-> #3
Det kan lyde overlegent og hovent, men det er absolut ikke ment sådan.
Hvis du "bare" vil køre med PC-højttalere, så ville jeg nok mene at de fleste onboard-løsninger kan klare opgaven til fulde. Jeg bilder mig ind, at jeg går lidt op i lyd, og påstår derfor også at kunne høre forskel.
Jeg ville sige det således: Hvis du har nogle gode højttalere, så kan et stand-alone lydkort give et mindre "dynet" (altså, som om at højttalerne ligger under en dyne) fornemmelse. En mere kontant og klar lyd. Men vi snakker altså personlig opfattelse.
Der er ofte sket det, at en eller anden har sagt: "Dette sæt Logitech PC højttalere er bare det bedste i Verden", og så viser det sig, at stodderen er kæmpefan af technomusik (intet ondt sagt om elektronisk musik dog), og blot går efter en vild bas.
Ovenstående er blot for at pointere, at vi har forskellige ting vi kigger/lytter efter.
Jeg har et sæt B&W DM601 S3'ere koblet til en lille 10 Watt forstærker, der leverer lyden i min dagligdag. Det lyder nu ganske udemærket og er et nødvendigt onde, da jeg ikke (pt.) har plads til en stor og god forstærker.
Lyden kommer fra et Creative X-Fi "Extreme Fidility" lydkort jeg har fået forærende af en venlig sjæl. Da jeg fik det koblet på (gik fra onboard til stand-alone) blev min lyttemæssige oplevelse lige sparket opad.
Det er langt fra på niveau med mit gamle Audigy 2 ZS Platinum Pro, men det leverer en ganske fin lyd.
Min bedste beskrivelse af en beriget lytteoplevelse er nok, at man hører sit yndlingsnummer på forskellige løsninger.
Et ud af to følgende udfald bør bestemme din investering:
a) Lyder musikken som den plejer, så lad være med at bruge pengene.
b) Kan du pludseligt høre nogle detaljer du ikke lagde mærke til før, så smid pengene.
Det hele står og falder med, om du føler at du får noget ud af investeringen. Du kan købe lyd for kr. 10.000,- Men det hjælper lige lidt, hvis du vitterligt ikke kan høre forskel. Så ville du nok, i bedste fald, være bedre tjent med et sæt højttalere fra ALDI til kr. 100,-
- Håber det giver mening?
Opsummeret:
- Hvad er dit ambitionsniveau?
- Hvad må løsningen koste?
- Få lettet røven og lyt til nogle forsk. løsninger. Tag evt. din iPod/what-ever-Pod med.