fittings og slanger

Vandkøling d.  24. februar. 2009, skrevet af gaming-king
Vist: 500 gange.

gaming-king

Superbruger
Tilføjet:
24-02-2009 09:31:10
Svar/Indlæg:
1001/5
Da jeg er begyndt at interessere mig meget for vandkøling har jeg lige et par spørgsmål.

1. fittings.

hvad er bedst? push-in, push-on eller studser.
mener jeg har læst at push-in er mindre godt, og at man enten skal vælge push-on eller studser. Men hvad er bedst? altså, man taler vel om hvad der giver bedst flow, og jeg gætter på studser er bedst, men jeg ser os utroligt mange der bruger push-on..

evt nogle bestemt mærker man skal gå efter. fesser, EK, coolance eller? (hælder mest til EK)..

2. slanger

hvad skal man vælge af størrelser.

man kan jo få nogen helt ned til 6mm tror jeg det er. og de største er 12mm. personligt synes jeg 12mm ser meget stort ud, og derfor ville jeg nok gå efter 10mm (3/8) og jeg taler self om ID (inder diameter).

og er Tygon ikke de bedste slanger man kan få?

3. diverse

er der evt en hjemmeside hvor jeg kan se tests og artikler om WC.. kender h2okoeling.dk og martinsliquid.. ellers nogle gode nogen?

hvis nogen kan svare bare på et par af spørgsmålene ville jeg være super glad. 🙂

Rasmus66

Elitebruger
Tilføjet:
24-02-2009 10:06:11
Svar/Indlæg:
8762/174
1.

Nu har jeg både kørt med 12 mm fittings med clearflex 12/19 mm slanger og nu med Psuh on fittings og 8-10 mm slanger jeg synes det er lidt hip som hap hvad man vælger. Push on er lidt nemmere at have med at gøre og en lille smule mere sikker at bruge (i forhold til push in)

Flow mæssigt er 12 mm fittings (studser) en smule bedre men det er hvis så lidt at det kun kan måles.

2.

Slange størrelsen kommer jo an på hvilken fittings du vælger. 12 mm slanger fylder mere i kabinettet og kan være lidt svære at bukke hvis man ikke vælger en rimelig blød slange.

Hvad jeg har hørt så skulle Masterkleer hvis lave den bedste vandkølings slange til 12 mm fittings http://kortlink.dk/coolerkit/6...

3.

www.xtremesystems.org har en ganske udemærket WC sektion 🙂

gaming-king

Superbruger
Tilføjet:
24-02-2009 10:44:24
Svar/Indlæg:
1001/5
jeg siger mange tak.. tror bare jeg holde mig til enten EK, XSPC eller swiftech på ID 3/8..

men jeg vil blive glad hvis flere vil give deres mening.. so keep'em coming..

men www.xtremesystems.org opfylder ikke helt det jeg efter lyser.. vil gerne ha en stor database med reviews.. hvis det findes..

LarsL

Superbruger
Tilføjet:
24-02-2009 11:45:53
Svar/Indlæg:
445/37
Kører med koolance og deres fittings etc, virkelig en lækker kvalitet, og vejer godt til.
Koster en mindre herregård, men med rigtige fittings osv, har jeg offcourse, kan res og pumpe enhed tages fra i løbet af 2 sek"exos 2", og sættes sammen igen uden vand tab, alt er push on.

Har prøvet at vride godt og grundet i det hele, det holder bare tæt

gaming-king

Superbruger
Tilføjet:
24-02-2009 13:25:41
Svar/Indlæg:
1001/5
gider ikke exos.. koster for meget, og de bruger alminiums radiator.. hvilket kan give Korrosion (stav) når man bruge copper blok..

LeetDonkey

Elitebruger
Tilføjet:
26-02-2009 13:25:44
Svar/Indlæg:
699/41
Jeg har selv brugt push-in fittings før i tiden, jeg var lidt utilfreds med sikkerheden i dem.
Hvis systemet kørte skulle du ikke skubbe meget til slangerne før der sprang et par dråber ud.
Jeg er ved at få mit system op at køre igen, dertil har jeg valgt push-on fittings da det virker nemt at montere samt rimeligt sikkert.

