14-dages returret - hvad med fragten?

Hyggehjørnet d.  19. februar. 2009, skrevet af Just
Vist: 436 gange.

Just

Elitebruger
Tilføjet:
19-02-2009 00:08:26
Svar/Indlæg:
576/64
Jeg har netop sendt et grafikkort tilbage til butikken og de har godkendt at jeg får det fulde beløb tilbage, dog får jeg ikke returneret de 69 kr. som PostDK skulle have for at levere pakken til døren.

Det er jo rimeligt nok i sig selv, men hvad siger loven?

Jeg ved at DSR2000 (Distance Selling Regulations) som gælder i Europa, pålægger forhandleren at tilbagebetale netop fragtomkostinger TIL dig dig som forbruger. Du betaler selv fragtomkostinger tilbage tilbage til forhandleren.

Hvad siger i? Kan man, rent juridisk, gøre krav på de 69 kr det kostede at få sendt kortet til min dør?
xystos

Superbruger
Tilføjet:
19-02-2009 00:17:27
Svar/Indlæg:
293/5
2 sek på google allerførste link 😛

http://www.forbrug.dk/klage/re...

Just

Elitebruger
Tilføjet:
19-02-2009 00:34:22
Svar/Indlæg:
576/64
Er det bare mig eller svares der ikke på mit spm. i linket?

Mads321

Elitebruger
Tilføjet:
19-02-2009 00:36:26
Svar/Indlæg:
3162/326

Under "Undtagelser fra fortrydelsesretten" står der:

o "Når du bestiller transport, forplej-
ning, indkvartering o.l., når ydelsen
skal leveres på en bestemt dag eller
i en bestemt periode
"

- Så det tæller nok også i dit tilfælde sådan som jeg ser det.

Mvh. Mads 🙂

Just

Elitebruger
Tilføjet:
19-02-2009 00:45:53
Svar/Indlæg:
576/64
Ja det faldt jeg også over, men læst i kontekst er det klart at der er tale om ydelser (såsom transport, forplejning, indkvartering o.l) og ikke varer.

Jeg tror ikke der menes transport af varer.

Fortrydelsesretten bortfalder jo i sagens natur ikke fordi varen bestilles til at blive leveret på på en bestemt dag eller i en bestemt periode.

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
19-02-2009 00:59:10
Svar/Indlæg:
23132/740
For pokker da, kan I ikke læse? 😛

Hvem betaler forsendelsen?
Du skal selv betale for returforsendelsen, når du fortryder. Det er det eneste, sælgeren kan kræve, at du betaler, når du fortryder. Undlader du at hente varen på posthuset, skal du betale returforsendelsen, hvis der er udgifter forbundet hermed. Det gælder dog ikke hvis det er aftalt at sælgeren også betaler disse omkostninger.
"

Just

Elitebruger
Tilføjet:
19-02-2009 01:35:12
Svar/Indlæg:
576/64
Hej Allan, jo vi kan godt læse men det kan du vist ikke 🤣

Jeg taler ikke om returforsendelse (tilbage til butikken) men den oprindelige forsendelse (til dig som privat).

Fik du forresten investeret i et I7 setup?

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
19-02-2009 01:39:44
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #6

Jeg gik ud fra, at det var implicit, at det samme gælder forsendelsen til dig. Det er jo uden for forhandlerens område, at du fortryder købet, når varen er sendt.

Forestil dig en forretning, der sender 100 pakker på en måned, hvor avancen måske er kr. 25,- pr. pakke (de tjener kr. 2.500,-) men hver pakke koster kr. 75,- at sende (kr. 7.500,-). Dvs. du i regelen beder butikken om, at tabe penge (kr. 5.000,-), på at sælge en vare til dig. Leveringen er ikke en service de tilbyder, men en service du køber af eksempelvis Post Danmark 🙂

Og nej. Jeg har desværre ikke fået investeret endnu 😳

SoundWave

Elitebruger
Tilføjet:
19-02-2009 05:48:45
Svar/Indlæg:
3011/103
Bare du husker på, at der er forskel på om du fortryder eller om det er en reklamation.

§ 78. Lider salgsgenstanden af en mangel, har køberen valget mellem
afhjælpning af mangelen,
levering af en anden genstand, der stemmer overens med aftalen (omlevering),
et passende afslag i købesummen eller
ophævelse af købet, hvis mangelen ikke er uvæsentlig.
Stk. 2. Køberen kan ikke kræve omlevering eller afhjælpning, hvis gennemførelse af den valgte beføjelse er umulig eller vil påføre sælgeren uforholdsmæssige omkostninger. Der skal herved tages hensyn til salgsgenstandens værdi uden mangler, mangelens betydning, og om anden beføjelse kan gennemføres uden væsentlig ulempe for køberen.
Stk. 3. Tilbyder sælgeren afhjælpning eller omlevering, kan køberen ikke kræve et passende afslag i købesummen eller ophævelse af købet.
Stk. 4. Sælgeren skal opfylde krav eller tilbud om afhjælpning eller omlevering inden for rimelig tid, uden udgift og uden væsentlig ulempe for køberen, jf. § 79. Sker dette ikke, kan køberen kræve et passende afslag i købesummen, ophævelse af købet, omlevering eller, for så vidt dette kan ske uden uforholdsmæssige omkostninger, lade mangelen afhjælpe for sælgerens regning.

Hvis du har benyttet dig af returretten har du ingen krav om at se dine fragtpenge igen.

Pizzadude

Redaktør
Tilføjet:
19-02-2009 09:59:27
Svar/Indlæg:
5363/442
#7 Jeg tror desværre du tager fejl, pårøv at nærlæse:

Hvem betaler forsendelsen?
Du skal selv betale for returforsendelsen, når du fortryder. Det er det eneste, sælgeren kan kræve, at du betaler, når du fortryder. Undlader du at hente varen på posthuset, skal du betale returforsendelsen, hvis der er udgifter forbundet hermed. Det gælder dog ikke hvis det er aftalt at sælgeren også betaler disse omkostninger."

Hvis man skal tage det helt bogstaveligt, er returforsendelsen det eneste køber skal betale. Ergo må den originale porto ikke være inkluderet i dette, at konkludere andet er spekulationer 😛

Timozzdk

Elitebruger
Tilføjet:
19-02-2009 10:44:02
Svar/Indlæg:
1636/115
Når man køber en vare hvor der skal betales fragt og man fortryder købet, har man IKKE ret til at få fragten tilbage. Kan ikke forstå hvis firmaer gør det.
Men mange butikker har i dag fragtfri levering eller de kan betale en del af fragten medmindre de har en pakke aftale med postdk. Mange steder betaler man kun 30-50kr i fragt istedet for de der 70kr.

I den butik jeg arbejder i tager vi 30kr for fragt men vi betaler 50kr pr. pakke til post dk.