Mulighed for Linux server med Grafisk Interface (GUI)?

Software d.  18. marts. 2009, skrevet af Maximus
Vist: 618 gange.

Maximus

Elitebruger
Tilføjet:
18-03-2009 12:17:24
Svar/Indlæg:
538/20
Hej alle,

Jeg har efterhånden kørt min server med windows server 2003 og har sådan set været godt tilfreds med den, men jeg kan godt mærke den er lidt langsom at arbejde med, hvilket er en af grundende til jeg gerne vil prøve et skift.

Jeg benytter hovedsagligt min server til:

-FTP
-Teamspeak server (engang imellem)
-Ventrilo Server (engang imellem)
-Bittorrent
-Fildeling internt på netværket (har ikke benyttet FTP til dette)

Mine tanker har derefter gået på, at få installeret en eller anden form for linux server på den, men disse server versioner er alle uden et grafisk interface - hvilket jeg ikke kan undvære på nuværende tidspunkt.

Alternativet er så, at installere en desktop version af linux, men jeg gider ikke have alle de desktop programmer installeret - den skal helst være helt strippet ned, således jeg helt selv bestemmer hvilke programmer der er installeret. Min server kan selvfølgelig ikke leve med at have OpenOffice og lign installeret så derfor vil det bedste være, om ikke man kan finde en server version som tillader man installerer et GUI på den.

Efter hvad jeg kan læse på nettet, så er det ikke specielt svært at installere KDE eller Gnome på en server, men jeg ved ikke, hvorvidt dette giver serveren et "desktop udseende) uden alt det dingel-dangel som man ellers får installeret i en desktop version.

Jeg har heller ikke interesse i et webinterface, vil allerhelst kunne benytte VNC og lign. fjernskrivebordprogrammer.

Nogen der har nogle inputs til min problemstilling? Alle inputs er velkommen

saiot

Elitebruger
Tilføjet:
18-03-2009 12:22:55
Svar/Indlæg:
7111/480
ubuntu server er den også med alt muligt ? husker det da som en grafisk men kan jo husake forkert du kune også kiget på free nas dog er det kun krafisk når du tilgården fra en anden computer og det kan vist ikke bruge -Teamspeak server ventrilo Server

loopstr

Ny Skribent
Tilføjet:
18-03-2009 12:25:33
Svar/Indlæg:
494/66
Jeg ville ligge en Debian på den og selv installere de ting som du skal bruge helt fra bunden med debians apt-get install funktion. Der er tonsvis af open source til den som dækker dine behov til fulde. Samtidig hvis du sidder på mirc er der en lille bonus at du kan sætte en bot op på den og selv skrive scripts til den som du kan bruge til at styre ventrilo server og de andre ting med 😛

Maximus

Elitebruger
Tilføjet:
18-03-2009 12:33:06
Svar/Indlæg:
538/20
Jeg mener bestemt ikke Ubuntu linux er med GUI

Dvs du mener jeg bare skal hente Debian desktop (eller server version)?

Hvad med fjernskrivebord og lign?

loopstr

Ny Skribent
Tilføjet:
18-03-2009 12:36:58
Svar/Indlæg:
494/66

Ubuntu er bygget på Debian kernen så der kan man også selv installere desktop efter man har installeret basesystemet

Debian server edition og selv installere det hele fra bunden når basefilerne er installeret.

Maximus

Elitebruger
Tilføjet:
18-03-2009 12:37:50
Svar/Indlæg:
538/20

Er det også noget en newbie som mig kan finde ud af?

loopstr

Ny Skribent
Tilføjet:
18-03-2009 12:39:32
Svar/Indlæg:
494/66
Der er masser af hjemmesider som kan hjælpe dig urtroligt godt på vej hvertfald 😛

Maximus

Elitebruger
Tilføjet:
18-03-2009 12:41:32
Svar/Indlæg:
538/20
Det har jeg godt set, har også været inde på rigtig mange af dem efterhånden, men alle de server distroer jeg har kigget på, hvor der findes en guide, er det ikke muligt at finde hjælp til, at installere et GUI idet man jo normalt ikke arbejder med et GUI på en server. Det er lidt der jeg rammer mit hoved ind i en mur

loopstr

Ny Skribent
Tilføjet:
18-03-2009 12:43:04
Svar/Indlæg:
494/66
64bit version --> http://cdimage.debian.org/cdim...

32bit version --> http://cdimage.debian.org/cdim...

Links er til Lenny versionen af Debian som altid er den sidste nye, der kan være fejl i de nye pakker som bliver lavet til den men jeg har endnu ikke oplevet at det har fået mine servers til at gå ned.

loopstr

Ny Skribent
Tilføjet:
18-03-2009 12:46:31
Svar/Indlæg:
494/66
Her er lidt til at få dig i gang --> http://www.debianhelp.co.uk/gu...

Jeg bruger ikke selv GUI på mine, kun ren command line

Maximus

Elitebruger
Tilføjet:
18-03-2009 12:53:33
Svar/Indlæg:
538/20
det ser ikke helt dum ud. Det kunne godt tænkes jeg lige skulle lege lidt med dette på WMware så jeg kan tillade mig at fucke alt op 😛

loopstr

Ny Skribent
Tilføjet:
18-03-2009 12:58:02
Svar/Indlæg:
494/66
Det er nu ikke så slemt når man lige får tid til at sætte sig ind i det 🙂

Du får hvertfald sorteret en masse unødvendigt fra som du alligevel ikke skulle bruge. Når du er helt inde i det og har fået alt op og køre kan man gå et skridt videre og lave sin egen custom kernel til Debian som gør at den kune "loader" de moduler som du har defineret at den skal bruge, dette betyder hurtigere opstart tid og endnu mere unødvendigt resurse spild......

Men hvis du løber i problemer er du velkommen til at smide en besked til mig så skal jeg se hvad jeg kan gøre :yes:

Maximus

Elitebruger
Tilføjet:
18-03-2009 21:23:58
Svar/Indlæg:
538/20
Nu har jeg brugt en del tid på nettet for at se, hvilke distroer man skal bruge, samt hvordan man tilgår en GUI. Her faldt jeg især over denne guide, som virkelig er skrevet så vi ikke-linux-guruer kan følge med.

http://www.bit-tech.net/bits/2...

Denne guide benytter sig af Xubuntu idet den ikke er ret krævende med samtidig har en GUI

Så nu er jeg igang med, endnu engang, at downloade en distro og så må vi se, hvorvidt jeg kan få den til at fungere ligesom jeg vil have det 🙂