D975XBX vs Asus Rampage Formula

Bundkort / CPU d.  20. april. 2009, skrevet af LeetDonkey
Vist: 392 gange.

LeetDonkey

Elitebruger
Tilføjet:
20-04-2009 06:35:36
Svar/Indlæg:
699/41
Hej

Jeg har et D975XBX rev 304 som jeg overvejer at skifte ud til et X48 bundkort - Asus Rampage Formula R.O.G

Grunden til at jeg vil skifte det ud er at det har nogle sære småting samt at det ikke understøtter quad cores særligt godt, eller rettere, det understøtter ikke overclocking af quad cores særligt godt.

Desuden så har jeg oplevet at den et par gange defaulter vcore til 1.55 hvilket er 0.2V højere end 1.35 som den 'normalt' defaulter til.
Desuden kan jeg ikke sætte vcore lavere end 1.35, hvilket jeg er ret sikker på at min CPU godt kan køre med ved nuværende clock hastighed.

Desuden overclocker det sindssygt skidt med quad cores, jeg kan hæve multiplier med 1, men jeg kan ikke pille ved bus hastighed og reducere multiplier for at udnytte rammenes hastighed bedre.

Min E6300 rendte 3.2 GHz på det board, så til dual cores er der ingen problemer, det er bare quad cores som tilsyneladende kun kan køre stock speed.

Som det sidste er bios noget lang tid om at initialisere, jeg har bygget et par systemer sidenhen med abit/asus kort og deres er mange gange hurtigere end mit til at initialisere.

Asus bundkortet tilbyder en platform der kan opgraderes lidt længere end min egen, desuden er der flere OC optioner af især RAM, og til sidst håber jeg at skidtet initialiserer hurtigere end mit intel kort.

Er der nogen der har noget input at bidrage med?

Blackout

Superbruger
Tilføjet:
20-04-2009 08:44:46
Svar/Indlæg:
140/5
Har selv et Rampage Formula, og jeg kan kun sige at det kører godt med quad cores.

Kører pt. med en Q9650 @ 4.05ghz (9x450fsb) 1.31250v og med 8gb ram, blandet kingston og ocz, så den er ikke vildt kræsen med ram der.

Har selv haft et D975XBX2 som jeg syntes kører rigtig godt, og havde den haft support for 45nm cpu'er, så havde jeg haft det endnu. Den har dog som du siger lidt særheder, og det jeg var mest træt af ud over det med 45nm var at man ikke kunne stille multiplier ned på cpu.

Men på Rampage Formula kan du indstille ting du ikke engang vidste der fandtes, der er mange muligheder i det board :)

Og kører man med eks. AHCI på harddiskene, så er asus boarded hurtigt til at komme over det, modsat eks. gigabyte. Syntes dog rampage er lidt langsom til at finde usb enheder under post.

LeetDonkey

Elitebruger
Tilføjet:
20-04-2009 08:57:52
Svar/Indlæg:
699/41

Det er rart at høre fra andre der er gået nogenlunde samme sti 😀

D975XBX2 havde også officielt understøttelse for quad cores, så det havde formentligt kørt lidt bedre med min QX6800 🙂

Hvor hurtigt er dit asus board til at post'e i forhold til Intel boardet? Jeg synes mit står en evighed med det der Intel brandede billede og tæller op nede i hjørnet..

Letnes

Superbruger
Tilføjet:
24-04-2009 19:48:00
Svar/Indlæg:
183/48
Jeg har haft et asus rampage formula. Og jeg vil sige at det er et mega fedt bundkort. Den var utrolig stabil ved OC lige meget hvad man gjord.