Spar strøm, spar penge, skån miljøet...

Diverse d.  15. marts. 2009, skrevet af ~ashes~
Vist: 1074 gange.

~ashes~
 
Elitebruger
Tilføjet:
15-03-2009 11:28:47
Svar/Indlæg:
828/108
Hej

- Da det for alvor er begyndt at gå op for mig at det koster ekstremt mange knapper at have min elskede maskine kørende, er jeg ude i at overveje alternativer.

- Jeg vil dog ikke gå på kompromis med maskinens ydelse, ikke ret meget ihvertfald. Men jeg vil dog spare strøm.
Jeg har tilmeldt mig Modstrøm, da de lover besparelser og samtidig er klimabevidste, og vil inden længe modtage en af Elsparefondens spareskinner i forbindelse med oprettelsen hos Modstrøm, og jeg agter da at bruge den - Jeg må nok investere i et par stykker mere dog med alt det jeg har sat til, men kan godt li idéen.

- Nogen der bruger sådan nogle nu? Vil gerne høre lidt om der er hager ved det eller andet man bør vide.

- Derudover vil jeg undersøge hvilket hardware, der er "energibevidst" og hvordan jeg kan vide mig sikker på at det holder hvad det lover. Det undrer mig faktisk der ikke er mere fokus på det område end der er. For nogle år siden boomede det med EF mærket, men det forekommer mig at det er lidt på retræte igen. Nogen der kan anbefale noget HW i den tanke?

- Efter sigende skal samtlige danskere henover de næste 10-20 år reducere vores el-forbrug med 90%!!! Det lyder jo helt ekstremt, men jeg er med på bølgen, eller vil ihvertfald være det! Til de der tænker i samme baner, - vær rar at gå på www.modstroem.dk og tjek deres tilbud ud - Du sparer med GARANTI penge og vil HELT sikkert bruge mindre strøm!

Yes, det var vidst alt fra mig, - jeg vil vildt gerne se gode råd fra folk herinde, også selvom det kun er vaner man fremlægger, da dårlige vaner ofte er dyre! Men fixe tips til hvordan man sparer strøm er aldrig dårlige!
anru2007
 
Elitebruger
Tilføjet:
15-03-2009 11:34:21
Svar/Indlæg:
5891/423
husk at slukke lyset.
Sluk for Standby.
Brug vaskemaskinen om natten.
brug mere offentligt transport. (spare man også ved)
tag cyklen istedet for bilen.



anru2007
 
Elitebruger
Tilføjet:
15-03-2009 11:36:21
Svar/Indlæg:
5891/423


Encrazed
 
Overclocker
Tilføjet:
15-03-2009 11:36:38
Svar/Indlæg:
809/50
man kan også bare vænne sig til at bruge den bærbare langt mere, end den stationære :) og så HUSKE at slukke på selve stikkontakterne ;) skrue lidt ned for varmen - det skal jo ikke være en sauna, kun bruge komfuret i den tid man skal, istedet for at tænde pladerne før man smider noget på, man kan også vælge varmluft + varme på varmeelementerne for at få varmet ovnen op, det går altså lidt hurtigere ;) man behøver heller ikke have 124351135412 lamper brændende i huset/lejligheden/stuen/whatever, men kun lige til hvad man har brug for.

det er sådan jeg sparer på strømmen ;)
- dog er mit old gamle køleskab nok en synder af klasse 😳


korben
 
Elitebruger
Tilføjet:
15-03-2009 12:01:29
Svar/Indlæg:
1081/251
#1 hvad får du ud af at vaske om natten? ja måske du skåner miljøet men du får en meget stor band fare ud af det.


NoNig
 
Elitebruger
Tilføjet:
15-03-2009 12:02:54
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #0

Tjah. Fik et smæk for noget tid tilbage, hvor jeg endte med at betale langt over kr. 24.000,- for et års forbrug af el, så jeg er blevet lidt mere bevidst om det. Netop sådan noget som at slukke tingene når de ikke bliver brugt (på kontakten), og ikke lade computeren køre unødigt.

Mange bække små...

-> #1

Præcis. Eller hvis du med Djævelens vold og magt skal bruge computeren til noget, så sæt den til at køre om natten...

