At grine af en handicappet?

Hyggehjørnet d.  25. april. 2009, skrevet af NoNig
Vist: 1966 gange.

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
25-04-2009 11:31:00
Svar/Indlæg:
23132/740
Hey all

Stod og funderede over en ting, som jeg gerne vil vende med jer kloge (bruse)hoveder.

Simpelt og ligefrem: Er det ok at grine af en handicappet?

Overvejelse: Såfremt handicappede gerne vil behandles ligesom alle andre (så vidt det er dem muligt naturligvis), bør man så ikke også i samme grad kunne gøre grin af/med dem?

Vil det faktisk ikke være forskelsbehandling, ikke at grine af en handicappet? Det samme gælder alle andre minoriteter. Er det ikke ægte forskelsbehandling ikke at gøre grin med eller le af dem?

Handicappede, muslimer, ordblinde, folk med to hoveder osv.?

Jeg har ikke noget imod handicappede der jo ofte forsøger at få det bedste ud af tilværelsen til trods for deres medfødte eller opståede handicap. Jeg har dog en ting som jeg vitterligt ikke kan lade være med at fnise af og jeg har ingen anelse om hvorfor. Men dværge, småfolk, pygmæer eller hvad man nu vælger at kalde dem, finder jeg ustyrligt morsomme.

Ud af en sammenhæng fortalte jeg det til en række mennesker, som åbenbart anså mig for at være Verdens ringeste person af selvsamme årsag. De kunne dog ikke selv sige sig fra at fnise/smile lidt, når de så "Morten og Peter" [I ved hvem de er].

Men hvor går grænsen så? Er det ok at grine af dem når de er på TV (ligesom med X-factor, Talent osv.) eller bør det være generelt accepteret, at alle er lige og alle er lige gode at gøre grin med?
tom81

Elitebruger
Tilføjet:
25-04-2009 11:36:02
Svar/Indlæg:
20170/383

Det afhænger vel af hvordan den handicappede selv ser på det. Flere handicappede, med fysisk handicap kan godt selv selv grine af at de fx er nødt til at sidde i kørestol, gå med krykker eller hvad ved jeg.

Men som med så meget andet gælder det vel lige om at stikke en finger i jorden og lære personen lidt at kende.. 🙂

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
25-04-2009 11:36:48
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #1

Så du går ind for forskelsbehandling?

tom81

Elitebruger
Tilføjet:
25-04-2009 11:40:15
Svar/Indlæg:
20170/383

tjaa.. jo det gør jeg da.. Jeg mener heller ikke kvinder hører til i forsvaret.. Derfor sejler jeg da stadig rundt med nogle søde tøser 🙂

Jeg synes dog også det er lidt firkantet bare at kalde det forskelsbehandling hvis man ikke vil grine af en handicappet. Mange døjer jo også med store gener forbundet med det handicap, derfor jeg siger man lige skal stikke en finger i jorden først. Det er næppe alle der finder deres handicap lige sjovt.

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
25-04-2009 11:54:07
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #3

Jeg mener naturligvis heller ikke, at man partout skal grine af alle defekter og mennesker, men det var mere for at fokusere på den "omvendte racisme".

anru2007

Elitebruger
Tilføjet:
25-04-2009 11:54:35
Svar/Indlæg:
5891/423
#1 grine af pykmæer og dværge? NoNig / allan nu er det så heller ikke fordi du er høj vel? 😛 😀

#0 Men altså man kan vel godt grine ad dem, men jeg kan ikke selv få mig til det, da jeg synes det er noget lort, at stå og grine af en, som er født med et handicap, som ikke er hans skyld. Det er vel en grænse, for hvor langt man kan gå, og den grænse kan være virkelig nem at overskride...