På min chipset køler er der 9/16 studser til 8 mm slange, det er ganske fint til min 7mm asetek slange, det er noget stramt PIS at få på, og du får dem aldrig af igen, tilgengæld kommer det formentligt heller aldrig til at lække fra studserne :)

hansen2605

Elitebruger
Tilføjet:
26-02-2009 13:30:34
Svar/Indlæg:
2845/99

det er nu en del mere væske som bliver flyttet rundt med 12mm ID slanger frem for 10mm ID slanger 😉

Den bedste kombination af studser og slanger (i mine øjne) er klart det her;

http://www.coolerkit.dk/swifte...

med den her slange;

http://www.coolerkit.dk/master...

Den slange er simpelthen rigtigt let at arbejde med, og sammen med de studser sidder den så stramt at den ikke kommer af igen, uden du bruger musklerne..... Du behøver altså hverken spændebånd osv og det ser super godt ud :yes:

hansen2605

Elitebruger
Tilføjet:
26-02-2009 13:31:27
Svar/Indlæg:
2845/99

og ja, tygoon er nok den bedste slange, men langt fra ikk den bedste til prisen, der vinder masterkleer nok helt klart...

Rasmus66

Elitebruger
Tilføjet:
26-02-2009 13:35:05
Svar/Indlæg:
8762/174

Det er korrekt at der løber en mere væske igennem 12 mm slanger og fittings men det har nok så lidt at sige at man kun kan måle sig frem til et resultat.

Da jeg skiftede fra DD 12 mm highflow fittings og Clearflex 12/19 mm slanger til 8-10 mm push on fittings og slanger steg min cpu temperatur med ca to grader og det er jo ingenting

hansen2605

Elitebruger
Tilføjet:
26-02-2009 13:45:57
Svar/Indlæg:
2845/99

Kan ikk lige huske hvor jeg fandt det, men ved foreksempel en Liang DDC 18 watt så blev der faktisk skubbet næsten 40 liter mere vand rundt i det samme system med et lidt lavere tryk med 12mm slange frem for 10 mm slanger 😉

Og det er en del i min verden, kan godt være din cpu ikke blev meget koldere, men nu snakker jeg noget større, hvor alt er vandkølet (ja næsten selv blæserne er vandkølede 🤡 ) så har det squ rigtigt meget at sige :yes:

Rasmus66

Elitebruger
Tilføjet:
26-02-2009 13:49:30
Svar/Indlæg:
8762/174

Vandkølede blæsere 😲 🤣

Det kunne fandme være sjovt at se 😀

Men jo det har lidt at sige og hvis det er er omkring 40 liter mere så er det sku en del 😲

gaming-king

Superbruger
Tilføjet:
26-02-2009 15:26:35
Svar/Indlæg:
1001/5
#6.. så har jeg ikk forstået vandkøling.. for troede at hvis man valgte en mindre slange så ville der bare være mere tryk på.. men det er måske ikk korrekt??

hansen2605

Elitebruger
Tilføjet:
26-02-2009 18:28:13
Svar/Indlæg:
2845/99

mindre slange betyder mere tryk, men det er langt fra godt, da den vil presse mindre væske rundt.....

Idéen er jo ikke at vandet skal være koldt og ramme cpu osv, idéen er der skal løbe så meget væske hurtigt over det varme objekt at vandet optager varmen og leder det op til radiatoren som så kan fjerne varmen og overføre den til luften.... Det er luftkøling, bare hvor du fjerner varmen og udleder den et andet sted kan man sige.....

Og selvom du har store slanger så vil den stadig lave det samme tryk, dog vil den flytte langt mere væske ved det tryk, det er det som er det gode :yes:

gaming-king

Superbruger
Tilføjet:
26-02-2009 18:43:26
Svar/Indlæg:
1001/5
okay.. jamen så skal jeg vel bare enten ha masterkleer med des specialle "form factor" - om man vil - eller ha fat i noget med ½" ID.. for vil da helst ha det bedst.. (til en købsvenlig pris)

men pumpen skal vel også være af en hvis størrelse hvis man bruger større rør..

