#2 - joh sagtens.. Det fede ved denne er blot, at dette er et meget lille kabinet som er bygget til 5 harddiske - derved får du godt airflow omkring diskene. Ligeledes er der et godt display som viser info, samt diskene er hot-swapable, så du kan skifte en disk mens systemet kører meget nemt. Blot åben klappen og tag disken ud.. Så kan du sætte en ny i, og denne detekteres med det samme.
Ligeledes er softwaren optimeret til filserver, og du skal ikke til selv at tweake en linuxdistribution i dage og uger for at opnå alle disse features. Disse er så samlet i et rimeligt nemt web interface, så du ikke er nødt til at bruge en konsol.
Sidste, men ikke mindst, er QNAPs NAS servere ganske effektive når man tænker på strømforbrug. Det er meget svært at lave en strømeffektiv server nu om dage.. De fleste almindelige low power computere bruger gerne 50-60+W.
Jeg ved ikke hvor meget denne trækker, men min TS-409 Pro bruger omkring 18W når den er i sleep mode.. Og det er den det meste af tiden. Og med min gamle ThinkPad bærbar, som bruger 12 W i idle, så har jeg et fuldt server setup på ~30W.. Det er ikke nemt at komme ned på med en almindelig computer..