Mp3, ødelagt skærm og garanti

Diverse d.  10. marts. 2009, skrevet af Anzelz
Vist: 363 gange.

Anzelz
 
Elitebruger
Tilføjet:
10-03-2009 19:39:56
Svar/Indlæg:
2343/272
Hey jeg har en Creative X-fi mp3-afspiller hvis skærm desværre er gået i stykker. Det ligner den har fået tryk så 1/3 af skærmen er helt sort og resten er misfarvet :(
Jeg sendte den derfor til RMA, men fik besked om at den måtte have fået et tryk eller slag for at blive sådan, og derfor ikke kunne blive repareret på garantien.

Jeg synes ikke kabinettet som sådan bærer præg af vold, selvfølgelig brugsridser mm, men ingen flænger og andre tydelige skader. Kan det passe at garantien ikke kan dække det?
Når man tænker på hvor man man kan tæve sin nokia virker mp3-afspilleren her nemlig ret svag 😕
micma18
 
Elitebruger
Tilføjet:
10-03-2009 19:55:08
Svar/Indlæg:
4120/115
Har en magen til, og hvis kabinettet ikke bære præg af at være smadret, så kan de ikke bruge den begrundelse for at afvise den. For det er jo en relativ stiv plexiglas, og hvis den har været trykket så meget at den er kommet i kontakt med displayet, så vil den med garanti være splintret... Og hvis der endda ikke er fysiske skader på selve display panelet, så skal de sku finde på en anden undskyldning for at afvise den!

Hvis den var smadret eller knækket, så var det så nemt, for så var det jo IKKE en garanti sag....


Anzelz
 
Elitebruger
Tilføjet:
10-03-2009 20:14:53
Svar/Indlæg:
2343/272
Altså det ydre kabinet er i hvert fald ikke i stykker, men displayet indenunder ser selvfølgelig sjovt ud.

Nogen ide til hvordan jeg kan gå videre med sagen?

Jeg har fået denne mail:

"Kære Kunde,

Vi har sendt denne RMA videre til Vores leverandør, og har dags dato modtaget følgende retur:
Vi har modtaget 1 stk. Creative Zen X-Fi 8GB, SD Card slot, Spkr, FM med fejlen " Skærmen er gået i stykker, misfarvninger gør det svært at læse"
LCD Displayet i enheden er knækket. Dette sker med garanti ikke af sig selv. Enheden har været udsat for et hårdt tryk eller lign.
Varen kan derfor ikke krediteres.

1. skal vi kassere det indsendte
2. skal returnere produktet, franko + handlingfee

Hvilken af disse løsninger ønsker du?

Med Venlig Hilsen / Best Regards"


NoNig
 
Elitebruger
Tilføjet:
10-03-2009 23:36:00
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #2

Hvis den er under 6 mdr., ligger bevisbyrden hos dem, ikke dig. Længere er den ikke.


Overbuary
 
Elitebruger
Tilføjet:
11-03-2009 00:26:27
Svar/Indlæg:
1762/50
#3

Præcis, her træder formodningsreglen i kræft - herefter skal du selv bevise det er noget der ikke er sket af tryk, skader mm.. derfor, er den over de første 6mdr, ser jeg ikke "problemet" i at de afviser en RMA og derfor ikke vil kreditere den 🙂


NoNig
 
Elitebruger
Tilføjet:
11-03-2009 00:32:38
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #4

Jamen, enig. Helt enig. Hvilket også er derfor jeg skriver 6 mdr. og ikke "2 års garantiperiode" som så mange andre forveksler med hinanden 🙂

Man har vel stået i butik, jo jo 😀


Overbuary
 
Elitebruger
Tilføjet:
11-03-2009 00:39:24
Svar/Indlæg:
1762/50
#5

Tja, der lærer man hurtigt den slags, har også nu 4 års aktiv erfaring med RMA hver eneste dag i en Computer forretning. Lækkert at hører nogen er inde i sagerne.. ´Da 9 ud af 10 af hr. og fru. Jensen siger.. "Jamen der er da 2års garanti på??!"


NoNig
 
Elitebruger
Tilføjet:
11-03-2009 00:44:32
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #6

Og det er snart 10 år siden, at det med "2 års garanti" gik fløjten *suk* :no:


DEVIL_DK
 
Elitebruger
Tilføjet:
11-03-2009 06:04:13
Svar/Indlæg:
6531/410
De fleste fornuftige forhandlere forlanger så heldig vis ikke at kunden skal bevise fejlen ikke er deres når varen er over et ½ år, #7 er helt enig i dit suk

det hedder heller ikke garenti men reklamations ret.


tilbage til topic mener man kan ringe til creative eller maile dem også, laver de en ombytning.


Anzelz
 
Elitebruger
Tilføjet:
11-03-2009 11:14:19
Svar/Indlæg:
2343/272
Nu skriver de jo at den "med garanti ikke går i stykker af sig selv", er der så noget at komme efter? Den blev købt 8. oktober sidste år, så den er 5 måneder gammel..


Overbuary
 
Elitebruger
Tilføjet:
11-03-2009 11:18:46
Svar/Indlæg:
1762/50
#9

Jamen hvad er sandheden? 😲
De har da ret i at den ikke bare går i stykker af sig selv, hvis den har været mishandlet så skærmen nu er blevet provokeret til at gå i stykker, så nej. Det synes jeg ikke!


DEVIL_DK
 
Elitebruger
Tilføjet:
11-03-2009 14:56:01
Svar/Indlæg:
6531/410
lyder utrolig den skulle gå i stykker hvis den ikke har fået et tryk eller slag.


Anzelz
 
Elitebruger
Tilføjet:
11-03-2009 17:51:46
Svar/Indlæg:
2343/272
Jeg har ikke selv ødelagt den i hvert fald, men havde den liggende på en sofa forinden skærmen blev sådan.

Men hvad med garanti, skal et produkt kunne holde til at flække indeni når resten af kabinettet er intakt, det kan telefoner fx?


micma18
 
Elitebruger
Tilføjet:
11-03-2009 18:58:31
Svar/Indlæg:
4120/115
Må nok tilstå at, hvis panelet er knækket, så har de nu nok den bedste sag...

Det er rigtig nok at de har bevisbyrden, og der findes en formodningsregel de første 6md. Men en fysisk skade som denne kan nemt tilskrives at den har været tabt e.lign., også selvom kabinettet er intakt.
Det var noget helt andet, hvis displayet var intakt, og misfarvningen skyldtes en elektrisk / software fejl.


Men det andet er rigtig rigtig svært at tøre af som en produktionsfejl, hvis den tydeligvis har fungeret.

Desværre.... Men man skal jo også se det fra et rimelig synspunkt.