1: Specifikationer
Dell XPS M1330
Core 2 Duo T5500 (1.66 GHz, 2 MB L2 cache, 667 MHz FSB)
2x 1 GB PC2-5300 (333MHz@5.5.5.15)
Fujitsu 160GB, 7200RPM, 8 MB, S-ATAII
nVidia Geforce 8400M GS 128 MB
13.3" et eller andet wide-color skærm.
Bluetooth (virker ikke i Windows 7, endnu).
Resten af specs. er ret standard. Tjek dem evt. ud på Dell's hjemmeside.
2: Hvad kan den bruges til/ikke bruges til
Glem alt om 'Crysis' og 'Source' på denne lille maskine. Den er ikke lavet til gaming, selvom grafikkortet fint kan trække eksempelvis 'Medal of Honor' med moderat grafik. Derimod, er den nok snarere designet som en studielaptop. Dvs. den er mobil, men også lidt for tung til at være en "road-warrior".
Jeg bruger den primært til: Photoshop, internet (surf), artikelskrivning, film (både alm. DVD og Blu-ray) og alt muligt andet, med undtagelse af high-end gaming.
3: Kan I anbefale den til andre eller falder dvd drevet ud konstant
Jeg kan i hvert fald godt anbefale den, hvis du vil have en maskine der ser lidt lækker ud og samtidig er en lille kraftkarl. Nu er min ikke specielt kraftigt konfigureret, men nu har jeg også kørt Windows 7 på den, nærmest siden dag 1. Det har medført, at der er lidt mere overskud og jeg har ikke været så presset med at få købt en kraftigere CPU, mere RAM el. lign.
Den yder perfekt til mit behov, og er (for det meste af tiden) ganske lydløs. Dog opdagede jeg, at den har lidt problemer med AVCHD (ligesom alle andre computere), men alm. Blu-ray kører fint med ovenstående konfiguration.
Jeg vil ikke anbefale den til folk der skal have en computer "med rundt", og nu snakker jeg ikke bare i skolen osv. I så fald, skal du have den med det lille batteri. Med det store batteri, passer ergonomien mig fint og det samme gælder batteritiden (alt imellem 3 og 8 timer på en fuld opladning, må siges at være "nok").
Nu købte jeg min brugt, men for de samme penge i dag, ville jeg nok lægge lidt ekstra til side og overveje en R500, sammen med en kraftig stationær. Men som replacement, til moderat brug, så vil en lign. maskine passe de fleste ret godt 🙂
4: Pris( hvis den er gammel så husk årstal)
Købte, som sagt, min brugt. Kr. 5.000,- hos en sød tøs der fortalte den evige traver om, at maskinen var knap et år gammel og kun blevet brugt meget lidt. Det skulle så til gengæld vise sig at være sandt (for en gangs skyld). Den havde kørt omtrendt ti timer og stod som ny. Kvitteringen lød på et års tid (på daværende tidspunkt), så den er vel omtrendt 1½ år gammel, men bærer på ingen måde præg af det.
... bare en skam, at den så er endt hos sådan en pilfinger af en nikotinstinkende kæderyger.