Mystisk boot problem

Bundkort / CPU d.  13. februar. 2009, skrevet af Cybermaze
Vist: 272 gange.

Cybermaze

Nørd
Tilføjet:
13-02-2009 19:12:02
Svar/Indlæg:
4/2
Hej,

Min søsters pc holdt pludselig op med at virke. Den ville ikke boote, jeg fejlsøgte computeren og nåede frem til at det måtte være bundkortet der var problemet. Det var et MSI af med socket 939, kunne se på andre posts på nettet, at andre havde haft problemer med den model.

For en hurtig/billig løsning købte jeg derfor et ASUS A8V-VM bundkort, som erstatning, udbudet af socket 939 bundkort er jo ikke just stort.

Med det nye bundkort monteret sammen med en Athlon64 3500+ cpu, 2 Gb DDR-400 ram og Radeon X1600 virker computeren stadig ikke helt som forventet.

Problemet er, at pc'en ikke booter op hver gang man starter den. I snit booter den hver 2-3 gang (så man må lige bruge reset knappen lidt). Blæsere og harddisk "spinder op", men der kommer ikke noget billede på skærmen og ingen "bip" (heller ikke det ene "bip", der angiver at alt er ok).

Det samme sker hvis grafikkortet tages ud og onboard gfx bruges. Jeg prøvede endda at tage ram klodserne ud, men samme resultat (kun hver 2-3 gang bipper computeren for at angive at ram mangler).

Når computeren til gengæld booter op, så fungerer den helt normalt. Jeg har installeret Windows Xp, drivere osv. Så det kan næsten ikke være et alvorligt hardware problem, men stadig irriterende at computeren ikke booter hver gang (heller ikke når man genstarter computeren).

Nogen ideer?
gandalf18

Ny Skribent
Tilføjet:
13-02-2009 19:34:59
Svar/Indlæg:
5679/460
prøv en ny harddisk :) hehe

Cybermaze

Nørd
Tilføjet:
13-02-2009 20:54:45
Svar/Indlæg:
4/2
Jeg har prøvet både med og uden harddiske tilsluttet, det gør ingen forskel.

Jeg har også opdateret til nyeste bios (den anden nyeste var med som standard), men den understøtter bare flere cpu'er og det gav ingen forskel. Jeg har forsøgt at resette bios, men lige lidt hjælper det.

Fiddoo

Elitebruger
Tilføjet:
14-02-2009 10:02:41
Svar/Indlæg:
1293/104
Så er der vel kun strømforsyningen tilbage ?

DEVIL_DK

Elitebruger
Tilføjet:
14-02-2009 10:24:51
Svar/Indlæg:
6531/410
der er da også ram selv gfx kort kan få en maskine til at dø under opstart .

test rammen en af gangen altså med kun en i.

hvis du bruger et extra gfx kort prøv at tag det ud og brug det der sidder onboard på det bundkort du har købt.

Cybermaze

Nørd
Tilføjet:
14-02-2009 10:38:44
Svar/Indlæg:
4/2

Hvis du læste mit indlæg ville du se, at der sker nøjagtigt det samme med ram klodserne taget ud og med gfx kortet taget ud, så onboard bruges.

Kunne du være lidt mere specifik? Når computeren er bootet op virker alting, som det skal. Ingen ustabilitet/BSOD eller lign. Så skal det da godt nok være en meget lokal PSU fejl.

Fiddoo

Elitebruger
Tilføjet:
14-02-2009 13:42:12
Svar/Indlæg:
1293/104
Jeg bruger udelukkelsesmetoden. Du har skiftet bundkortet og du har testet resten. Så er der vel kun PSU´en tilbage ? Det er trods alt den som skal leverer power når du starter. En løs/dårlig forbindelse i PSU´en måske.

Kan du låne en, er det jo hurtigt at afprøve.