Hvilken harddisk til at køre styresystemet

Diverse d.  14. april. 2009, skrevet af timmse
Vist: 1040 gange.

timmse
 
Overclocker
Tilføjet:
14-04-2009 13:53:02
Svar/Indlæg:
4/6
Hej gutter og Gutinder

Jeg vil købe en ny HD Der kun skal køre mit styresystem.

Hvilke modeller er de bedste til at afvikle windows hurtigt?

På forhånd tak

Timm
mp_3
 
Elitebruger
Tilføjet:
14-04-2009 15:45:37
Svar/Indlæg:
3588/418


Nightcover
 
Overclocker
Tilføjet:
14-04-2009 15:51:50
Svar/Indlæg:
620/11
Det er dyrt, men det er hurtigt og er blevet rost meget:
http://edbpriser.dk/Products/L...

Den kører 10000rpm i stedet for 7200rpm og derved hurtigere til at finde data osv.


chseifert
 
Nørd
Tilføjet:
14-04-2009 19:53:08
Svar/Indlæg:
9/0
Dyr løsning: Intel X25-M 80 gb

Fordele: Totalt lydløs, lynhurtig læsning af filer, ingen fragmentering og ingen varme udvikling

Ulemper: DYR, ikke lyn hurtig skrivning sammenlignet med de hurtigste mekaniske diske og der skal et par tweaks til i Vista for at få den til at køre optimalt på lang sigt

Mellem dyr løsning: WD Velociraptor

Fordele: Hurtig til både skrivning og læsning, dog slet ikke på højde med Intel SSD drevet mht. læsning, forbløffende lydløs og lidt varme udviklinde for et 10 k drev.

Ulemper: Relativ dyr, støjer stadig mere end et SSD drev.

Billig løsning: Samsung Spinpoint F1 1 TB

Fordele: Billig, rimelig hurtig til både skrivning og læsning, støjer næsten ikke og bliver kun lidt varm. kan rumme mega meget data for et system drev

Ulemper: Ikke det aller hurtigste system drev, meget plads spild, med mindre man fylder drevet op med anden data, hvilket så til gengæld sløver drevet og gør det mindre velegnet som rent råt system drev.


NoNig
 
Elitebruger
Tilføjet:
14-04-2009 19:56:02
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #0

Bedste harddisk: Western Digital Velociraptor 150/300 GB
Bedste SSD: Intel X25-E / Patriot Warp som vi lige har anmeldt.

Fornuftigste harddisk: Seagate 7200.11, 7200.12 el. Samsung F1.



Glud
 
Superbruger
Tilføjet:
15-04-2009 09:27:25
Svar/Indlæg:
19/10
Hvis valget skulle falde på Intels X25-M, så husk lige at læse gårsdagens nyhed fra newz.dk:
http://newz.dk/intel-loeser-ss...


SoundWave
 
Elitebruger
Tilføjet:
17-04-2009 17:29:40
Svar/Indlæg:
3011/103
#5
Det viser jo bare igen, at Intel har den bedste SSD ❤ Ville ønske jeg havde råd til den.


BeoWulf_Beo
 
Superbruger
Tilføjet:
17-04-2009 17:47:11
Svar/Indlæg:
1186/81
Et alternativ i SSD verdenen er nu OCZ Vertex serien, de har indbygget cache så de problemer der kan forekomme med opstopninger i OS osv når der skal skrives/læses små filer er helt kommet til livs.

+ de er til at betale, og kan godt følge med Intels X-25-E og X25-M.

http://www.edbpriser.dk/Produc...

http://www.ocztechnology.com/p...

Test af OCZ vertex 120gb.

http://www.guru3d.com/article/...


chseifert
 
Nørd
Tilføjet:
17-04-2009 18:33:32
Svar/Indlæg:
9/0
#7: Med den nye firmware, Intel lige har figivet i starten af denne uge, så er fragmeterings problemerne, som gjorde det problematisk med skrivetiden til Intel X25-M SSD DISKEN, nu helt overstået og lige nu er dette nok klart den bedst ydende disk til desktop brug, da Intel X25-E modellen i 128 gb version vil koste 6.000 og kun på visse specifikke opgaver overgår M modellen og faktisk, fordi E modellen er optimeret til server opgaver, ikke på alle områder hamler op med Intels M model, særligt nu med den nye firware til M modellen.

Den nye M firware giver nu en konstant skrivnings hastighed og betyder, at tiden, hvor man skulle flytte rundt på temp filer og æeget andet er fortid. Derfor vil Vertex fra OCZ efter min mening, indtil OCZ frigiver lignened firmware, være KLART slået af intel X25-M modellen.