-> #4

- eftersom strøm er billigere dér. Det er dyrest om eftermiddagen og aftenen, når folk er kommet hjem fra arbejde.


besse
 
Elitebruger
Tilføjet:
15-03-2009 12:32:04
Svar/Indlæg:
1326/83


Morten-[TB]-
 
Elitebruger
Tilføjet:
15-03-2009 12:34:23
Svar/Indlæg:
4310/364
#0 bare et råd. Hvis du vil bruge spare skinner, skal du bruge dem til TV. Også selvom det er til din computer. Det er de føreste computere der kan slukke deres usb når computeren er slukket. Med andre ord slukker USB skinnen så ikke. Men dem til TV derimod. De virker bare. Der sætter du stikket til din comp i det første stik, og så ellers ladere, skærmene ,højtalere og lign.


anru2007
 
Elitebruger
Tilføjet:
15-03-2009 13:21:22
Svar/Indlæg:
5891/423
#5 min com bruges næsten altid om natten, når der skal downloades store patches og demoer osv 🙂


inside
 
Elitebruger
Tilføjet:
15-03-2009 13:52:13
Svar/Indlæg:
805/46
Kan anbefale at lave en "standby" stikkontakt. Det har vi fået lavet herhjemme. Dvs. inden vi forlader stuen hvor vores Plasma, PS3, NAS, Surround og 2x compuere står, så slukker vi for kontakten, og så er der intet strøm på nogle af kontakterne i stuen = ingenting på standby :)


Morten-[TB]-
 
Elitebruger
Tilføjet:
15-03-2009 14:03:13
Svar/Indlæg:
4310/364
#9 i har vist en ICH controller installeret så 🙂


Kirsby
 
Superbruger
Tilføjet:
15-03-2009 14:04:22
Svar/Indlæg:
1214/62
Kan anbefale at man har en strømspare skinne med "masterstik", den slukker så for alt hvad der på den, med tv'et f.eks. er det "kun" standby lyset der er tændt. Resten, f.eks. DVD-afspiller, konsol, digitalmodtager osv. er slukket. Og kan KUN tændes hvis man så tænder for tv'et først.

Min farmor kunne allerede se det efter 2. mnd, (da hun tjekker el-måleren, 1 gang om mnd.) og der var altså kun masterstik på med fjernsynet, hvor der er VCR og DVD afspiller til. Nu har hun så flere.

Har så ikke dét problem, da jeg altid før jeg går i seng slukker på kontakten. Ligger indprintet i min rygrad. Lidt underligt at sove hos nogen og jeg så gør det. Men men, man tænker da bare på ens medmennesker


Illuminati
 
Elitebruger
Tilføjet:
15-03-2009 14:14:55
Svar/Indlæg:
10398/435
Start med at købe en elmåler. Så du kan se hvor der er noget at spare.

Mit Sharp lcd-tv bruger 16w i standby, så nu har jeg købt en timer som slukker strøm til tv, forstærker og htpc mellem kl. 00 og 14 (dog længere i weekenden).

Jeg havde en USB skinne, men den er droppet. Skærm og lyd brugte nemlig nada i standby, men det gjorde selve computeren. 35w! Så nu slukker jeg den på kontakten. Bruger den kun til at spille på alligevel, resten har jeg macbook til.

Mit badværelse var belyst med 5x50w halogenspot, de er nu blevet til sparespots (hader lyset, men det går nok).

Har kigget lidt på modstrøm.dk. "CO2 Økonomi® er vores økonomisk mest attraktive produkt, hvor du sparer 5% på alt det strøm, du bruger. Besparelsen skal ses i forhold til den frie elpris, som er den pris, som du ved lov er garanteret."

Man kan spare mere på anden vis. Jeg ringede til Dong og fik lavet mit abonnement om til Fastpris (37øre), mod den frie elpris på 56øre. Det er da mere end 5%! (så kommer der det sædvanelige hav af afgifter på).


NoNig
 
Elitebruger
Tilføjet:
15-03-2009 15:17:38
Svar/Indlæg:
23132/740
Jeg giver heller ikke alverden for USB-stikdåserne, så jeg har købt stikdåser med master-switch, en masse. Dertil har jeg så alle enheder tilsluttet, jeg ikke har behov for at have tændt, når jeg forlader mit hjem.

Såsom:
Computer
Skærm
Forstærker
etc. etc.

De ting der i så fald kræver strøm, køleskab, NAS, router osv. - kører på et andet stik.

