Superbruger
Tilføjet:
26-02-2009 08:33:15
Svar/Indlæg:
353/59
Har netop erhervet mig et Asus HD4870x2 kort herindefra til erstatning for mit tidligere Club 3d HD4870, men har efter dette fået BIOS problemer jeg håber nogen herinde kan give mig en håndsrækning med.
Grafikkortet kører egentlig som forventet, og både spil og vista kører kernestabilt efter installationen så det er jo lækkert. Imidlertid har jeg fået BIOS problemer. Ved genstart af computeren (både ved tryk på RESET knappen og normal windows genstart) slukker computeren ofte helt i stedet for at genstarte. Samtidig kommer der som regel en besked der lyder sådan når man starter computeren op:
*** WARNING *** System boot fail.
Your system last boot fail or POST interrupted.
Please enter setup to load default and reboot again
Og måden at komme videre på denne besked på er selvfølgelig klassikeren F1.
Synes jeg har prøvet det mest åbenlyse. Har prøvet at loade BIOS defaults uden held. Har resettet CMOS jumperen på bundkortet. Har prøvet at tage batteriet ud. Har endda opdateret BIOS med nyeste uden held. Fejlen synes at komme efter et par genstarter efter man har messet med BIOS (altså lige umiddelbart efter erase af BIOS virker det fint de første 2-3 par genstarter).
Har selvfølgelig prøvet at undgå fejlen med BIOS indstillinger som halt on "No errors" og sådan uden held.
Det skal siges at INGEN af mine komponenter er forsøgt overclocket - alle BIOS tweak indstillinger kører nu på default. Har heller ingen form for software overclocking og kører med nyeste officielle drivere.
Har selvfølgelig tænkt på PSU issues (kender godt det arbitrære krav om 650W til 4870x2). Men skulle mene at PSU'en godt kunne trække det (i hvert fald i det mindste opstart). Desuden kører computeren som nævnt 100% stabilt i selve windows og games (har kørt hele natten). Ifølge BIOS og software som PC probe er der heller ikke problemer med strømleverancen (Vcore 1.45, +3.3 = 3,31, +5.0 = 4.88, +12.0 = 12.16)
Så ved ikke helt hvad jeg skal gøre længere, håber nogen herinde har nogle bud. Det hele kører som sagt normalt fraset at computeren ikke genstarter (den slukker) og så ovennstående fejlmeddelse ved POST.
Mit setup:
Asus M2N32-WS Pro bundkort (Nforce 590SLI)
AMD X2 6000 CPU (m. scythe Infinity køling)
2x2 GB CL4 Corsair XMS2 PC6400 Ram
(Nu) Asus HD4870x2 grafikkort
Corsair HX620 strømforsyning
Velociraptor 10.000rpm HDD + 7200rpm Barracuda HDD
DVD-RW drev
Mvh.
Jens Andersen