Hvorfor er du ikke medlem af Kristelig Fagbevægelse eller lign.

Hyggehjørnet d.  17. februar. 2009, skrevet af kasperg
Vist: 977 gange.

kasperg
 
Elitebruger
Tilføjet:
17-02-2009 20:57:57
Svar/Indlæg:
1436/25
EDIT: Skriv endelig din kommentar - også selvom du ikke gider læse alle indlæg igennem. Nogen af dem er jo blevet lidt lange 🙂
____________________________

Hvad skal vi med en "rød" fagbevægelse?

Det eneste de kan er at råbe højt uden nogen rigtig lytter.

Den seneste strejke gav intet resultat udover højere priser for medlemerne og nogle fridage i det gode vejr imens kolleager løb dobbelt så hurtigt og uskyldige mennesker led.

Og hvis endelig de røde går for hårdt til en arbejdsgiver flyttes produktionen bare til udlandet.

Mennesker som ikke vil støtte dette foretagende mobbes på arbejdspladsen eller nægtes ansættelse fordi arbejdsgiveren ellers vil blive udsat for uro på arbejdspladsen.

På tide at fagbevægelsens monopol og den danske model tages op til revision.

Der må da være andre som kan se at tiden er løbet fra den traditionelle fagforening og alt dens pamperi.
morten-turi
 
Superbruger
Tilføjet:
17-02-2009 21:33:01
Svar/Indlæg:
924/212
???????????????????????? 😕 😴


Svaage
 
Superbruger
Tilføjet:
17-02-2009 21:41:27
Svar/Indlæg:
896/29
Det er da godt der er nogen der vil nøjes med kontanthjælp når de bliver arbejdsløse? 😎


OverLorD
 
Superbruger
Tilføjet:
17-02-2009 21:43:44
Svar/Indlæg:
1471/40
En "rød" fagbevægelse kan vi ikke bruge til noget, men syntes faktisk Lo og forbundene derunder har flyttet sig gevaldigt de sidste par år. Langt de fleste fag foreninger under LO, arbejder i dag faktisk til gavn for deres for deres medlemmer.

Hvad vi ikke har brug for, er en masse "pirat" foreninger, det får vi ikke noget godt ud af, de vil bare stille os meget ringere over for arbejdsgiverene. Selvom det er et "grimt" ord i min omgangskreds, er solidaritet med og fra ens kolleger en fordel som disse pirater ikke kan tilbyde 😀


slagteren
 
Elitebruger
Tilføjet:
17-02-2009 21:44:03
Svar/Indlæg:
624/105
#1 Det var der heller ikke nogen der forventede du skulle forstå noget af 😉

#0 Jeg vil tildels give dig ret, på håndværks området tør jeg ikke gisne om, hvordan det ville se ud, hvis alle de østeuropæiske håndvrkere, fik lov til at arbejde til 20 kr. i timen.


Jesper
 
Elitebruger
Tilføjet:
17-02-2009 22:07:54
Svar/Indlæg:
2072/117
huh?


jmose
 
Moderator
Tilføjet:
17-02-2009 22:11:09
Svar/Indlæg:
3863/538
Ja, lad os endelig afskaffe fagforeningen...Så er der intet til hinder for at arbejdsgiverne siger at arbejdsugen skal være 50 timer igen.. Samtidig kan I så lige stikke fingeren til dem der kæmpede for mere ferie, barsel, barnets første sygedag og en arbejdsuge på 37 timer...



pete45
 
Superbruger
Tilføjet:
17-02-2009 22:31:41
Svar/Indlæg:
284/89
#0 Jeg kan hurtigt give dig en grund til hvorfor man ikke skal være med i de "gule" fagforeninger.

I 2006 arbejdede jeg på en møble fabrik i jylland. Men tideren var hårdere og pga falderen salg måtte vi lukke og slukke, på trods div. nedskæringer osv.

Nå, dagen kom hvor de 30 folk vi nu var tilbage, blev kaldt ind til at fælles møde med vores fagforening, her kom beskedet klar:

udad 30 er 16 medlem ved TIB (mig selv bla.), I kan vejledning, råd ovs

8 stod uden fagforening, de var naturligvis også velkommen.

3 stod i Kristelig, de fik pænt at vide at de kunne henvende sig til krifa, da de ingen overenskomst havde på denne arbejdsplads!

ved ikke med de sidste, de blev ikke nævnt


men vi andre kunne alså se frem til hjælp med at rest løn udbetalt, ferie og feriefridage blev der lavet en god ordening på. Hvor imod krifa havde det utroligt svært, ved at komme igennem med deres krav.

