Elitebruger
Tilføjet:
14-03-2009 23:34:14
Svar/Indlæg:
23132/740
Hey all
Jeg blev høfligt spurgt, om jeg ville kigge på en nysamlet computer for en bekendt. Han har købt helt nye dele, bl.a. ovennævnte bundkort og CPU, foruden et passivt kølet ASUS grafikkort, 4x Kingston HyperX (DDR2-1.066 MHz) og en masse andet gejl.
Han har en "billig" no-name strømforsyning på 500 Watt, der ikke kører med 8 pins 24+ stik, men det gamle Pentium 4 stik (det med 4 pins). Strømforsyningen har godt nok et 24 pins ATX-stik.
Hvorom alting er, så vil computeren ikke starte op. Der kommer fint nok strøm på når man tænder, men der er ingen POST. Den står bare og snurrer. Ingen bip, klagesange eller noget som helst.
Min første tanke var, at bundkortet ikke kunne køre med hans 45 nm CPU, hvilket en hurtig Google og skimning af manualen fik manet i jorden. Det samme gælder for RAM og 24+ stikket deslige.
Derefter gik jeg så i gang med at støvsuge nettet, og det virker til, at han ikke er den eneste der har tilsyneladende håbløse problemer med netop P5Q-serien.
Vi prøvede med en enkelt blok i de forskellige sockets. Vi prøvede at fremprovokere en fejl, ved at tænde for computeren uden grafikkort eller RAM. Ingen respons.
Mit spørgsmål til dig/jer er derfor: Kan det tænkes, at ASUS har fået en hjerneblødning og sendt en masse defekte bundkort på markedet, eller har jeg overset et eller andet?