Hey, jeg faldt ved et tilfælde over den her tråd :) Det skal lige siges adressen er tfan.dk, ikke decon.tfan.dk. Jeg hostede bare en blog for en ven på den adresse i sin tid :)
Som du nok har gættet er det mig der ejer den blog du har kigget på, og jeg havde ikke lige regnet med at der rent faktisk var nogen, udover dem fra min camp, der gad læse de indlæg om anlægget :)
Tænkte bare lige jeg ville give dig noget start hjælp, og fortælle dig nogen af de ting, jeg ville ønske jeg havde vidst, da jeg startede ud i 2007. Du har ikke lyst til at tage dine computerhøjttalere til 230V og sætte til et 12V bil batteri. Så skal du bruge en omformer, og det er der også energispild ved. (Det ville heller ikke give mening.. :P)
- Batterier
For lige at slå det fast, bil batterier er IKKE det mest optimale. Det er bare det mest tilgængelige, og billigste, hvis man køber dem brugt. Bil batterier i den prisklasse er ikke beregnet til at yde få ampere over lang tid, og især ikke til af- og opladnings princippet (en bil lader på batteriet næsten hele tiden).
Det mest optimale ville sikkert være et marinebatteri (dem som bliver brugt på både) eller noget i den dur.
- Bilradio
Det kommer helt an på hvordan du har tænkt dig at behandle dit anlæg. En bilradio er mere tilgængelig i branderter og ser federe ud. Du skal bare være opmærksom på at sådan en satan trækker nemt 3A (det gør min), men du sparer penge til en forstærker. Det mest optimale er nok en mp3afspiller/discman og en lille forstærker som fx dem man kan få på 41hz.com. Men jeg ville nok anbefale en billig bilradio til et "begynder anlæg", da du sagtens kan opnå det du vil have ud af anlægget. Du kan få dem i fx thansen eller Harald Nyborg til omkring 700-1000kr, bare hold øje med tilbud - der kommer helt sikkert noget i løbet af foråret. Ellers kan du sikkert gøre et langt bedre køb ved at købe en brugt på fx QXL eller DBA. Hvis du vil have en forstærker, så køb IKKE en lille billig en til 200kr. Det gjorde jeg.
- Højttalere
Èn ting du ikke vil satse på, er den helt dybe lyd. Det svarer lidt til en subwoofer på en mark ;) Bare hold i baghovedet at du går efter mellemtone, og find en bil højttaler som passer til dit budget. En 6x9" højttaler er sikkert udmærket
- Watt. osv
For at du ikke dummer dig, vil jeg lige være sikker på at du har styr på forskellen på watt.
På min forstærker står der med kæmpe skrift: "3600W!!". Det er i princippet ikke løgn, det er bare dens "peak", egentlig trækker dem 2x200w RMS ved 4ohm. Det er det samme du får oplyst på alle de billige mærker, og derfor det lyder som om du kan få en absurd høj effekt på de billige højttalere. Så kig under varebeskrivelsen og hold øje med RMS - De 4 ohm skal du ikke bekymre dig om, det er bare modstanden i højttaleren, men de fleste bil højttalere er som udgangspunkt 4 ohm.
Hvis der er noget du vil vide, så bare spørg løs. Hvis du vil være sikker på at jeg ser det, så smid en kommentar inde på min blog.