-> #58
Jeg tror, at #59 svarede ret godt på netop det spørgsmål 😉
-> Alle
Mht. udbredelse af hardware:
Jeg ville ikke selv kalde det for en dækkende undersøgelse, da den jo netop kun repræsenterer Steams brugere, og ikke så meget Hr. og Fru Danmark, det professionelle segment osv. Altså, med andre ord, her snakker vi kun brugerne på Steam.
Ser vi på ATi vs. nVidia, så fører nVidia overlegent med 64.72 %, over ATIs 27,25 %.
Ser vi på Intel vs. AMD, så er Intel overlegen med 64.92 % over AMDs 35,07 %.
Der er dog en lille detalje der er værd at bemærke hér:
Fordelingen af DX10 grafikkort, på henholdsvis Vista og XP, er ret ligelig fordelt, men udgør tilsammen omtrendt 52 % af markedet. Så vi kan, med en vis rettighed sige, at lidt over halvdelen af grafikkortene hos Steams brugere, de seneste 8 mdr. er af nyere dato.
Ser vi på fordelingen af specifikke chips, så ligner det en klar sejr til nVidia i toppen:
Geforce 8800 ~ 21 % af samtlige grafikkort hos Steams brugere. På andenpladsen har vi Geforce 8600 med ~14 %.
Af de ti mest populære chips, er 9 af dem fra nVidia (både desktop og mobile GPU'er), og et enkelt er ATi. Men det er klassificeret som HD4800-serien, og knapt nok dækkende.
Så er det jo hér, at en fanboi ville sige: "Jamen. Så må nVidia være det bedste".
Men, så ville jeg vende den om og sige: Måske ATIs brugere har bedre ting at tage sig til, end at sidde og lame på Steam? 😛
Ahh. Statestik er en herlig ting ❤