Så derfor er min personlige holdning, støt den fagforening der har med dit arbejdsområde at gøre. Personlig har jeg 2 gange haft brug for hjælp fra min fagforening, og begge gange er det gået godt og smertefrit.

men det er helt klart en holdningssag, jeg vil bare aldrig støtte de "gule"


kasperg
 
Elitebruger
Tilføjet:
17-02-2009 23:07:05
Svar/Indlæg:
1436/25
Jeg kan sagtens se hvorfor de røde prøver at skabe et skræmmebillede som det #6 og sikkert også andre stiller op.

Men en revision og reform af arbejdsmarkedet kan vel ikke være helt af vejen i 2009. Mange af mekanismerne er jo udtænkt i et samfund anno 1900. Det samme er de metoder som fagbevægelsen bruger i dag så som mobning og trusler.

Hvad er der i vejen med dialog? Mon ikke de fleste arbejdsgivere i dag har luret at en tilfreds medarbejder er mere effektiv og loyal end en utilfreds medarbejder.

Man kunne f.eks. lovgive omkring en mindsteløn på forskellige områder. Lovgiverne er jo valgt af vælgerne hvilket jo i sig selv må ligge en dæmper på politikernes lyst til at stjæle fra de fattige og give til de rige.

Jeg synes i hvert fald at mange af fagbevægelsens metoder hører middelalderen til og billedet af fagbevægelsen som en dinosauer (kæmpe krop og meget lille hoved) passer i rigtig mange tilfælde.

#7
Du skriver at Krifa havde det svært men er sandheden ikke at de også tog rigtig godt vare på deres medlemmer og fik det igennem de skulle.


CrazyEyes^DK
 
Elitebruger
Tilføjet:
17-02-2009 23:23:27
Svar/Indlæg:
2388/52
#7
FOA hjælper aller en skid hvis man har brug for hjælp.
Jeg havde knas med lønsedlerne på et tidspunkt, FOA trak pinen ud så længe, at jeg simpelthen ikke gad vente på at de 'fik tid' til at kigge på min sag.
Så ville jeg meldes ud da jeg stoppede på den arbejdsplads, for at læse lidt igen.
det tog dem satme 4 måneder om at sende en udmeldelsesblanket!
og imens kostede de mig 1100,- om måneden - kontingentet er forresten steget til 1400,- nu mener jeg


crusader
 
Overclocker
Tilføjet:
17-02-2009 23:26:53
Svar/Indlæg:
19/6
?????
Jeg er murer og er derfor medlem af Murenes fagforening og det er med vilje at jeg kalder det murernes fagforening. Har studeret hvad de såkaldte gule fagforeninger kunne gøre for mig, og resultatet blev at de kunne ikke gøre en skid, de kunne hverken forhandle mine akkorder, eller sørge for mine arbejdsforhold, herunder sikkerhed pladsforhold eller skurforhold. MEN DET KAN DE SÅKALDTE RØDE
Så lad de gule være for polakker og andre der gerne vil arbejde som murer for en flad 50'er i timen.


jmose
 
Moderator
Tilføjet:
17-02-2009 23:33:43
Svar/Indlæg:
3863/538
#8 Hvilke "metoder" synes du er forældede?


penol
 
Superbruger
Tilføjet:
18-02-2009 08:12:45
Svar/Indlæg:
570/21
Alle har måske glemt betydningen af ordet "solidaritet" eller sammen er vi stærkest. Det handler jo om en forældet omgang "at være tøsesur" eller fornærmet over ikke at få sin vilje. En af grundeen til, at de "gule" fagforbundmåske PT ikke kan tilbyde en fællesartet pakke i forhold til de "røde" er, i min optik, at disse ikke vil indlemme de gule i LO. Grunden til dette er jo nok at man i visse kredse måske er bange for at reformere systemet, således at der rent faktisk er plads til alle. Dettet skal jo nok ske på bekostning af at man så bliver nødt til at skaffe sig af med et poleret hovedsæde, kursusejendomme m.m og derfor også noget af pamperiet.

Efter dette må man jo sige, at det jo ens eget valg, hvilken fagforening man vælger. Jeg er selv medlem hos et LO-forbund, altså en "rød" fagforening, men overvejer at skifte til en gul. Hele essensen er jo, at man burde være i en fagforening, eller i det mindste i en a-kasse.


#13
FSP
 
Superbruger
Tilføjet:
18-02-2009 08:45:23
Svar/Indlæg:
423/28
Det er altså ligeså meget arbejdsgiverne der holder de gule ude af alting.
Arbejde på et tidspunkt for TDC ( efter eksklusivaftalen var kendt ugyldig ) og der fik vi at vide, at vi skulle være medlem af Dansk metal, tror jeg det var. Holdt på min ret til at være medlem af krifa. Fik af vide af både tillidsmand og ledelse ( mellem linierne ) at hvis jeg ikke skiftede fagforening, så kunne jeg godt se mig om efter et nyt job ( blev mobbet ).
Der trådte krifa i karakter og skaffede mig 6 mdr. løn og blev samtidig fritstillet.

