Jeg har oprettet en lille FTP-server og routeren er forwarded men man kan ikke komme til adressen udefra, kun "internt" i mit netværk - hvad søren gør jeg mon galt! Meningen er at hjælpe mine venner med at få en hjælpefil så vi kan komme videre med div. ting?! Jeg bruger Bulletproof FTP-server. Problemet blev løst (LÆS #28 og se min store fejl.), jeg TAKKER ALLE for hjælpen - håber at andre kan bruge denne side til hjælp også 😀 .
jeg har en "private port" og en "public port", begge står til port 21 - hvilken skal da så stå på 20 - newbe i denne facilitet 🤡 (Rettelse: NYE ROUTERE BEHØVER KUN HAVE PORT 21 ÅBEN FOR FTP.)
Prøv cesarftp.. Det er et nemt program. Der skal ikke sættes noget op.
Har du lavet en dynamisk ip adresse på din computer? For du skal kende din interne ip, for at lave hul ud til i din router. Og deri skal du bare sætte din interne ip i forward. Sådan mener jeg det er man skal gøre.
Sådan har jeg gjort nemlig og det virker. Prøv om du kan pinge folk som vil på din ftp. Og når du så får det hele til at virke. Så få folk til at bruge Filezilla til at hente fra dig.
Der skal de bare sætte brugernavn, password og ip ind. Og så er det ligesom Stifinder når de skal have noget fra dig. Det virker optimalt.
#15 - jepper, jeg har en dynamisk adresse og sat den korrekt op på routeren, FTP-programmet som vi benytter er Totalcommander... som er 100 % og let at gå til - du vrøvler absolut ikke, jeg har blot det problem at de ikke slipper igennem :'-(
Jow da - har brugt den også - nu giver jeg op for nu :'-( - kan bare ikke finde fejlen, skriver jeg min offentlige IP er der ingen side som vises, skriver jeg den IP som maskinen har i mit lan virker det straks???.
Problemet var at jeg søgte på FTP-computerens IP istedet for min "udefra" IP-adresse, lidt skørt... men det var jo første gang jeg skulle forwarde en router "udefra og ind" og lede forespørgsler til min (udefra) IP-adresse / routeren og så direkte ind i FTP-serverens IP-adresse!
En klar fordel er at have fast IP-adresse som jeg har.
Som FTP-program brug (download) www.totalcmd.dk - det er meget enkelt og på dansk og kan en masse andet med filplacering m.m.
Jeg håber gennem dette indlæg at have givet en færdig forklaring til FTP - nu kan selv jeg forstå hvad det vil sige at lave en FTP-server, logikken lå ikke "liige for" før jeg gik dybere, jeg håber at rigtigt mange opdager hvor let og ubesværet det er at dele selv store filer, billeder m.m. og hjælpe hinanden 😲 gennem denne tråd.