Må man sige Windows platformen... Ikke specifik version.
Og det er der masser af grunde til. Defakto standarden er bare én, og rigtig god grund. Da 99% af alt software kører windows.
Windows kan ses i et meget større perspektiv, og i en kæmpe infrastruktur, især sammen med office er det vist unbeatable. Interoperatibilitet med alt fra store ActiveX internet portaler, til windows mobile pda og telefoner, over mediecenter og indholds distribution.
Alt sammen skræddersyet til at fungere sammen. Og på trods af den gigantiske kompleksitet hele vejen igennem, så fungere det jo rent faktisk!
Og med hensyn til fejl: Hvem har så set en reel bluescreen e.lign. som ikke skyldtes hardware fejl eller tredjeparts software, siden windows XP i hver fald?
(Det er jo også Vistas største problem, WinXP kan jo alt hvad vi skal bruge. Så det ingen under at det har været svært for vista at sælge sig selv på eyecandy alene (næsten da))
Og med hensyn til pris, så har jeg personligt ikke noget imod at betale for at få den fulde oplevelse, selvom det godt kan blive dyrt i længden, med office osv. Men for fanden da, OOo ligner og fungere som en skrabet office97 ved siden af.... Så et eller andet sted, så er pengene givet godt ud når det kommer til stykket.
Og når det kommer til åbenhed for tredjeparts programmører osv. Så kender jeg ærlig talt ikke andre, der som M$ levere så store mængder kvalificeret dokumentation, og undervisning. Og rent programmerings medsigt kan man måske nok argumentere for at Linux f.eks. giver mere indsigt til programmørende, men sammenlign lige store stygge M$ med æble, og fortæl mig hvem der er mest programmør venlig 😉
Synes ikke vi skal se M$ som den store griske producent der vil og os alle det ondt. Men man må da indrømme at de har gjort det godt, og det er altså ikke monopol og patent tyverier det hele.