Forsvarets Dag / Session

Hyggehjørnet d.  23. april. 2009, skrevet af mp_3
Vist: 3802 gange.

mp_3

Elitebruger
Tilføjet:
23-04-2009 00:15:43
Svar/Indlæg:
3588/418
Ja, så kom dagen hvor jeg skulle ind og se sandheden i øjnene 😛

Det var (på nuværende tidspunkt) igår d. 22/4-2009 jeg var inde og blive undersøgt og trække nummer.

Det var en oplevelse, selvom processen fra vi mødte til vi måtte gå hjem var enormt langtrukken 🙂
Omkring 5-6 timer blev det til, med et let måltid mad indimellem.

Vi startede ud med velkomst, info og en film om det nye forsvar. Derefter kom intelligens testen på bordet, og jeg må sige, at de sidste spørgsmål er rimelig hardcore.
Derefter lige 10 minutters pause, hvorefter vi fik mere info og så endnu en film med udtalelser fra de forskellige værn.

Endelig kom frokosten, samt endnu en skærm med billeder, info og historier fra forsvaret, samt en masse foldere og computere med internet adgang... Og HWT.dk blev lige tjekket 😉

45-60 minutter til at spise sin gratis frokost 😛 og så skulle den første ind til undersøgelse. Denne undersøgelse gik ud på at teste ens syn, farvesyn, højde, vægt, BMI tal samt hørelse... Jeg fik at vide, min hørelse var lidt nedsat pga. for højt hardstyle der pumper ud af mine højttalere hjemme såvel som i bilen 😀

Derefter var det videre til nr. 2 lægetjek, hvor der blev snakket om evt. sygdomme, astma, stofmisbrug, varige skader, smidighed, syn (briller/linser?), og det er også her man får at vide om man er egnet til session eller ej.

Jeg fik ingen anmærkninger, og var 100% egnet til session.

Ud med mig på bænken, for at vente på at trække nummer... Og så kom øjeblikket hvor man kommer ind i et lille kontor med en jern-tombola med en masse sedler.

Hånden ned, rode lidt rundt og så trække nummeret... Det skal siges, jeg på forhånd ikke havde nogen interesse i at komme ind.

Sedlen bliver givet til hende der styrer det, hun river slippen fra på sedlen af, og viser mig tallet... Nr. 25.262 ! 😲 Frinummer 😀

Glad blev jeg, og der skulles smides nogle opkald og sms'er rundt til diverse bekendte 😛

Det var min lille historie, om dagen der ændrede mit liv en smule... Er der nogen af jer andre der står og skal ind, er blevet kasseret eller lign., så fortæl da gerne jeres historie 🙂
Gripen90

Senior Skribent
Tilføjet:
23-04-2009 00:26:22
Svar/Indlæg:
15982/637
Ja jeg ved ikke om jeg skal sige tillykke eller ej 🙂 for mange år siden da jeg skulle på session meldte jeg mig frivilligt, men jeg skulle trække, men jeg trak alligevel så lavt nr. 28 el. lignede, at jeg skulle ind anyhow.... "best days of my life (RDAF)"

tatoo1956

Overclocker
Tilføjet:
23-04-2009 00:27:24
Svar/Indlæg:
1630/101
tjahh, jeg kan kun sige at du er nok "gået glip" af en oplevelse med lidt sved, mudder og skydning - frysning og for lidt søvn, tæger og natteroderi over pløjemarker - og i skoven. Bumpede køreture i PMV og kreaturvogne.. og en masse andet.
Dét kan du nok leve med - men det som er synd for dig er at du gik glip af sammenholdet - nødvendigheden af at skulle acceptere den fisende og bøvsende, snorkende skiderik ved din side.. som du en dag - om mange år kærligt vil huske og tænke.. "gu' ve' hvor han er i dag".
Ved godt at det "bare er værnepligtige" men alligevel - der er intet som en gnaven og sur skid af en befalingsmand som pisker jer sammen på F.U.T med blod, sved og tårer over tørre tærsk i bajonetfægtning og ømme muskler - det skaber en fælles følelse af "at høre til" et sted og det er ikke på bodegaen eller en Café, det er noget udefinerligt som du aldrig vil opleve - tillykke alligevel.
Tatoo1956.

mp_3

Elitebruger
Tilføjet:
23-04-2009 00:30:25
Svar/Indlæg:
3588/418
Grænsen i år, mener det er fra 1. april - 1. september 2009, er som følger...

1 - 4000 ........ værnepligt
4001 - 7000 ... måske
Over 7000 ...... frinummer

Da jeg er under uddannelse ca. 1 år og nogle måneder endnu, har jeg fået udsættelse, og mit nummer bliver gemt. Så hvis grænsen for værnepligtige bliver hævet til over 25.000 når jeg er færdig med HTX, så skal jeg ind.
Jeg skulle derfor sige, hvor jeg ville hen hvis det skete, og jeg valgte Livgarden.