Der er kan spares en masse i strøm, og selvom vi ikke snakker større beløb pr. måned, så kan det alligevel løbe i sidste ende. Kr. 500,- på et år (blot et eksempel), kunne nemt blive til en lidt større årsgave til kæresten, en ekstra biograftur osv.

At få et elsmæk på over kr. 20.000,- burde være et wake-up call for de fleste. Så jeg har lært af det og indset, at der måske er penge sparet ved at køre med to systemer. Det jeg primært bruger computeren til, kan min laptop sagtens klare. Ting som: internet, mail, artikler, billeder, film osv. Og så trækker den maks. 65 Watt.

Det er hvad mit tidligere system trak idle og det var uden min 24" Eizo skærm. Når så jeg skal lave noget lidt mere intensivt, så kobler jeg gerne den store skærm til, men bevarer et lavt strømforbrug.

Til encoding osv. kan computeren sagtens få lov til at stå natten over, samtidig med at der kører en film. Min 24" skærm kan jeg sætte til at slukke med en timer, så den kun går i standby efter eksempelvis 2 timer. En lækker funktion.

Jeg har påtænkt mig at købe et dual-Xeon setup, blot for at lege lidt, men planen var, at jeg gerne ville køre med en fuldblodsworkstation til tungere arbejde og de få gange jeg spiller computerspil.

Resten kan min laptop sagtens udfylde 🙂


korben
 
Elitebruger
Tilføjet:
15-03-2009 18:16:14
Svar/Indlæg:
1081/251
#5 jeg har hørt det så mange gange før. Nej strøm koster det samme for dig hele dagen. Din el måler kan jo ikke se om du bruger dit strøm kl 14 eller kl 02.00 Så der tager du fejl. Prisen på strøm er den sammen indtil der kommer et aflæsnings system som ser på hvornår du bruger dit strøm. Og jeg har tit hørt fra brand folk at det med at vaske om natten er en meget dårlig ide. Du kan jo selv gætte dig til hvorfor.


#8 har du også billig strøm om natten?? ved hvem kan du få det ved? jeg har ikke set det, men der er mange der tror det er billigt om natten og tager fejl. læs mit svar til #5


NoNig
 
Elitebruger
Tilføjet:
15-03-2009 21:44:01
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #14

Du kunne jo passende tage en samtale med et kraftværk, så ville de kunne forklare dig hvordan det hænger sammen. Langt mere detaljeret og med langt bedre tålmodighed end jeg har til overs for sådan en kommentar.

At sætte sin vaskemaskine og tørretumbler i gang om natten, eller i løbet af dagen er et fedt. Går der ild i lortet, så går der sgu ild i lortet. Det er jo ikke fordi at der, på magisk vis, kommer en lille brandfe og holder øje med om du sover mens maskinen kører.


Illuminati
 
Elitebruger
Tilføjet:
15-03-2009 22:22:01
Svar/Indlæg:
10398/435
#14, der bliver også produceret strøm om natten og den strøm skal jo bruges. Så det er mere af hensyn til miljøet når folk siger det med natten. 😛


korben
 
Elitebruger
Tilføjet:
15-03-2009 22:38:56
Svar/Indlæg:
1081/251
#15 hvad sker der for dig idag. Det er jo et faktum. Jeg har nemlig talt med dem. ´Har du da en måler med ur på? hvis ja ved hvem??? husk nu på at vi ikke har timebestemt afregning i Danmark. Måske du har et system som ingen andre har?

Og det med brand siger jo nok sig selv. Hvis folk sover så er det ikke så fedt ikke at vågne igen. Hvis det er om dagen så er der jo en mulighed for at du ser lugter det.

Er du lidt sur idag eller har du svært ved at du ikke altid har ret??????????? for dit svar lyder som noget fra en sur lille dreng på 10 år. 🤡


pete45
 
Superbruger
Tilføjet:
15-03-2009 22:48:10
Svar/Indlæg:
284/89
For at skåne miljøet har jeg tilmeldt vores husstand CO2 fri el, fra de norske vandværker, koster os ca 93kr extra om året, og sparer ca 3 tons CO2 med vores forbrug (fatter dog ikke at det skal koste penge at man frivilligt gør noget for vores planet, oh well)

Desværre kan jeg ikke få min elsparer skinne til at virke, efter jeg købte ny computer sidste sommer, selv om pc'en slukker, holder den fuld liv i min skærm, højtaler og mine 2 printer. Dog slukker jeg tit dem selv helt, så de ikke bruger standby kraft.

