Forældre forhindrer brug af Opensouce

Litteratur d.  11. februar. 2009, skrevet af Pizzadude
Vist: 1982 gange.

Pizzadude

Redaktør
Tilføjet:
11-02-2009 10:02:33
Svar/Indlæg:
5363/442
Forældrene til skolebørn foretrækker MS Office.

Læs hele nyheden her: http://www.hwt.dk/newsdetails....
sanborn

Elitebruger
Tilføjet:
11-02-2009 10:09:50
Svar/Indlæg:
40/7
Endnu et eksempel på at Microblød har formået at hjernevaske den alm. pc-bruger.

Zorba

Superbruger
Tilføjet:
11-02-2009 10:10:51
Svar/Indlæg:
1142/59
Forældrene er bare ikke altid teknisk kyndige, så det med at vænne sig til en ny "Office" pakke, er jo ikke lige noget der står højt på deres TODO liste 🙂

Anonym20219355916

Elitebruger
Tilføjet:
11-02-2009 10:11:41
Svar/Indlæg:
6181/270
Det viser bare at forældrene til børnene er de rene idioter som ikke har kendskab til opensouce programmer.
De må simpelthen været udsat for microsoft's skræmmekampagne mod opensouce programmer. 😐

Enten det eller så er de it analfabeter.

Zorba

Superbruger
Tilføjet:
11-02-2009 10:16:53
Svar/Indlæg:
1142/59
Jeg vil da godt indrømme, at jeg bedst kan li' MS Office. OpenOffice fungerer dog fint nok, men GUI osv. er altså ret trist i forhold til Office 2007. Jeg synes også Office 2007 er langt nemmere at finde rundt i. Det er selvfølgelig noget man bare skal vænne sig til, men sådan er det jo med mange ting. Jeg ville dog ikke nægte at bruge OpenOffice såfremt en skole gjorde det.

Philipsp

Superbruger
Tilføjet:
11-02-2009 10:18:14
Svar/Indlæg:
886/35
eller også så er det fordi at microsoft er hvad man bruger på rigtig mange arbejdsplader rund om kring, det er ikke mange steder hvor der bliver brugt opensource.

Mads321

Elitebruger
Tilføjet:
11-02-2009 10:19:55
Svar/Indlæg:
3162/326
Der er ingen problemer med at åbne office-dokumenter på kryds og tværs af M$ og Open Office.. Det var i meget, meget gamle dage det kunne ske 😕

Rasmus66

Elitebruger
Tilføjet:
11-02-2009 10:22:49
Svar/Indlæg:
8762/174
Det er da kun fordi at de forældre er uvidene at de siger sådan noget 😐

Jeg har stortset ikke andet ind Openoffice og har brugt siden 7. klasse i folkeskolen og lavet alle mine stile osv med det og der er jo ingen forskel.

Min lære kunne jo ikke se forskel på om stilen var skrevet i openoffice eller office 2003 det blev jo til det samme 4 tal hver gang.

Pizzadude

Redaktør
Tilføjet:
11-02-2009 10:23:03
Svar/Indlæg:
5363/442
#5 Er det ikke lige meget? Børnene kan vel sagtens bruge et andet system, det er altså ikke en større kunst at vænne sig til at bruge flere systemer, hvis man bare har lidt almindelig sund fornuft.

Selvfølgelig ville det være bedst hvis alle brugte det samme alle steder, men hvis skolerne kan spare penge på at bruge opensource = flere penge til andre ting, så kan jeg ikke se problemet..

Mentos3

Elitebruger
Tilføjet:
11-02-2009 10:31:06
Svar/Indlæg:
4230/89
#8 ja det er da klart en fordel hvis skolerne kan spare nogle penge på at bruge freeware programmer, istedet for kun at bruge microsofts...

for børnene er det jo intet problem at bruge fks openoffice, istedet for MSoffice...
og forældre burde i sådan nogel tilfælde her ikke have noget at skulle have sagt, da de jo tydeligvis ikke ved hvad der er bedt for deres børn 🙂

Pizzadude

Redaktør
Tilføjet:
11-02-2009 10:34:09
Svar/Indlæg:
5363/442
#9 De skal da have det vi kender!!! Ikke det der alternative noget - det er kun for hackere og nørder...