svedel77

Grafiker
Tilføjet:
25-04-2009 12:00:52
Svar/Indlæg:
2263/307
Du har da tit grinet af mig? mens du har kaldt mig spasser ... 🤡

anru2007

Elitebruger
Tilføjet:
25-04-2009 12:02:24
Svar/Indlæg:
5891/423
#6 🤣 🤣 i har sådan et godt forhold hva? Søren + Allan = True Love 😛

bluedemon

Elitebruger
Tilføjet:
25-04-2009 12:05:45
Svar/Indlæg:
710/40
vi har vel alle grint af morten og peter..... 😀

så et program i tv om folk der led af narkolepsi og syntes det var ustyrlig morsomt, at de faldt i søvn på de mærkeligste tidspunkter....

men at stå og grine af handicappede på åben gade, kan jeg ikke få mig selv til.

svedel77

Grafiker
Tilføjet:
25-04-2009 12:06:37
Svar/Indlæg:
2263/307
Hvis en handicappet griner alene ude i skoven, giver det så en lyd ?

svedel77

Grafiker
Tilføjet:
25-04-2009 12:09:40
Svar/Indlæg:
2263/307
Jeg tror ikke direkte at Nonig er defekt. Der er vel mere blot tale om en demo-model...

crankyrabbit

Elitebruger
Tilføjet:
25-04-2009 12:10:41
Svar/Indlæg:
7765/230
Det er vel ok. Hvis det er deres handlinger og ikke deres handikap men griner af..Mener er det morsomt hvis det er en "normal" der siger/gør tingen, så er det jo morsomt ikke på bekostning af den handikappede. eller?

anru2007

Elitebruger
Tilføjet:
25-04-2009 12:11:12
Svar/Indlæg:
5891/423
#10 🤣 🤣 Epic 😛 Men altså han kan ikke gøre for det, han er trodsalt massimported 😛

Johnny

Superbruger
Tilføjet:
25-04-2009 12:21:13
Svar/Indlæg:
2127/11
Ældgammel i know, men passende i sammenhængen: http://www.youtube.com/watch?v...

Det er sgida et svært spørgsmål du har oppe her Allan. Hvis vi forudsatte at den almene befolkning var nogenlunde fornuftige og ordentlige mennesker, ville mit svar uden tøven være; ja fandme må man grine af handicappede. Med alle de kvababbelser vi såkaldt normale kan få ud af vore småproblemer, set ift hvor godt de klarer deres store, har de i forvejen rigeligt grund til grine af os såe 😉

Men; som muslimerne vil kunne tale med om, så er virkeligheden desværre en anden. Kammeratlig tone overfor indvandrere bliver ofte smålig, dum og "du er ikke som os" præget, når gennemsnitsdanskeren skal spille kløgtig. Morskab baseret på et lignende grundlag, kan alle inkl handicappede og indvandrere, med fordel være foruden.

På den anden side, mht hvor jeg står på området: jeg har aldrig bøjet mig for massen, og sjældent delt dens synspunkter. Hvis jeg kendte en handicappet person, ville jeg forbeholde mig retten til at grine af vedkommende, lige så vel som han/hun sikkert ville grine sin røv i laser, over mine kvajerter. Den slags er nu engang medvirkende til at tage brodden af mangt en pinlig situation, og styrker sammenholdet. Det er menneskeligt så det batter.

#10 ❤

OverLorD

Superbruger
Tilføjet:
25-04-2009 12:25:27
Svar/Indlæg:
1471/40
Det ligger vel i den menneskelige natur at grine, væmmes eller frygte alt hvad der ikke, lever op til de gældende normer. 😳

Hvor går grænsen så?

Jeg har min helt egen lomme-filosofiske moral og etik norm. 😉
Hvis en person er født lam, er det ikke acceptabelt at grine af vedkommende, fordi han/hun er lam. Opfører eller klæder pågældende sig fjollet, ja så er det selvfølgelig helt i orden at grine.