Chancen for at grænsen bliver hævet til over 25.000 er dog minimalt.

aNker

Superbruger
Tilføjet:
23-04-2009 00:31:28
Svar/Indlæg:
740/37
Kan ikke udtrykke det anderledes.. Synes også det var en kanon oplevelse 🙂

tatoo1956

Overclocker
Tilføjet:
23-04-2009 00:35:32
Svar/Indlæg:
1630/101
#3 - livgarden, så (hvis det sker) er du ikke pivet - de får jobbet at føle. Du valgte sgu' ilden for en værnemand så, hvis det skulle ske du kom ind er det som "gamle dage", ikke helt rosenrødt - lykke til, hvad der så sker

Hessi

Elitebruger
Tilføjet:
23-04-2009 00:38:34
Svar/Indlæg:
1972/260
Tillykke med det.

Jeg var dog selv lidt ked jeg ikke måtte komme ind pga. hudsygdom, og på den anden side glad for ikke at komme ind fordi jeg havde planer om uddannelse osv.

Men da jeg var inde, blev jeg faktisk spurgt af lægen om jeg ville ind, og må da indrømme at jeg svarede at det vidste jeg ikke.

Men i de efterfølgende år hvor jeg har snakket med mange der har været inde og sagt det samme som #1 og #2 har jeg da følt at jeg har gået glip af noget stort. Det har da også givet stof til eftertanke, måske man skulle melde sig frivilligt efter uddannelsen.

EDIT: Skulle jeg ind ville jeg nok også, som #3, vælge livgarden. Jeg har det sådan at skal man endelig gøre det, så skal man gå hele vejen og prøve det hårdeste og presse sig selv max!

mp_3

Elitebruger
Tilføjet:
23-04-2009 00:38:37
Svar/Indlæg:
3588/418
Ja, det har jeg hørt fra en ven som lige har afsluttet Livgarden.

Jeg er såmænd ikke pivet overfor Forsvaret på nogen måde, og tager gerne turen i Livgarden hvis det er.
Jeg har bare ikke interesse i at gå derind (ihvertfald på nuværende tidspunkt), så jeg er tilfreds med at trække frinummer.

Alt respekt til dem der vælger at gå ind som værnepligtig frivilligt, men modsat synes jeg også det er helt fair, at der er nogle der ikke gider det 🙂

arsenio3d

Elitebruger
Tilføjet:
23-04-2009 07:36:56
Svar/Indlæg:
2823/238
Det der med at det er langtrukkent, det er bare for at vænne jer til det fra starten, og for at give et så retvisende billede af det danske forsvar/beredskab :D :P

mfcods

Elitebruger
Tilføjet:
23-04-2009 11:03:17
Svar/Indlæg:
4221/223
wauw.. det tog godt nok ikke så lang tid da jeg var inde. Jeg tror vi sad i 10 min og ventede på det blev vores tur. Tog iq testen. Gik over og klædte os af efter lydprøven og synstesten. Trak nummer. Og det var det.

Jeg trak frinummer den gang. Men meldte mig selv fordi jeg intet havde at lave på det tidspunkt. Fik en seddel med hjem som skulle udfyldes til hvor jeg ville hen.

Jeg fik ansægt 4 gange til ca samme sted, og til forskellige tidspunkter. Men kunne ikke komme ind. Til sidst fik jeg et brev hvor der stod de ville ha mig stående på liste til jeg var 35...

Well whoop di fucking doo...

Det var hvad der skete for 10 år siden

Jesper

Elitebruger
Tilføjet:
23-04-2009 12:13:16
Svar/Indlæg:
2072/117
Blev selv fritaget pga. knæproblem, så fik aldrig lov til at trække nummer ☹

Men er der nogen som har fået bemærkninger på IQ testen?

tom81

Elitebruger
Tilføjet:
23-04-2009 12:16:15
Svar/Indlæg:
20170/383

ja, udsædvanligt høj 😀 hehe..

arh.. det er gas.

Men søværnet er sgu vejen frem 🙂

Jesper

Elitebruger
Tilføjet:
23-04-2009 12:21:44
Svar/Indlæg:
2072/117
#11 Den besked fik jeg ellers, og de var lidt ærgelige over de ikke kunne hive mig ind. 😀

mp_3

Elitebruger
Tilføjet:
23-04-2009 12:33:25
Svar/Indlæg:
3588/418
Jeg fik ikke svar på min prøve 😕

Riis

Elitebruger
Tilføjet:
23-04-2009 13:04:03
Svar/Indlæg:
4657/53
Det tog heller ikke så langtid i gamle dage. 2 timer med det hele.
IQ /lægetest /høreprøve og så et nummer .

3735 blev mit skæbne nummer = 9 månder i RDAF . Vi havde det skide skægt :)
Der var da nogle dage hvor det bare er røv og nøgler ,men når det er overstået ,og man drikker lidt humle nede i messen til fyraften ,så er det glemt .
Til man vågner næste dag med tømmermænd og skal ha FUT :)

Henrik_dk

Nørd
Tilføjet:
23-04-2009 13:47:51
Svar/Indlæg:
26/4
Jeg trak nummer 1165 og var den eneste på mit sessions hold, der skulle ind.
Valgte Livgarden og det var 12 hårde måneder, men noget jeg aldrig ville have undværet 🙂. Det er sgu en oplevelse, man får hår på brystet af og bliver voksen... Det var i 95.

