OLED-skærme kommer i 2009

Litteratur d.  21. april. 2009, skrevet af Emillos
Vist: 1432 gange.

Emillos

Overclocker
Tilføjet:
21-04-2009 18:48:34
Svar/Indlæg:
14079/622
Skærme med fremtidens teknologi, skulle så småt begynde at lande på butikshylderne, i løbet af i år

Læs hele nyheden her: http://hwt.dk/newsdetails.aspx...
NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
21-04-2009 18:52:54
Svar/Indlæg:
23132/740
Det er/var noget alá det samme som blev sagt om plasma. Lad os blot håbe, at OLED får samme massive og velfortjente tilslutning i fremtiden 🙂

phgn99

Superbruger
Tilføjet:
21-04-2009 18:54:54
Svar/Indlæg:
722/67
Nogen der har en íde om hvor mange Hertz de skærme kommer til at køre :D ?

cyph3r_smurf

Elitebruger
Tilføjet:
21-04-2009 18:55:37
Svar/Indlæg:
825/30
#1 Stod faktisk lige nede i en butik og snakkede led vs. oled i dag og er dælme i tvivl om man ikke skal vente 1-2 år og købe et oled istedet for et led idag :) de er så lækre de oled, men på den anden side har led allerede en masse fordele som lokker.

anru2007

Elitebruger
Tilføjet:
21-04-2009 18:56:26
Svar/Indlæg:
5891/423
OLED skærme er allerede fremtrædende ved mobiler, der kommer nogle til sommer ihvertfald, mobiler som Omnia HD, og nogle andre.

Men bliver nice, når de kommer i butikkerne TIL EN RIMELIG pris.

Lige nu er det nok LED skærme der er det bedste køb 🙂

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
21-04-2009 18:57:43
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #3

Min umiddelbare plan er (såfremt pengene er til det), at investere i et "billigt" mellemgodt plasma nu og så vente til at priserne på OLED falder mens teknologien modnes 🙂

Desyncer

Elitebruger
Tilføjet:
21-04-2009 20:44:28
Svar/Indlæg:
825/76
YEEEEESS!!

jeg bestemte for tid tilbage at jeg ikke ville købe LCD/plasma tv, og vent til OLED kom på markedet. Første gang jeg hørte om teknologien blev jeg blæst væk af den, og misforstod en detalje så jeg troede det først ville komme ud til os "dødelige" i 2050 :P
Senere troede jeg at de første skærme ville være på markedet i ~2010, men nu er tidsplanen da helt a ´h til. 😀

VDK

Superbruger
Tilføjet:
21-04-2009 21:25:42
Svar/Indlæg:
163/6
Ifølge ham gutten fra "So Ein Ding" er den skærm fra Sony også bare helt vild, så det bliver som altid meget spændende at se den nye teknologi.

Er de LED-backlit skærme man kan få i dag kun til bærbare eller hvordan?

mp_3

Elitebruger
Tilføjet:
21-04-2009 21:40:52
Svar/Indlæg:
3588/418
Lyder godt 🙂

Lad mig henvise til den nyhed jeg i sin tid skrev herinde om OLED, som jeg ikke kan finde, da søge-funktionen er noget lort...

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
21-04-2009 21:41:01
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #7

Der er kommet et par enkelte "gode" LED-skærme frem i handelen (eks. Apples nye Cinema Display). De fleste er dog med glossy front.

scheea2000

Superbruger
Tilføjet:
21-04-2009 21:55:00
Svar/Indlæg:
818/58
#4 N85 har vist også OLED - det bliver nice at se flere mobiler og skærme med teknologien!

VDK

Superbruger
Tilføjet:
21-04-2009 21:56:53
Svar/Indlæg:
163/6
# 9

Ok, kunne være man skulle kigge kvaliteten på såden en ved lejlighed 🙂

red_martians

Moderator
Tilføjet:
21-04-2009 22:21:39
Svar/Indlæg:
7881/1165
Det største problem er faktisk at levetiden.. som nok her må kaldes halveringstid i henhold til LCD og plasma, har præcis det samme problem som plasmaskærme og CRT-skærme.
Problemet ved lys per subpixel (dvs. at rød, blå og grøn selv kan lyse og individuelt) er at der kan opstår indbrændinger i billedet.

