Onbord lydkort eller?

Diverse d.  14. april. 2009, skrevet af Bize
Vist: 677 gange.

Bize

Superbruger
Tilføjet:
14-04-2009 16:46:50
Svar/Indlæg:
553/182
Hey.

Har et Asus P6T deluxe. Men er lydkortet på det bundkort
bedre end Creative Sound Blaster X-Fi Titanium Fatal1ty Pro Series?

http://edbpriser.dk/Products/L...

I må meget gerne komme med andre forslag til lydkort :)
Hvis i mener der er nogle bedre til FPS spil.

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
14-04-2009 16:58:31
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #0

Jeg kender kun til to onboard lydkort som jeg ville kalde for "gode". Det ene var SoundStorm (nVidia) og det andet kom med et par udvalgte AOpen bundkort med en rørforstærker (heriblandt AX4B-533).

Derudover?

Nej. Så er onboard lydkort aldrig lige så gode som gode "stand-alone" lydkort. De kan være tilstrækkelige, de kan være gode og i enkelte tilfælde også tangere. Men sjældent bedre.

Der er ikke lavet test/anmeldelser, der med sikkerhed fastslår, at der er en mærkbar forskel ved at tilføje et PCI/PCI-e lydkort til systemet. Men det løfter altså niveauet lidt, uanset hvad. Både mht. lydkvalitet men givetvis også ydelse (hvilket jeg dog ikke selv har oplevet, men placebo kan flytte bjerge).

Når det er sagt, så skal du også huske på, at kæden er ikke stærkere end det svageste led. Så du kan købe et lydkort til kr. 4.000,- (hvis du skulle have lyst til dét), men det nytter ikke så meget, hvis du har et par ALDI højttalere købt på tilbud tilbage i 1995 til kr. 100,-

Tenkin

Elitebruger
Tilføjet:
14-04-2009 17:16:18
Svar/Indlæg:
3332/33
Hvilke højtalere har du ?

Bize

Superbruger
Tilføjet:
14-04-2009 17:22:14
Svar/Indlæg:
553/182

Kloge ord :)

#2 Gamer med headset. Har et Steelseries 5h V2. Mine højtalere er sådan nogel Typhoon. Ikke special gode :D

Lydkortet er selvføllig til musik også. Men mere til gaming:) Overvejer også at købe et nice højtaler set :D

Nogle i kan anbefale?

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
14-04-2009 17:33:16
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #3

Det kan lyde overlegent og hovent, men det er absolut ikke ment sådan.

Hvis du "bare" vil køre med PC-højttalere, så ville jeg nok mene at de fleste onboard-løsninger kan klare opgaven til fulde. Jeg bilder mig ind, at jeg går lidt op i lyd, og påstår derfor også at kunne høre forskel.

Jeg ville sige det således: Hvis du har nogle gode højttalere, så kan et stand-alone lydkort give et mindre "dynet" (altså, som om at højttalerne ligger under en dyne) fornemmelse. En mere kontant og klar lyd. Men vi snakker altså personlig opfattelse.

Der er ofte sket det, at en eller anden har sagt: "Dette sæt Logitech PC højttalere er bare det bedste i Verden", og så viser det sig, at stodderen er kæmpefan af technomusik (intet ondt sagt om elektronisk musik dog), og blot går efter en vild bas.

Ovenstående er blot for at pointere, at vi har forskellige ting vi kigger/lytter efter.

Jeg har et sæt B&W DM601 S3'ere koblet til en lille 10 Watt forstærker, der leverer lyden i min dagligdag. Det lyder nu ganske udemærket og er et nødvendigt onde, da jeg ikke (pt.) har plads til en stor og god forstærker.

Lyden kommer fra et Creative X-Fi "Extreme Fidility" lydkort jeg har fået forærende af en venlig sjæl. Da jeg fik det koblet på (gik fra onboard til stand-alone) blev min lyttemæssige oplevelse lige sparket opad.

Det er langt fra på niveau med mit gamle Audigy 2 ZS Platinum Pro, men det leverer en ganske fin lyd.

Min bedste beskrivelse af en beriget lytteoplevelse er nok, at man hører sit yndlingsnummer på forskellige løsninger.

Et ud af to følgende udfald bør bestemme din investering:

a) Lyder musikken som den plejer, så lad være med at bruge pengene.
b) Kan du pludseligt høre nogle detaljer du ikke lagde mærke til før, så smid pengene.

