-> #50
Uha. Selvom det er bureaukrati på akademisk niveau har jeg ikke nerver til at læse med i hendes bøger, ned til mindste detalje.
Der er en del psykologi inkluderet. Bl.a. noget med moral og ikke mindst det du nævner, nemlig krybdyret i os, der hele tiden er på vagt. Når vi har et samfund, hvor vi alle skal være venner, føler vi ubehag.
Nu er det nok en lidt karikeret parallel at drage, men ligesom "Mr. Smith" i 'The Matrix' påpeger, så er vores hjerne ikke indrettet til 'det perfekte'. Der er nødt til at være en ridse i lakken, og hvis vi ikke kan finde den, føler vi os utrygge.
"Ulv i fåreklæder" - kunne være en passende overskrift til dén tanke.
Noget der især interesserer mig er hvordan mennesker opfører sig i grupper, kontra (selvvalgt?) isolation. En ting der ofte irriterer mig er, at når mennesker finder sammen, så bliver vi på en eller anden måde dummere. Det er nok flokmentaliteten der melder sig dér, men jeg kan ikke forstå det der med, at når man står flere sammen, så falder den kollektive IQ.
Det harmonerer jo ikke rigtigt med synergi-tesen (for at bruge et smart ord), hvor mange mener, at to hjerner tænker tre tanker. Det er måske snarere det evolutionære der gør sig gældende, hvor den mindst levedygtige idé manes i jorden og den bedste
(s)parring giver det mest frugtbare produkt.
Men, det til trods, at vi alle er på samme hold, så kan man jo ikke lade være med:
At hade dem fra HF, når man selv går på gym.
Hade dem fra nabokommunen.
Hade tyskerne på stranden.
Osv. osv. osv.
Det er det der henfald til primitive tanker om "andre" der generer mig groft. Men det er det er nu ikke det der er min kæphest.
Det er nok snarere mennesker der er konfliktsky, og brokker sig "nedad" og ikke "opad", eller gemmer raseriet til en anden diskussion hvor så alle detaljerne kommer ud.
Nu skal jeg selvfølgelig passe lidt på hvordan jeg formulerer det, da jeg ved, at nogle fra mit arbejde også læser med hér: Så jeg er nok nødt til at specificere, at det ikke alene gælder for min nuværende arbejdsplads, men mere en slags generel anskuelse, fordelt over tid og aldersgrupper.
Jeg er nok ligesom du. "Enhver er sin egen lykkes smed", samtidig med at vi skal passe på og værne om de svage i samfundet. Når jeg fyrer den af, kan jeg heller ikke lade være med at tilføje: "Men jeg hader fucking nasserøve" - blot for at pointere, at jeg har ikke noget imod at dele ud, men så skal der dælme også ryge noget den anden vej. På den ene eller anden måde.
Jeg kender bogen du nævner, men kun af omtale, og jeg ved ærlig talt ikke om det er noget der interesserer mig specifikt. Hvis jeg skulle anbefale litteratur til folk der interesserer sig i 'mennesket' og dets gøremåde, kan jeg anbefale stort set alt, der omhandler "moral" og "beslutningstagning". Nu snakker jeg ikke etik, eftersom det kunne gå hen og blive en ret økumenisk (minus det religiøse) enetale.
Men mere det der med: Hvorfor gør mennesker som de gør, hvorfor og hvordan skelner de mellem "rigtigt" og "forkert"?
Der er en forsker fra Princeton (jeg kan desværre ikke huske navnet på stående fod), der netop forsker i den slags, og har skrevet en bog min kæreste bl.a. har stående på hylden.
Jeg tror, at de fleste har hørt om flg. dilemma:
Der står en fed man på perronen ved siden af dig.
Du kan se, at toget på sporet ikke kan nå at bremse, og længere henne på sporet står 5 banearbejdere. Du har nu to valgmuligheder:
1: Skuffe den fede mand ud foran toget og fremprovokere en nødbremsning.
