ny harrddisk til OS + spil.

Diverse d.  13. april. 2009, skrevet af phgn99
Vist: 616 gange.

phgn99

Superbruger
Tilføjet:
13-04-2009 19:35:30
Svar/Indlæg:
722/67
Leder efter en disk på omkring de 40gb, og havde tænkt mig en SSD måske. Budget er på omkring de 1000, men er det det værd og er der ulember ved en SSD eller skal jeg købe en Raptor?
xystos

Superbruger
Tilføjet:
13-04-2009 20:47:36
Svar/Indlæg:
293/5
SSD diske er helt sikkert dem du skal gå efter hvis du vil have mest ydelse, det er stadig en "ung" teknologi til slutbruger markedet, så der sker rigtig meget mht ydelsen og prisen på SSD lige nu. Inden for et år ville du sikkert kunne få diske der er dobbelt så hurtige til den samme, eller lavere pris per gigabyte, end hvad man kan i dag. Det er specielt selve controlleren i selve SSD'en der er rigtig meget ydelse at hente i på nuværende tidspunkt, da langt de fleste mlc SSD benytter de samme Samsung NAND flash ram. Så hvis du køber en SSD nu skal du sikkert holde dig for øjnene om 6-12 måneder, men sådan er det jo tit inden for it branchen. Det eneste jeg stadig er lidt i tvivl om mht SSD er hvor meget ydelse de mister gennem brug/fragmentering, og om hvor mange år de holder, da du kun kan skrive til rammene på disken et vist antal gange( er vidst noget med at de holder minimum 5 år ved 25gb skrivelse om dagen, er dog langt fra sikker på disse tal).

Køber du en SSD bør du også være klar til at tweake din OS lidt. Såsom at slå pagefile, pre/superfetch, indexing etc fra så du skriver så lidt som muligt til din SSD.
Udover det kan det være en fordel at opdatere firmwaren på disse drev, da de, fordi det er nyt territorium, nogle gange forbedrer ydelsen rigtig meget. og firmware update på en SSD sletter alle data på disken, så et image af dit c drev er nok ikke helt af vejen(indbygget i vista ultimate og buisness)

så hvis du kan leve med de børnesygdomme teknologien har, og er klar på at lege lidt med din OS vil jeg helt sikkert anbefale dig at købe en god SSD disk for den bedre ydelse.

hvis du kun vil bruge omkring 1000 kr ville jeg nok anbefale dig at købe denne
http://www.edbpriser.dk/Produc...

selv ville jeg nok købe 60gb udgaven da 30gb til vista er lige lidt nok imo, og 60gb versionen er billigere per gb

ps. SSD skalerer meget bedre i RAID0 end almindelige HDD så du får næsten lineær ydelse ud af det, i nogle få scenarier enda over 100% forbedring.

mp_3

Elitebruger
Tilføjet:
13-04-2009 21:52:57
Svar/Indlæg:
3588/418