Batteri og lader på bærbar

Diverse d.  10. marts. 2009, skrevet af Anzelz
Vist: 788 gange.

Anzelz
 
Elitebruger
Tilføjet:
10-03-2009 21:51:20
Svar/Indlæg:
2343/272
Hey people 😲
Jeg har lige lånt min dejlige kærestes profil til at stille et spørgsmål. Vi er lidt uenige om, hvorvidt man ødelægger batteriet af at lade opladeren sidde i når batteriet er fuldt opladet? :yes:
Jeg VED at det var sådan jeg ødelagde batteriet på min gamle computer, men kan de nye batterier holde til det? :no:
Letnes
 
Superbruger
Tilføjet:
10-03-2009 23:39:19
Svar/Indlæg:
183/48
Hey
jeg har også lånt min kærestes profil...
Batteriet bliver langsommere i længden af at bare være i computeren selvom den er fuld opladt. På sigt, vil den ødelægges...
Skete også for mig :(


Pizzadude
 
Redaktør
Tilføjet:
11-03-2009 07:28:43
Svar/Indlæg:
5363/442
Hvis du sidder med en nyere bærbar med Lithium-Ion batteri, har jeg ikke kunnet finde noget der tyder på at det du siger skulle være tilfældet. For det første har de fleste nyere bærbare en funktion der gør at opladningen bliver slået fra når batteriet når fuld kapacitet, og for det andet tager Lithium baserede batterier ikke skade af det. Faktisk er de ret ligeglade med hvordan du lader på det, men vil med tiden blive dårligere..


LeetDonkey
 
Elitebruger
Tilføjet:
11-03-2009 07:38:02
Svar/Indlæg:
699/41
#1

Ladekredsen slår fra når batteriet er fuldt opladet, dog hvis du aldrig bruger batteriet er det smart at opbevare det ved 60-70% kapacitet, det har lithium-ion batterier bedst af.

Jeg ved at IBM har en smart funktion i deres bærbarer der giver dig mulighed for at vælge hvornår opladningen skal stoppe, jeg har sat min på 70% da jeg næsten aldrig bruger batteriet :)


Anonym202031110209
 
Superbruger
Tilføjet:
11-03-2009 08:28:20
Svar/Indlæg:
388/15
Nej, du ødelægger ikke batteriet ved at lade det sidde i laderen.


leon2008
 
Overclocker
Tilføjet:
11-03-2009 09:26:13
Svar/Indlæg:
228/35
Har I nogle link til de sider I har jeres viden fra?

får snart en ny bærbar med 2 batterier i og det har jeg prøvet før. Sidste gang jeg havde en bærbar hvor jeg tog CD-rom drevet (den havde jeg fra 2001-2006) ud og erstattede det med et batteri ødelagde de hinanden... de var total døde i løbet af få måneder begge batterier.



Anzelz
 
Elitebruger
Tilføjet:
11-03-2009 18:21:50
Svar/Indlæg:
2343/272
Ville også gerne se links hvis i har noget. Jeg er nemlig selv overbevist om at laderen slår fra når det er ladet fuldt op, alt andet ville jo være tåbeligt?

Og så har vi væddet massage 🤡


Pizzadude
 
Redaktør
Tilføjet:
11-03-2009 19:51:41
Svar/Indlæg:
5363/442


LeetDonkey
 
Elitebruger
Tilføjet:
11-03-2009 19:53:00
Svar/Indlæg:
699/41
#6

Det er ikke rigtigt nogle links, men et lithium-ion batteri er *Nødt* til at have en intelligent ladestyring som ofte er bygget ind i selve batteriet.
Grunden til det er at du lader med en lille strøm når batteriet er helt fladt, når det så er ladet op til 15-20% kan man hælde virkeligt meget på indtil du når 85-90% hvor så at ladestrømmen vil blive mindre og mindre igen.
Styringen slår så simpelthen opladningen af batteriet fra da det i værste fald kan eksplodere af at blive overopladet..


leon2008
 
Overclocker
Tilføjet:
11-03-2009 21:09:36
Svar/Indlæg:
228/35
#7 --> ja beskrivelsen er fin, men den giver ikke kolde facts. Det er jo "bare" (med alt respekt for hvad der står herinde) en persons udtalelser. Afsnittet ville være meget mere troværdig og brugbart hvis der var kildehenvisninger.