Dernæst støtter jeg naturfredningsforening danmark hver mdr =)




#19
E2X
 
Elitebruger
Tilføjet:
15-03-2009 23:06:41
Svar/Indlæg:
4018/217
#0 Lav en Atom pc der bruger 30w og sæt en skærmswitch sådan at du kan vælge imellem den og din alm pc. Så kan du bruge atom pc´en når du går på nettet og din alm pc når du spiller 😉

#7 Fedt råd 🙂 Det havde jeg ikke lige tænkt på 😀 EDIT: men pas på for nogen af dem må man kun bruge 200-300w og hvis computeren bruger mere end det så tror jeg ikke at det er så godt.


NoNig
 
Elitebruger
Tilføjet:
15-03-2009 23:52:38
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #17

Jesus titty motherfucking Christ mand 😐

Jamen, vi tager den da lige for Prins Knud så selv indavlsbørn og rekordmongoler kan være med. Bruger du, kontinuerligt strøm om natten, vil du kunne opnå en besparelse, eftersom strøm er billigst om natten. Der er et lavt forbrug (idet størstedelen af Danmark ligger og sover), og overproduktion fra kraftværker og vindmøller sælges til en lav pris. Bl.a. til udlandet.

Derfor ville det være smart med eksempelvis et energilager, der nemmere ville kunne regulere dette fluktuerende forbrug, således at vi kunne købe billigt strøm om dagen, frem for at sælge overproduktionen til lavere priser, endsige bremse eller helt stoppe produktionen i visse områder. Ja, sågar årstiden og klimaet i Norden har en effekt på prisen.

Den elektricitet som eks. vindmøller og kraftværker leverer, har vi ikke mulighed for at oplagrer, og vi kan ikke bare "slukke" for kontakten til disse, eftersom de er koblet direkte på nettet og produktionen skal følge forbruget på selvsamme. Derfor har mange kraftværker en række turbiner de kan slå til/fra, når der opstår en pludselig stigning i forbruget, eftersom det tager lang tid at køre hele produktionen op og ned i gear.

Disse pludselige justeringer (oftest morgen og aften/tidlig nat) koster mange penge og er ikke godt for miljøet, da der går meget energi tabt på stort set ingenting. Ligesom når du hakker pedalen i bund på bilen, og bilen accelerer langsomt.

Derfor er el dyrere om dagen og derfor er el billigere om natten (udbud og efterspørgsel). Men det skal være et forbrug du selv følger kontinuerligt, ellers vil besparelsen (logisk nok) være minimal og knapt nok mærkbar.

Så nej. Jeg er ikke en 10-årig dreng eller en PMS-ramt møgkælling. Men når man skal irettesættes med så idiotiske og direkte ubrugelige kommentarer, så bliver jeg dælme irriteret.

Så gider du ikke at vokse et par nosser, frem for at sidde og lukke bedrevidende pis ud... Nej vent. Det er hér, hvor vi skal battle, right?

Ligesom med film:

"Har du set den?"
"Vi så den i biografen..."
"Jamen. Vi så den til premieren..."
"Øh... vi så den til presse-release"
"Bah. Vi så den til sceeningen i L.A."
"Ha ha. Jeg var med til optagelserne"
"Taber. Jeg var med til at skrive manus..."
"Idioter. Det var mig der fik idéen der inspirerede kaffedamen der stod i cafeteriet...".

Fuck det! Så kan jeg jo lige så godt lægge hårdt ud:
"I have become Death, the destroyer of worlds. If you're tellin' me bullshit, I'll fuck you up!"

Så pak du bare dit pis væk med, at du har "snakket med dem". Med mindre din far arbejder for Dong Energy, har jeg ikke en skid respekt for sådan noget mundlort.

Jeg kan anbefale et par velinformative klik:
Det frie marked for el: http://kortlink.dk/6dfm
Lidt om forbrug:

Lidt om priser:


Overordnede links:
Elpristavlen: http://www.elpristavlen.dk/
Nord Pool: http://www.nordpool.com/asa/

Jeg har ikke noget imod at blive irettesat eller lære nye ting (hvilket de fleste der kender mig også godt ved). Men når folk spiller smarte og fyrer mundlort af om ting de med stor tydelighed ikke har forstand på, så mister jeg sgu hurtigt tålmodigheden 😎

