-> #0
Jeg ville, ud fra de kriterier, vælge en Raptor. Jeg har brugt de seneste uger på at læse lidt op på det med SSD'ere, og så vidt jeg kan forstå, så er det den manglende buffer der gør det lidt problematisk.
Der findes jo div. tweaks osv. til at få dit operativsystem til at køre fint. Der er, samtidig, dukket en række SSD'ere op med cache på, der netop gør op med de der "pauser" der måtte opstå. Desværre er de fleste af dem møgdyre, pga. cache, controller og SLC modulerne.
Personligt, så har jeg selv funderet lidt over det, og er nået frem til flg.:
Jeg ville købe en god RAID-controller (Adaptec 2405, 3405 osv.) der godt nok koster en slat. Men opvejer man det med en række billige SSD'ere (eksempelvis de der 30 GB'ere til kr. 700,- stykket), har man et ret heftigt RAID-setup med en ret lækker ydelse.
Mit umiddelbare bud ville være, en samlet løsning til omtrendt kr. 3-4.000,- (mindst), og set i dét lys, ville en Velociraptor nemt kunne berettiges.
Der er dog en hage ved det hele.
Vælger man flere harddiske i RAID, vil man opnå en større accestid, hvilket netop er henholdsvis fordelen ved Raptordiske (de mange rpm) og SSD'ere. Men søgetiden stiger eksponentielt med antallet af harddiske, hvor den omvendt er stort set uændret for SSD'ere.
Bottom line:
Er det på "budget", kan SSD stadigvæk ikke betale sig.
Vil du gerne smide slanten, kunne du nemt samle dig noget kick-ass SSD.
Som sagt, så ville jeg nok vælge en Raptordisk. Især hvis behovet er (no offence) moderat, som det er ved de fleste computerbrugere. Men, vi ved begge to godt, at det ikke er alting som kan måles i FPS, MB/s og Wankermarks.
Blot min mening 🙂