
2845/99

ved godt jeg ikk er just den skarpeste kniv i skuffen når det kommer med formler, grafer osv, men jeg har selv gået og funderet over tanken med det... Men jeg lavede foreksempel en test hvor jeg gik ud fra frames average scoren i crysis og så satte det ind i en graf hvor man så kunne følge stigningen/faldet af fps kontra mhz den nu var på....

Kom dog til den konklusion at sådan noget skal man bare ikke rode med, det forstår man aldrig, gudskelov vi kan betale os ud af andre kan finde ud af sådan noget 😀

Det svingede helt ekstremt iforhold til hvad jeg fik i scoren kontra mhz.... Ved lavere hastigheder var ydelsen rimeligt linær, men derud over svingede det meget (3500mhz+ på min q6600) over 3,9 ghz gik ydelsen tilmed nedad nogle gange selvom jeg hævede volten og den kørte stabilt....

Tror meget af den test jeg lavede spiller med hvor godt komponenterne i dit system spiller sammen ved en given frekvens.

Den variabel skal du også tage med i overvejelsen, men det er bare ikke noget du kan slå fast. Syntes tiltaget er super godt, og syntes da også du gør meget for siden, men er bare bange for den artikel bliver mere forvirrende end den er brugbar 😐

Ikke ondt ment, bare et indskud du måske kan bruge :yes:

Shutdown

Elitebruger
Tilføjet:
17-02-2009 21:27:03
Svar/Indlæg:
8947/160
Nu bliver jeg helt vild,.I skamroser jo min gamle socket 939 maskine så jeg næsten er tvunget til at smide det nye gfx i..Og derefter købe en masse nye spil. Nogen der har crysis til salg.?? Bring it on, min opty skal på overarbejde,.!!

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
18-02-2009 00:27:46
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #27

He he, I know. Jeg bifalder skam kritisk sans 🙂

Men den reelle opgave må jo så ligge i selve formidlingen. Det er jo nok den ægte kunst, for enhver "journalist"/skribent 🙂

-> #28

Mjaøeh... "skamroser" er nok så meget sagt. Det er nok mere at den, til trods for alderen, stadigvæk følger godt med. Det er nok mere dér fascinationen ligger 😛

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
22-02-2009 12:54:45
Svar/Indlæg:
23132/740
-> Alle

Det slog mig lige, er der nogen som vil føle en form for harme over, at jeg vil benchmarke i Windows Vista, frem for Windows XP?

Jeg kan se, at vandene er delt relativt godt mellem XP og Vista. Hvor det ret præcist er 2/3 som har XP, resten har Vista.