Problem løst: Backup af SATA disk ikke muligt på ny pc

Bundkort / CPU d.  28. februar. 2009, skrevet af Blind-Goose
Vist: 493 gange.

Blind-Goose

Elitebruger
Tilføjet:
28-02-2009 12:32:01
Svar/Indlæg:
63/6
Jeg har lige bygget en helt ny pc, hvor jeg har sat mine drev til at køre AHCI mode.
Jeg ville så tilslutte en af mine "gamle" harddiske (en WD 320GB GB SATA disk) så jeg kunne overføre bla. hele mit knap 50GB store Steam mappe, samt en masse andet jeg har samlet igennem årene.
Efter jeg har tilsluttet min "gamle" harddisk og vil boote min pc, vil den ikke gå ind i mit OS, den står bare lige før Windows boot skærmen, men kommer ikke videre, piller jeg så SATA kablet af den "gamle" harddisk, booter den fint, så jeg lod den boote, og derefter tilsluttede jeg SATA kablet igen, og gik ind i denne computer, som ikke viste min disk, og desuden fik Windows Explorer til at gå kold, samt denne computer til ikke at svarede!!!
Hvordan får jeg lavet backup af min gamle disk, hvis den ikke kan tilsluttes min nye pc? eller endnu bedre, hvordan får jeg tilsluttet min "gamle" harddisk til min nuværende pc, så jeg kan tage backup?
Bullerbums

Overclocker
Tilføjet:
28-02-2009 17:59:14
Svar/Indlæg:
23/2
Umiddelbart ville jeg sige det er fordi din disk kun kører SATA1 (150mb/sec) og dit bundkort kun understøtter sata2 (300mb/sec) så din disk ikke vil genkendes grundet dette. har selv prøvet noget lignede.

Har du mulighed for at kunne låne en SATA til usb adaptor eller noget? Ville nok være løsningen i dette tilfælde

Tahiti

Elitebruger
Tilføjet:
28-02-2009 18:22:35
Svar/Indlæg:
2676/147
Den prøver jo at starte op på din gamle disk og dit gamle OS, og det kan den ikke, da det er et andet bundkort, og et andet chipset.

Du skal gå i BIOS, og vælge din NYE disk som boot, og så prøve igen. Du kan IKKE bare smide en SATA disk til når din pc køre. Sådan virker det ikke.

Så, i med begge diske, Ind i Bios og vælg din nye disk med OS på som primær boot disk, så skal det nok lykkes 🙂

-Tahiti

Blind-Goose

Elitebruger
Tilføjet:
01-03-2009 11:10:43
Svar/Indlæg:
63/6
Tak for begge svar :)

@ #1
Min "gamle" harddisk er en WD320AAKS se16 det vil sige det er en SATA2 disk(dette skulle jeg selvfølgeligt have skrevet i mit indlæg, jeg beklager)
Jeg har ikke umiddelbart mulighed for at låne sådan en fætter, men hvis det er den eneste løsning, så må jeg jo købe en :)

@ #2
Min pc prøver ikke at starte op fra den "gamle" harddisk, jeg har hele tiden haft min nye Velociraptor som bootdisk, desuden ligger der ikke et OS på min "gamle" harddisk.
Den sløver/ muligvis umuliggør bare at Vista starter op, i det øjeblik jeg tager SATA kablet ud af disken (den "gamle"), starter Vista med loadscrene øjeblikkeligt, altså den har allerede været igennem POST osv.

Jeg må hellere tilføje at jeg har en lille WD800AAJS tilsluttet min nye pc, som skal bruges til backup disk af mit OS.
Det jeg er lidt nervøs for, er om det er et problem, at jeg på min nye pc benytter AHCI, ikke gør det muligt at tilslutte og læse diske der ikke har kørt på denne måde?

Calimero

Elitebruger
Tilføjet:
01-03-2009 11:38:56
Svar/Indlæg:
624/31
Sata II er bagudkompatibel med Sata I. Som regel kan man også tilslutte en Sata II til en Sata I controller.

Blind-Goose

Elitebruger
Tilføjet:
01-03-2009 12:50:25
Svar/Indlæg:
63/6
Problemet er løst, jeg købte en Sandberg usb til IDE/ SATA adaptor, det tager godt nok en del tid at få overført, men så er det på plads, og jeg kan formatere den gamle pc, og geninstallere så knægten kan få noget bedre at spille på 😉

Tak for respons 🙂

Tahiti

Elitebruger
Tilføjet:
01-03-2009 13:43:33
Svar/Indlæg:
2676/147

Så kloge var vi så 😳 😲

Godt at høre at du fik det løst 🙂

-Tahiti