Boombox til festival.

Diverse d.  18. februar. 2009, skrevet af Excile
Vist: 523 gange.

Excile

Overclocker
Tilføjet:
18-02-2009 15:01:24
Svar/Indlæg:
128/39
Hej med jer!

Er gået i gang med "projekt boombox" til roskilde 09. Har lavet lidt research og fundet ud af at den optimale strømkilde er et bilbatteri på 12 V med så mange AH som muligt. Så strømkilden er på plads.

Mit første spørgsmål er så hvordan man slutter bilbatteriet på den her miniforstærker - http://speedline.dk/scooter/it... ? Altså hvad skal man købe af kabler?
Hvis det er muligt, burde det jo være nemt at slutte et par computerhøjtalere til og så være kørende.

Hvis ikke det er muligt, må løsningen jo være at sætte en bilradio til, der kan tage mp3 sammen med nogle autohøjtalere. Men igen tænker jeg hvordan man slutter bilradio og batteri sammen?

Sidst men absolut ikke mindst! Hvordan sætter jeg en sikring på det her bilbatteri?

Christian
Mentos3

Elitebruger
Tilføjet:
18-02-2009 15:09:25
Svar/Indlæg:
4230/89
spørgsmålet er nok nærmere hvor meget fusk du vil lave 😛

til forstærkeren skal du lige finde ud af hvafor nogle ledninger der er til strøm, og så skal de jo bare sættes på batteriet...

hvis du vil have bilradioen og højtalere til, skal du også først vide hvafor en radio du har, og igen hvafor nogle af ledningerne er strøm... og så ligesom før, sætte dem på batteriet...

hvad sikringerne angår, så er det kun for piger 😀 (ej spøg til side)
du sætter den bare på din + ledning, som det første efter batteriet :yes:

Humleren

Overclocker
Tilføjet:
18-02-2009 15:12:47
Svar/Indlæg:
143/5
Det kan være, at du kan finde inspiration på bloggen http://decon.tfan.dk/
Derinde er et lignende projekt.

Excile

Overclocker
Tilføjet:
18-02-2009 15:41:53
Svar/Indlæg:
128/39
Altid rart med inspiration ja, men deres projekt er vist i en liiidt anden målestok. Min plan var at købe to ens bilbatterier, så man altid havde et fuldt opladet, hos en autoophugger (100 kroner pr stk).

Kan næsten godt høre det kræver en bilradio, før det muligt at finde ud af hvordan det sluttes til. Må prøve at skaffe en (:

Den forstærker jeg viste, http://speedline.dk/scooter/it... , har jeg ringet og spurgt om. Strømstikket der sidder for enden af den, er bare "ren" ledning. Så der skal man selv nørkle lidt, og evt sætte en sikring på ved +ledningen.

I det tilfælde, at det blot er ren ledning, hvad gør jeg så for at slutte det sammen?

Excile

Overclocker
Tilføjet:
18-02-2009 15:47:03
Svar/Indlæg:
128/39
Kommer til at tænke på, at det jo nok ikke dur med computerhøjtalere, da dem der er store nok altid har en seperat strømforsyning, hvilket vi jo ikke har mulighed for at slutte til..

Så må vist fnde en bilradio

Mentos3

Elitebruger
Tilføjet:
18-02-2009 16:15:31
Svar/Indlæg:
4230/89
#3 enten lodder du dem sammen og giver det en gang isolationstape bagefter,
ellers samler du dem bare med nogle normale samlemuffer 🙂

Riis

Elitebruger
Tilføjet:
18-02-2009 18:37:20
Svar/Indlæg:
4657/53
find en bilradio som kan afspille MP3 og den forstærker du har fundet kan du ikke bruge til noget .
Næsten alle bilradioer har en 4x40W rms indbygget . så det vil være dum og gi penge for en 20w.
et sæt 6x9" højtaler til en bilradio sammen med et batteri.
T Hansen har en masse skrammel, som kan bruges.

Miccim

Elitebruger
Tilføjet:
18-02-2009 22:38:22
Svar/Indlæg:
3233/128
#6 LOL der er IKKE 160wrms i en radio....