-> #18

Det skyldes sikkert, at dit USB stik leverer 3.3 Volt når computeren er slukket. Det er sådan at du kan tænde computeren vha. eksempelvis en genvejstast på tastaturet 🙂


saiot
 
Elitebruger
Tilføjet:
16-03-2009 00:11:30
Svar/Indlæg:
7111/480
det er da et dejligt selskab modstrøm sådan ser det iverfal ud men kan ikke umelbart fine den faste el pris de taler om hvor de vil give 5% rabat men kiger nok ikke det radige sted men vis 0# du kun vil have det for af spare penge skule du prøve af kige her http://www.elpristavlen.dk/Mai... kiget nolge forsklige ting igenmen og modstrøm lå ikke i topen så måske er de 5% biliger ind den min prisen men andre er så biliger nu men kan som sagt ikke fine den pris så har lidt sævrt ved af se om det er en specifik ting de er dyre ved men igen de har jo et god tanke på møljet men var bare vis du ikke kente sidn og det kun var penge mesig du så på det 🙂

edit en anden ting er så også vis du kun går efter penge af selv om de så er de biligste på hele market kan det nemt være det bliver dyer for dig har feksempel selv lige kiget på el udbyder og selv om selve elprisen var biliger gav det en dyre pris alt i alt pågrund af transport afgifter og anet men kan være jeg har kiget forkert et sted det er det her jeg har kiget på http://www.energiranders.dk/_p... Betaling for elforbrug, transportbetaling og afgifter i alt 185,80 syns bare det er lidt underlig for vlate en eludbyder der var 30øre biliger per kw men prisen bliv 1 par kr højer i den samlet pris til sids lidt aveligt 🙂 men vile bare nevne det vis det kun er penge du går efter 😉


korben
 
Elitebruger
Tilføjet:
16-03-2009 07:31:13
Svar/Indlæg:
1081/251
#20. Strøm koster det sammen hele dagen også om natten. Du sparer ikke en kr. Ja du hjælper dem der laver strøm det tror jeg selv et lille barn kan forstå. Du skal bare ikke give folk det indtryk at der er penge at spare ved at bruge strøm om natten. For det er der bare ikke. Du er gået fra at være en person som jeg syntes kunne komme med nogle gode svar til at være en joke. Du har helt klart et problem.

men ved du hvad min lille konge jeg skal nok holde din hest hvis du en dag skulle få lyst til at komme ned fra den.

du skriver -> #4

- eftersom strøm er billigere dér. Det er dyrest om eftermiddagen og aftenen, når folk er kommet hjem fra arbejde.

Jeg skriver bare det er forkert for det er forkert. Og så går du OMG mode for man skal da ikke rette på den store NoNig. tak for dine link jeg har ikke så meget at bruge dem til. Da jeg selv har været med til at lave et forslag til folketinget om at vi skal se på at få lavet en model der gør at prisen på EL skal kunne styres ud fra hvornår på dagen man bruger det. dette ville du også kunne læse en masse om i avisen hvis altså læser disse.

ps. du skriver at det sælges til lav pris til andre lande det strøm vi laver for meget om natten. Her tager du igen fejl. Det heder nul strøm og gives væk. Men her skal jeg vel også bare holde min mund.


NoNig
 
Elitebruger
Tilføjet:
16-03-2009 07:33:24
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #22

Undskyld, men jeg forstår desværre ikke volapyk 😐


korben
 
Elitebruger
Tilføjet:
16-03-2009 07:38:09
Svar/Indlæg:
1081/251
#23 jeg tror du kan hvis du tager dig sammen. måske der er stave fejl men jeg siger ikke noget der er forkert.


NoNig
 
Elitebruger
Tilføjet:
16-03-2009 07:44:04
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #24

Helt seriøst, dude.

Tror du ikke, at vi bare snakker forbi hinanden lige nu? 😐


korben
 
Elitebruger
Tilføjet:
16-03-2009 07:45:56
Svar/Indlæg:
1081/251
Måske. Jeg ville bare frem til at der ikke var penge at spare på strøm om natten. Og så fik jeg en tur.


NoNig
 
Elitebruger
Tilføjet:
16-03-2009 07:49:44
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #26

Jamen... jeg forstår bare ikke 😐

Ok. Forfra:

Altså. Skal man købe strøm, så er priserne hos leverandøren billigst om natten, eftersom der er en overproduktion. Jeg var på et kraftværk i 2005 med studiegruppen fra uni, hvor vi fik en (enormt) detaljeret gennemgang, og skrev senere projekt om det.