hansen2605

Elitebruger
Tilføjet:
26-02-2009 19:00:22
Svar/Indlæg:
2845/99

behøves ikk, pumpen sætter jo bare vandet i bevægelse.... en mindre pumpe har det lettere med større slanger men den vil ikk kunne opretholde trykket i meget restriktive systemer..... jeg ville helt klart vælge en Laing D5 pumpe og beholde den længere tid fremfor noget billigt :yes:

gaming-king

Superbruger
Tilføjet:
26-02-2009 20:11:42
Svar/Indlæg:
1001/5
os den jeg kikker på.. eller en Laing DDC-1T Pro.. eller ultra hvis de kommer på tilbud 😛 heh

men pga jeg er begrænset med et Antec P182 skal jeg kun ha en HW Laps GTS 360
http://www.coolerkit.dk/hw_lab...

den er nemli ikke særlig tyk og derfor kan jeg måske både holde blæsere og radiatorere inden for kabinettet.. eller på jeg installere sån en her http://coolbits.dk/product_inf... så jeg kan installere mine blæsere uden på, og stadig holde et fint look.. for lydsvaghed + stilrenheden er det vigtigste for mig..

hansen2605

Elitebruger
Tilføjet:
26-02-2009 21:08:31
Svar/Indlæg:
2845/99

hellere have blæserne til at blæse kold luft igennem radiatoreren.... altså have blæserne til at suge luften ude fra kabinettet ned igennem radiatoren og ind i kabinettet.... det vil du nok opnå lavere temperature med....

En tripple er også mere end fin, jeg har kun den ekstra dual fordi jeg skal køre et dobbelt loop (altså 2 vandkølingssystemer) inde i pc´en, tripplen kunne sagtens klare det hele alene så det skal nok gå....

hellere have en D5 end en DDC 😉

Er langt mere knald på den D5 og du kan jo selv bestemme lyd/ydelses forholdet på den :yes:

gaming-king

Superbruger
Tilføjet:
26-02-2009 22:40:40
Svar/Indlæg:
1001/5
ja.. det kan jeg også rigtigt godt li på den..

og ja.. men vil måske gerne ha sat mit GFX til en gang (det er vel hvad man klader 2 loops) og så kræver den nok lidt mere.. der til skal der måske en single mere i.. men det ser jeg til den tid.. heh..

men hvad mener du med "hellere have blæserne til at blæse kold luft igennem radiatoreren.... altså have blæserne til at suge luften ude fra kabinettet ned igennem radiatoren og ind i kabinettet.... det vil du nok opnå lavere temperature med...." jeg har da heller ikk sagt jeg ikk ville ha dem til at blæse ind i kabinettet.. 😛

nå os lige meget.. men regner med at der skal sidde nogle Noctua P12 på den radiator.. men har faktisk også kikket på dem her.. http://www.caseking.de/shop/ca... er bare bange for de SLET ikke kan lave nok tryk til at gå igennem sån en radiator.. men hvis de var så tynde ville det se så meget pænere ud, fordi jeg kunne holde det hele inden i kabinettet.. der er os den her.. http://www.caseking.de/shop/ca... den er kun 20mm tyk(dyb/høj om man vil)..

er super glad for du gider hjælpe mig :yes:

hansen2605

Elitebruger
Tilføjet:
07-03-2009 10:00:35
Svar/Indlæg:
2845/99

Splat-

Elitebruger
Tilføjet:
07-03-2009 10:46:54
Svar/Indlæg:
437/7
#16 - 17

du skal flytte luften UD af tower og ikke ind, ikke smart at blæser ''opvarmet'' luft ind

hansen2605

Elitebruger
Tilføjet:
07-03-2009 11:13:41
Svar/Indlæg:
2845/99

Ja hvis det var luftkøling er det rigtigt, men med vandkøling skal du jo bare have den koldeste luft igennem radiatoren så har du også den koldeste temperatur i resten af systemet.... så det lige meget om der kommer lidt varm luft ind i kabinettet, så længde radiatoren har kold luft udefra som bliver blæst ind og igennem den så vil dit system altid være køligt.... Vandkøling bliver jo ikk bestemt af temperaturen på luften, men hvor mange watt væsken kan føre rundt inden den spreder sig :yes:

Splat-

Elitebruger
Tilføjet:
07-03-2009 11:34:00
Svar/Indlæg:
437/7
#20 vås, den varme luft skal ud