Senior Skribent
Tilføjet:
23-04-2009 23:01:49
Svar/Indlæg:
15982/637
Jeg mener, at jeg har prøvet en del efterhånden mht nyere og div. typer systemer, og synes, at jeg vil lufte nogle holdninger til de seneste udspil fra Intel og AMD i henhold til hinanden men også deres tidligere modeller.
Jeg vil dog frabede at dette bliver en Intel vs AMD flamewar, det er passé, men jeg vil gerne læse ordentlige argumenter samt folks egne erfaringer og meninger, som de kan have UDEN af blive beskyldt for fanboyisme.
Godt så, så vil jeg gerne lægge ud med AMD Phenom (I).
Efter at have haft AMD siden 2001 brød jeg i 2008 ved at købe Intel, da jeg havde en vis mistro til den ydelse AMD viste at levere. Dog med introduktionen af Phenom syntes jeg at de så interessant ud mht. et budget orienteret system, og derfor besluttede jeg mig for at bruge AMD Phenom i mit HTPC system.
Jeg havde Phenom X4 9600 og sluttede med Phenom X4 9750. Min holdning til den nye AMD CPU var overvejende positiv. Ganskevist kunne CPU'en ikke konkurrere i rå ydelse med min E8500 Wolfdale, men ikke desto mindre var Windows Vista meget mere "kvikt" og responsivt at bruge, men korte vente tider. Hvad der irriterede mig var dog varme udviklingen især på B2'erne (Phenom X 9600'ern) der blev noget varmere end B3'erne (X4 9750'ern). Prisen på CPU'en var dog det der talte mest imod den, da prisen på Wolfdale CPU'er var marginalt højere.
Men overordnede holdning til Phenom var at det var en god CPU og en ægte quad-core til en rimelig penge, men ydelsen var lidt imod den sammenlignet med Intel, dog var selve bruger fornemmelsen i windows af en mere flydende/glidende karakter end ved E8500'ern.
Intel Core 2 Duo E8500 Wolfdale, min første Intel CPU i årevis, og jeg var rigtig nok spændt på at få den som hjerte i systemet sammen med et Intel P35 bundkort. Jeg må sige,at det var en overordentlig godt overraskelse af køre med denne CPU. Lynhurtig og så blev den ikke ret varm. Alle spil kværnede CPU'en nemt - det var simpelthen bare en fornøjelse.
Dog i sammenlignet med Phenom X4 9750'ern, kørte Windows en smule mere trængt selv om ram mængde mv. var den samme i begge systemer. Men overall var/er der ikke meget at sige, andet end den var en super CPU det år.
Erfaringen med Intel Core 2 Duo var også hvad der fik mig drejet i retning af at opgradere til Core i7 i 2009 da det hele på papiret og i div. anmeldelser så det ud til at være drømme CPU'en.
Jeg har så skiftet mit elskede Wolfdale setup ud med Core i7, men desværre skulle der ikke gå mange dage før jeg kom til at tænke "hvad har jeg dog gjort".
Windows er langsom om at starte og velkomst skærmen står i en 5-8 sek. inden jeg kommer videre ind i Vista. I vista skal div. processer startes og HD'en står og arbejder. Ved almindelig windows brug kan jeg ane, at den er en lille snert kvikkere end min game E8500'er, men ikke noget jeg ville råbe højt om. Efter at have brugt knap 3dage på at "tweake" windows og i BIOS til at få en kvikkere opstart, giver jeg op da jeg ikke synes at ane nogen forbedringer andet end forlængede boot tider.
Om det er CPU'en el. det nye X58 chipset der volder kvaler skal jeg ikke kunne sige, men BIOS opdateringer har ikke hjulpet.
Centralt kan vi så se på spil ydelsen, og her er ingen tvivl, Core i7 er hurtigt, men det er dog som om at det ikke er alle ting den er glad for, især ikke 3Dmark05 og 06 som jeg aldrig fik til at køre ordentligt med SLi.
Spil ydelsen er høj og man rammer en god del FPS, og så skulle man jo tro at alt er fryd og gammen, men nej ! FPS fluktuation - noget der næsten kan sammenlignes med microstuttering. Jeg kan konstatere i spil samt Vantage, at FPS ændringer sker tit og ofte med store udsving der kan gå fra 40 til 120FPS i kort tid ad gangen. Selv om dette er nok til en "flydende" oplevelse, så giver det altså også en markant ændring i opfattelsen af spilhastigheden - det er ligesom det hopper lidt uden at det hakker. Det er til at leve med, og man opdager det sikkert ikke medmindre man har prøvet Intels modstykke.