Plasma har generelt været udskældt for dette, men OLED er virkelig mange gange værre end moderne plasmaskærme. Og dette skal lige løses først.

Kort fortalt. Halveringstiden ligger i den enkelte subpixel (både plasma, CRT og OLED) og det gør at er der et bestemt område på skærmen der bliver belyst over længere tid, bliver lysstyrken halveret netop dér. Det tager altså gns. 30000timer på en OLED skærm, hvor det tager 100000timer på f.eks. en panasonic plasma.
Den næste store problem set i forhold til plasma er at halveringstiden er forskellig per subpixel. Den blå har idag kun en halveringstid på ca. 5000timer hvor den røde er helt oppe på 60000timer. Det betyder altså at efter 5000timer er den blå farve halveret i lysstyrke, mens den røde næsten stadig er perfekt og at f.eks. en lilla farve vil blive stærkt forskudt mod rød. (hvilket hvid, brun osv også vil blive)

Fordelene er klart sort, strømforbrug og tykkelse, men som det er ligenu, er det en meget problematisk teknologi, der trods godt billede, vil få store problemer på længere sigt.

Godt råd.. hold jer fra dem.. Både LCD og plasma har så godt som muligt udryddet alle deres børnesygdomme, og især plasma kan Pt. næsten slukke en pixel perfekt som med OLED, og især panasonic og tidligere pioneer, er ligeved at ramme grænsen for hvad et TV kan farvemæssigt. De er faktisk så tæt på, at man udfra dagens standarder omkring farver faktisk ikke kan gøre det meget bedre. og det vil OLED faktisk heller ikke kunne.. 100% er ligesom max.

red_martians

Moderator
Tilføjet:
21-04-2009 22:24:54
Svar/Indlæg:
7881/1165
#7: Både Samsung, sony og samsung laver LCD skærme med LED back-light på fjernsyn.

Samsungs og sonys er mest for at gøre dem tyndere, og mere strømbesparende, hvor phillips til gengæld prøver at give dem højere statisk kontrastforhold.

Illgor

Elitebruger
Tilføjet:
21-04-2009 22:32:27
Svar/Indlæg:
512/68
Dem som går og overvejer at købe skærm nu, men som er i tvivl om de skal vente på OLED - de kan lige så godt købe nu. Som sædvanlig så vil der jo altid komme bedre ting ud, men lige netop OLED kommer nok ikke til os alm dødeliges pengepung før om 3-4 år.
Det skyldes flere ting.
For det første er teknologien ikke færdig udviklet endnu (blir den sefølig aldrig, men lige nu så er der stadig problemer med farvernes levetid)
For det andet så har den finansielle krise faktisk sat en lille bremse for flere store producenter hvilket forsinker det hele.
Og den sidste og vigtigeste faktor er stadig prisen - det er stadig voldsomt dyrt at producere panlerne.

Ja, vi får nok store OLED skærme at se på markedet inden for en kort fremtid, men det bliver til priser som folk idag slet ikke er parate til at betale da man kan få plasma/lcd skærme til meget billigere penge.

Ja, der vil sefølig være nogle som spendere 100k på en 40" skærm, men tvivler på det bliver den alm forbruger... 😀

Men ja, der er da helt sikkert noget at glæde sig til.

#4 - hva mener du med "lige nu er LCD skærme det bedste køb" ?? For hvis du mener billigt, så ja - har lige set en 32" skærm til 3kilo. Men snakker vi kvalitet (hvilket folk der tænker OLED jo gør) så er der vist stadig ingen tvivl om at Plasma levere det bedste billede idag!

#7 - LED backlight LCD skærme er jo efterhånden det primære måde at belyse skærmene i highend segmentet for LCD tv og der findes da også alm monitors der er kommet med LED backligt. Det er dog vigtig mht tv at skelne mellem LED edge og LED med local dimming da man i princippet ikke får bedre billede af tv med LED edge.

Der er desuden temmelig mange produkter idag med OLED, bla Sony har lavet en del af deres walkman med OLED. Det er jo så bare i meget småt format og ikke særlig høj opløsning.