Zorba

Superbruger
Tilføjet:
11-02-2009 10:44:10
Svar/Indlæg:
1142/59
#10 haha. Tror også at forældre nogen gange ser sig ondt på noget, som egentlig er mega simpelt hvis man ikke stritter imod.

Mentos3

Elitebruger
Tilføjet:
11-02-2009 10:44:48
Svar/Indlæg:
4230/89
#10 jaaa...
så heller bruge 50000kr,- for at få office licenser til en hel klasse, end at gøre det gratis, ved at lade børnene lære noget andet 😛

saiot

Elitebruger
Tilføjet:
11-02-2009 10:55:42
Svar/Indlæg:
7111/480
i OpenOffice kan man jo bare geme sin teks fil så den kan åbnes i wordt så er alser ikke særlig svært af gøre så det kan jo også være skolen der er for dume og geme det i OpenOffice standart format 🙂

slp^

Superbruger
Tilføjet:
11-02-2009 11:00:21
Svar/Indlæg:
321/99
Altså så skal skolen OG forældrene jo bare vide, at der ingen problemer er i at bruge begge programmer på den samme fil.

Jeg oplevede at min lillebror fra 7. klasse bedte mig om, at installere openoffice hjemme, fordi det skulle de altså bruge. Jeg kunne på ingen måde få fortalt, at han bare kunne bruge office 2007, som de har nu.

De er nærmest blevet fortalt at openoffice er det eneste der dur, og at de SKAL bruge det derhjemme. Det er jo ligeså meget noget fis, som den problemstilling nyheden ligger op til!

CrazyEyes^DK

Elitebruger
Tilføjet:
11-02-2009 11:05:36
Svar/Indlæg:
2388/52
staroffice koster da penge, da man skal have en licens til det, openoffice er derimod gratis jo..

men jeg foretrækker nu også langt hellere Office 2007 end OpenOffice på grund ad designet, og at jeg ved hvor tingene ligger i det..

saiot

Elitebruger
Tilføjet:
11-02-2009 11:16:23
Svar/Indlæg:
7111/480
14# komer det ikke and på om skolen er så dume af geme OpenOffice teks dokomente i dens ajet format som office ikke kan læse for merner da man skal geme det som .doc dokoment eller hvad det heder for office kan læse det nok også nolge andre er ikke så meget inde i det men ved da jeg har burgt standat det den gemer nomalt i og så kune min mor ikke læse det dokoment jeg have sendt i en e-mail så måte jeg geme det i .doc så var der ingen problmer 🙂

Pizzadude

Redaktør
Tilføjet:
11-02-2009 11:23:59
Svar/Indlæg:
5363/442
#15 ja, men skolerne kan få det gratis alligevel - se linket 😉

gop1958

Overclocker
Tilføjet:
11-02-2009 12:18:24
Svar/Indlæg:
28/5
Efter at have læst ovenforstående, lader det til at dette mere handler om at man er for eller imod Microsoft, det kan godt være de sidder på størstedelen af markedet, det er der jo sikkert en god grund til. Det er da indlysende at de kære poder skal bruge de samme programmer som der bruges i hjemmet og specielt på kommende arbejdspladser. 😕 Det er da også tankevækkende at se at det skolerne kan/har sparet ikke har hjulpet på stavningen i de enkelte indslag her 🙂

hightower

Elitebruger
Tilføjet:
11-02-2009 12:21:19
Svar/Indlæg:
2440/66
til folk som er knap så edb kyndige, er et program man kender, bedst. at microsoft har den position kan derfor ikke undre. tænk bare på alle de hæfter, bøger og ikke mindst kurser som findes til office pakken. at der samtidig ikke står et "stort kendt mærke" bag openoffice (de færreste almene pc brugere kender nok sun) gør det heller ikke nemmere. man kunne håbe at IBM's lotus symphony som er gratis og bygget på openoffice - dens GUI skulle også være bedre (eller mere up to date om man vil) får en større chance for her er et brand, de fleste forbrugere kender. men der går nok en del år, inden næste forsøgsbølge med gratis kontorpakker vil ske.

office behøves ikke være dyr hvis du får den igennem et firma o.l. jeg gav selv 50kr for min 2007 licens.