Nå kigger jeg på ydelses forbedringen iforht. E8500'ern så må jeg sige "ikke bestået". Når jeg opgradere PC, så vil jeg gerne have et oplevelse af en opgradering der kan mærkes. På papiret var det lovet det kunne ses og mærkes, men omsat til praksis hjemme hos mig selv, var jeg langt fra overbevist og reelt faktisk slemt skuffet. Der blev brugt knap 5000kr ialt bare på CPU, Bundkort og Ram, - langt fra pengene værd for en opgradering. Jeg betragter mig som en rimelig habil HW kender, men Core i7 setuppet får jeg trods flere uger aldrig til at opføre sig som jeg ønsker det.
Havde jeg siddet med en E6200 CPU og opgraderet var jeg måske nok blevet noget mere tilfreds med opgraderingen. Men at gå fra E8500 til Core i7 920 var i Februar måned spild af penge.
Ekstremt skuffet over at have brugt penge på en hel masse, som jeg syntes jeg ikke havde fået noget for, kom PC'en til at stå stille i et godt stykke tid... så skuffet var jeg over "drømme CPU'en".
Et par måneder senere opstår behovet for at udskifte HTPC'en, men en lidt større udgave der også kan bruges som test platform til anmeldelser mv.
Så derfor vender jeg blikket imod Intel Core 2 Duo, men ret hurtigt vender jeg dog blikket fra denne løsning da AMD's seneste udspil er kommet på gaden Phenom II.
Da jeg i forvejen havde en Phenom I og principielt var helt glad for den, så tænkte jeg, at jeg forhåbentligt ikke gik helt galt i byen med en Phenom II sålænge at prisen var rimelig. Jeg fik kigget på en del forskellige Phenom II CPU'er og jeg må da indrømme af jeg som mange, også så lidt skævt til X3 modellerne pga. det "skæve" antal af cores, samtig med at jeg tænkte om jeg ville miste noget af den respons vista udviste men Phenom X4 quad-core ved brug af "bare" en triple-core X3. Dog prisen på Phenom II er langt mere favorabel end den var på Phenom I i sin tid.
Med Core i7 fiaskoen i baghovedet og om mange spildte penge, valgte jeg ikke at gå med det dyereste og det umiddelbare bedste. Så derfor valgte jeg en Phenom II X3 720 Black Edition som oven i købet problemfrit ville lade sig overclocke. - efter hvad jeg havde læst, men lad os nu lige klappe hesten først. Yderligere blev det til et billigt bundkort fra Asus som lige var kommet på gaden med AM2+/AM3 og DDR2-1300 support lige fra æsken (Asus M4N72-E).
Nu efter at have kørt med Phenom II systemet i præcis én uge, har jeg følelsen af at have skudt papegøjen ! Systemet her kører præcis som jeg ønsker det. Det er præcis sådan her jeg inderligt havde ønsket at mit Core i7 setup ville køre, men det gør det bare ikke..
Jeg bruger samme type HD i begge systemer (Samsung Spinpoint F1 640GB disk), men det er vanvittig så stor forskel der er på at sidde med de to systemer. Selvom der er 6GB ram i Intel systemet så virker det alt for sløvt iforhold til Phenom II'ern som oven i købet "kun" er en triple-core. Måske rammer Phenom systemet ikke samme vilde FPS el. 3Dmarks som mit Intel system (vel jo det gør den faktisk, den scorer mere i 3Dmark03/06), men der er ENORM forskel på FPS stabiliteten!. På Phenom II'ern ligger den meget jævn konstant uden at det behøver at være vilde FPS, men på mit Core i7 ligger FPS'ne ofte højt, men frameraten er ikke stabil og flukturerer meget op og ned. Det er især tydelig at se når jeg sammenligner 3Dm03 kørselen på begge systemer.
Phenom II vs Phenom I ? ja den er som Phenom I bare bedre 🙂, det lyder måske som et salgsslogan, men det er det ikke. Den har alle Phenom I's goe karakteristika og er en køligere CPU nu.
Intel I må gerne beholde OC og FPS rekorder, men stabilitet og jævn uspoleret ydelse det leverer i altså ikke inden for disse fire vægge. Jeg var rigtig godt tilfreds med min E8500 Wolfdale og P35 bundkortet, men det her Core i7 og X58 er noget bras. Jeg vil hellere spille med lidt lavere FPS ,der ligger stabilt end have nogen der farer imellem 40 og 120 konstant. Inden jul så er mit Core i7 væk og AMD er flyttet ind over det hele.
Slut med at købe papirs-tiger-hardware i dyre domme.
Så folkens nu er det jeres tur. Svar mig om jeres "nye" hardware indfrier jeres forventninger ? i skal ikke være enige med mig og det skal ikke være noget AMD vs Intel halløj, men svar ærligt om forventningerne er blevet indfriet og om i synes det var pengene værd ?.
Hvis i også har begge systemer, så vil jeg mere end gerne høre hvad i har at sige - lad os holde en sober saglig/faglig debat 😎