NoNig
 
Elitebruger
Tilføjet:
11-03-2009 21:15:54
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #0

Den korte forklaring: Nej. Intet batteri kan holde til det.

Den lange forklaring: Såfremt ovenstående ikke er tilfredsstillende, uddyber jeg gerne.

Uhh... Massage. Min kæreste og jeg vædder en chokoladetusse 😐 :'-(

Må se om jeg kan få hende med på det andet ultimatum 😀


Anzelz
 
Elitebruger
Tilføjet:
11-03-2009 21:25:53
Svar/Indlæg:
2343/272
#8 - Okay, men så er det vel ligegyldigt at have strøm på eller ej hvis batteriet er fuldt opladet?

#10 - Uddyb gerne :yes: Du siger altså at batteriet bliver skadet af at være tilsluttet når det er 100% opladet?

Jah det en win-win situation 🙂 Selvom jeg dog gerne er på modtagerholdet 🤡


NoNig
 
Elitebruger
Tilføjet:
12-03-2009 00:52:24
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #11

Bah... Det er oftest mig der taber en chokoladetusse. Så jeg satser kun massage i sjældne tilfælde 😉 😛

Anywho.

Den længere forklaring kommer hér.

I princippet, så ødelægger man ikke batteriet ved at lade laderen sidde i stikket. De fleste batterier har en indbygget kreds der måler på strømniveauet og slukker for ladekredsen når niveauet når 99-100 % (for lige at gøre det nemmere).

Batterier (alle batterier) har en lille intern modstand i cellerne. Det skyldes batteriets opbygning. Denne modstand gør, at batteriet - over tid - vil tabe en lille smule strøm.

Når ladekredsen ser, at niveauet er faldet til eksempelvis 95 %, vil den slå til og begynde at lade på batteriet. Dvs. har du computeren til at stå med laderen i når du bruger den, vil batteriet kun lade de sidste 5 %. Det er dét der ødelægger batteriet.

Det var et problem med Nikkel Metalhybrid batterier (Ni-Mh), der havde den berygtede "memory"-effekt. Det er bl.a. den tese der gør, at de fleste af os stadigvæk ikke tør klatlade på batteriet.

Li-Ion batterier har ikke den samme effekt. De har det en lille smule, men slet ikke i samme grad som Ni-Mh batterierne. Derfor siger man populært, at man gerne må klatlade på Li-Ion batterier.

Problemet indtræder, når batteriet begynder at blive "slidt", ligesom al andet elektronik. Hen over tid, vil batteriet tabe effektivitet. Lad os sige at effektiviteten falder til bare 90 %. Så kan du nok gætte hvad der sker når du sætter laderen til.

Kredsen vil stå og lade på batteriet "hele tiden", hvilket i værste fald kan medføre eksplosionslignende uheld. Dog vil batteriets sikring slå fra. Min kæreste oplevede for noget tid tilbage, at kredsen blev overophedet og der begyndte at lugte brændt.

Hun er en klog pige der lytter til sin kæreste, og vidste derfor, at hun skulle skynde sig at tage laderen fra og pille batteriet ud.

Selvom det ikke virker af meget, så kan den givne effekt være nok til at batteriet udvikler en markant mængde varme der - som sagt, i værste tilfælde - kan medføre nedsmeltning eller brand (som man nu tager det).

Personligt, så ville jeg selv vælge at pille batteriet ud, når computeren står med strømforsyningen i permanent.

Den gængse levetid på et batteri er omtrendt et års tid. Derefter vil kapaciteten halveres for hver tidsperiode. Derfor oplever de fleste, at batteriet går fra at kunne holde strøm i eksempelvis 2 timer, til blot at kunne holde strøm i 30-40 minutter. Det er typisk der man siger, at batteriet er defekt.

I "princippet", så bliver batteriet ikke beskadiget af at sidde i computeren, med laderen, når kapaciteten er 100 %. Men hen over tid, så kan det ødelægge selv det bedste batteri.

