opsætning af raid 0 i xp

Diverse d.  12. marts. 2009, skrevet af sail
Vist: 253 gange.

sail

Overclocker
Tilføjet:
12-03-2009 09:23:13
Svar/Indlæg:
306/21
Kan det passe jeg skal ud og investere i et floppydrev for at kunne lave raid setup med win xp x64? Jeg har et tussegammelt eksternt floppydrev der forbindes via usb, er der mulighed for at det kan virke?
LeetDonkey

Elitebruger
Tilføjet:
12-03-2009 09:28:31
Svar/Indlæg:
699/41
Som svar på begge dine spørgsmål:
Ja

Du skal bruge driverdisketten i forbindelse med installation af XP, lige når installationen starter står der i bunden 'Tryk F6 for at installere tredjeparts driver' eller noget i den stil
Her trykker du F6, når windows så har indlæst alle de eksisterende drivere på CD'en bliver du bedt om at sætte en diskette i med driveren til din controller.

Vista har heldigvis understøttelse for usb nøgler i forbindelse med driver installation :)

LeetDonkey

Elitebruger
Tilføjet:
12-03-2009 09:29:58
Svar/Indlæg:
699/41
Lige en fodnote:

Du *kan* ligge driveren på selve XP CD'en, men det er lidt bøvlet, og hvis man i forvejen has et diskettedrev er der ingen grund til det :)
Jeg har selv installeret driveren via et USB diskettedrev, så det burde gå..

da9els

Chefredaktør
Tilføjet:
12-03-2009 09:35:04
Svar/Indlæg:
4438/91
#0 .. Nej og Ja. Du kan slipstreame dine drivere ind i Windows installationen via nLite eller ligenende programmer. Hvilket er klart den letteste løsning. Samtidigt kan du integrerer Service Packs og tweake XP til uigenkendelighed. Der er nogle ret gode guides på det emne rundt omkring.
Du kan også smide dit usb-floppy i og loade driverene under windows installationen ved at trykke F6 når den spør om du vil installere anden RAID eller SCSI driver.

Eneste prob med at compile en XP x64 installation er at det skal gøres på en 64bit installation :P så installer windows x64 på en af diskene og .net 2.0 minimum. og så kør nLite konfuguratorern igennem, brænd iso'et ud og sæt RAID'en op og installer XP x64 unden nogen problemer.
Jeg kører selv med XP x64 og har gjort det på samme måde. så hvis du har brug for hjælp eller råd, så send en PM.

Held og lykke.

sail

Overclocker
Tilføjet:
12-03-2009 09:41:46
Svar/Indlæg:
306/21
lige en side note. Hvormeget preformance er der hentet i et raid 0 system, altså ikke i rene benchmarks men sådan spil ol.? - de fleste sider jeg kan google mig til er sådan ret gamle og de postulerer faktisk at der ikke er nogen speciel forbedring at hente på et raid 0 system

LeetDonkey

Elitebruger
Tilføjet:
12-03-2009 10:06:09
Svar/Indlæg:
699/41

Harddisken er absolut flaskehalsen i en moderne PC, så en forbedring af læse/skrive hastigheden vil give en generel forbedring af PC'ens ydelse over hele linjen, så ja det hjælper i spil, f.eks. ved indlæsning af store maps osv...

Jeg har et par benchmarks af mit systems harddiske, det interessante er "random access" og "average read" det viser tydeligt at den gennemsnitlige læsehastighed i et system bliver øget betragteligt med RAID0 :)

søgetiden forbliver stortset uændret i min RAID opsætning...

da9els

Chefredaktør
Tilføjet:
12-03-2009 10:24:52
Svar/Indlæg:
4438/91
#4 .. det kommer meget an på hvilken controller du har og hvilke diske selvfølgelig. men jeg oplevede et kæmpe performance boost i almindelig windows brug, incl. load tider i spil osv. jeg bruger onboard ICH9 controlleren. har haft kigget efter 'rigtig' controller. men pris kontra xtra ydelse så venter jeg lidt endnu.
her er et screen af ATTO Bench.