Det hele står og falder med, om du føler at du får noget ud af investeringen. Du kan købe lyd for kr. 10.000,- Men det hjælper lige lidt, hvis du vitterligt ikke kan høre forskel. Så ville du nok, i bedste fald, være bedre tjent med et sæt højttalere fra ALDI til kr. 100,-

- Håber det giver mening?

Opsummeret:
- Hvad er dit ambitionsniveau?
- Hvad må løsningen koste?
- Få lettet røven og lyt til nogle forsk. løsninger. Tag evt. din iPod/what-ever-Pod med.

Tenkin

Elitebruger
Tilføjet:
14-04-2009 17:37:47
Svar/Indlæg:
3332/33
#3 Ved ikke hvor meget man får ud af at flette lydkort til 1000,- sammen med et headset. Altså, lyden bliver vel bedre, men jeg tror det er i begrænset omfang.

Højtalere ? Jamen det kommer jo an på dit prisleje. Og om det skal være 2.1 eller 5.1 ?
Jeg har selv et G51 og der får du sku god lyd for pengene, meget god lyd endda. Jovist, hvis man skruer meget højt op kan bassen ikke følge med, men så er det godt vi har Z5500. Begge sæt er 5.1 og leverer super lyd.
Hvis du er mere til 2.1 vil mange nok foreslå at gå på udkig i Altec Lansings sortiment. De har lækker stil og super ren lyd.

Mht. lydkortet som du selv linker til, så ville jeg selv mene at det er godt til sådan noget som Z5500, men hvis du vil ned i billigere højtalere som G51 eller et 2.1, så kunne det måske være en ide at købe et Creative Sound Blaster X-Fi Xtreme Gamer/Audio (Forskellen er vidst minimalt.)
Det kort koster omtrent det halve af Titanium Fatal1ty kortet.

Bize

Superbruger
Tilføjet:
14-04-2009 17:45:40
Svar/Indlæg:
553/182
#4#5

Tak gutter :)

Grunden til at jeg også godt kunne tænke mig et lydkort. Er at jeg altid har gørt med onboard :) Så ville se om kvaliteten er bedre.
også for at se om lyden bliver bedre når man gamer cs :P

Kunne godt tænke mig nogle Cerwin vega :)
Men det går sku ik her hvor jeg bor :(

Tenkin

Elitebruger
Tilføjet:
14-04-2009 17:47:47
Svar/Indlæg:
3332/33
#6 Jeg har længe ville have et lydkort også, men da jeg lavede en fail ved at købe et kort til et mediecenter sidste, så tog det lidt motivationen fra mig. Men håber jeg kan få købt et her til sommer sammen med CPU og MB opgradering. Derfor har jeg selv kastet øjnene efter de der X-Fi Xtreme kort, da de lader til at være gode til prisen.

Encrazed

Overclocker
Tilføjet:
14-04-2009 17:48:20
Svar/Indlæg:
809/50
den med ydelse er nu reel nok - også selvom det kan være ret så lidt, men på en god langsom computer kan man sagtens mærke forskel.
kunne jeg ihvertfald bestemt på min gamle celerin 2ghz, 256mb ram & MX440 :D den kunne rent faktisk køre BF1942 med alt i low uden problemer med lydkortet i ;)

Sdammads

Superbruger
Tilføjet:
14-04-2009 17:52:17
Svar/Indlæg:
1037/59
Synes at min onboard lyd er god nok. 🙂

Tror det er Realtek

Bize

Superbruger
Tilføjet:
14-04-2009 17:55:25
Svar/Indlæg:
553/182
#6 Rimlig nedern :P

Mit Er SoundMAX :P

Tenkin

Elitebruger
Tilføjet:
14-04-2009 17:56:52
Svar/Indlæg:
3332/33
#9 Men det er jo nok, fordi du ikke kender til andet ? Hvis man er vandt til lyden fra det onboard og ikke har hørt fra et stand alone kort, så ved man jo heller ikke, hvad man går glip af.
Nu antager jeg bare du ikke har hørt andet før, men det skal jeg selvfølgelig ikke udtale mig for meget om 🙂

saiot

Elitebruger
Tilføjet:
14-04-2009 18:14:34
Svar/Indlæg:
7111/480
da jeg gik fra onbort til mit lydkort kan ikke lige huske om det står i min profil men mener jeg det gør oplevet jeg en meget beder lyd selv om det bare var mp3 og i spil lød skud også beder ind de gjore ved onbort så jeg fortrøder ikke skifte

tom81

Elitebruger
Tilføjet:
14-04-2009 18:19:12
Svar/Indlæg:
20170/383

Hvis du er til Cerwin Vega, så kan du ligeså godt beholde dit onboard lydkort, hvis man skal se en sammenhæng lydkvalitetsmæssigt. CV højttalere er ikke andet en bulder/larm/spille højt-højttaler, hvilket de i øvrigt også gør ganske godt 🙂