BeoWulf_Beo
 
Superbruger
Tilføjet:
17-04-2009 19:11:10
Svar/Indlæg:
1186/81
tja, men til gengæld kan du købe 2 Vertex for 1 intels pris og smide dem i raid og få langt mere plads + hurtigere læse/skrive hastighed. 😉


MadsAG
 
Elitebruger
Tilføjet:
17-04-2009 19:23:50
Svar/Indlæg:
5421/53
#9 Men stadig laaangt dårligere søgetid.


KinGzeDK
 
Superbruger
Tilføjet:
17-04-2009 21:20:16
Svar/Indlæg:
411/7
Kan man mærke forskel på ide, sata og sata II diske ?


BeoWulf_Beo
 
Superbruger
Tilføjet:
17-04-2009 21:30:46
Svar/Indlæg:
1186/81
#10

Ja der er jo VILDT stor søgetid på SSD diske.. 0,1 ms.. hvormod min velociraptor er oppe på 5,4ms..

så smider du 2 SSD diske i raid falder din søge tid på MAX 0.4-0.6ms. som stadig er LANGT hurtigere end en almindelig hdd. + dine læse / skrive hastigheder er skudt i vejret med SSD raid 0.


chseifert
 
Nørd
Tilføjet:
18-04-2009 05:00:15
Svar/Indlæg:
9/0
Til Beowulf Beo:

Så længe OCZ Vertx SSD diskene ikke har ny firmware, så lønge vil de langsomt fragmentere sig selv og du vil opleve elendig ydelse over hele linien, særligt skrivningen vil gå helt rabundus. Det problem har Intel helt fjernet med deres nye firmware, soæ de har brugt 2-3 måneder på at lave og udgive. Derfor er Intel stadig mit KLARE valg, når det gælder SSD diske. De er bare altid et skridt foran de andre........de andre kommer haltende efter hver gang og prøver at catche up, lige når OCZ troede de med Vertex havde nået næsten op på siden af Intel X25-M så frigiver Intel den nye firmware, der igen knuser SSD konkurrenterne. Bare vent til Anandtech tester den nye firmware, så sk_der OCZ igen igen i bukserne.......yeahhhhhhhhhhh


NoNig
 
Elitebruger
Tilføjet:
18-04-2009 06:35:13
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #13

Hmm... har lige købt en OCZ Vertex brugt, af en bruger her fra siden. Det er da noget jeg lige vil holde øje med det der 😐


chseifert
 
Nørd
Tilføjet:
18-04-2009 20:27:54
Svar/Indlæg:
9/0
#14: Jeg var MEGET MEGET tæt påselv at købe OCZ VERTEX ssd devene, da man får mere for pengene og de iflg. Anadtech's grundige test af ssd over nu flere måneder har vist, at både Intel OG OCZ begge gør meget for at prøve at optimere deres respektive firmware. Forskellen er bare, at Intel har og bruger 10 gange så mange recourser på at opimere deres SSD med firmware, som OCZ kan og gør.
Men OCZ kom for 1 måned siden også med en ny firmware, der gør at den indhenter Intel X25-M på et par punkter og faktisk i visse test overgår Intel drevet, men med Intels helt nye forware, hvor der både retts op på kompatibilitets problemer med Macbooks, fragmenterings problemet der ødelægger skrivehastigheden og også har øget og optimeret hastigheden i flere applikationer yderligere, så må jeg indrømme, at jeg stadig holder mig til mine 2 Intel X25-M ssd drev.
Regner med, at de skal holde året ud og jeg så til næste år bruger disse 2 i raid 0 til programmer og spil og så indkøber 2 nye ssd drev til raid 0 med windows 7 på - bliver måske nok 2 stk. af Intel S25-E serien, som jeg håber til den tid har fået en mere realistisk pris og en ny firmware optimeret til desktop og ikke til server brug.
iøvrigt gætter et par seriøse testere af Intel X25-M's nye firmware på, at Intel med vilje har lavet det M drev, så skrivehastigheden kunstigt holdes nede under 100 mb/sec, da den nye firmware gør, at alle tal pludselig alle næsten i alle test rammer dette loft. Der gættes på, at Intel bevidst gør dette, da deres nye dyre S25-E model skal give købere af dette dyrere drev en grund til, at give de ekstra penge, frem for desktop M modellen. Der gættes på, at M modellen let kan skrive tæt på 180 mb/sec med ny firmware, men Intel vil ikke tillade dette af ovenænvte gode grund :)

Det er naturligvis bare kvalificerede gætterier, men de virker logiske nok, når man ser hvordan M drevet rammer skrive hastigheds loftet konstant i alle HDD test med den nye firmware.

Som en lynhurtig bil med V 8 4 liters motor og 400 Hk, der bare ikke kan presses op over 250 km/t........