Sådan har jeg det med de fleste mennesker. Kunne aldrig drømme om at grine eller diskriminere folk af anden race, etnisk bagrund, sexuel præference og religion, bare fordi de tilfældeligvis ikke er skabt som mig. Opfører de sig derimod fjollet eller uanstændigt, ja så får de af karsken bælg. 😎

dasjap

Superbruger
Tilføjet:
25-04-2009 13:06:07
Svar/Indlæg:
2534/80
Har lidt samme holdning som #1, man skal lige stikke fingeren i jorden før man komme med diverse sjove kommentare om deres handicap. Må da ærligt indrømme at man mange gange ikke kan lade være med at trække på smilebåndet at mongoler som Morten og Peter. Men at gøre det foran tv skærmen er jo ikke det samme som at stå og grine dem op i ansigtet. Tror det handler om, for mig, ikke at såre folk eller gøre dem kede af det, har en kammerat med hareskår og kunne da aldrig finde på at drille ham med det, da jeg ved at det går ham rigtig meget på.

phgn99

Superbruger
Tilføjet:
25-04-2009 13:18:35
Svar/Indlæg:
722/67

haha en nice video 🤣

tror aldrig jeg kunne finde på at grine af folk på åbengade hvis han/hun f.eks. var lam. men når der kommer comedy med Morten og Peter synes jeg det er helt okay 🙂

tatoo1956

Overclocker
Tilføjet:
25-04-2009 15:35:26
Svar/Indlæg:
1630/101
Jeg er sgu da handicappet - i "bevægapparatet" grundet alvorlige rygskader og 2 blodpropper i hjernen.. og jeg griner sgu da selv når jeg tumler over en skæv flise og vælter det nærmeste omkring mig. Elegant som en elefant men kan sagtens grine af andres bummerter, kan ikke lade være hvis det ser komisk ud!
Pointe - grin med folk og ikke af dem... i forstår hvad jeg mener - med et glimt i øjet mens man hjælper personen på benene igen. Alt går an med et glimt i øjet, en smily eller l.
Tatoo1956 😎

saiot

Elitebruger
Tilføjet:
25-04-2009 20:27:42
Svar/Indlæg:
7111/480
det komer jo and på hvordan du selv har det går du også hen og grier af en der har noget grim tøj på jeg gør iverfal ikke men vis pasonen siger et eller anet med han selv got ved det sku ikke ser helt ok ud ja så kan man sige noget sjovt til det på en god måde det same med en hadikapet vis han selv lover sjov med det er det ok vis ikke syns jeg ikke det har ikke noget med forskle behanlig af gøre min værden med alm opføselv nu når du nevner morten og peter har kun set det en enkelt gang så men min opaftelse er af de godt ved hvordan de opføere sig og hyger sig med det så er det også ok har selv kent en der lesbet og stmet men han kune også lave grin med det når han var i godt humør som han var det meste af tiden så er det jo ok af lave lidt sjov med det men vis man ikke ved hvordan pasoene selv ser på det syns jeg ikke så det er alser som med alle andre mænsker 🙂

Anonym20219355916

Elitebruger
Tilføjet:
25-04-2009 20:37:20
Svar/Indlæg:
6181/270
Jeg griner aldrig af en handikappet, for man ved jo ikke om personen bliver stødt over det.
De kan jo ikke gøre for at de er sådan, det er som regl noget man enten er født med.
Man griner sgu da heller ikke ad en ex-soldat der er fået sprunget en arm eller ben af ved udstationering.

tom81

Elitebruger
Tilføjet:
25-04-2009 21:18:11
Svar/Indlæg:
20170/383

som sagt af flere andre end mig. Man stikker en finger i jorden og vejer situationen. Hvis nu denne soldat godt kan grine lidt af den dumme landmine der rykkede hans ben af.. så kan man da godt grine lidt med ham, hivs det er en god kammerat.

Annika

Overclocker
Tilføjet:
26-04-2009 16:24:06
Svar/Indlæg:
126/0
Grine på åben gade?
Hvis det er af personens udseende så synes jeg ikke det er ok.
Er det en handling, kommer det bestemt an på den handikappedes reaktion.
En der falder/snubler og ikke ser ud til at more sig selv? Nej vel?
En der måske ikke kan drikke eller andet selv? Nej vel..
Som en anden sagde - finger i jorden...

Men lad være med at glo, spørg hellere og få at vide hvorfor folk ser/er sådan...
Der er intet værre end at blive peget fingre ad, grinet og småsnakket.