stofa->router->trådløsrouter = no work

Diverse d.  24. februar. 2009, skrevet af DEVIL_DK
Vist: 710 gange.

DEVIL_DK

Elitebruger
Tilføjet:
24-02-2009 13:44:33
Svar/Indlæg:
6531/410
nej en jeg kender har været så letsindig at få stofa internet med ip telefon.

det er sådan set samlet rigtig og vorker med fast kabel uden hans egen trådløse router men sætter man den efter stofas router virker det trådløse ikke :(

jeg kan huske at to routere efter hendannen ikke er super smart men men er der ikke noget med hans egen router bare skal tildeles en manuel ip eller noget ?

sådan her virker det med fast net

stik i væg->skillebox->stofarouter->pc med rj45 stik.

når så vi vil sætte det trådløse på sætter vi det sådan her

stik i væg->skillebox->stofarouter->hans egen trådløse router->pc trådløs

man kan ikke lave noget om i stofa routeren den er låst.
NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
24-02-2009 13:53:30
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #0

Jeg opdagede det også selv, for ikke så længe siden. Den information jeg fik, da jeg fik mit udstyr med hjem, holdt ikke rigtig stik med hvordan tingene reelt hang sammen.

1: Jeg havde fået en Stofa-dimmer hjem, med antenne.
Spurgte om den var trådløs, og om jeg kunne bruge den derhjemme - svar: ja.

2: Jeg havde, kort forinden, købt en Gb-switch.
Spurgte, om jeg kunne koble NAS og laptop til derhjemme - svar: ja.

3: Jeg har, en semi-stationær, laptop og en NAS.
Spurgte, om alle tre ting kunne komme på 'always on' - svar: ja.

Fakta?

1: Den trådløse funktion på min Stofa-dimmer, skulle aktiveres fra deres ende af kablet. Dvs. jeg kunne ikke bruge det trådløse derhjemme.

2: Jeg kunne fint koble min switch på, men de ville ikke anbefale mig at selv at koble en trådløs router på (forklaring følger).

3: Nej. Kun éen af tingene kunne være online.

Løsning?

For at kunne køre med mere end éen MAC-enhed på deres Stofa-dimmer (computer, router, spillekonsol), skal man købe tillægsproduktet der hedder "family". Dermed bliver også den trådløs del aktiveret, og man kan have op til 5 enheder koblet på, samtidig.

Det koster kr. 199,- i oprettelse og så yderligere et lille symbolsk beløb pr. måned.

Konklusion?

Min trådløse router er ubrugelig, og jeg skulle betale ekstra for et produkt jeg blevet lovet fungerede på forhånd.

StofaNet's tekniske support lod en del tilbage at ønske. Jeg forklarede dem, at jeg havde fået deres trådløse router hjem, og gerne ville køre med et kablet Gb-LAN. De lod ikke rigtig til at forstå noget som helst og jeg opgav til sidst og ringede til butikken.

Dér fik jeg at vide, hvordan tingene hang sammen.

Da jeg så fik koblet mig på "family", virkede min forbindelse ikke i 4 dage.

*suk*

Så jeg tror, at I skal snakke med Stofa, med det samme få kørt den 'family'-pakke ind. Alt det andet er for bøvlet, og de tjener ikke noget på det.

DEVIL_DK

Elitebruger
Tilføjet:
24-02-2009 14:34:58
Svar/Indlæg:
6531/410
ok typisk stofa godt jeg selv har fullrate dem sender man bare en besked så går der max en dag så har de ændret det man ønsker.

@ngler

Redaktør
Tilføjet:
26-02-2009 12:05:28
Svar/Indlæg:
4033/364
da jeg havde stofa (dog mange år siden) så skal du logge på internettet med din PC.. vælg allways on.
så piller du netstikket fra stofa modemmet / routeren . Den sætter du så i din trådløse router..

her skal du finde en funktion der hedder Clone MAC (eller et sted hvor du kan skrive MAC adressen ) - det SKAL være det samme som det netkort som var på Internettet før.. da Stofas modem låser på mac adressen og så skal man i browseren vælge man har en anden computer på, men det kan en router ikke finde ud af.. derfor skal man "narre" stiofa til at tro at det er det samme netkort der er på....

hvis det er en router fra stofa.. (kan man sætte flere PCeren til?)

hvis ja, så deaktiver DHCP + give den et ip i samme range som stofarouteren på den trådløse og sætte den til via LAN (ikke WAN) porten, så fungerer den som en trådløs switch.

Alternativt, så sæt den til WAN (husk clone mac som før), LAN IP er i et andet range (fx. stofarouter er 192.168.1.1 så skal den anden være 192.168.2.1 - ergo ikke samme range) , husk at enable DHCP - så får dine PCere IP fra den trådløse..

husk at forwarde alle porte (DMZ) fra din stofarouter til den trådløse hvis du skal bruge dette..

DEVIL_DK

Elitebruger
Tilføjet:
26-02-2009 12:17:17
Svar/Indlæg:
6531/410
tror bare de får den besked de må betale for den der familje pakke :)

mange tak for hjælpen

@ngler

Redaktør
Tilføjet:
26-02-2009 15:40:49
Svar/Indlæg:
4033/364

det andet virker også...