Sænke hastigheden på bærbar blæser?

Luftkøling d.  13. april. 2009, skrevet af Retro
Vist: 1378 gange.

Retro

Elitebruger
Tilføjet:
13-04-2009 14:45:03
Svar/Indlæg:
1643/172
Syndes min bærbar blæser larmer en del efterhånden og har renset den og smit noget nyt køle pasta på min CPU i form af Arctic cooling MX-2. Den er nu super kølig i idle temp i følge temperaturen målingerne jeg har fortaget med div software. Men alligevel syndes jeg at blæseren larmer lidt. Ved ikke helt hvordan jeg skal få blæseren til at køre langsommer, men kan sige at det er en 2 pins blæser altså med rød og sort ledning uden nogen RPM sensor ledning, som så får mig til at sige at blæseren bliver styret af mængden af volt blæseren får fra BIOS'en. Så tænker lidt på om man kan lave noget volt mod, som man normalt gør med 12volt stik? Eller evt smide en modstand ind så volt mængden bliver halveret. Eller måske findes der andre muligheder for at styre blæseren så den bliver mere stille i idle osv.

Har prøvet at lure i bios filen til bærbaren med Phoenix BIOS Editor for at se hvordan indstillingerne var sat til blæseren og kunne ud editoren se at blæseren er sat til at starte ved 40 grader og køre fuld knald ved 55 grader, men da jeg ikke tør lave min egen bios fil og flashe den over med nogle mere afslappede indstillinger, som f.eks. at blæseren først starter ved 55 grader og køre fuld knald ved 65 grader. Grundet manglende erfaring med at editer bærbar bios filer og flashing af dem osv. Tør jeg ikke gøre dette.

Link til MX-2:
http://www.arctic-cooling.com/...
Rasmus66

Elitebruger
Tilføjet:
13-04-2009 15:03:48
Svar/Indlæg:
8762/174
Er bærbaren udstyret med intel cpu?

For så kan du bruge rightmark til at undervolte cpuen dermed sænke hastigheden på blæseren 🙂

Retro

Elitebruger
Tilføjet:
13-04-2009 15:31:44
Svar/Indlæg:
1643/172
#1 Har prøvet at undervolte CPU'en og ja det er en Intel. Det eneste det hjælper på er selve full load temp som falder med ca 20 grader, men idle tempen forbliver uforandret da CPU'en på batteri køre på laveste mulige VID setting ved idle temp. Det eneste undervolt kan give er laver volt ved høje hastigheder og derved spare på strøm og opnå laver varme udvikling, men hvis man har problemet ved idle hastighed hjælper undervolt ikke. Da CPU'en køre ved laveste mulige volt når den idler.

Men ellers tak for forslaget. Det er også derfor at jeg er over i noget mod af selve blæseren eller bios hack mod, som jeg så er lidt bange for at gøre da BIOS'en kan fucke bærbaren helt op.