-> #0
For at slå et par ting fast: Visse benchmarkresultater er kun målbare og giver ikke en mærkbar forskel i ydelse. Jeg har selv en 7200.11'er som jeg valgte efter megen overvejelse.
Et eller andet sted, kan du købe hvilken som helst harddisk du vil, eftersom der hvor man oplever "wow"-effekten koster kassen - hvilket svarer indirekte på dit sidste spørgsmål: Nej. Det giver ikke en skid i real-world performance. Lidt i loadingtider på spil eller mere "flydende" ydelse i spil der loader mange eller store teksturer (Crysis kan nævnes hér).
Men igen...
Jeg kan sige det således:
Mine bedste harddisk-configs har uden tvivl være: I prioriteret rækkefølge
1: SSD'eren i min laptop. Jeg skal nok oprette en tråd om min forherligelse, når jeg holder op med at savle ned i tastaturet.
2: 2x WD Raptor (de gamle på 36 GB) i RAID0 + en ekstra disk.
3: 4x Maxtor 120 GB S-ATA i RAID0 + en ekstra disk.
Generelt, så afhænger det meget af hvad du bruger computeren til. I sidste ende, så er markedets pt. bedste harddisk en WD Velociraptor. De er uhyggeligt hurtige og dejlige at arbejde med og overgåes (naturligt nok?) kun af SSD'ere.
Vil du derop og have "wow"-oplevelsen, kommer du også til at betale for den.
Mit råd?
Tag en af flg.:
Samsung F1
Seagate 7200.11
Seagate 7200.12
Ovenstående er nogle møglækre, støjsvage og højtydende harddiske. Ser man på prisen, mener jeg ikke at markedet kan tilbyde noget bedre alternativ lige nu. Spar dig selv ærgrelsen over aldrig at finde "the sweet"-thing, for de er allesammen, når alt kommer til alt, nemlig omtrendt lige gode.