Det jeg ikke kan forstå, er at de "gamle" ( røde? ) faforeninger kan være det bekendt. Har flere venner der har "opgivet" og meldt sig ind i en af de gamle. da de ikke orkede slagsmålet med tillidsmændene.

Jeg tror de "gamle" fagforeninger lever på at skræmme folk til, da der efterhånden ikke er en saglig grund til at være medlem af dem. De får jo også færre medlemmer år efter år.

Skal så også lige sige, at jeg også er på linie med #8 at strejker og råben op i gaderne er forældet. Kender flere der var TVUNGET ud og lave blokade eller stå og råbe i gaderne. Da strejken var ovre var de ikke medlem af FOA og lignende fagforeninger længere....

Dialog er vejen frem... ikke trusler...
Og tror også at arbejdgiverne idag godt er klar over hvad en tilfreds , dygtig og loyal er værd.


speed
 
Elitebruger
Tilføjet:
18-02-2009 10:32:28
Svar/Indlæg:
786/83
Så har jeg det sq lidt nemmere. Mit fag er ikke bundet op på nogen overenskomst. Det er op til os selv at forhandle vores vilkår - sådan kan jeg nu også bedst lide det.


/Henrik


Mentos3
 
Elitebruger
Tilføjet:
18-02-2009 11:35:51
Svar/Indlæg:
4230/89
#13 rigtig nok at den gamle skræmme taktik nok ikke længere er helt så brugbar som den var for 50 år siden 🙂

min mor var en af dem der skulle strejke, ikke at hun ville, for hun var egentlig godt tilfreds, men det skulle hun nu engang alligevel...
måske fik de så en smule mere i løn ud af det... men på den anden side af sagen, er kontingentet som medlemmerne af FOA skal betale, også stege betydeligt :no:


sesam
 
Elitebruger
Tilføjet:
18-02-2009 11:57:28
Svar/Indlæg:
2516/381
Jeg er medlem af kristelig fagforbund.

Og det har ikke hjulpet mig, slet ikke!! :no:

De gange jeg har haft brug for deres hjælp, har det vist sig at de ikke kunne hjælpe, for de ikke kende så meget til den grafiksebrance.

Havde jeg der imod haft hk-grafisk, kunne jeg havde fået hjælp.


Tak for det kristelig... I sagde i kunne det hele...

Før i tiden var jeg trist og mut.. så prøvede jeg kristelig, og jeg er stadig trist og mut


#17
FSP
 
Superbruger
Tilføjet:
18-02-2009 13:50:35
Svar/Indlæg:
423/28
#15
Helt rigtigt.. Deres løstigmimg endte med at blive spist op af højere kontigent, plus jeg lige hørte for lidt tid siden, at lønstigningen alligevel ikke blev så stor som de havde ventet, da deres stigning var koblet sammen med lønstignningen på i den private sektor. Og den var ikke så høj som ventet. Defor har en del af mine venner fået midre til sig selv :no:


kasperg
 
Elitebruger
Tilføjet:
18-02-2009 14:55:41
Svar/Indlæg:
1436/25
#16
Som du skriver det så er du stadig medlem af KRIFA, Hvorfor er du det hvis de ikke har kunnet hjælpe dig og HK-grafisk kunne. Det giver da ikke meget mening.


Mentos3
 
Elitebruger
Tilføjet:
18-02-2009 15:03:21
Svar/Indlæg:
4230/89
#17 ja så når alt kommer til alt, har de jo mistet på hele affæren...

for det første så blev ret mange mennesker seriøst trætte af at det skulle være så længe med den strejke, og at vi som resultat deraf, nu har aaalt for lange ventelister... og de færreste tænker jo over der var FOA, og ikke den enkelte sygeplejeske der bestemmer hvem der strejker... så det bliver bare sygplejeskerne der får skylden...

og for det andet har de mistet penge på det, i form af en voldsom stigning i kontingent, og lønninger der ikke matcher 😕


#Devastator
 
Elitebruger
Tilføjet:
18-02-2009 15:21:13
Svar/Indlæg:
1581/5
Jeg er ikke medlem af en gul fagforening, da de ikke forhandler overenskomst på min nuværende arbejdsplads, og fordi jeg kender til rigeligt med folk der har "prøvet" dem og oplevet dårlig hjælp når der var brug for det (jeg har bla. arbejdet som rejsemontør) - det er at gamble, har man et super stabilt arbejde, og aldrig får brug for hjælp, jamen hvorfor så overhovedet være i en fagforening #0 ?

I disse tider med massefyringer har vi mere brug for fagforeninger til at stytte os end vi har haft i 10 år med optur. Jeg vil godt vide hvem der tør gamble med noget der fylder så stor en del af vores liv som arbejde gør.


