Opgave om computere (fysik/historie)

Diverse d.  20. april. 2009, skrevet af Kvens
Vist: 718 gange.

Kvens
 
Overclocker
Tilføjet:
20-04-2009 09:15:19
Svar/Indlæg:
337/45
Hej guys.

Jeg skal til at starte på min AT-opgave, som vi har fået stillet her i gymnasiet. Vores hovedemner er: Krig, teknologi og medie.
Derfor har jeg valgt at skrive i fysik og historie, og vælger muligvis emnet.
Vil høre om der er nogen som kan give links, gode tips eller andre brugbare ting? Jeg tænker på at skrive om en processors opbygning, mht. transistorer og udviklingen gennem tiden for sådan nogle. Derudover kommer jeg ind på evt. krigsbrug i f.eks. raketter og andre ting.

Håber i kan give lidt fifs 🙂
TheGreenFoX
 
Superbruger
Tilføjet:
20-04-2009 09:20:15
Svar/Indlæg:
1897/51
Du kan jo også skrive om/komme ind på noget med botnets og hvordan hacker angreb bliver brugt i krig i dag


bornholm
 
Elitebruger
Tilføjet:
20-04-2009 10:53:01
Svar/Indlæg:
2958/84
det kunne gøres så dan: (krig) USA udvikler internettet for at de forskellige enheder kan kominekere hurtigere og mere firit en man kan over en radio, dele af internettet bliver frittilgænegligt, (historie) mener at er omkring 1976, mener også at man her tænkte på at det skulle bruges til universiteter og forskning, det var bl.a. her den først id til open source og linux så dagens lys, tilbage til krigen, mediers dækning på nettet.

Åhhh undskyld trode jeg så at historie indgik.


Kvens
 
Overclocker
Tilføjet:
20-04-2009 12:11:01
Svar/Indlæg:
337/45
Det gør det skam osse ..

#2 rigtig mange tak for det du skrev. Virkelig brugbart. Lader til at mit emne er ALT for svært at finde informationer om. Var lige på biblioteket (hvorfor dog?) og fandt en bog omkring mikroprocessorer. Den beskrev overhovedet ikke det jeg ville, så dit forslag ligger rigtig lunt i svinget nu 😀


1EaR
 
Elitebruger
Tilføjet:
20-04-2009 12:28:33
Svar/Indlæg:
5750/124
Du kan også, sådan med fysik, beregne energi forbrug + termisk energi = energi der skal bruges, hvor du så kan udregne hvor meget der skal til at holde sådan en lille server park igang 😀


ZnarF
 
Elitebruger
Tilføjet:
20-04-2009 12:33:22
Svar/Indlæg:
1058/59
eller computerens historie - med hovedtræk af teknologien. Der kan du starte med den mekaniske computer (1840'erne). De første elektriske computere (målsøgningsmaskiner til artilleri på skibe + kodeløsere) under anden verdenskrig osv.

Jeg ved alt om data har skrevet nogle artikler omkring emnet, de havde en del kildehenvisninger. Du kan jo altid skrive og høre om du kan købe bladene eller bare få kilderne...


NoNig
 
Elitebruger
Tilføjet:
20-04-2009 15:58:15
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #0

Bøger virker stadigvæk, og der er tonsvis af materiale på ethvert velassorteret bibliotek 🙂


Gripen90
 
Senior Skribent
Tilføjet:
20-04-2009 16:07:10
Svar/Indlæg:
15982/637
Hvis du vil være mere specifik, så husk på at meget krigsteknologi ikke altid lige er at finde i din egen PC, fx CPU'ernei div, navigations computere eller IFF sensorer ikke være AMD el. Intel.
Et godt sted at begynde mht krig og teknologi på microprocessor plan er at kigge på udviklingen af missiler - eller en helt andet sted avionics f.eks i fly/helikoptere mv.
Jeg kan som lille anekdote fortælle at AH64-D Longbow Apache har haft brugt nVidia Geforce 4MX mobile GPU'er til den grafiske display redering til bl.a deres IR, MMD (moving map display).