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
14-04-2009 18:21:30
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #13

Nu undlod jeg at sige/skrive det, men jeg tænkte præcist det samme 🙂

speed

Elitebruger
Tilføjet:
14-04-2009 19:20:33
Svar/Indlæg:
786/83

Arh, det er jeg nu ikke helt enig i. De er ganske fortræffelige til rock og techno. Derudover har de en høj følsomhed, hvilket betyder, at du kan drive dem med en lille forstæker. En CW kan faktisk komme til at lyde ganske godt, hvis du spænder en god rørforstærker foran den.

/Henrik

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
14-04-2009 19:22:33
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #15

Hvor mange af dem der køber CV tror du investerer det tidobbelte i en god rørforstærker?

De er lavet til at spille højt, hvilket de også gør ganske fint. Der er ingen skam i blot at ville have larm. Men finesse er nu ikke deres stærke side 🙂

speed

Elitebruger
Tilføjet:
14-04-2009 19:23:48
Svar/Indlæg:
786/83

Jeg bruger selv sådan et eksternt lydkort:

http://www.xs-sound.dk/data/pr...

Det har en rigtig god DAC og tillige en ganske fornuftig hovedtelefonforstærker. Jeg ved ikke, hvordan det er understøttet i forbindelse med spil. Jeg skal ærligt indrømme, at det er lang tid siden, jeg har spillet.

/Henrik

speed

Elitebruger
Tilføjet:
14-04-2009 19:27:57
Svar/Indlæg:
786/83

Jeg kender nogle, der gør. Pris og kvalitet behøver jo ikke altid at følges ad 🙂 Fordi forstærkeren koster mange penge, kan man godt købe billige højtalere (set i forhold til forstærkerens pris), hvis det nu er den kombination man synes bedst om.

Men Thorhauge laver nogle rigtige gode rørforstærkere til absolut rimelige penge, synes jeg.

/Henrik

tom81

Elitebruger
Tilføjet:
14-04-2009 19:36:34
Svar/Indlæg:
20170/383
Der vil jo altid være folk der er uenige, og ja CV højttalere kan trækkes af en relativt lille forstærker. Men altså, CV er godt til rock og techno som du selv er inde på, men finesse og detaljer mangler de i den grad. Og jeg har selv haft CV højttalere, da jeg var yngre 🙂

Bize

Superbruger
Tilføjet:
14-04-2009 20:04:05
Svar/Indlæg:
553/182
Ved sku ik om jeg skal købe det :P

Kender i ik det hvor man har lyst til at købe et eller andet fedt til ens computer :D

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
14-04-2009 20:04:59
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #20

Sådan har vi det allesammen herinde, 99,9 % af tiden...

tom81

Elitebruger
Tilføjet:
14-04-2009 20:07:34
Svar/Indlæg:
20170/383
jo sgu 🙂

Men ellers så køb noget vandkøling, det er altid rart at have hehe 🙂

saiot

Elitebruger
Tilføjet:
14-04-2009 20:09:39
Svar/Indlæg:
7111/480
22# ja eller en ny HDD man kan aldri få for meget plas 😀

Bize

Superbruger
Tilføjet:
14-04-2009 20:16:11
Svar/Indlæg:
553/182

Kunne være man skulle overveje det :D men hvilket sæt? gerne til mine 2 GFX og CPU :)

#23 Ja det rigtigt :)
Måske skulle mange bare købe en nice lydkort xD :P

tom81

Elitebruger
Tilføjet:
14-04-2009 20:17:02
Svar/Indlæg:
20170/383
afhænger af pengene 🙂

Bize

Superbruger
Tilføjet:
14-04-2009 20:17:55
Svar/Indlæg:
553/182
ca 2k :P ved ik hvad det koster xD^^

tom81

Elitebruger
Tilføjet:
14-04-2009 20:19:46
Svar/Indlæg:
20170/383

hmm, det burde nu nok kunne lade sig gøre 🙂 Men nok ikke med fullcover køleblokke til gfx.

Bize

Superbruger
Tilføjet:
14-04-2009 20:39:33
Svar/Indlæg:
553/182

Ej tror ik jeg gider offer vandkøling :P

LeetDonkey

Elitebruger
Tilføjet:
15-04-2009 06:30:10
Svar/Indlæg:
699/41
Jeg har fedtet lidt med mit onboard lydkort kontra et billigt Audigy 2 ZS.

