Athlon går quad - X4 (propus) på vej

Litteratur d.  12. marts. 2009, skrevet af Mads321
Vist: 820 gange.

Mads321
 
Elitebruger
Tilføjet:
12-03-2009 00:16:14
Svar/Indlæg:
3162/326
AMD går hele vejen med deres nye "low-cost" strategi, og snart er det Athlons tur til at gå quad.

Læs hele nyheden her: http://www.hwt.dk/newsdetails....
Retro
 
Elitebruger
Tilføjet:
12-03-2009 01:27:23
Svar/Indlæg:
1643/172
Så er det nu at Intels low end C2D CPU'er bliver presset. Altså det med at AMD kan sige tri/Quard core billig Athlon er bedre end Intel billige dual core CPU'er. Altså det med 3 er med end 2 og 4 er bedre end 3 kerner markedsførings metode. Er det måske døden for low end Dual core/Single Core CPU'en 😀 For hvis AMD kan smide en Athlon x3 på markedet der koster under 400 kr. Så taller prisen for sig selv. Spændene bliver det at se hvad der kommer til at ske med dual coren og Single core CPU'er i fremtiden.


#2
CF
 
Elitebruger
Tilføjet:
12-03-2009 01:53:30
Svar/Indlæg:
4689/105
Desværre får almindelige gamere bare ikke meget ud af det her "multi-core-ræs". Det er jo kun i meget få spil man får noget ekstra ydelse med mere end 2 kerner 😕

Så længe spil-producenterne ikke finder ud af at udnytte det, så vil jeg sku egentlig hellere have at der kommer nogle flere kraftigere dual-cores.


scheea2000
 
Superbruger
Tilføjet:
12-03-2009 09:25:24
Svar/Indlæg:
818/58
#2 Synes ikke helt det er så slemt, som det har været.

Det har jo ikke noget at gøre at spilproducenterne ikke vil eller kan, men derimod at kwuard cores skal være en del udbredt og der går noget tid før at et spil udkommer baseret på nyere engines, som kan udnytte 2+ cores.

Flere af de større spil idag udnytter da quad cores. Eksempelvis L4D og specielt FarCry 2...


#4
CF
 
Elitebruger
Tilføjet:
12-03-2009 09:51:14
Svar/Indlæg:
4689/105
#3 Det er ikke mange der kan udnytte dem ordenligt. Der er nogle ja, men ikke mange.

Quad-cores skal nok blive mere udbredt, men synes satme snart det er ved at være på tide. De har jo været på markedet i lang lang tid efterhånden.


NoNig
 
Elitebruger
Tilføjet:
12-03-2009 09:58:00
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #2

Mjaeoh... Jeg kørte, i sin tid, et par hurtige runs i CoD4: QX9770, HD4870 (512 MB).

640x480 alt på low. (FPS):
1 Core: 116,68
2 Cores: 144,71
3 Cores: 145,76
4 Cores: 148,51

1920x1200 alt på max. (FPS):
1 Core: 98,06
2 Cores: 127.82
3 Cores: 134.52
4 Cores: 130,94

Så der er da en markant forbedring at spore. Det er ikke kun i CoD4. Om det skyldes spillets programmering, eller om der er flere ressoucer til baggrundstjenester kan komme ud på éet fedt. Faktum er, at der er en forbedring ved flere kerner.

Der er en sjov detalje ved 3 cores. Hvilket også har fordret en øget interesse fra min side, i at undersøge Phenom X3 lidt mere.


bornholm
 
Elitebruger
Tilføjet:
12-03-2009 11:00:55
Svar/Indlæg:
2958/84
#4 hvis der så bare var et progra, hvor man kunne sige at cor1 og/eller cor2 kører de processer eller programme gfx m.m. så kunne man da styre det lidt bedre, jeg ved godt at man kan lidt i joblisten men den husker det ikke til næste gang man starter maskinen op.


#7
CF
 
Elitebruger
Tilføjet:
12-03-2009 11:12:32
Svar/Indlæg:
4689/105
#5 Det er jo stadig ikke en mærkbar ydelsesforskel fra 2 og op til 4 kerner.


[G.N.U.]
 
Elitebruger
Tilføjet:
12-03-2009 11:33:35
Svar/Indlæg:
2175/21
forskellen på 1 til 2 eller flere kerner er jo fordi at man så har spillet og operativsystemet for sig selv, der er jo ingen nævneværdig forskel på 2 og 4 cores. man skal huske på at vi i danmark jo er blandt de bedst udstyrede gamere.... 😉 og når man udvikler et spil vil man jo gerne have at så mange som muligt kan spille skidtet....derfor varer det nok stadig noget tid inden der kommer mange spil der kan udnytte flere cores effektivt.


NoNig
 
Elitebruger
Tilføjet:
12-03-2009 11:44:07
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #7

Nå ok. Nu skulle forskellen pludselig være mærkbar. Sorry, er ikke tankelæser 😴

Det ekstra cores kan jo også anvendes til andet end målbare FPS, men også eksempelvis fysikberegninger.

-> #8

Enig. Og spillene kører i de fleste tilfælde jo fint på en mid-range dual-core 🙂


scheea2000
 
Superbruger
Tilføjet:
12-03-2009 11:44:53
Svar/Indlæg:
818/58
#8 Det er på 'ingen' måde svært for et spil/engine at udnytte 2+ cores, men det kræver selvfølgelig en omskrivning / udvikling af engines.

...og for spil, der gør det, er der bestemt en nævneværdig forskel. Kig fx. på Far Cry 2. 🙂