Nord Pool (elbørsen) har, ligesom valutakurser.dk, en meget detaljeret oversigt omhandlende; produktion, forbrug, priser, osv. osv. Der viser svingende priser.

Dong Energy opfordrer folk til at sætte strømslugende apparater til at køre om natten, netop for at udnytte overproduktionen og sælge billig elektricitet til danskerne, frem for at "forære" den væk til udlandet.

Så kan jeg ikke forstå, hvorfor du ikke mener, at der ikke er forskel i prisen på elektricitet for slutbrugeren, når apperaterne kører på nettet om natten, frem for om dagen?


korben
 
Elitebruger
Tilføjet:
16-03-2009 08:00:57
Svar/Indlæg:
1081/251
Du har ret i at el selvskaberne jo meget gerne vil have folk til at bruge udstyr om natten. Det er jo klart for så er de fri for at give det væk. Og hvis der var mange som gjore dette så ville man kunne håbe på at prisen ville gå ned for alle. For vi har jo ikke pt. et system som gør at der er nogle der kan se om du bruger størm om dagen eller natten. Din el måler aflæser du jo selv og den siger kun total forbrug. Det der skal laves for at der er en ide i det for dig der hjemme er en løsning på din el måler. Så den kan holde styr på hvornår på dagen dit forbrug er. Så får du jo helt klart en bedre pris om natten men det gør man bare ikke idag.

alt det med køb og salg af størm kender jeg også en del til. Men det var ikke det jeg ville frem til.

Meget kort for sidste gang. En pc koster det samme i strømforbrug hvis den er ON fra kl 17-21 som hvis den var on kl. 01-05. da forbruget er den sammen og prisen er den sammen da din el måler ikke kan se forskel.


Men skal vi ikke stoppe her. For der er ingen grund til at vi bruger denne tråd.
jeg ville bare have folk med på at de altså ikke bare kan have deres pc udstyr on om natten fordi der er det low cost.


NoNig
 
Elitebruger
Tilføjet:
16-03-2009 08:05:03
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #28

Det er nok der kæden hopper af for mig...


#Devastator
 
Elitebruger
Tilføjet:
16-03-2009 09:43:44
Svar/Indlæg:
1581/5
Jeg bruger det strøm der skal til for at min hverdag fungerer så optimalt som muligt.
kan godt ske mange bække små gør en stor å, men den eneste reele grund til at folk går så meget op i det i danmark er at el-priserne er så hårdt afgiftsbelagt som de er.

det eneste "energibesparende" jeg har foretaget mig er at opgradere min medie-pc til en c2d e5200 i stedet for en presscot samt at slukke lyset efter mig :)


saiot
 
Elitebruger
Tilføjet:
16-03-2009 09:56:07
Svar/Indlæg:
7111/480
nu vil jeg ikke gøre mig klov på det om det er biliger om naten ejg kan bare sige af jeg kiget på el priser i går i over 1time og der står intte om der er forkslige priser om dagen eller om naten så som korben siger har noget spicel el aftale med dit elselvskab og aflæser så tro jeg ikke der er da de priser jeg har set igenmen fra http://www.elpristavlen.dk samt mit ajet el selskab enegi randers står der kun en pris for hele dagen 🙂


#32
E2X
 
Elitebruger
Tilføjet:
16-03-2009 14:33:25
Svar/Indlæg:
4018/217
Jeg må give korben ret.

Elmåleren måler kun det totalt forbrug og ikke hvornår man har brugt strømmen... Den pris du så giver for strømmen er den gennemsnitlige pris som strømmen har kostet over hele den målte periode. (prisen er gennemsnittet af alle forbrugere i elselskabet eller i området)

Det der bliver kæmpet for er at lave et system der også kan måle hvilken tid strømmen bliver brugt så slutbrugeren også kan nyde gavn af den svingene pris som strømmen ellers bliver solgt til på elbørsen. Derudover skal politikkerne lave afgiften som en procentsats så det for alvor kan betale sig at bruge strømmen når det er billigt. For vi kommer ikke til at se et større antal private mennesker bruge strøm midt om natten af fri vilje uden at få en eller anden form for gevinst.