Når jeg spiller med hovedtelefoner er der ikke forskel, dog virker lyden i mikrofonindgangen 'renere' på mit audigy end onboard lydkortet.

Jeg har desuden en NAD forstærker med tilhørende B&W højtalere.
Tilslutter jeg lydkortet til det får jeg klart den bedste lyd fra Audigy'en, onboard lydkortet lyder meget 'mudret' i forhold til.
Det er endda med den digitale port og bitstream, som jeg egentligt troede ville tage lydkortet ud af ligninigen da den bare skal streame lyden ud i bitformat, men det er åbenbart ikke ligegyldigt :)

Dog ville jeg være revnende ligeglad hvad jeg brugte hvis jeg spillede med headset eller nogle tarvelige PC højtalere...

micbanand

Elitebruger
Tilføjet:
15-04-2009 09:51:12
Svar/Indlæg:
713/74
Lod mit zs2 sidde i nu konens pc. Da jeg opgraderede.
Kører pt med onboard, på et ds3r. Med et ældre altec lansing 2.1 system.
Jeg synes bestemt, jeg kan høre forskel. Synes endda det er værre! når jeg tager mit empire headset ibrug.
Hvad vil i anbefale idag, at indkøbe af lydkort (ikke den store gamer)
Budget 500-1000kr

håber det er iorden jeg låner lidt af tråden.

edit #31 ja ok du har sikkert ret. Så må han bruge, hvad han kan.
hvis jeg mangler mere hjælp oprettter jeg en tråd

tom81

Elitebruger
Tilføjet:
15-04-2009 09:57:31
Svar/Indlæg:
20170/383
synes generelt det er noget rod at du ikke bare opretter din egen tråd. Det er da ligeså nemt, og langt mere overskueligt.

Men et Creative X-fi xtreme gamer eller xtreme audio er vel ikke så tosset. Jeg har et ældre Xtreme Gamer, synes det virker ganske fint.

THC

Overclocker
Tilføjet:
15-04-2009 11:49:12
Svar/Indlæg:
286/10
Vil blot anbefale dig AUDIOTRAK Prodigy PRODIGY 7.1 HIFI

http://edbpriser.dk/Products/L... jeg har ikke hørt flottere/bedre lyd fra low (high) end lydkort

men som #4 siger ... hvis du bare ha nogle "skod" pc højtalere så r det maks overkill

Hvis du er til MP3 papkasse lyd .. så behold hvad du har .. ingen grund til at bruge $$ på andet

#4 god lyd på et crative kort .. hmmm sidst jeg tjekkede specs så resamplede deres DA convter alt til 16bit = RINGE lyd (tror ej hel du vil finde en musiker /lydmand som ku finde på at smide sådan et i deres box - da jeg testede et crative audigy 2 op på en TACT mk3 og B&W 801 lød det som min søs getthoblaster hvorimod audiotrak´et lyder som en drøm

BTW lyd på highend nivau r lidt alla passion for mad .. nogen vil fortrække noget frem for andet ... men tror alle vil være enig om det er godt

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
15-04-2009 12:19:55
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #32

Useriøs sammenligning. Jeg er ikke prof. lydmand og har ikke råd til en 801'er.

Så min løsning passer mig pt. ret godt 😎

THC

Overclocker
Tilføjet:
15-04-2009 12:32:19
Svar/Indlæg:
286/10
#33 WTF snakker du om ?? IMO er det DIG som er useriøs at afvise det med .. jeg er ikke profflydmand ... og har ikk råd til ... (jalusi er en grim ting. BTW jeg har ej hel råd til 801 men har adgang til et sæt).. men mindes ikke vi snakkede økonomi her :'-(

som du kommer ind på ...så kan du ikke spille bedre end det svageste led

før du har mulighed for at ku høre forskel på kortene kræves det IMO self bedst muligt højtalere og forstærker.

BTW det var ikk for at indlede en lang flamewar .. var ment som debat og info
mht til undersøgelse omkring onboard vs pci/pcie kort er jeg ret sikker på du kan finde artikler heromkirng på http://www.hydrogenaudio.org/f... som er seriøst lydforum

LeetDonkey

Elitebruger
Tilføjet:
15-04-2009 13:02:46
Svar/Indlæg:
699/41
Tjah... ægte lydentusiaster bruger vel også vinylplader og rørforstærkere, så hvorfor overhovedet overveje hvad en ægte lydmand vil bruge?

Helt alvorligt - Så har jeg diskuteret lyd sååå mange gange med forskellige - i mine øjne - tosser der bruger alt for mange penge på kabler osv, hvor jeg har taget udgangspunkt i min erfaring med databusser og signalbehandling når vi snakker om digital overførsel.