"Memory"-effekten er, når batteriet tror at det er opladet 100 % og man derfor - i god tro - piller laderen fra. Pludseligt går den estimerede batteritid fra 2-3 timer, til pludselig kun at være 1 time eller mindre.

Det kommer sig af, at batteriet "tror", at når det er opladet 50 %, så er det fuldt opladet. Det kan skyldes mange ting. En defekt ladekreds eller simpelthen at cellerne er så beskadigede, at kredsen ikke kan finde ud af hvad der er 50 % eller hvad der er 100 %.

Den kemiske sammensætning i batterier er oftest baseret på en syre og et metal. Når syre kommer i kontakt med visse metaller vil det frigive ioner. Vi kan tage et bilbatteri som eksempel.

Lad os sige at du har et kar med syre. I det kar, nedsænker du to plader med bly, ladet forskelligt. Ionerne vil så vandre fra den ene plade til den anden. Denne vandring udløser energi, som vi aflæser i form af spænding og strømstyrke.

Når den kemiske reaktion sker, kan man oversætte det til, at "dele" af den ene plade, vil vandre over imod den anden. Det er når man aflader batteriet. På et tidspunkt vil den anden plade være mættet med ioner og syren kan ikke flytte mere energi.

Lidt som når man putter for meget sukker i sin kaffe. Så falder det uopløste sukker ned i bunden.

Når vi så ønsker at lade på batteriet, kan vi vende spændingen, og derfor få ionerne til at vandre tilbage. Problemet opstår, når man (ligesom kaffe-sukker eksemplet) putter "for meget" energi i batteriet. Så vil den ene plade begynde at gå i opløsning, og der falder bly ned i bunden af batteriet. Fortsætter man i dén dur, kan batteriet til sidst kortslutte, hvis der ligger bly hele vejen under bunden, fra den ene plade til den anden.

Denne kortslutning fungerer ligesom når du sætter en pære til, og frigiver derfor en masse energi. I værste fald, vil batteriet eksplodere (og nej. Det er bestemt ikke noget man skal eksperimentere med).

Ovenstående er et meget karikeret eksempel på, hvad der kan ske hvis man ikke behandler sit batteri med omhu.

Producenterne er selvfølgelig godt klar over, at de fleste af os er idioter til den slags, og indbygger derfor en mekanisme til at modvirke dette problem. Også kaldet en ladekreds.

Ladekredsen kan overvåge batteriets spænding og strømstyrke, og slukke for laderen (eller, frakoble den), når batteriet er ladet op.

Men! Hvis nu vi tager eksemplet med bilbatteriet, så vil henfaldet i batteriet "snyde" ladekredsen, og den fortsætter med at pumpe energi ned i cellerne. Det kan til sidst overbelaste ladekredsen eller få cellerne til at kortslutte. Uanset hvad, så er det en skidt ting.

Man bør derfor behandle sine batterier for hvad det er, nemlig et stykke fint elektronik. Man kan læse langt mere detaljerede vejledninger i brugsforvirringen der følger med produktet.

Håber det kunne bruges 🙂


Anzelz
 
Elitebruger
Tilføjet:
12-03-2009 10:49:11
Svar/Indlæg:
2343/272
#12 - Ja det var en lang historie! Men meget oplysende :yes: (er batterier din hobby?!)
Kan det virkelig passe at et batteri mister strøm så hurtigt at den vil sjatlade?


Damn der tabte jeg vist lige massage bigtime 🤡


#14
zaar
 
Superbruger
Tilføjet:
12-03-2009 11:04:00
Svar/Indlæg:
212/56
Har altid kørt med batteriet ude når jeg kører på 220v. Jeg har det kun i når jeg rejser. Og det virker stadigvæk i flere timer på min Zepto power 4800.
Hvis man siger at batteriet kan tåle 1000 opladninger, så er det jo egentligt
Færdig efter 1 års brug hvis man sætter den til 3 gange om dagen

Zaar


NoNig
 
Elitebruger
Tilføjet:
12-03-2009 11:46:20
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #13

Dog ikke. Jeg er bare dårlig til at fatte mig i korthed 😛

-> #14

Præcis 🙂