-> #7
Så sidder Intel med et godt greb om bollerne på AMD. Både grafik- og CPU devisionen.
AMD arbejder sammen med Havok, der hører under Intel.
nVidia har PhysX fra det opkøbte AGEIA.
Intel sidder derfor med en god portion licens til både CPU'er, grafikkort og ikke mindst avancerede fysikberegninger.
AMD sidder tilbage med teknisk overlegne grafikkort, som nVidias "The way it's meant to be played" pisser op og ned af ryggen. Samtidig, så vil nVidia gerne lave CPU'er, men mangler licensen. Den har VIA, der selv opkøbte S3.
Så i princippet har vi 4 store spillere på markedet, der hver især sidder med fede teknologier, x86 licenser og lysten til at skære struben over på konkurrenten så snart muligheden byder sig.
Hvis Intel opkøbte ovenstående firma, så ville de smide pengene ud af vinduet. De har selv en devision dedikeret til at arbejde med raytracing.
Da både nVidia og AMD har grafikkort der leverer 1 TFLOPS, så skal Intel til at vende vrangen på deres ingeniører der er håbløst bagefter, hvis vi kigger på Larrabee.
Det er bl.a. derfor jeg er så fandens spændt på at se hvad det er den chip kan der gør, at Intel holder kortene [hø hø] så tæt ind til kroppen. Der slipper nada information ud (ikke engang af "bagvejen") og vi har kun set tech-demos der kører på to Quad-core CPU'er (rundt regnet 100 GFLOPS).
Nu ved jeg ikke hvad du kender til raytracing, men idéen er genial, idet du rent "fysisk" kan simulere samtlige fænomener der eksisterer. Derfor forventer jeg også, at raytracing kommer til at varsle "genkomsten" af avanceret fysik i spil.
Nu snakker jeg ikke bare kasser der vælter og mure der springer fra hinanden. Jeg snakker om tågeeffekter, partikler en masse, sågar "tyngdekraft" der kan implementeres globalt som en ray der simpelthen trækker nedaf.
Det bliver SÅ fedt, når spilprogrammørerne lærer at få fingeren ud af deres højhellige "se mig, hvor er jeg dygtig til Linux"-røvhuller. Undskyld mit fransk.