Køb af bærbar til multimediedesigner udd.

Diverse d.  16. april. 2009, skrevet af SnowMann
Vist: 1421 gange.

SnowMann

Elitebruger
Tilføjet:
16-04-2009 05:00:26
Svar/Indlæg:
543/67
Hej hwt,

skal i gang med multimediedesigner uddannelsen her til sommer og skal derfor ha fat i en bærbar. Er ikke så aktiv i computer verdenen som førhen, så vil gerne høre nogen forslag :)

Det er ikke vigtigt om den kan trække de nyeste spil, men derimod at den kan behandle billeder og video, da den skal bruges til uddannelsen (photoshop, flash, video redigering, web programmering og i den stil).

Hvad med MacBook std. eller pro udgaven. Er de pengene værd? Min bror har en MacBook Pro og den er satme lækker og det burde jo være det perfekte valg til design og alm. web programmeringen eller hvad?

Forslag, forslag, forslag tak :D
@ngler

Redaktør
Tilføjet:
16-04-2009 07:29:35
Svar/Indlæg:
4033/364
Jeg ville kigge efter en Core2Duo baseret maskine (gerne Penrynn, (det står normalt Centrino2 på maskinen) med en del L2 cache (2MB eller mere)

Du skal også bruge masser af RAM (4GB), hvis du skal have mere skal du huske at du skal have en bærbar som understøtter mere + 64 bit OS (Windows, Linux mm).

Angeånde MAC, så passer de godt med ovenstående, men hvis jeg var dig så ville jeg vente og se hvad I bruger på skolen , da:

1. De programmer I skal bruge, findes de overhovedet til MacOS ?
2. (og hvis de gør, får I licenserne af skolen, eller skal I selv købe dem... og hvis I får dem, er de kun til Windows)
3. Vil du overhovedet bruge MacOS, eller Windows (bootcamp skulle gøre det muligt på en Mac, men så skal du også have Windows oveni prisen).

Er helt enig i at Macbooks er super fede, de er gennemtænkte, men de er omvendt også i den dyre ende, hvis man udelukkende kigger på specifikationer. Du vil formodentlig kunne få en hurtigere maskine for samme penge som en Macbook (selv den billigste macbook), hvis du går op i Pro versionen, så er udvalget enormt på "alm" bærbare.. for de er godt nok dyre..

finger

Elitebruger
Tilføjet:
16-04-2009 09:02:45
Svar/Indlæg:
571/106
Så skal du jo være frontend designer.
Det eneste der duer der er en Mac. Det er ligemeget hvad der er inden i, bare den er designet ordentligt. Husk også hornbriller og en iphone.

.

.

.

🤡

Anonym202031110209

Superbruger
Tilføjet:
16-04-2009 11:43:55
Svar/Indlæg:
388/15
Går selv på 2. semester på EAvest. Hold dig fra MAC - de enkelte der tropper op med dem får ikke andet end problemer med det, da alt undervisningen foregår på windows-baserede maskiner. For slet ikke at tale om netværksproblemer.

Du kan selvfølgelig få supportet de fleste programmer gennem crossover el. lignende, men hvis du alligevel skal vælge nu, kan en windows-pc præcist det samme.

Vil anbefale dell xps m1530, som jeg selv har :)

Edit:

Husk for at i verdenen en skærm med en ordenlig opløsning. Jeg gik specifikt efter en 15.4" med 1680*1050.

SnowMann

Elitebruger
Tilføjet:
16-04-2009 15:21:26
Svar/Indlæg:
543/67
#1 Ja problemet er selvfølgelig understøttelsen af programmer i forbindelse med uddannelse. Core2Duo er også det jeg går efter, og så siger du mindst 2mb L2 og 4GB ram - det vil jeg da lige ha med i mine overvejelser.

#2 hmm hornbriller - tænker Heroes :P

#3 Så er det nok bedst at holde sig til en windows-basseret bærbar kan jeg godt se. Jeg vil da lige kigge nærmere på den Dell du snakker om og tak for rådet om skærmen :)

SnowMann

Elitebruger
Tilføjet:
16-04-2009 15:24:36
Svar/Indlæg:
543/67
#3 Nu er jeg ved at kigge på den Dell, men for mig at se er opløsningen kun på 1280*800? http://www1.euro.dell.com/cont...

edit

ved at designe den selv kan man få den opløsning du snakker om så nvm:)

Kimlarsdk

Overclocker
Tilføjet:
16-04-2009 15:28:51
Svar/Indlæg:
99/11
#4 du kan jo bare bruge bootcamp og have windows installeret så er det totalt lige meget.
Hvis jeg var dig ville jeg tag en Mac

SnowMann

Elitebruger
Tilføjet:
16-04-2009 15:41:05
Svar/Indlæg:
543/67
#6 hmm det tiltaler mig også stadig men ift Dell'en som #3 foreslår så er MacBook Pro 4-5000 kr dyre med ca samme specifikationer. Går jeg ned i en std MacBook er skærmen 13" 1280*800 ift Pro som er 15" 1440*900

Men #6 hvis du skulle vælge en MacBook hvilken ville det så blive ?

Pizzadude

Redaktør
Tilføjet:
16-04-2009 16:11:06
Svar/Indlæg:
5363/442
#6 IMO er det bestemt ikke lige meget. En Mac koster en del mere end en pure-Windows maskine, og med dårligere specifikationer....

Stod for nyligt i lidt samme situation MAC/ikke MAC. Jeg endte med at vælge en DELL Studio XPS frem for en Macbook, da jeg bare vidste med mig selv at jeg ville komme til at bruge Windows..

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
16-04-2009 16:18:03
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #0

Jeg kunne i regelen blot copy-paste Pizzadudes #6, men vælger alligevel at komme med et indspark.

Jeg bruger selv et par af programmerne fra Adobes CS4 pakke, og må indrømme, at jeg blev forbløffet over hvor lidt der kan klare opgaven.

Jeg købte en Dell XPS M1330 (fandt en brugt), som jeg har været ovenud tilfreds med, i stort set alle henseender. At den er kraftig nok til at kunne afspille Blu-ray er jo blot et stort plus på min konto.

Selv ville jeg enormt gerne have haft en Mac. Men som tiden er gået, føles det mere og mere som om, at alle de gamle "Mac-fordele" er ved at forsvinde. Førhen købte man en Mac fordi "den fucking virker bare, hver eneste gang man tænder for den", men det er som om, at de tider er ved at ændre sig.

Efter at Apple skiftede over til Intel, er der flere og flere som har problemer med maskinerne. Alle mulige irriterende småfejl og mangler, der blot ødelægger oplevelsen for de uheldige.

Jeg er enormt begejstret for Mac OS, da det er et røvlækkert operativsystem, men efter lanceringen af Vista, har Microsoft taget sig sammen, og Windows 7 overtræder mere og mere grænsen mellem Mac OS og Windows.

Så spørgsmålet er snarere, om man ikke køber Mac af æstetiske årsager?

Anywho.

Skulle jeg købe en Mac i dag, skulle det være en Mac Mini, om end ikke bare for at "prøve det". CS4 pakken kører omtrendt lige godt på en Mac og en PC.

Mit råd:
Sæt et budget, og find nogle personlige præferencer såsom: skærmstørrelse, opløsning, tastatur, tilbehør etc.

Og find den maskine du synes er pænest.

SnowMann

Elitebruger
Tilføjet:
17-04-2009 21:06:14
Svar/Indlæg:
543/67
#8 og #9 Tak for de vise ord :) Jeg vil kigge nærmere på Dell

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
18-04-2009 10:27:38