-> #18
De er fra tiden føre torrents. Oftes var de navngivet efter (d)en måned de udkom. Hele CD'en kom med et interface med kodeord til. Når man kom ind i menuen havde man en liste over spil man så kunne pakke ud og installere.
... så vidt jeg husker.
De var meget oppe og vende i en periode. Ofte tog "udgiveren" sig godt betalt. Eks. kr. 100,- for en CD med x-antal spil på, som en anden så kopierede videre og selv solgte med en lille fortjeneste, for til sidst blot at blive rundomdelt blandt venner og nære bekendte.
Sommetider var der fejl i spillene. Jeg kan huske en udgave (november, tror jeg) hvor der lå "Need for Speed II" på, hvor en fejl i koden gav grafikfejl i selve spillet. Der var også en udgave af det første "Tomb Raider", samt "F-22 Raptor".
Der kom mange gode spil ud til folket på den måde og mange valgte - pga. fejlene - at købe originalspillene ditto. Faktisk, gik der et løst rygte om, at skiverne var fra producenterne/udviklerne selv, som så kunne score lidt gratis reklame på dén måde.
For at det ikke skal være løgn, så var der faktisk "skjulte" reklamer for div. produkter og andre spil i en af udgivelserne med "Monster Truck Madness" samt "Mech Warrior" - så vidt jeg husker. Der kom en lang række MMX-titler (til dem af os der kan huske/kender til dét), hvor netop Intel langede en bredside mod AMD, der først blev besvaret med K6-II'eren (3Dnow!) hvis jeg ikke husker helt galt.
Det er også omkring AWE64/PCI-128 (EAX), 3Dfx Voodoo og 'Half-Life', hvor internettet gik fra 14.4 bps (du læste rigtigt; bit pr. sekund) til 56 K-flex/V.90 for senere at blive afløst af ISDN (64 bps eller 128 bps for de rige og de heldige). I samme ombæring dukkede Napster op og fildeling blev vejen frem for piraterne og Frozen-CD'erne døde hen.
The rest is history, som man jo siger.
... hold da op. Jeg kan næsten høre fatters Quad-speed CD-R køre inde på kontoret 😳 ❤