Så det vi kan sammenslutte ud fra det her er at hvis vi alle brugte mere strøm om natten og vi kunne undgå de store hop i efterspørgelsen kunne vi alle spare. Hvilket er utopi med nuværende målemetoder! Derimod som det er nu hvor det er et fåtal der bruger strømmen om natten vil den enkelte der prøver at "udjævne" sit forbrug ikke kunne mærke det på pengepungen.


Og nej NoNig. Du har desværre ikke ret i denne her for det kun er selskaberne på elbørsen der køber og sælger strøm efter timeprisen da de er de eneste der har udstyret til at måle hvornår de bruger strømmen. Din pris er gennemsnitsprisen per brugt kwh for alle brugere i dit selskab eller område over den periode du måler fra ganget med dine brugte kwh plus afgifter og fortjeneste til elselskabet.


#33
slp^
 
Superbruger
Tilføjet:
16-03-2009 16:08:18
Svar/Indlæg:
321/99
Er også imod NoNig i denne sammenhæng.

Du betaler for det antal kWh som din målet viser du har brugt. slut.

Det er derfor mange (mig incl.), som ønsker intelligente målere, så der er en bonus i at vaske om natten. Så ville flere gøre det, overskudsstrømmen ville blive brugt og det er jo kun godt for miljøet.

Det kan godt være at dit elselskab køber strømmen af kraftværket billigere om natten, men de har nok heller ikke en standard måler hængende, som alle os andre.


EDIT: måske jeg skulle ha læst E2X' indlæg, han skriver jo det hele.. :P


NoNig
 
Elitebruger
Tilføjet:
16-03-2009 21:16:50
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #32 + #33

Jamen, ja 😳

Jeg må indrømme, at jeg er en anelse pinlig over mig selv. Jeg ved ikke hvad der skete for mig i #20, eftersom det er et dybt unfair svar at komme med. Jeg vil dog, til mit ringe forsvar sige, at jeg nok misforstod Korben, og derefter fór lige i flæsket på ham.

Jeg har naturligvis sendt en PM til ham, hvor jeg undskylder min opførsel, og det selvfølgelig ikke er vanlig skik at svare folk på dén måde. Og i særdeleshed ikke når man er i crew. Jeg er fuldstændig enig med både jer to, og Korben, da jeg i min blindhed fuldstændig gik i den gale retning og kun læste det jeg ville læse.

Jeg beklager atter min opførsel :'-(


Illuminati
 
Elitebruger
Tilføjet:
16-03-2009 21:43:19
Svar/Indlæg:
10398/435
Huh? Og lige som jeg havde forstået jer begge 😛

El skal udbydes til en pris som følger loven. Aka "den frie elpris". Således, hvis alle (rettere halvdelen) brugte "billig" strøm (den som bliver lavet om natten), så ville den frie elpris jo falde. Derved ville det blive billigere for forbrugeren.

Jeg er dog også helt med på at elmålere ikke kender tiden..


korben
 
Elitebruger
Tilføjet:
16-03-2009 21:57:22
Svar/Indlæg:
1081/251
#34 NoNig alt ok. og tak for mail. det sker jo bare. og vi fik tisset lidt af begge 2 😲


Ps. tænk på alt det størm vi har brugt på at skrive om at spare størm. 😕


NoNig
 
Elitebruger
Tilføjet:
16-03-2009 22:15:25
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #36

🤣 😛


~ashes~
 
Elitebruger
Tilføjet:
18-03-2009 20:03:35
Svar/Indlæg:
828/108
#35 Sandt at elmålere ikke kender tiden, men "tiden" kan kende elmåleren! :)

Dvs, som med modstrøms system> de opkøber el hvert kvarter på en måde, deres udstyr tager hvert kvarter et billede af min måler, og alt efter forbruget købes der ind. Hvordan det helt specifikt fungerer kan jeg ikke fortælle - Men de garanterer dig den 5% besparelse.



#39
E2X
 
Elitebruger
Tilføjet:
19-03-2009 15:29:18
Svar/Indlæg:
4018/217
#38 De køber strøm ind hurtigere end hvert kvarter da strøm ikke kan oplagres og derfor skal bruges samtidigt med at det bliver produceret.

Dog kan de være at de følger prisen på elbørsen for hvert kvarter... men det kræver at du får en ny måler der også måler hvilken tid du har brugt dit strøm og samtidig kan sende disse info i realtid via internettet eller radio ind til dit elselskab der så kan regne ud hvor meget strøm der er blevet brugt kvarter for kvarter og derfra kan forhandle en god pris i hus.