Jeg har lavet en del test netop mellem et octo core system og et alm i7 setup. Octo core systemet var fra Dell, med 2 x Quad 3.2GHz Xeon (45nm) cpu'er, 8Gb ram, Quadro fx4500 og 15.000rpm. SCSI disk. I7, er Asus P6T, 920, 4870, 6Gb ram, 2 x 150Gb Velociraptor Raid0. (OC til 4GHz).
Ved alm brug er der ingen forskel, ihvertfald ikke mærkbart. I 3D rendering (som er det allervigtigste for mig) der er Dell'en en smulle hurtigere. Men hvis man tager pris, strøm osv. i betragtning så ville jeg klart vælge I7 systemet. Eller hvis jeg ville flotte mig, vælge et dual server bundkort til de nye Xeon cpu'er (som er bygget på I7).
Edit: Hvis du skal lave video redigering, så er et ordentligt HD array og en ordentligt røvfuld ram langt vigtigere en flere cpu'er. Hvis du vælger at bygge et octo core system, skal du forstille dig at hver enkelt core skal forespørge og loade et billede hver. Dvs, at der kommer rigtig meget stress på dine diske og ram. Min erfaring siger mig at det er bedre at bruge få cores til at render med, som så har adgang til alle ram og den bedste diskydelse. Jeg mener at man siger at man skal have min. 8 diske (15.000) i raid for at kunne compe i full hd i realtime.