Excile

Overclocker
Tilføjet:
18-02-2009 23:39:50
Svar/Indlæg:
128/39
yes, er efterhånden kommet ind på at det skal være en bilradio med nogle bilhøjtalere (:

Jeg tror jeg må finde sådan en bilradio, bare svært da de fleste jo er hundedyre.. men men, nogen må have nogen liggende.. Og ellers er det jo bare at holde øjnene åbne (:

tak for hjælpen indtil videre

tfan

Nørd
Tilføjet:
28-02-2009 06:01:48
Svar/Indlæg:
2/0
Hey, jeg faldt ved et tilfælde over den her tråd :) Det skal lige siges adressen er tfan.dk, ikke decon.tfan.dk. Jeg hostede bare en blog for en ven på den adresse i sin tid :)

Som du nok har gættet er det mig der ejer den blog du har kigget på, og jeg havde ikke lige regnet med at der rent faktisk var nogen, udover dem fra min camp, der gad læse de indlæg om anlægget :)

Tænkte bare lige jeg ville give dig noget start hjælp, og fortælle dig nogen af de ting, jeg ville ønske jeg havde vidst, da jeg startede ud i 2007. Du har ikke lyst til at tage dine computerhøjttalere til 230V og sætte til et 12V bil batteri. Så skal du bruge en omformer, og det er der også energispild ved. (Det ville heller ikke give mening.. :P)

- Batterier
For lige at slå det fast, bil batterier er IKKE det mest optimale. Det er bare det mest tilgængelige, og billigste, hvis man køber dem brugt. Bil batterier i den prisklasse er ikke beregnet til at yde få ampere over lang tid, og især ikke til af- og opladnings princippet (en bil lader på batteriet næsten hele tiden).
Det mest optimale ville sikkert være et marinebatteri (dem som bliver brugt på både) eller noget i den dur.

- Bilradio
Det kommer helt an på hvordan du har tænkt dig at behandle dit anlæg. En bilradio er mere tilgængelig i branderter og ser federe ud. Du skal bare være opmærksom på at sådan en satan trækker nemt 3A (det gør min), men du sparer penge til en forstærker. Det mest optimale er nok en mp3afspiller/discman og en lille forstærker som fx dem man kan få på 41hz.com. Men jeg ville nok anbefale en billig bilradio til et "begynder anlæg", da du sagtens kan opnå det du vil have ud af anlægget. Du kan få dem i fx thansen eller Harald Nyborg til omkring 700-1000kr, bare hold øje med tilbud - der kommer helt sikkert noget i løbet af foråret. Ellers kan du sikkert gøre et langt bedre køb ved at købe en brugt på fx QXL eller DBA. Hvis du vil have en forstærker, så køb IKKE en lille billig en til 200kr. Det gjorde jeg.

- Højttalere
Èn ting du ikke vil satse på, er den helt dybe lyd. Det svarer lidt til en subwoofer på en mark ;) Bare hold i baghovedet at du går efter mellemtone, og find en bil højttaler som passer til dit budget. En 6x9" højttaler er sikkert udmærket

- Watt. osv
For at du ikke dummer dig, vil jeg lige være sikker på at du har styr på forskellen på watt.
På min forstærker står der med kæmpe skrift: "3600W!!". Det er i princippet ikke løgn, det er bare dens "peak", egentlig trækker dem 2x200w RMS ved 4ohm. Det er det samme du får oplyst på alle de billige mærker, og derfor det lyder som om du kan få en absurd høj effekt på de billige højttalere. Så kig under varebeskrivelsen og hold øje med RMS - De 4 ohm skal du ikke bekymre dig om, det er bare modstanden i højttaleren, men de fleste bil højttalere er som udgangspunkt 4 ohm.

Hvis der er noget du vil vide, så bare spørg løs. Hvis du vil være sikker på at jeg ser det, så smid en kommentar inde på min blog.

Excile

Overclocker
Tilføjet:
01-03-2009 17:34:53
Svar/Indlæg:
128/39
@Tfan

Jeg kendte skam din blog inden jeg skrev herinde :D det er jo noget af det der kommer op på google når man søger... Og hold kæft nogle projekter i har gang i! Jeg håber da jeg kan komme op på samme niveau om nogle år, men man skal jo starte et sted..

