"Rå" alu eller kobber?

Vandkøling d.  03. marts. 2009, skrevet af Fafler
Vist: 435 gange.

Fafler

Superbruger
Tilføjet:
03-03-2009 22:16:47
Svar/Indlæg:
34/9
Sidst jeg vandkølede fik jeg en 450 mhz Katmai til at rende 600 mhz. Det var dengang. Nu har jeg bygget mig en spillemaskine af stumper jeg havde liggende. I maven har den en E4300, der med en Zalman køler og ikke særlig meget arbejde render 2.7 ghz. Den skal vandkøles. Men jeg vil bygge det hele fra bunden. I sin tid var det så let. Jeg gik på HTX og sammen med en kammerat, som skulle køle en K6-III, gik vi over i metalværkstedet og sagde vi havde projekt og skulle bruge nogle aluminiumsklodser og ha' adgang til en drejebænk. Og så lavede vi ellers kølehovedet mens vi burde have haft undervisning. Men den går nok ikke nu.

Så hvor kan jeg købe rå klodser af enten alu eller kobber? Hele forarbejdningen skal jeg nok selv stå for. Det er jo det sjove ved det.
tom81

Elitebruger
Tilføjet:
03-03-2009 22:20:31
Svar/Indlæg:
20170/383

Altså vandkøling er ikke som i gamle dage. Selv kølehoveder købt billigt og brugt vil være klart bedre end noget du selv kan fremstille. Men mindre du har adgang til CNC fræsere osv. Tror dog stadig at fremstilling er det mindste af det, design osv er mindst ligeså vigtigt.

Når det så er sagt, hvis det primære for dig er det at gøre det selv, så er det jo bare at komme igang. Jeg ville bruge noget kobber, det kan du købe hos den lokale værktøjsmager fx.

Ved ikke om fx produkthandlere også har sådan noget liggende.

riska

Elitebruger
Tilføjet:
03-03-2009 22:55:00
Svar/Indlæg:
7241/274
http://coolbits.dk/product_inf...

det her kan anbefales det fås ikke bedre til den pris

CF

Elitebruger
Tilføjet:
04-03-2009 00:40:59
Svar/Indlæg:
4689/105
Hvis du vil have noget der kan følge med det andet der er på markedet, så skal du gå væk fra at lave det selv. Med mindre du selvfølgelig har adgang til en maskine, hvor man kan designe på computer (ved sku ikke ved sådan en hedder 😳).

Hvis du prøver at se på de designs der er ude nu, så kan du også se at langt fra bare er at bore huller og skære en masse riller i en kobberklods. Design er noget af det vigtigste for at kunne hamle op med de kølehoveder der er på markedet i dag.

Altså jeg forstår da helt klart det er fedt at sidde med noget man selv har designet fra bunden af, men hvis man kigger på omkostningerne og ydelsen, så kan det ikke betale sig.

Det med hvor man kan købe sådan noget ren metal ved jeg ikke. Hos en smed måske, ellers så ved en smed måske hvor man kan skaffe det.

dude1992

Superbruger
Tilføjet:
04-03-2009 11:16:57
Svar/Indlæg:
789/17
Kobberklodser plejer for det meste at blive købt over ebay fra england :) det er langt det billigste.

tom81

Elitebruger
Tilføjet:
04-03-2009 16:53:21
Svar/Indlæg:
20170/383

Skal vi ikke satse på at man kan få kobberklodser for et par kolde bajere hos diverse smedeforretninger og den slags herhjemme.. Hvem gider så bøvle med Ebay ??

riska

Elitebruger
Tilføjet:
04-03-2009 20:19:53
Svar/Indlæg:
7241/274
Det kan jeg sige dig at det kan man ikke det er de færste maskin og smede værksteder der ligger inde med kobberklodser så det bliver svært

tom81

Elitebruger
Tilføjet:
04-03-2009 20:22:58
Svar/Indlæg:
20170/383

ja okay måske ikke hos en smed. Men værktøjsmagere, værktøjsfabrikker og den slags skal nu nok have noget liggende. Jeg har selv fået en hel del fra sådanne steder i og omkring kolding.

Rubæk

Nørd
Tilføjet:
04-03-2009 20:32:36
Svar/Indlæg:
5/3
Hej Fafler

Hvis du kommer med nogle mål, så skal jeg se hvad jeg kan finde ud af.

Vh Peter