Philipsp

Superbruger
Tilføjet:
11-02-2009 12:28:45
Svar/Indlæg:
886/35
#8 Uddannelsesinstitutioner kan få licencer fra MicroSoft til næsten ingen penge, på arbejde betaler vi 300,- fir en licest som gælder til Windows (alle versioner, også de nye der kommer) og Office (alle verisioner, også de nye der kommer) og Call-licenser til serverne.

Så det brok med at det er for dyrt er noget lort de lukker ud.. de har jo også skulle betale for at få Windows på deres maskiner, så hvorfor har de ikke bare brugt Linux ?

Pizzadude

Redaktør
Tilføjet:
11-02-2009 12:43:37
Svar/Indlæg:
5363/442
#20 Hvorfor ikke bruge et gratis alternativ, som er næsten identisk med Office 2003? Måske er det ikke lige det der vælter budgettet, men hvorfor ikke spare pengene hvis man kan?

Der er himmelvid forskel mellem Windows og Linux, hvilket der på ingen måde er mellem MS Office og OpenOffice... Så den sammenligning er da helt ubrugelig..

Kvens

Overclocker
Tilføjet:
11-02-2009 13:51:15
Svar/Indlæg:
337/45
Jeg tror bare at det er forældrene, der ikke vil til at lære noget nyt. Det er jo DEM der skal hjælpe deres børn, hvis de har problemer med OpenSource og det tager tid, (måske dyrebar tid, for dem), at lære det nye OpenSource at kende. Selfølgelig kan jeg godt se at skolerne kan spare millioner på OpenSource.

Min egen gl. skole tog også OpenOffice i brug, hvor mange af os havde problemer med det i starten - det er der ikke mere, (selvom jeg går på gym, med Office på skolens pcer).

Synes bare at det er vigtigt at tænke på forældrenes rolle i det her. Hvis børnene lærer at bruge et OpenSource program, så kan forældrene ikke hjælpe dem, medmindre de også sætter sig ind i det. Det er også sværere for forældrene at skulle skifte til OpenSource derhjemme, når de bruger Office på f.eks. deres arbejdsplads. Det bliver jo en hel cirkel, da forældrene ikke kan få firmaet til at skifte deres Office ud med OpenSource.
Forældrene holder fast i at skolerne skal bruge Office - det er simpelthen fordi at hvis børnene bruger OpenSource i skolen og kommer hjem til en pc med Office, så er det her at problemerne melder sig. Det er derfor forældrene virkelig fejer OpenSource under gulvet - fordi de måske ikke har tid, eller lysten til at prøve noget nyt i forhold til Office.

jakob3k

Superbruger
Tilføjet:
11-02-2009 14:06:16
Svar/Indlæg:
440/3
Det må jeg erklære mig uenig i. Hvis der benyttes avancerede former for formatering osv. i Word, går det stadig i fløjten i OO.

Bam4k

Superbruger
Tilføjet:
11-02-2009 15:48:22
Svar/Indlæg:
685/107
#23 så er der jo den mulighed at de selv kunne hente Open Office derhjemme, og hvisde ikke har internet er jeg sikker på skolen nok kan overtales til at hjælpe ed at hente en kopi.

Simson719

Overclocker
Tilføjet:
11-02-2009 16:35:27
Svar/Indlæg:
370/19
Det største problem i det her er præcis at skolerne bruger 2007, men det er altså ikke alle der har råd til at købe en microsoft office pakke til den latterlig sum af 800,- kr og ja det kan godt være at mange herinde kan få den meget billigere, men de fleste herinde arbejder jo også med it 😉
Et andet problem er også at der er virkelig mange kompatibilitets problemer med OO og ms office, MS dokumenter kan sagten åbnes i OO men MS gør altså alting for at det skal være besværligt for OO brugere at åbne deres dokument i MS office..

craZyfighter

Superbruger
Tilføjet:
11-02-2009 16:41:57
Svar/Indlæg:
358/21
Hvad sker der lige for de forældre 😳 open office er da fuld kompatibel med MS office ja man kan nærmest ikke se forskel på de to programmer. Det eneste man skal lære børnene at gemme i det rigtige format, men det kan være at folkeskole lærene skal på kursus i at lære børnene det 🤣

jakob3k

Superbruger
Tilføjet:
11-02-2009 16:54:49
Svar/Indlæg:
440/3
Jo, men det hjælper jo ikke på den problemstilling, som #22 er inde på. Personligt er jeg ikke den store M$-tilhænger, men på visse områder er deres software bare de facto standard.