2: Ikke gøre noget, lade den fede mand overleve og lade de 5 arbejdere dø.
Den findes i varierende udgaver, men dilemmaet er som regel det samme.
Denne forsker, sidder og udtænker disse eksempler og foretager hjernescanninger af folk, mens de bliver præsenteret for sådanne dilemmaer.
Det er enormt spændende læsning, og kan - på mange områder - give en indsigt i hvorfor folk af og til reagerer som de gør og hvorfor man sommetider undgår konflikten og tager diskussionen "efter sidste øjeblik".
Det indebærer som regel en masse udenomssnak, men er altid oplæg til en masse spændende diskussion til en fest eller lille forsamling.
... nederen fest måske, men interessant at snakke om, høre og se folks reaktion.
Det mest interessante er nok, at i de fleste tilfælde vil folk tage dilemmaet op til overvejelse, frem for at henskyde det som en sindssyg mands tankespind.
Det leder mig til det med gruppementaliteten. Det er værd at bemærke, at folk oftest er villige til at redde 'gruppen' frem for individdet. Men kommer det til ukendte mennesker, går skellet til gengæld oftest ved hvordan de skal interagere med dilemmaet.
Oftest, så vil folk hellere trække i et håndtag (eksempelvis et sporskifte, og dermed slå en mand ihjel frem for 5), selvom udfaldet er det samme. Men de trækker i land, når de selv skal skubbe den fede mand ud foran toget.
Et andet godt eksempel er ved en alenestund med sin arbejdsgiver der har truet med fyring. Folk vælger alligevel at lade arbejdsgiveren leve, eftersom de ikke føler at deres job er hans liv værd.
Alene dén formulering, gør hele diskussionen så meget mere værdifuld og fordrer atter en gang flere eksempler der netop henleder mig til kommentarer som dem jeg har skrevet ovenfor.
Netop, at afsporede mennesker ofte ikke behøver tilskyndelse eller en reel grund. Sådan "er" de bare. Men ganske som vi mener at de (individdet) er afsporet, så føler de ofte, at det er os (gruppen/samfundet) der er galt på den.
De ser måske sig selv, som den ene lemming der ikke hopper ud over kanten, eller det ene sorte får, der ikke følger den falske gruppleder til ulvens hule.
... og nu bliver det nok en anelse pseudo-dybt.
Men jeg mener at have bemærket, at netop computernørder (og nej, ikke bøgnørder, tognørder eller bilnørder, men computernørder specifikt) oftest falder under gruppen individdet, der i sig selv er et paradoks. Men pointen var sådan set mere, at jeg har bemærket, at netop disse mennesker har en latent vrede eller agression, der ligger og ulmer.
Når så netop stunden kommer, og konsekvensen ikke er til at se i horisonten, reagerer de voldsomt, enddog fysisk voldeligt, over for de nærmeste omgivelser. Jeg snakker selvfølgelig ikke om de der "Arh fuck! Pis osse, blev knifed!"-udbrud, men snarere den der energi som bare emmer ud af personen.
Det kan give sig til udtryk i skrift, tale eller som sagt i fysiske reaktioner, der for udenforstående kan virke enormt voldsomt, latterligt, men alligevel en anelse skræmmende.
For når disse mennesker går rundt med den slags vrede og agression, gemmer den godt væk, så er det jo ligesom en vulkan man ikke ved hvornår eksploderer. Det er nok også derfor, at man er villig til at give computerspil skylden, eftersom man har noteret, at netop denne faktor udløser vreden og agressionen.
Men, så er det jeg ikke kan forstå, hvordan man kan ignorere det faktum, at majoriteten af computerspillere, aldrig ville kunne gøre en flue fortræd. Enten pga. fysisk underlegenhed, men måske også alene pga. den rette moral og beslutning om ikke at lade denne vrede gå ud over uskyldige mennesker.
Netop som med håndtaget.
På computeren kan du ikke "se" hvem du dræber. Men, det kan du i skolegården.