Fra pladespiller til computer

Diverse d.  22. februar. 2009, skrevet af JensK
Vist: 277 gange.

JensK

Superbruger
Tilføjet:
22-02-2009 13:26:26
Svar/Indlæg:
452/80
Hey folks :)

Min fatter har en masse gamle LP'er til at ligge som han gerne vil have smidt ind på computeren så han ikke behøver at fjerne os allesammen fra stuen når han vil høre lidt gammelt musik... Jeg var ved at undersøge sagen, og jeg er lidt i tvivl om hvordan det nemmest kan gøres. Jeg sidder med et X-fi fatal1ty champion lydkort, som har alle mulige forskellige udgange, bl.a noget digitalt halløjs osv. Hvad vil i foreslå at jeg gør? Hvad program er bedst at bruge og kan det evt. gøres bare med lydkortet, uden at man skal til at invistere i en DAC?
TommyN

Overclocker
Tilføjet:
22-02-2009 13:47:03
Svar/Indlæg:
232/16
Hvis du sidder med en almindelig pladespiller, kan du ikke bare sætte den til og gå i gang. Du skal have et forstærkende led i mellem pladespiller og lydkort.

Mht. program kan du eksempelvis bare bruge Audacity, da det er gratis.

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
22-02-2009 13:59:46
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #0

Der er, som jeg ser det, to muligheder.

Den ene er en USB-afspiller. Jeg mener at kunne huske, at de ligger i prislejet kr. 500,- og "opad".

Den anden er som #1 er inde på. Du skal bruge nogle omformere (DIN -> mini jack) og så en RIA forstærker. Kablerne kan man selv lave, eller købe for en billig skilling. Forstærkeren har jeg set fra kr. 150,- og opad.

Jeg ville nok selv vælge den første løsning, af flere årsager. Først og fremmest, så er det klart den nemmeste, da man bare skal sætte den til computeren, installere softwaren (der ofte også kan reducere div. støj) og så ellers trykke på en knap.

Riis

Elitebruger
Tilføjet:
22-02-2009 14:09:25
Svar/Indlæg:
4657/53
Hvad har du af udstyr nu.
Har du en pladespiller af fornuftig kvalitet og som er sat til en forstærker .

Har du det sætter du bare line out fra forstærter i line in i lydkortet.
mangler line out er der sikkert en tape out .

så skal du kun bruge et kabel.

dasjap

Superbruger
Tilføjet:
22-02-2009 14:13:26
Svar/Indlæg:
2534/80
Her er lidt info, http://www.vadlyd.dk/record_to...

Det er af lidt ældre dato, men syntes stadig der står nogle nyttige oplysninger.

JensK

Superbruger
Tilføjet:
22-02-2009 17:46:44
Svar/Indlæg:
452/80
#2 Jeg overvejede også en USB pladespiller, men så vidt jeg ved er lydkvaliteten ikke fantastisk med mindre man virkelig ligger en del penge?

#3 Jamen lige nu er den godt nok sat til vores surround forstærker, der har de udgange der skal bruges. Jeg ved bare ikke hvor fantastisk en surround forstærker er til formålet?

#4 Lækkert! :) Tak for linket, det vil jeg lige tjekke ud

Riis

Elitebruger
Tilføjet:
22-02-2009 18:02:50
Svar/Indlæg:
4657/53
#5 en surround forstærker er god nok ,det er kun Riaa delen du bruger.
Dens Riaa er på højde med alle andre billige riaa forstærker.
Det vil være spild af penge og købe en løs riaa forstærker.