Stensgaard

Elitebruger
Tilføjet:
23-04-2009 16:31:13
Svar/Indlæg:
2620/327
Jeg trak nummer 5 til min session 🙂
Jeg blev dog erklæret begrænset egnet (pga. vægt), så jeg blev ikke tvunget ind.
Men jeg meldte mig frivilligt til Beredskabskorpset (som var 6 måneder dengang) - og det er jeg også glad for, at jeg gjorde. Det er nogle gange hårdt, surt og meningsløst, men man lærer meget om sig selv.

#14 Ja, FUT med tømmermænd er nok noget af det værste, jeg har prøvet - og alligevel var man dum nok til at gøre det igen og igen 🤡

anru2007

Elitebruger
Tilføjet:
23-04-2009 16:45:05
Svar/Indlæg:
5891/423
Er der nogle der har erferinger om flyvevåbnet?

For jeg vil vildt gerne der ind, når jeg bliver færdig med HTX 🙂

tom81

Elitebruger
Tilføjet:
23-04-2009 16:55:33
Svar/Indlæg:
20170/383

Jeg ved kun at dem som er ansat som konstabel hos flyvevåbnet, der er mange der keder sig rigtigt meget.
Selvfølgelig er jeg glad for mit job, men jeg også kun tale varmt for det her i søværnet. Man kommer ud og se verden, og tjener samtidig en rigtig god skilling. Jeg kan fortælle dig at du som ufaglært i søværnet, når man er ude og sejle tjener mere end tilsvarende soldater gør i Afghanistan 🙂

Sønne

Elitebruger
Tilføjet:
23-04-2009 16:55:49
Svar/Indlæg:
2263/135
Jeg kan da kun sige til folk, at det skader da ikke at tage ind som værnepligtig. Det giver godt på ens papirer bagefter.

Men jeg var i Næstved i 1999, og IKKE på hest. Men i kamptropperne. Det var en virkelig god oplevelse jeg har fået der. Har lært en masse ting af det.

anru2007

Elitebruger
Tilføjet:
23-04-2009 16:58:17
Svar/Indlæg:
5891/423
#18 tænkte også på søværnet, men oppe i frie højder er ikke lige mig 😩

Men jeg vil gerne ud og opleve verdenen meget, og helst sejle, men hvis man skal op i masterne, takker jeg pænt nej tak, for jeg lider nok af højdeskræk 😕

men altså kan du fortælle lidt om søværnet og sådan noget? 🙂 du arbejder der trodsalt

Men altså jeg tænke mere på efter HTX så vil jeg gerne ind i militæret for at afvænne min værnepligt, og så tænkte jeg på søværnet eller flyvekomandoen 🙂

tom81

Elitebruger
Tilføjet:
23-04-2009 17:05:42
Svar/Indlæg:
20170/383

sig mig, aner du overhovedet hvad søværnet laver ???
Det er pænt mange år siden søværnet havde sejlskibe. Der er selvfølgelig skoleskibene. Men det er sgu ikke lige det jeg snakker om.

Men jo, jeg sejler på inspektionsskib oppe ved grønland, island og færøerne. Vi laver fiskeriinspektioner, redningsopgaver, farvandsovervågning og suverænitetshåndhævelse 🙂 Mit primære arbejdsområde på skibet er på kanonen, samt betjening og vedligehold af samtlige våben ombord. pistol, lmg, tmg, stinger, kanon osv..
Ellers er jeg meget i maskinen da vi ikke skyder særligt meget.
Der er også dæksfolk, folk i kabyssen og messerne, folk på broen osv.. Faktisk rigtigt mange forskellige arbejdsopgaver.

Sir

Elitebruger
Tilføjet:
23-04-2009 17:07:19
Svar/Indlæg:
608/89
Blev selv kaseret. Må indrømme jeg nu heller ikke havde den store lyst til at komme ind der anyway, men alle venner jeg kender der er inde synes det er super fedt. Det er dog bare ikke noget for mig.

anru2007

Elitebruger
Tilføjet:
23-04-2009 17:08:18
Svar/Indlæg:
5891/423
#21 jamen? der var en af mine venner der sagde at du godt kunne op i nogle frie højder 😳

tom81

Elitebruger
Tilføjet:
23-04-2009 17:10:38
Svar/Indlæg:
20170/383

Det kan man også, fx hvis man skal hoistes ned fra en helikopter, eller op i en.
Men det vænner man sig hurtigt til. Men det er langt fra alle der skal det. Jeg har prøvet det en gang i forbindelse med at jeg også er røgdykker ombord og vi skulle lave noget øvelse med assistance til andet skib.

Men ellers ikke nej. Ikke noget at være bange for.

anru2007

Elitebruger
Tilføjet:
23-04-2009 17:11:30
Svar/Indlæg:
5891/423
#24 ahh okay 🙂