Stamps
 
Elitebruger
Tilføjet:
18-02-2009 15:28:03
Svar/Indlæg:
4263/107
Du kunne lige så godt starte med at spørge; "hvorfor er du ikke modstander af den danske arbejdsmarkedsmodel?"

Det er jeg ikke fordi, vi i Danmark har skabt et helt unikt og dynamisk arbejdsmarked, hvor det er lønmodtagerne og arbejdsgiverne som i FÆLLESKAB fastsætter løn, arbejdsforhold mv.

Det har betydet at vi i Danmark er sluppet for mange af de problemer, som en model hvor det er fastlagt ved lov hvad mindstelønninger skal være: lønpres af illegale arbejdere, dårlige arbejdsforhold etc.

Argumenter om at "det klarer jeg bedst selv" eller "arbejdsgiveren har i dag indrettet sig", viser sig desværre ikke altid at holde vand. Hvorfor er der så stadig sager om arbejdsgivere som bevidst ikke overholder overnskomstmæssige rettigheder i form af løn, arbejdstider etc.? Det er Davids kamp mod Goliat hvis du ikke er medlem af en fagforening så!!

Mange af jer husker sikkert den strejke hos shg.dk for lidt over 1 år siden. Der er skrevet mange hele og halve sandheder i pressen om forløbet, men summa sumarum og kernen i hele sagen var ganske simpel: Thomas (shg.dks daværende ejer) ønskede ikke at indgå i en overenskomst med ansatte på lageret (3F).

I over 6mdr. var 3F i kontakt med shg.dk's ledelse efter at shg.dk selv lavede nye lønregler. Det ente desværre i en strejke. Der var INGEN af os strejkende som ønskede at strejke, jeg gentager INGEN, men når arbejdsgiveren ikke engang vil indvilge i noget så simpelt som at underskrive en overenskomst, havde vi ingen anden udvej.

Jeg er den dag i dag stadig medlem af 3F og takker dem for det arbejde de lokale ansatte og medlemmer af 3F Århus lagde i vores sag. Mit kontingent i dag går til det som andre 3F medlemmers kontingent gik til tidligere: at støtte medlemmernes kamp for at overholde overenskomsterne på arbejdspladsen. Der bliver fra 3F's side lagt ufatteligt mange timer i det arbejde som af mange bliver taget for givet og kaldt "en oldtidsmåde at reagere på", men faktum er bare at der er alt for mange som ikke overholder overenskomsterne. Hvad end det er den 16årige der står nede på grillen efter skole eller polakkerne på byggepladsen.

*Hmrf* det må være nok for nu 😀


kasperg
 
Elitebruger
Tilføjet:
18-02-2009 15:40:34
Svar/Indlæg:
1436/25
#20
Hvad præcis kan en "rød" fagforening gøre ved massefyringer som en "gul" ikke kan og uanset hvad burde det så ikke være op til den enkelte medarbejder selv at vælge hvilken han/hun vil være medlem af.

Mig bekendt har de fleste hvis ikke alle "gule" fagforeninger også juridiske afdelinger og historier om hvordan de har hjulpet medlemmer.

Der vil jo altid være nogle som man ikke kan hjælpe af den ene eller anden grund og det gælder vel for alle fagforeninger.

Mon ikke også der er en del som føler ikke at have fået hjælp af LO fagforeningen.

Jeg tror bare at de "røde" fagforeninger er bange for konkurrencen. De har jo sådan set haft monopol på området og har som følge deraf brugt penge på ting som er en fagforening uvedkommende.

Da jeg var medlem af SID (lidt tid tilbage 😉 ) holdt den lokale afdeling en masse arragementer for alle tillidsvalgte. Vi var blandet andet ude at bowle på forbundets regning. Det er jo klart at kontigentet løber løbsk når pamperiet får forholdsvis frie tøjler.

Min pointe:
De røde opfører sig protektionistiske for at pleje egne interesser og ikke medlemmernes. Det står dem jo frit for at slanke organisationerne og fokusere på deres kerneområder. Det vil medføre lavere kontingent hvilket naturligvis vil begrænse folks lyst til at vælge en anden fagforening end den som har forhandlet overenskomsten hjem.


kasperg
 
Elitebruger
Tilføjet:
18-02-2009 15:59:29
Svar/Indlæg:
1436/25
#21

En revision og reform behøves jo ikke at være det samme som at skrotte det hele og indføre anarki på arbejdsmarkedet.

Det er mere i retning af en evolotion af arbejdsmarkedet mere end det er en revulotion jeg efterlyser.

At fagbevægelsen har haft en kollosal indflydelse på landets velfærd og vi i dag bør værdsætte det som fagbevgælsen HAR gjort for os er der vel ikke så mange der er uenig i.

Så lad os ære dem og rejse et monument og komme videre og rent faktisk forholde os til verdenen anno 2009.


