SSD systemdisk - ?

Diverse d.  13. april. 2009, skrevet af mp_3
Vist: 973 gange.

mp_3

Elitebruger
Tilføjet:
13-04-2009 14:47:38
Svar/Indlæg:
3588/418
Jeg overvejer, at anskaffe mig en SSD disk på omkring de 30gb.

Jeg har kigget på denne - http://www.edbpriser.dk/Produc...

Kan det betale sig at købe, og hvor meget mere ydelse vil det give ifht. min WD Raptor jeg har i nu?

Der skal kun ligge Windows Vista x64 på den.

På forhånd tak - Velkommen tilbage på hwt 😛

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
13-04-2009 15:03:02
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #0

Jeg ville, ud fra de kriterier, vælge en Raptor. Jeg har brugt de seneste uger på at læse lidt op på det med SSD'ere, og så vidt jeg kan forstå, så er det den manglende buffer der gør det lidt problematisk.

Der findes jo div. tweaks osv. til at få dit operativsystem til at køre fint. Der er, samtidig, dukket en række SSD'ere op med cache på, der netop gør op med de der "pauser" der måtte opstå. Desværre er de fleste af dem møgdyre, pga. cache, controller og SLC modulerne.

Personligt, så har jeg selv funderet lidt over det, og er nået frem til flg.:

Jeg ville købe en god RAID-controller (Adaptec 2405, 3405 osv.) der godt nok koster en slat. Men opvejer man det med en række billige SSD'ere (eksempelvis de der 30 GB'ere til kr. 700,- stykket), har man et ret heftigt RAID-setup med en ret lækker ydelse.

Mit umiddelbare bud ville være, en samlet løsning til omtrendt kr. 3-4.000,- (mindst), og set i dét lys, ville en Velociraptor nemt kunne berettiges.

Der er dog en hage ved det hele.

Vælger man flere harddiske i RAID, vil man opnå en større accestid, hvilket netop er henholdsvis fordelen ved Raptordiske (de mange rpm) og SSD'ere. Men søgetiden stiger eksponentielt med antallet af harddiske, hvor den omvendt er stort set uændret for SSD'ere.

Bottom line:
Er det på "budget", kan SSD stadigvæk ikke betale sig.
Vil du gerne smide slanten, kunne du nemt samle dig noget kick-ass SSD.

Som sagt, så ville jeg nok vælge en Raptordisk. Især hvis behovet er (no offence) moderat, som det er ved de fleste computerbrugere. Men, vi ved begge to godt, at det ikke er alting som kan måles i FPS, MB/s og Wankermarks.

Blot min mening 🙂

mp_3

Elitebruger
Tilføjet:
13-04-2009 15:05:50
Svar/Indlæg:
3588/418
Det går såmænd ikke ud på at jeg skal have 1 fps mere i spil, eller slå en rekord i nogle marks.

Jeg ville såmænd prøve en SSD disk, da jeg har hørt en hel del om dem efterhånden, men synes stadig de er dyre.

Jeg kan se, det ikke bliver nu min Raptor bliver skiftet ud, så jeg læner mig tilbage, og ser hvad der sker med prisen 🙂

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
13-04-2009 15:10:47
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #2

Jamen, kære Peter. Jeg skal skal ikke afholde dig fra at lege med SSD'ere. Jeg har selv overvejet det, men fandt frem til ovenstående, og blev enig med mig selv om at slå koldt vand i blodet.

Mit primære projekt består i at samle en fin lille workstation, og med et dertilhørende godt harddisk-config. Jeg har, i sin tid, kørt med en stand-alone controller, og det får "onboard RAID" til at ligne hønselort ved siden af. Så dét argument skal ikke glemmes.

Men som jeg skriver ovenover, så skal det være fordi at du har lyst til det. Fornuften er bare ikke til det lige nu, i hvert fald ikke som jeg ser det.

Mine eneste to SSD'ere på "måske"-listen, er Intels Enterprise og Patriots Warp som vi just har anmeldt her på siden. De koster jo også en arm. Derfor blev jeg enig med mig selv om, at investere i en god controller, jeg kan gemme til når priserne falder på SSD'ere.

Det er jo ikke skidt til, at have en god controller.

Altså. Som jeg ser det, så er det enten at smide kr. 5.000,- for en samlet løsning, hvor jeg kan skifte diskene ud, eller bekoste samme beløb på en enkelt SSD'er. Netop derfor føler jeg, at en dyr SSD'er er hul i hovedet, sammenlignet med langtidsinvesteringen ved en god controller.

Men, igen. Det er altsammen kun på "måske"-stadiet, og jeg har ikke noget reelt at holde det op imod. Kun tre ugers HwT-løs surfen på internettet 🙂

mp_3

Elitebruger
Tilføjet:
13-04-2009 15:39:09
Svar/Indlæg:
3588/418
Det har jeg forstået, men jeg synes stadig det er meget dyrt for en SSD disk.

Ja, Patriots Warp diske er at foretrække, men koster for meget. Som du selv skriver i dit første indlæg, så kan det ikke betale sig at skifte ud til SSD hvis det er på budget, og jeg har ikke de vilde penge at smide efter det.

Miccim

Elitebruger
Tilføjet:
13-04-2009 19:48:25
Svar/Indlæg:
3233/128
jeg har kørt med patriot længe og er glad for den. 64gb. Hvis du tweaker systemet så kører det altså bare super. Pauser ja hvis du beder systemet om flere ting på engang, ellers ser det vildt ud når du pakker film ud skal jeg lige hilse og sige :)

xystos

Superbruger
Tilføjet:
13-04-2009 23:25:26
Svar/Indlæg:
293/5
den nye vertex serie fra ocz har fået gode anmeldelser rundt omkring... 120 og 256 gb versionerne har en 64mb buffer, og 30 samt 60gb versionerne har en 32mb buffer. De er også lavet med en ny controller, som skulle have forbedret/elimineret stuttering. Så lad være med at købe core udgaven. smid de ekstra 300kr efter den vertex serie istedet.

hvis du har lyst/tid burde du næsten læse denne artikel den omhandler rigtig meget omkring ssd og besvarer rigtig mange spørgsmål
http://www.anandtech.com/stora...

SoundWave

Elitebruger
Tilføjet:
14-04-2009 03:49:16
Svar/Indlæg:
3011/103
Køb en Intel SSD, så får du den bedste ydelse.

rasmusapt

Overclocker
Tilføjet:
14-04-2009 09:06:06
Svar/Indlæg:
148/29
Hmm skal ud og have en ssd fordi jeg godt vil prøve dem :D.. det skal bare være til styresystem og til de spil da jeg bruger mest :D.. Har 2xraptor wd i Raid som klare alt det andet :D

Hvad ville i så anbefale. Nogle siger intels er super mens andre mener ocz's modeller.
Men hvad med sådan en producent som samsung?