@ngler

Redaktør
Tilføjet:
11-02-2009 18:40:37
Svar/Indlæg:
4033/364
er fortaler for openSource programmer - men må jo nok indrømme at når det kommer til stykket bruger man Windows og officepakken , da det er det som jeg også bruger på arbejdet af flere årsager:

1) Sikkerhed, Ms office opdateringer mm. kan hente opdateringer fra Wsus
2) sikkerhed , MS har samarbejde med større partnere omkring kompabilitet og lign.
3) Kompabilitet - mange applikationer og VBA virker ikke med Openoffice (= det kræver at man kan kode i Perl eller hvad det nu er at OO bruger)
4) Deployment (ved faktisk ikke om man kan lave automatiske installs af OO)
5) OO mangler nogle applikationer , fx. databasedelen er ikke helt på højde med Access

@ngler

Redaktør
Tilføjet:
11-02-2009 18:43:19
Svar/Indlæg:
4033/364
Btw. der er også http://go-oo.org/ (har ikke lige prøvet det endnu, men skulle være som OO, men med VBA )

jmose

Moderator
Tilføjet:
11-02-2009 18:59:45
Svar/Indlæg:
3863/538
Mine unger har ikke noget valg...Der er installeret OO på de maskiner som også bruges til skole. 🙂

@ngler

Redaktør
Tilføjet:
11-02-2009 19:05:15
Svar/Indlæg:
4033/364

sådan :)

har læst at hvis man skal lave en overgang til OpenSource, så skal man starte gradvist.. fx. med OO , FireFox, PidGin, GIMP etc. i Windows.. så kan man altid hoppe over på Linux eller BSD med tiden..

jmose

Moderator
Tilføjet:
11-02-2009 19:26:03
Svar/Indlæg:
3863/538
#31 Er jeg så småt igang med allerede...Installerer bevist mest OpenSource programmer på deres maskiner for at vænne dem til det...Bla FF, TB, aMSN samt 7-zip. Mediaplayeren hedder songbird fra Mozilla...

jeg får dem dog nok aldrig helt væk fra MS....Ihvertifald ikke knægten som spiller meget...

Kvens

Overclocker
Tilføjet:
11-02-2009 20:08:06
Svar/Indlæg:
337/45

Du får vist aldrig knægten til at holde op med at bruge MS, sådan som han spiller 🙂 De har i hvert fald monopol status på det område..

Men det jeg skrev før, synes jeg passer meget godt med mine erfaringer. Vi fik først indført det i folkeskolen, efter at personalet havde opgivet kampen mod det. Stadig var det så at samtlige lærerpcer havde Office på, mens vores terminaler havde OO, og de helt gl. pcer også havde Office. Dvs. at lærerne ikke kunne hjælpe os, fordi de selv brugte det dyre Office (som vi jo skulle spare på 😐 )

Lærerne fik aldrig kursus i OO og det irriterede virkelig hele skolen, fordi vi sad til eksamen og krydsede fingre for at vi fik Officebaserede pcer. Jeg var heldig at få en, men nogle de andre havde aldrig fået introduktion i OO og de endte med at OO crashede/slettede sig selv for nogle (hvorfor ved jeg ikke? - tidlig udgave??) - så kunne de ikke skrive videre og måtte vente til os med Office var færdige.

Det her var jo dengang, men det viser min problemstilling, hvad det kan føre med sig!!

adam93

Superbruger
Tilføjet:
11-02-2009 20:14:19
Svar/Indlæg:
233/16
#3 kunne ikke være mere enig!

Det er sgu lidt kedeligt at skoler skal presses til at bruge penge på MS office når der findes så fantastiske programmer som OpenOffice 😩

#20 På den skole jeg går på har de da heller ikke brugt penge på Windows licenser, deres computere kører på piratkopier! 🤣