Jeg giver heller ikke alverden for USB-stikdåserne, så jeg har købt stikdåser med master-switch, en masse. Dertil har jeg så alle enheder tilsluttet, jeg ikke har behov for at have tændt, når jeg forlader mit hjem.
Såsom:
Computer
Skærm
Forstærker
etc. etc.
De ting der i så fald kræver strøm, køleskab, NAS, router osv. - kører på et andet stik.
Der er kan spares en masse i strøm, og selvom vi ikke snakker større beløb pr. måned, så kan det alligevel løbe i sidste ende. Kr. 500,- på et år (blot et eksempel), kunne nemt blive til en lidt større årsgave til kæresten, en ekstra biograftur osv.
At få et elsmæk på over kr. 20.000,- burde være et wake-up call for de fleste. Så jeg har lært af det og indset, at der måske er penge sparet ved at køre med to systemer. Det jeg primært bruger computeren til, kan min laptop sagtens klare. Ting som: internet, mail, artikler, billeder, film osv. Og så trækker den maks. 65 Watt.
Det er hvad mit tidligere system trak idle og det var uden min 24" Eizo skærm. Når så jeg skal lave noget lidt mere intensivt, så kobler jeg gerne den store skærm til, men bevarer et lavt strømforbrug.
Til encoding osv. kan computeren sagtens få lov til at stå natten over, samtidig med at der kører en film. Min 24" skærm kan jeg sætte til at slukke med en timer, så den kun går i standby efter eksempelvis 2 timer. En lækker funktion.
Jeg har påtænkt mig at købe et dual-Xeon setup, blot for at lege lidt, men planen var, at jeg gerne ville køre med en fuldblodsworkstation til tungere arbejde og de få gange jeg spiller computerspil.
Resten kan min laptop sagtens udfylde 🙂