Er kommet en del videre med mine planer, selvom jeg dog stadig er på plan niveauet. Først og fremmest skal man jo lige afstemme sine forventninger. Har ikke planer om at lave noget dræber anlæg, det skal bare give vores lejr et ekstra pift med noget musik.

Batteri: Ved godt bilbatterier slet ikke er optimalt, men omvendt er midlerne ikke de største og bilbatterier er som du selv siger de mest tilgængelige. Regner med at købe 2 batterier for 200 kroner på omkring 50-60 AH hos en autoophugger. Så kan man have et i gang og et til opladning. (kan faktisk se det er samme sted du selv køber)

Headunit: Er som du selv anbefaler gået væk fra bilradioen pga. strømforbruget og prisen. Har selv kigget på 41Hz.com, men synes det ser ret kompliceret ud. Ved ikke hvor meget du er inde i deres modeller, men mine overvejelser går først og fremmest på hvordan bilbatteriet sluttes til, samt hvilken model jeg skal vælge da jeg umiddelbart synes der er fordele og ulemper ved de to enkle (AMP6 skal bruge omformer, men har strømindikator og AMP6-BASIC der ikke skal bruge omformer men mangler strømindikator).

Har overvejet nogle forskellige andre forstærkere, men hvad ville du sige til http://www.dba.dk/asp/soegning... ? Jeg er bare i tvivl om noget ved dem. Den indikator hvor der står "protect" og "power", er det udtryk for bilbatteriets tilstand?

Og hvad med http://importas.dk/shop/catalo... ?

Højttalere: jeg ender nok på et par 6x9 fra Thansen til 200 kroner..

De spørgsmålstegn jeg sidder tilbage med falder mest ved sikkerheden. Jeg vil ikke lave en selvmordsbombe, så der skal nogle sikringer på. Men er stort set på bar bund, hvor "stor" en sikring skal på og hvordan monteres den rent praktisk?

Blev lige til en god smøre, håber du får tid til et svar eller to (: jeg læser i hvert fald inspireret med på din blog!

tfan

Nørd
Tilføjet:
15-03-2009 18:24:57
Svar/Indlæg:
2/0
Den på DBA vil jeg ihvertfald IKKE anbefale. Det er helt sikkert peak der er oplyst, og ikke hvad den reelt kan trække :) Den fra importas er sikkert fin, undersøg evt om du har mulighed for at brokoble udgangene, så du opnår højere effekt, hvis du fx kun har 2 højttalere.

De forstærkere du ser på 41hz.com, er også "samlesæt", dvs du selv skal lodde komponenterne på et print :) Det er ikke så svært igen, men jeg ville nok gå med forstærkeren fra importas. Det er selvfølgelig langt fra caraudio-kvalitet eller lignende, men nu er det jo også bare et festival. Jeg kan ikke rigtig sige noget til de thansen højttalere du har kig på. Har aldrig ejet nogen derfra, men som sagt, bare ikke bliv tryllebundet af hvor mange watt de reklamerer med - der er som sagt mange definitioner på det. Det er måske bare mig, men jeg synes du flere gange har tvivl om hvordan du kobler et batteri til noget? Et batteri har en minus og en plus pol, der er ikke så meget at gøre forkert der :) Hvis du kortslutter noget, så springer fladsikringen på forstærkeren. Så skal du ned på nærmeste tankstation og bruge købe en ny..

Jeg er lidt sløv til at svare i øjeblikket. Er på sabbatår og arbejder 46 timer om ugen.. Men! Hvis du brænder for dit projekt og har spørgsmål, som jeg måske kan hjælpe med, så kan du evt bare få min msn og spørge løs.

Excile

Overclocker
Tilføjet:
29-04-2009 16:04:47
Svar/Indlæg:
128/39
@tfan

Har du helt ret i.. Det med tilslutningen til batteriet er det jeg er mest i tvivl om.. Tror jeg er ved at have styr på det, og begynder nok at bestille ting i weekenden. Men vil meget gerne have din msn hvis det er, skal nok lade være med at spamme dig ;)