MadsH
 
Elitebruger
Tilføjet:
18-02-2009 16:10:13
Svar/Indlæg:
1915/57
#22 ja i mit fag kan de gule ikke en skid. I forhold til de fyringer der foregår for tiden har min forening(TIB) et kæmpe netværk inde for branchen,de har et hav af kompetence givende kurser osv osv som de kan tilbyde.

Nu er jeg så godt nok ikke fyret,men har stadig brug for dem, for det er dem der måler vores arbejde op når vi skal chekke om de priser firmaet giver os er korrekte.De kan de gule ikke. De er kendt i lokalområdet og er synlige på arbejdspladsen og følger tit op på skurforhold sikkerhed osv osv. Jeg har ALDRIG set en gul på en byggeplads og jeg tror heller ikke jeg kommer til det.

Jeg sad i bestyrelsen på et tidspunkt og det var sjovt at se hvordan tidligerer medlemmer vendte tilbage i folden når det skulle bruge fag specifik hjælp og juridisk hjælp.Det var så voldsomt at vi tilsidst måtte kræve en indmeldelse for at hjælpe folk. For de gule kunne åbenbart ikke. 🙂


Stamps
 
Elitebruger
Tilføjet:
18-02-2009 16:45:37
Svar/Indlæg:
4263/107
#23

Okay, så fortæl mig hvad det er fremtiden har brug for i "de gule" fremfor de traditionelle fagforbund?

For mig at se tilbyder de et dårligere produkt til billigere penge, men puster sig op på at have det samme som traditionelle fagforbund.

Igen køber jeg ikke argumenter om at strejke ikke virker. Dialog mv. er en fin ting, men comeon! Det er naivt at tro at du kan løse verdens problemer ved at diskutere dig frem til en løsning. Taleban og Sadam Hussein havde stadig siddet ved magten hvis du havde været politiker i denne verden.....


sesam
 
Elitebruger
Tilføjet:
18-02-2009 17:12:49
Svar/Indlæg:
2516/381
#18

Rigtig nok,, er stadig medlem af dem,, men har skiftet arbejde, og her har jeg ikke haft brug for hjælp..

Så har dem mest i dag, pga. A-kasse, det er jo billig måde at ha den på, og stadig kunne få hjælp hvis jeg skulle blive fyret uden grung eller noget


kasperg
 
Elitebruger
Tilføjet:
18-02-2009 17:31:35
Svar/Indlæg:
1436/25
#25
Du lyder til at være lidt trefarvet, sort, hvid og rød 😛

Der skal efter min mening være plads til alle. Jeg foreslår stadig ikke at alle røde fagforeninger nedlægges.
Jeg foreslår at de accepterer at ikke alle står inde for det de står for og stopper med at chikanerer mennesker med en anden opfattelse.

Hvis de røde er så fantastiske som du siger hvad er problemet så? Så vil de gule jo ikke udgøre nogen trussel uanset hvad der sker.

Et foreslag kunne være som jeg nævnte tidligere være en mindsteløn hvilket kunne kombineres med at godkendte fagforeninger stadig kunne forhandle løn for deres medlemmer og KUN deres medlemmer. Så kunne KRIFA og de andre gule også indgå aftaler som så kun skulle gælde for deres medlemmer. Man kunne for at undgå at arbejdsgiveren skulle have for mange aftaler stille som betingelse at fagforeningen er repræsenteret med en eller anden procentsats af virksomhedens ansatte og at kun godkendte fagforeninger ville have retten. Det ville skabe konkurrence mellem alle fagforeninger og dem som forhandler den bedste aftale hjem vil som følge heraf også få flest medlemmer.

#24
Jeg er også overbevist om at de røde har en masse gode kompetencer på en række områder. Hvilket de jo også ville have selvom folk fik et valg. De fleste mennesker vælger jo det tilbud som passer dem bedst og hvis en afdeling eller et område er dygtige så vil det også komme til udtryk ved flere medlemmer.


NB #25:
Hvis du synes at Irak og Afghanistan er gode beviser på at kamp/krig er bedre end dialog så kan jeg kun sige at jeg er fuldstændig og aldeles uenig i det. Jeg mener det forholder sig lige modsat.

SHG gik i betalingsstandsning og strejkevåbenet har været en medvirkende årsag til at SAS har så store problemer i dag.


Stamps
 
Elitebruger
Tilføjet:
19-02-2009 10:47:41
Svar/Indlæg:
4263/107
#27

Jeg er sådan set ligeglad med hvilke farvekoder du vælger at bruge om mig - jeg ved hvad jeg mener, og er sådan set ikke bange for at vise det.

Det med chikane er jo et lokalt problem på arbejdspladsen. Det er ikke nogen fagforenings politik at chikanere folk.
Jeg ville sådan set også blive lidt harm, hvis en af mine kollegaer som stod på pladsen ved siden af mig, valgte at melde sig ind i en gul fagforening. Det betød at hvis en anden af mine kollegaer blev fyret, ville du skide på ham ved ikke at betale kontingent til at hjælpe ham. Kald du hvad du vil - jeg synes det er pisse egoistisk ikke at vise solidaritet med dine kollegaer.