Ofte har de intet sagligt at bakke deres påstande op med, og det er nok nærmere en religion end en egentlig videnskab.

Men, lige det med at sanse kan vist aldrig blive videnskabeligt, du kan jo hellere ikke diskutere hvad der smager bedst i hele verden, eller hvilken farve der er pænest - Det er vidt forskelligt fra person til person, så derfor kan tråden her nok aldrig få en ende.

THC

Overclocker
Tilføjet:
15-04-2009 13:28:10
Svar/Indlæg:
286/10
bruger vel ... 🙂 jaaa

Nu er det sweet ved en TACT (hedder i dag dog lyngdorff audio) mark 1-4 er de er FULD DIGITALE ... (og her dør så alt med dyre kabler 😛

Så kan vi begynde at disq om du kan li lyden af cd el fortrækker den gamle IMO skratten af vinyel .. som jeg må give ret i har en hvis charme
men igen en cd ej hel bare en cd .. der er der oxo KÆMPE forskel

men tror det er meget få HIGHEND audio folk som vil modsætte sig at en lyngdorff audio mark 4 hører til toppen af poppen (even den er fuldt digital)

#35 du har da helt ret .. så kommer det store spg ... classic musik vs rock pop etc ...men tror alle trods musik smag kan blive enig om det spiller godt el ej ... spg er så kan du HØRE det ... for et trænet øre afgjort ja IMO

men er ligesom at DR får bygget et super flot dyrt koncert hus med KONGE lyd .. for at ødelægge det hele ved at sende det ud over DAB i så ringe kvalitet at det ikk er værd at lytte til :(

Bize

Superbruger
Tilføjet:
15-04-2009 14:14:20
Svar/Indlæg:
553/182
Hmm :D

Nogen der har sådan et Creative Sound Blaster X-Fi Titanium Fatal1ty Pro Series? som kan anbefale det?
Lyder som et nice lydkort ellers :D

Ved ik rigtigt med det der AUDIOTRAK Prodigy PRODIGY 7.1 HIFI.

Det skal jo helst være et gamer lydkort :)

Rasmus66

Elitebruger
Tilføjet:
15-04-2009 14:24:07
Svar/Indlæg:
8762/174

Fordi der står gamer på lablen gør det jo ikke nødvendigvis bedre ind det AUDIOTRAK Prodigy PRODIGY 7.1 HIFI. for det ikke har gamer i overskriften.. 😉

scheea2000

Superbruger
Tilføjet:
15-04-2009 16:41:52
Svar/Indlæg:
818/58
#37, du kan jo læse vores artikel om lydkortet 😉

http://hwt.dk/literaturedetail...

Onboard eller ej, én ting jeg faldt over er, at dit CPU forbrug falder betydeligt, hvilket jo kan være en fordel i forbindelse med spil. Men her 'performer' Creative X-Fi Titanium (uden fatal1ty) lige så godt - 99% identisk lydkort, og til halv pris af Audiotrak's og fatal1ty. Jeg er sikker på at det vil dække dit behov.

scheea2000

Superbruger
Tilføjet:
15-04-2009 17:05:08
Svar/Indlæg:
818/58
Sry, ikke for at være myrefucker, men må lige kommenterer 😛

"hmmm sidst jeg tjekkede specs så resamplede deres DA convter alt til 16bit = RINGE lyd"

For det første så har X-Fi ikke fixed resampling som Audigy havde. For det andet er det vel stadig bedre end CD kvalitet (48/16)? Klart, resamplingen tilføjer forvrængning, meeeen... han skal nok bruge det til spil og MP3´ere.

Endeligt bruger (de fleste) X-Fi bedre DAC's (spec'ed til 114 dB) og samme ADC (mig bekendt) som Prodigy 7.1?

Jeg er ikke Creative fanboy, men det er dumt at fravælge Creative, hvis man tror de stadig resampler alting m.v.

Igen det er selvfølgelig svageste led i kæden og blabla, men hvis vi skal op at give >1000 kr., så er Auzentech måske et kig værd, eller evt. Audiotrak's HD2 (bedre DAC's), hvis man ikke skal bruge de mange kanaler. Prodigy 7.1 er et lækkert lydkort, men alt andet lige, så er det sgu et gammelt lydkort efterhånden...

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
15-04-2009 21:47:31
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #40

Bottom line:

Tro kan flytte bjerge, og kan man ikke høre forskel, skal man ikke gå i detaljer 😎