#Dem der er mod stereo (micim, for at tage et eksempel). Der er da ingen grund til at nedringe noget så elegant som stereo. Jeg skal nok lige kort forklare hvorfor.
Jeg starter lige med min baggrund for min udtalese
Jeg er 18 år, er ikke den aller største Hi-Fi nørd, men lidt ved jeg da (en nørd er nu engang en nørd). Jeg har selv 1 pioneer forstærker (A-757 mark 2) og 2 B&W gulv højtallere, som er lige så gamle som forstærkeren. Jeg kan godt lige en god lyd (hvem kan ikke). Jeg har dog en "mindre" defekt, jeg er døv på højre øre, og derfor er min verden stortset kun mono på lyd siden (det er fanme sjældent jeg kan få bare lidt stereo ind), men musikken er sku stadig fed. Jeg har dog ikke altid haft denne defekt, da jeg fik den lige omkring min 9 års fødselsdag. Jeg kan dog ikke huske lyden af at retningsbestemme, og derved lyden af lyd som er programmeret til at indvirke med flere højtallere, jeg kan ikke engang høre om bil kommer fra højre eller venstre side 😕 .
Grunden til stereo er rigeligt.
Andreas er 16 år gammel, han hører vel mest af alt musik, og ønsker sig han kan blæse hjernen ud når han er alene hjemme 😉 Hvis han skal se fil er det vel mest på computeren, og der er sku da ikke så meget biograf over en nørds lille fedtede rede, hvor skærmen er omkring 20". Han har også kun 2 højtallere, så hvad skal han med mulighed for flere, hvis ikke han har flere, og han "kun" har penge til forstærker løsning, eller kinøjser pis hvor der er et par pap højtallere med. Ja, han kan opgradere senere, men når først man har forstærker og det hele inde i varmen, så gider man sku da ikke ofre 5k yderligere på 4 højtallere mere (5.1).
Så Andreas, fat dig en forstærker som du tror på passer dine højtallere, stereo eller surround er lige gyldigt hvis den kan trække dine CV'er. Derfor er den som du er blevet forslået fra DBA ganske god, ud fra de andres udsagn som jeg mener er ganske valide. Så, pøj pøj med det.