Jeg må som tidligere nævnt vise min store afsky for "tiltag" om at vedtage ved lov en mindsteløn. Det ville være et kæmpe tilbageskridt for det danske arbejdsmarked, og fuldstendigt ødelægge hele grundlaget i FlexSecurity.

Mht. Irak/Afghanistan var min pointe ikke at jeg foretrækker krig frem for dialog. Blot at dialog kun virker til et hvis punkt - derefter kommer du altså ingen vegne, hvis du ikke kan sætte kniven for struben og optrappe konflikten.

Det er jo helt sort at du giver medarbejdernes strejker skylden for SAS' problemer. Eksempelvis har kabinepersonalet flere gange indvilget i at gå 20-30% ned i løn, af den ene årsag at sikre deres arbejdsplads.


Gripen90
 
Senior Skribent
Tilføjet:
19-02-2009 11:02:46
Svar/Indlæg:
15982/637
I dag kæmper man ikke for naboen og sig selv, i dag er det mig selv og mig selv og mig selv.... trist.


#30
7913
 
Elitebruger
Tilføjet:
19-02-2009 11:14:08
Svar/Indlæg:
1124/68
Gripen90 det kunne ikke siges mere rigtigt. Alle står sq kun sig selv nærmest idag, men det skal nok gå helt galt før det bliver godt igen 😕


DEVIL_DK
 
Elitebruger
Tilføjet:
19-02-2009 11:38:39
Svar/Indlæg:
6531/410
Når de røde fagforeninger lære at spare på medlemmerns penge.

ikke på det nærmeste presse et firma på renden af konkurs bare for at få deres ret igennem.

når de lære at varetage mine interesser og ikkederes egne.

når man rent faktisk kan få hjælp når man kontakter dem.

vil jeg da overveje at bruge en af dem men til da er jeg et glad og stolt medlem af KRIFA som rent faktisk er der når man har brug for dem.


lp_larsen
 
Elitebruger
Tilføjet:
19-02-2009 11:45:38
Svar/Indlæg:
403/71
Jeg er slet ikke i tvivl om, at de "gule" fagforeninger har en helt masse at tilbyde. Ofte hænger pris og ydelse dog sammen, på den måde, at hvis du sparer, så får du også en mere "basal" ydelse.
Denne "basale" ydelse vil virke, og virker sikkert fint for 75-85% af arbejdsmarkedet.

MEN de "store", etablerede "røde" fagforeninger har ofte en mere specialiseret viden indenfor de fag de beskæftiger sig med. Jeg kunne f.eks aldrig nogensinde finde på at skifte min fagforening (ALF) ud. Den tilbyder nogle helt fagspecifikke tilbud og goder, som jeg betaler for, og som jeg ganske enkelt ikke tror på at Krifa ville kunne tilbyde.


Det er så dejligt nemt at grine af dem der betaler mere, så længe man ikke har brug for det ekstra de måske betaler for....



kasperg
 
Elitebruger
Tilføjet:
19-02-2009 12:09:05
Svar/Indlæg:
1436/25
#28
Hvad er det lige de to krige har løst af problemer? Langt de fleste konflikter skal løses vha. dialog, krig skaber kun større had og kan i værste fald forhindre at en konflikt kan løses (i hvert fald inden for en overskuelig fremtid)

Mht. SAS så er sagen vel den at alle de strejker (både lovlige og ulovlige) har betydet at SAS har mistet kunder og og indtægter. Hvor stor en andel i SAS's problemer det har haft har jeg på intet tidspunkt udtalt mig omkring. Jeg har kun anført at det har haft en betydning.
At de har valgt at gå ned i løn for på den måde at kunne beholde sit job er vel i en smule komisk når man tænker på at konflikterne i så fald har været forgæves.

Burde de ikke også nægte at gå ned i løn? Sådan nogle løntrykkere - de ødelægger det jo for os andre hvis signalet fra fagbevægelsen til ledelserne er at hvis det går skidt så er vi parat til at gå betragteligt ned i løn. Det er da usolidarisk og egoistisk ad H til.

Som jeg læser det mellem linjerne så kan du ikke se noget problem i mobning af kolleager som ikke er medlem af "den rigtige" fagforening. Men hvad fagbevægelsen ved jo ikke hvad dialog er og så er det vel naturligt at ty til mobning i stedet.
For man skal kun være solidarisk over for ens egne og resten er fjender og folk der mener noget andet skal bare ned med nakken hvis de ikke vil rette ind til højre (undskyld venstre 😛 )

#29
Den holdning jeg har mødt hos mange af mine venner og kolleagere er at "vi alle sammen skal have lige meget - medmindre jeg selv kan få lidt mere" og det er den holdning der gennemsyrer hele fagbevegælsen fra medlemmer til toppen. Det var også tydeligt under den seneste konflikt at de enkelte forbund bare ville have så meget som muligt - også selvom pengene skulle komme fra et andet og eller svagere forbund. Hvor er solidariteten i det?

