Hvilket program viser de rigtige temp.

Luftkøling d.  07. marts. 2009, skrevet af Meethoo
Vist: 462 gange.

Meethoo

Overclocker
Tilføjet:
07-03-2009 23:50:31
Svar/Indlæg:
62/15
Hej.. 🙂

Hvilket program viser de rigtige temperatur ? 😉

Jeg bruger køleren som fuldte med min cpu E8400

Det ene program jeg bruger er Core Temp.

Det andet er AI Suit som fuldte med mit Asus bundkort.

Core Temp viser omkring 65 C mens AI Suit viser 55 C og det er når computeren IKKE arbejder.

Hvis jeg så ser en film så stiger temp. til 70-72 C i core temp, mens i AI Suit
viser den 60-61 C.
Igår var core temp helt oppe og vise 80-82 C mens jeg så film.

Hvilken en af dem skal man stole på ? 😳

Uanset hvad er det ikke lige lovlige høje temp.den viser ?

Hvilken luft køler kan i evt. anbefale til min cpu, jeg lægger meget vægt på god køling og samtidig skal den være meget stille, da den skal sidde i mit mediacenter.

Det må gerne være en som kan klare lidt OC, da jeg også har planer om det på et tidspunkt.

Hardware kan ses i min profil.
Stumpii

Elitebruger
Tilføjet:
08-03-2009 00:11:46
Svar/Indlæg:
1541/132
Du skal have fat i det program som hedder Realtemp 🙂

mtum

Overclocker
Tilføjet:
08-03-2009 00:57:39
Svar/Indlæg:
280/13
Yes Real Temp er det rigtige til 45 nm cpu´er :yes:
Mht. cpu-køling kan jeg kun varmt anbefale min egen northQ Siberian Tiger. Den er dog noget pebret, men meget støjsvag. Men mål nu lige med Real Temp inden du konkluderer for meget ud fra de nuværende temperaturer...
Hvorfor skal du oc´e, hvis det bare skal køre som mediacenter?

Martin.v.R

Elitebruger
Tilføjet:
08-03-2009 03:00:11
Svar/Indlæg:
8555/439
core temp her, Real temp passer ikke på min cpu

Nof

Overclocker
Tilføjet:
08-03-2009 12:36:03
Svar/Indlæg:
590/30
Der er noget med at der også er forskel på programmerne hvordan de måler.. nogen måler kerne tempratur menes andre måler på overfladen af cpuen

AI fra asus måler overflade temperatur..

Stumpii

Elitebruger
Tilføjet:
08-03-2009 12:42:02
Svar/Indlæg:
1541/132
#3 Og hvad skal vi bruge det til når det er #0 cpu som vi snakker om? 🙂

kasperg

Elitebruger
Tilføjet:
08-03-2009 12:42:03
Svar/Indlæg:
1436/25
Uanset hvad så er dine temperature for høje. Er du sikker på at den køler du har nu er monteret korrekt?

Den eneste forskel der er på de forskellige programmer er hvad de har indstillet det som hedder tjmax til. Jeg mener at den skal sættes til 100 grader når vi taler om en E8400.
Nogen programmer har sat den til 95 og andre til 105 hvilket er derfor du har den temperaturforskel. Det er de samme følere de brugere og forskellen i programmerne er således kun hvordan de læser informationen.
I mange af programmerne kan du indstille tjmax til noget andet end default.

Men som skrevet til at starte med så ser dine temperature for høje ud uanset hvad.

Det er også rigtigt hvad #4 skriver at nogle måler på kernene og andre på cpuens heatspreader eller overflade om man vil.
Sædvanligvis vil du kunne se forskel ved at der for det meste er to temperaturer (f.eks core 0 og core 1) når det er kernetemperaturen og kun én når det drejer sig om overfladen. Overfladen vil under load altid være lavere end kernetemperaturene som ofte er forskellige fra hinanden.

Meethoo

Overclocker
Tilføjet:
08-03-2009 15:57:37
Svar/Indlæg:
62/15
Nu har jeg prøvet med Realtemp og den viser præcis det samme som coretemp, ingen forskel overhoved.

Så mon ikke der skal en anden køler i ?

Den køler du anbefaler er til vandkøling, men jeg ønsker kun luftkøling .

Jeg ønsker at OC lidt fordi jeg arbejder meget med avchd formatet, som jeg redigere og konvertere med programmet pinnacle studio 12 ultimate, og i den forbindelse kunne computeren godt bruge nogle flere kræfter.(Der kommer også 2GB mere ram i)

kasperg

Elitebruger
Tilføjet:
09-03-2009 09:48:37
Svar/Indlæg:
1436/25
Her er et par bud på et par af de absolut bedre luftkølere med et lowprofile design. For at være sikker på hvad der er plads til i dit kabinet kan det være en god ide lige at måle hvor meget plads der er.

http://www.edbpriser.dk/Produc...
http://www.edbpriser.dk/Produc...

mtum

Overclocker
Tilføjet:
11-03-2009 15:00:15
Svar/Indlæg:
280/13
#7 Fair nok, det var også kun et forslag 🙂
Selvom der er vand inden i, så er det jo ikke fordi der kan gå noget galt, med mindre man er ekstremt klodset, da der er tale om et færdigsamlet lukket system.

Og de forslag, som #8 kommer med er også gode. Jeg hæftede mig bare ved, at det helst ikke skulle fylde eller larme for meget.