Køb af ekstern harddisk

Diverse d.  15. februar. 2009, skrevet af JensK
Vist: 255 gange.

JensK

Superbruger
Tilføjet:
15-02-2009 18:42:33
Svar/Indlæg:
452/80
Hey folks! :) Jeg har søgt lidt på forummet og ikke rigtig fundet det jeg ledte efter så here goes:

Jeg står og skal erhverve mig en ekstern harddisk, og jeg har aldrig i mine dage købt en før, så jeg ved ikke helt hvad jeg skal vælge og hvad jeg skal holde mig fra. Den korte version: Hvad er bedst ydelse og plads kontra penge? :)

Mvh
JensK
@ngler

Redaktør
Tilføjet:
15-02-2009 18:51:33
Svar/Indlæg:
4033/364
kommer lidt an på hvad du skal bruge den med..

jeg sidder pt. også og undersøger og har fundet følgende:

Seagate / Maxtor - har 5 års garanti hvor bl.a. Western Digital og Iomega har 2 på fleste af deres modeller.

hvis du har eSATA så kan FreeAgent Xtreme måske være noget for dig (betydelig hurtigere end USB 2.0)

WDC mener jeg er de billigste pr. MB

ellers tjek edbpriser.dk under harddiske, der kan man vælge extern harddisk..

cornerrage

Elitebruger
Tilføjet:
15-02-2009 19:04:53
Svar/Indlæg:
3532/303
Det første du skal overveje er om harddisken skal tages med rundt eller ej, hvis den skal er det jo lidt fjollet at købe en der skal bruge strøm fra strømnettet. Så skal du ha' en mindre der bare suger fra usb portene ;)
Hvad angår hastighed, eSATA er rigtig frækt på det punkt og ikke rigtig nogen drawbacks udover kompatibilitet.
En sidste ting, hvis din router har en usb port kan du med fordel købe en usb hd og sætte den til hvorpå den på den måde bliver til en "nas" ;)

arsenio3d

Elitebruger
Tilføjet:
15-02-2009 22:46:49
Svar/Indlæg:
2823/238
lige nu får du flest GB pr. KR ved at købe en WD elements på 1TB til ca. 700kr

Har selv lige fået en ind af døren denne uge...

@ngler

Redaktør
Tilføjet:
16-02-2009 00:10:58
Svar/Indlæg:
4033/364
man skal bare huske ikke alle routere med USB har NAS funktionalitet.. og nogle af dem er via et klient værktøj med elendig performance (en rigtig NAS er normalt meget hurtigere).. Desuden skal man huske hvis man vælger en 2,5/1,8" baseret disk at de godt nok ikke trækker så meget strøm, men ikke alle NAS kan levere det.

Elements koster 762 for 1TB, FreeAgent (den almindelige) koster 771 og har +3 år ekstra garanti..

Generelt får man flest MB pr krone og ydelse med en 3,5" eSATA , hvis man ikke har eSATA så er der FireWire / USB2.0 - hvis størrelse er et issue så er der de små 2,5" baseret diske der ikke kræver strøm.

arsenio3d

Elitebruger
Tilføjet:
16-02-2009 00:17:27
Svar/Indlæg:
2823/238
#4 fair nok, jeg har i hvet fald lige fået en elements til 743kr inkl. fragt.
Kan være at den så er steget i mellemtiden.
http://peecee.dk/upload/view/1...

elements er i aluminium kabinet.

min kamerat har lige smadret sin freeagent 1TB den faldt på gulvet, ærgeligt mand, så mange ting på éen gang at miste ☹

Edit: den er faldet lidt 😛 : http://edbpriser.dk/Products/L...

Edit: her er en liste med 1TB eksterne og opefter: http://edbpriser.dk/Products/L...