#30
Det er rigtigt at langt de fleste er sig selv og ens kære nærmest... Og?
Sådan har det altid været og sådan vil det blive ved med at være (sådan er vi mennesker nu engang) og hvis man tror at man er et bedre menneske fordi man er medlem af en "rød" fagforening og på den måde tænker på andre end sig selv og sine nærmeste så tro om igen (Eller tag troen med til Kristelig Fagbevægelse 😉 ) for det er et selvbedrag der vil noget.


kasperg
 
Elitebruger
Tilføjet:
19-02-2009 12:11:00
Svar/Indlæg:
1436/25
#32
Er det ikke i orden at man kun vil betale for det man skal bruge i stedet for at en masse L man ikke skal bruge bliver bundlet med?


DEVIL_DK
 
Elitebruger
Tilføjet:
19-02-2009 12:16:34
Svar/Indlæg:
6531/410
#33

kom ikke og bild mig ind at hvis din arbejds giver kom til dig og sage jeg syntes du gør et godt job du får fra den første 5 kr mere i timen end de andre.

så ville du sige næ nej den 5ér skal skam deles lige mellem os alle .


kasperg
 
Elitebruger
Tilføjet:
19-02-2009 12:24:32
Svar/Indlæg:
1436/25
#35
Klart jeg ikke ville det - ville nok bede om lidt mere når han nu er så tilfreds med mig.

Min pointe er at jeg synes de røde fagforeninger og mange af deres medlemmer er en smule hykleriske med deres solidaritet.


#37
FSP
 
Superbruger
Tilføjet:
20-02-2009 08:13:39
Svar/Indlæg:
423/28
#28

Beklager at sige det. Det ER fagforeningernes politik at genere de gule medlemmer mest muligt. Har en kammi der er tillidsmnad i en stor fagfoening. De har været på kursus i hvordan det nemmest får "overtalt" folk til at blive medlem af en gammel fagforening. Han var nærmest rystet over det.


lp_larsen
 
Elitebruger
Tilføjet:
20-02-2009 09:16:59
Svar/Indlæg:
403/71
#32

Jo, helt klart er det i orden!

Det jeg bare mener er, der vil altid være nogen, der ganske enkelt ikke vil få effektiv nok dækning indenfor faget, gennem de "gule"... Jeg er enig i, at der er mange, der vil kunne skifte til en "gul" uden at miste dækning.

Det er ikke alle sider der kan gøres op i hvilken politik det enkelte firma fører, man er nødt til at se hvilken dækning du får for de penge de betaler...

det var det den sidste kommentar er myntet på ... at der er nogen der betaler mere, for at få bedre dækning. Og det er ret ærgeligt at stå og have brug for den ekstra dækniing, og have valgt en af de "gule" der ikke har detn fagrelevante viden.

jeg fosøger at kigge på det, rent ydelse/pris- mæssigt, og holde politikken og "kammerateriet" udenfor


#39
teko
 
Elitebruger
Tilføjet:
20-02-2009 13:42:36
Svar/Indlæg:
873/19
1. Der er ikke monopol på fagbevægelse.

2. Jeg er personligt imod "snylter" fagforeninger der ikke ønsker at bruge energi på at forhandle forhold, men bare tilbyder lave priser uden at tage ansvar..

3. Fagforeninger er et af de vigtigste midler vi har i forhold til at holde virksomheder i DK, da disse netop modvirker mange af de strejker vi ser i udlandet.. Hvilket med de såkaldt gule fagforeninger så ikke længere sker hvorfor effekten af disse er lavere konkurrence dygtighed i forhold til stabilitet på arbejdsmarkedet..


DEVIL_DK
 
Elitebruger
Tilføjet:
20-02-2009 14:27:36
Svar/Indlæg:
6531/410
#39
ikke monopol my ass

man kommer til en jobsamtale man er en af de best kvallifiserede sidste ?
er du i xfagforening nej.

nå så kan vi ikke bruge dig.

Krifa har da vist overens komster nogle steder.

hvorfor også være i en fagforening "de røde altså" der tilbyder dårligere forhold end dem man har ?


nej fagforeningerne er en af de vigtigste grunde til at drive virkhedsomheder ud af dk,
de er nemmelig totalt ligeglade med om et firma ikke har drå til at give mere i løn så ser de hellere det lukker for så vinder de jo.

de steder jeg har været ansat og det er mange har jeg altid haft de bedste forhold hvor man holdt de der fede fagforenings bosser fra døren.

når man så er ansat et sted hvor man har valgt at være i fagforening og man bliver fyret forde de andre syntes man ikke høre til når man ikke drikker 10 øl om dagen kan de ikke hjælpe :no:


kasperg
 
Elitebruger
Tilføjet:
11-05-2009 23:39:39
Svar/Indlæg:
1436/25
#39

1: Se #40

2: Nu er et af problemerne jo at de "røde" bruger en masse energi på alt muligt andet end at være en fagforening. Derfor er de dyre end deres konkurenter.

3: Er ikke enig i at der strejkes så meget mindre i DK som du giver udtryk for og strejker i udlandet er jo netop pga. fagforeninger med for meget magt som vil spille med musklerne.


Pvt.P.Nutz
 
Elitebruger
Tilføjet:
11-05-2009 23:46:17
Svar/Indlæg:
5224/222
#0: Fordi jeg er funktionær... dvs. jeg forhandler min egen løn... 😀 og for satan jeg er bedre end de 3F (læs: 3 fjolser) og lignende 🤣
Betaler kun til AAK... tryghedsnarkoman 😕


LarsL
 
Superbruger
Tilføjet:
12-05-2009 00:24:18
Svar/Indlæg:
445/37
er jo en forskel fra kun at være medlem af a-kasse og en fagforening.

Men vil da dele en oplevelse jeg havde efterhånden en del år tilbage.

En masse unge medlemmer af HK modtog en invitation til den lokale HK hvor der ville være standup med Anden, der var ingen tilmelding, bare mød op den og den dato og tid. Vi var 3 som alle var HK medlemmer, vi mødte op som de eneste, fik et noget mærkeligt blik da vi kom ind, var en del mennesker ca 30, viste sig alle var unge HK folk, altså ikke bare medlemmer, og så deres venner og familie, de havde lavet mad, vi fik at vide vi skulle endelig bare tag for os. Nu var det før Anden var blev meget kendt men har stadig ikke været helt billigt at have ham 1½ time.

Så tænker man, hvorfor helvede betaler jeg for deres familie og venner som medlem af HK.

Men i det mindste kan man da idag vælge ikke at betale en del af sit kontigent til socialdemokraterne.

Har absolut ingenting til overs for HK efter jeg har set hvordan de bruger medlemmernes penge.

Og fagforenings frihed min bare mås, mange steder er der stadig krav om medlemsskab af en bestemt fagforening.


Coctail
 
Elitebruger
Tilføjet:
12-05-2009 22:07:20
Svar/Indlæg:
2353/24
Hvordan kan man se, hvor højt i organisationen de er? Ved at se på deres maver 🤣

Først og fremmest vil jeg lige påtale at der er forskel på en fagforening/fagbevægelse og a-kassen. I de fleste tilfælde varetager fagforeningen bare a-kassens arbejde.

Jeg har førhen været med i krifa - med stor tilfredshed, men var mere eller mindre nød til at melde mig ind i metal, for at undgå ballade/splid*, ifm nyt arbejde for et år siden

* tillidsmanden på min arbejdsplads, er højt oppe i graderne, i den lokale afdeling.

I god fagforening er for mig:
100% politisk neutral
Fornuftig pris (Det koster ikke Metal 300kr mere om måneden, at lave en forhandling hvert 4. år, der er lige til at lukke op og sk*de i.. Den lokale var endnu værre)
Kort ekspeditionstid mht sager.
Hjælper mig juridisk, hvis det bliver nødvendigt.

Når jeg har haft været utilfreds med noget på mit arbejde, er jeg gået direkte til min chef, hvor vi så har fundet en løsning som vi begge kan acceptere.. uden nogle af os, bærere nag bagefter.
Hvis jeg skal følge "kommandovejen" gennem tillidsmanden, vil det blive en lang og besværlig proces, hvor der desuden let kan opstå misforståelser.


bornholm
 
Elitebruger
Tilføjet:
12-05-2009 22:52:32
Svar/Indlæg:
2958/84
Som med, biler, kvinder og sprut, man får hvad man betaler for. :yes:


kasperg
 
Elitebruger
Tilføjet:
12-05-2009 23:38:38
Svar/Indlæg:
1436/25
#45

Betaler du for dine kvinder? 😲

Og hvis du mener man altid får hvad man betaler for så er der her et super grafikkort til 5.500 - det må jo være det bedste når det nu er dyrest. (8800 GTX 768Mb)
http://www.edbpriser.dk/Produc...

Der er og vil altid være nogen som tager mere for et sammenligneligt produkt.


bornholm
 
Elitebruger
Tilføjet:
13-05-2009 00:20:31
Svar/Indlæg:
2958/84
BFG, bedre kvalitet fås ikke for penge, alle betaler penge for kvinder (på den ene eller anden måde, nogle gange for dyrt), det er det der holder hjulene igang. 😳